View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 18:17

Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Vad tycker ni om... 
Author Message

Post Vad tycker ni om...
...TAD's version av mustardkondingarna?

80's tone *blizzz*

28 Jun 2010, 20:11
Profile

Vi väntar fortfarande på en seriös A/B-test av signalkondingar. Innan dess blir det enda seriösa svaret att det vet vi inte. Vad vi tycker alltså.

"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com

29 Jun 2010, 12:10
Profile ICQ WWW

Vi väntar fortfarande på en seriös A/B-test av signalkondingar. Innan dess blir det enda seriösa svaret att det vet vi inte. Vad vi tycker alltså.

Fast det finns ju fler egenskaper än ljudet vi kan tycka om. T.ex utseende och pris. Jag tycker äkta gamla mustards med fin patina är snyggare än TAD's nyproducerade... [:)]

Erik R

29 Jun 2010, 13:44
Profile

TAD:s mustarder har jag aldrig testat men jag vet att jag är säker på att de låter lika bra och ungefär som om du kör Sozos eller andra <u>polyesterkondingar</u>.

Har man inga särskilda önskemål går det lika bra med selleri. Alltså Mallory 150. Jag har aldrig byggt något som låter dåligt med dem. I varje fall inte så att man kunnat säga att det beror på kondingarna...

Det är för övrigt väldigt svårt veta hur en konding "låter" då driftid verkar vara en inte obetydlig parameter. Låter nya (NOS) mustarder som nya TAD? Kanske. Men rätt ointressant. Låter inkörda TAD som gamla mustarder? Jag tror det.

/Gunnar

29 Jun 2010, 16:04
Profile

Quote:
Fast det finns ju fler egenskaper än ljudet vi kan tycka om. T.ex utseende och pris. Jag tycker äkta gamla mustards med fin patina är snyggare än TAD's nyproducerade...

Erik R

Äntligen lite vetenskaplig stringens här på Bojen![8D]

Quote:
Det är för övrigt väldigt svårt veta hur en konding "låter" då driftid verkar vara en inte obetydlig parameter

Voodovarning om du frågar mig... fundera över om det finns någon som helst fysikalisk bäring på att en konding skulle ändra sina egenskaper genom att den "spelas in", och i så fall, om det skulle finnas någon hels möjlighet att höra detta, när rören under tiden ju faktiskt slitits och förändrat sitt ljud. Sånt snack kommer från samma källor som hajfajhandlare som förklarar att "du hör nog inget i början med de här kablarna, kör dom några veckor (dvs förbi ångerveckan) så kommer de att blomma upp!
Hmmm, verkar dra ihop sig till en kondingträff... Och lite häxbränning kanske?

Besser W. Isser
Kondingfetischist

30 Jun 2010, 08:41
Profile ICQ WWW

Kondingträff låter intressant![:D][:D][:D]

Erfarenheten jag har är att mustards låter annorlunda är sozos, och att det även är skillnad på regular sozos och deras premium, och att samtliga dessa skilde sig från mallorys. Samtliga varianter testade i samma stärk, och det var inte bara jag som tyckte att det skilde.

Vad som låter bäst får var och en avgöra med sina öron/plånbok.[;)]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

30 Jun 2010, 10:46
Profile WWW

Jag funderar på om inte kondingarna åldras....fast på ett negativt sätt.....jag tycker alltid gamla JMP låter så jädra dassigt....men bygger jag samma fast med nya komponenter låter det hur klart och sprilligt som helst.......och nu snackar jag preampen....
Eller är det resistorerna som går åt skräphållet när det flutit ström genom för många år......?
Ja något är det som har åldrats........och jag har aldrig testat att byta ut sak för sak och få reda på vad det kan vara....däremot har jag återställt moddade pjäser med nya komponenter till originalkrets.... och sån jädra skillnad det är mot en som har 30-40år gamla saker i sig.....
Förklara!

