Det smäller och brakar när jag går från standby till on på min Bassman 56´. Har kollat likriktarrör och kompletterat med dioder + konding på detta rör. Det är väl slutrören (nu sitter T S 5881 i) som körs katodbias?
21 Jun 2010, 09:05
Sven-Johan
Detta kan bero på någon eller några av kopplingskondensatorerna mellan