30 Jun 2010, 13:30
Profile

Bara kunskapen att du själv har gjort ett ingrepp räcker för att det skall låta annorlunda i dina öron.
Därför smakar hemlagade köttbullar altid bättre än på den där 3-stjärniga krogen gjorda på äkta vintage NOS köttfärs. Smaklig måltid!

Alex
[url="http://www.anacon-tech.com"]Tubewonder amps[/url]
[url="http://www.youtube.com/vacuumvoodoo"]New York AmpShow juni 2010[/url]

30 Jun 2010, 14:26
Profile WWW

Njae i detta fallet är det absolut inte placebo...det är för dramatiskt....gamla stärkare låter....gammalt...som något blivit trött...rösten har blivit utsliten och hes...och det sitter i preampen...eller så var de så från början..Jag har ju aldrig hört hur de lät för 40 år sedan för då var jag inte ens kläckt. Helt nya komponenter låter klar och fräscht, som en bäbisröst....
De där keramiska rackarna som sitter i JMP är alltid helt mörka och klibbiga...som om dom smält genom åren....kan det va dessa?

30 Jun 2010, 14:45
Profile

Tycker ofta gamla kondingar och för den delen gamla stärkare, för övrigt även gamla fina gitarrer, låter klara, balanserade i tonen, med fast botten. Inget sprätter iväg. Är ljudet luddigt, grötigt, dovt beror det snarare på konstruktion än ålder (jo, rör och trattar blir gamla och trötta). Ofta men inte alltid.

Tycker sällan min egen mat är god, även om andra tycker det. Har svårt känna helheten i smaken. Knäpp? Ja.

Håller dock med dig Knut om att det är skillnad men inte milsvidd. Har också jämfört Sozo vanliga mot Vintage. Den ena sorten låter mer "brown" men minns inte vilken. Vintage tror jag.

Möjligen har du Martin rätt i att åldrande kondingar är struntprat från tillverkare. Men jag har byggt ett gäng stärkare med Sozo som alla låtit lite trist i början men som klarnat efter en tids drift. Så där så man börjat modda direkt för att få fram mer sprill. Efter några veckor börjar man vrida bort diskant...
Med Mallorys har det inte varit så.

Keramiska låter ofta lite kantigt och raspigt, nästan lite trasigt,men inte alls avrullat. Mica sprillar. Det går att höra på inspelning A/B. Tror jag har ett sådant ljudklipp någonstans.

Tycker jag, helt objektivt alltså.

/Gunnar

30 Jun 2010, 15:47
Profile

80's tone *blizzz*

01 Jul 2010, 13:32
Profile

Jag håller inte med någon tror jag, öh?

Tycker ofta gamla kondingar och för den delen gamla stärkare, för övrigt även gamla fina gitarrer, låter klara, balanserade i tonen, med fast botten. Inget sprätter iväg. Är ljudet luddigt, grötigt, dovt beror det snarare på konstruktion än ålder (jo, rör och trattar blir gamla och trötta). Ofta men inte alltid.

Ja, haha, kul att någon annan än jag ville säga emot. Jag har hört MÅNGA gamla stärkare å inte fan har de låtit trötta eller platta heller. Förstår inte vad andra har lyssnat på då om de hittat så många halvdöingar att man kan generalisera på det viset...[:D][:D][:D]

Jag uppfattar både Gunnar och Sven-Johan som ganska kritiska över lag när det gäller vintageprylar (trots att de gillar sådant). Ändå hörde jag inget som liknade ett sådant omdöme om ens en av drösen riktigt gamla stärk vi provade i februari. Snarare var det väl de äldsta topparna som fick mest beröm - trots att det var de som var mest original!!!!!!![;)]

Hendrix interview shortly after Woodstock.....
Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?"
Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....."

01 Jul 2010, 15:07
Profile WWW

...Jag uppfattar både Gunnar och Sven-Johan som ganska kritiska över lag när det gäller vintageprylar (trots att de gillar sådant). Ändå hörde jag inget som liknade ett sådant omdöme om ens en av drösen riktigt gamla stärk vi provade i februari. Snarare var det väl de äldsta topparna som fick mest beröm - trots att det var de som var mest original!!!!!!![;)]
[:D][:D][:D][:D]

Jag är kritisk till allt! Är jag inte det, är jag inte trogen min egen uppfattning...

Men, vad jag vill minnas tyckte jag att din vita stärkare lät bäst av dina, och den är väl inte vintage... [}:)] Men, det är klart, den har väl fått kondingarna bytta till mustards... [;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

01 Jul 2010, 16:21
Profile

Typen av kondingar HAR betydelse på ljudet. För ett tag sedan skickade Gunnar två ljudklipp till mig. Det var två kondingar som var bytta i en Marshall. Samma värden, men två olika typer. Jag blev mäkta förvånad över att det var så stor skillnad i ljud, även vid inspelning.

Men, Martin och Alex! Gunnar lurade nog mig och hade ändrat en massa annat för att jag skulle tro att det är skillnad i ljud mellan två olika kondingtyper... [}:)][;)][:D]

Om det inte är skillnad i ljud mellan olika kondingtyper med samma värde, är det väl inte det mellan olika rörfabrikat eller olika mickfabrikat eller olika gitarrträbitar heller... [}:)] Alla 6L6GC-typer har väl samma data enligt databladen, och då ger de väl exakt samma ljud också... [}:)][;)][:D]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

01 Jul 2010, 16:27
Profile

För ett tag sedan skickade Gunnar två ljudklipp till mig. Det var två kondingar som var bytta i en Marshall. Samma värden, men två olika typer. Jag blev mäkta förvånad över att det var så stor skillnad i ljud, även vid inspelning.

Är du säker på att det var samma värden?
Naturligtvis hade de samma nominella värde, men kontrollmätte du dem?

Alla komponenter har ju en viss tolerans, och om toleransen är tillräckligt stor så kan den ha inverkan på slutresultat. Så om du hörde skillnad, hörde du en skillnad mellan tolerans eller mellan kondingsorter?

Sen kan jag ju plåga dig ytterligare och fråga om det fanns andra saker som skillde sig mellan inspelningarna?

------
Dom låter alla lika

01 Jul 2010, 19:15
Profile

Om det inte är skillnad i ljud mellan olika kondingtyper med samma värde, är det väl inte det mellan olika rörfabrikat eller olika mickfabrikat eller olika gitarrträbitar heller... [}:)] Alla 6L6GC-typer har väl samma data enligt databladen, och då ger de väl exakt samma ljud också... [}:)][;)][:D]

Det där är ett kvasilogiskt argument och det visste du när du skrev det. [;)][:)]

------
Dom låter alla lika

01 Jul 2010, 19:21
Profile

...Är du säker på att det var samma värden?
Naturligtvis hade de samma nominella värde, men kontrollmätte du dem?
Ha! Jag förväntade mig den kommentaren... [:D][;)]

I detta fall var det Gunnar som gjorde inspelningen och jag tror inte att något annat än de två kondingarna ändrades mellan de båda ljudkippen. Jag vet inte heller om han mätte kondingarnas verkliga kapacitans.

Jag vill verkligen INTE att det ska vara skillnad. Men, jag har SÅ MÅNGA gånger bytt mellan olika kondingar med, typ, samma UPPMÄTTA värde, och hör skillnad. Men, ni kan ju alltid påstå att skillnaden är där bara för att jag VET att det är olika saker...

Men, om ni påstår att det inte är någon ljudskillnad mellan olika typer/fabrikat av kondingar med samma värde, eller ifrågasätter att det är det, förväntar jag mig samma synsätt på samma rörtyp från t.ex. olika tillverkare, på samma gitarrmicktyp från olika tillverkare och samma träslag i olika gitarexemplar!

Quote:
Det där är ett kvasilogiskt argument och det visste du när du skrev det.
Visst visste jag det, men jag tycker som jag skrev ovan...

På föredragen jag håller om rörförstärkare växlar jag mellan EL34:or och 6L6:or i samma stärkare (med en omkopplare för snabb biasomställning) och låter åhörarna höra skillnaden. Nu snackar vi alltså inte om samma rörtyp från olika tillverkare utan om, på flera sätt, olika rörtyper. Alla andra parametrar är här, så långt det är möjligt, exakt lika! Många ANSER nog att det är jättestor skillnad i ljud mellan EL34 och 6L6... MEN! De flesta hör knappast skillnad, eller åtminstone att ljudskillnaden är väldigt, väldigt liten... [;)][8D]

Jag påstår att det är lika stor, eller lika liten ljudskillnad mellan rör av samma typ från olika tillverkare, som mellan olika typer/fabrikat av kondingar med samma värde.

Men, det är ju bara vad jag tycker... just nu...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

01 Jul 2010, 21:46
Profile

Intressant tråd...

Men, ni glömmer väl inte känslan?

Även om en helt ny krets med lyxiga sozos skulle låta lite klarare och bättre, så spelar man bättre genom gamla senapskondingar, när väl man vet att de är där. Tonen sitter i huvudet. Och i pungen.[^]

Lite halvtramsig kommentar, men inte helt oseriös.[:)]

Image

01 Jul 2010, 21:56
Profile ICQ WWW

...Tonen sitter i huvudet. Och i pungen.[^]
[:D][:D][:D][^][^]

Sven-Tjosan

01 Jul 2010, 22:08
Profile

Intressant tråd...

Men, ni glömmer väl inte känslan?

Även om en helt ny krets med lyxiga sozos skulle låta lite klarare och bättre, så spelar man bättre genom gamla senapskondingar, när väl man vet att de är där.[^]

Bra känsla --> bra execution --> bra ton
Tänk så enkelt det är![^]

Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?"

01 Jul 2010, 22:45
Profile WWW

poxxed wrote:

Tonen sitter i huvudet. Och i pungen.[^]

Image

Aha, då fattar jag varför mitt gitarrlir är så mediokert: min pung är knäpptyst.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

01 Jul 2010, 23:31
Profile ICQ WWW

poxxed wrote:

Image

Aha, då fattar jag varför mitt gitarrlir är så mediokert: min pung är knäpptyst.

Johan H
http://www.nyssbce.com/nomadsofhope

Pröva att pierca den med mustarder. Det kommer låta så här: OOOHIIOOOAHII. Lite som Blackmores solo på Lazy.
/Gunnar

02 Jul 2010, 07:36
Profile

Nu tyckeRRRR jag att heRRRR IZZY böRRRRjaRR bli tRRRRamsig!

[:D][:D][:D]

02 Jul 2010, 09:13
Profile WWW

Izzy wrote:

maglemer wrote:

poxxed wrote:

Image

Johan H
http://www.nyssbce.com/nomadsofhope

Pröva att pierca den med mustarder. Det kommer låta så här: OOOHIIOOOAHII. Lite som Blackmores solo på Lazy.
/Gunnar

[:D][8D][:p]

Det tipset är svårt att motstå. Känns som jag äntligen är på väg mot ett genombrott!

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope

02 Jul 2010, 09:20
Profile ICQ WWW

I penningspungen kanske. Ägaren till en dyr förstärkare kommer sannolikt att tycka att den låter jättebra.

------
Dom låter alla lika

02 Jul 2010, 10:22
Profile

Ocku wrote:

poxxed wrote:

I penningspungen kanske. Ägaren till en dyr förstärkare kommer sannolikt att tycka att den låter jättebra.

------
Dom låter alla lika

Njaaa.. Är väl inte riktigt helt sant. Jobbar i gitarraffär. Där får man se en hel del olika gitarrister. Nörda med dem och snacka prylar. Det jag har märkt är att när vissa av killarna som har mer pengar än lust att öva ska köpa boutique och dyrt och fint, så är det inte alltid de får ljud i det. Krävs ju lite skjut i nävarna för att spela i en ärlig och svårspelad dyr sak. Men kan man verkligen lira, så låter ju en sådan stärkare hur skitbra som helst. Har man lirat Pod i hela sitt liv och inte övat mer än en kvart om dagen, brukar detta höras om man har proffsgrejer.

Bra stärkare + Bra gitarr + Bra gitarrist = [:p]
Bra stärkare + Bra gitarr + Kass gitarrist = Sämre än en kass gitarrist i en kass stärkare.[xx(][xx(][xx(]

Image

02 Jul 2010, 10:36
Profile ICQ WWW

poxxed wrote:

------
Dom låter alla lika

Jag älskar min vita super lead. Den har kostat totalt ca 7500kr inkl ny utg-trafo och mustards.[;)]

02 Jul 2010, 12:01
Profile WWW

Krävs ju lite skjut i nävarna för att spela i en ärlig och svårspelad dyr sak. Men kan man verkligen lira, så låter ju en sådan stärkare hur skitbra som helst. Har man lirat Pod i hela sitt liv och inte övat mer än en kvart om dagen, brukar detta höras om man har proffsgrejer.

Nu skiter jag antagligen i det blå skåpet...

Proffsprylarna funkar inte för snubbar som vill "köpa sig ett sound" eftersom tonen de alstrar inte låter förstärkaren lyfta fram de små förfiningarna utan istället framhäver bristerna.
Boutiquestärkarna byggdes helt enkelt inte med amatörer som målgrupp.

Frågan är om man VILL ge världens bästa signalkondingar 100% cred om man får till ett schysst sound.Är man verkligen en bra gitarrist om man bara låter bra på sina egna specialdesignade grejjor men låter skit när man drar smoke on the water på lånade grejjor i Helges håla? [:D]

02 Jul 2010, 12:23
Profile WWW

Quote:
Proffsprylarna funkar inte för snubbar som vill "köpa sig ett sound" eftersom tonen de alstrar inte låter förstärkaren lyfta fram de små förfiningarna utan istället framhäver bristerna.

Hur fan vet stärkarn vilket som är vilket?

http://kuhnamps.com

02 Jul 2010, 12:28
Profile ICQ WWW

Hur fan vet stärkarn vilket som är vilket?

Stärkaren vet inte,men lyssnaren vet med all plågsam säkerhet eftersom amatörens lökiga ton frekvensmässigt ligger på exakt samma ställe i spektrat som proffsens fina detaljer befinner sig haha. [:D]

Boutiquestärkare brukar upplevas som svårspelade och avslöjande för dem som inte har "skjut i nävarna" och "rejäl pung" just p,ga att det inte finns nåt i tonen för förstärkaren att jobba med.
Särskilt low-gainstärkare brukar upplevas sterila och döda när naturlig fingersustain saknas.

Givetvis slår kombinationen bra gitarrist+dyr customdesignad kanonstärkare allt annat på fingrarna!!

Det jag vänder mig lite emot är att gitarrister ofta har med sig extremt mycket pryttlar för att få till "sitt sound",medan t,ex en sångare oftast inte ens tillåts ha med sig egen mick för att få till sitt men ändå förväntas leverera.

Parallellen vore väl en erkänt bra sångare som hade en väska med stämband anpassade för olika stilar.
Och som inte fick fram ett enda lyssningsbart ljud om han glömt väskan hemma...

Det borde finnas någon lag som TVINGAR alla att spela på skitgrejjor några år för att på så vis få bra ton i fingrarna samt en rejäl pung icke att förglömma! [;)]

Mycket skämt,lite allvar!(antagligen fel forum med)

02 Jul 2010, 23:14
Profile WWW
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next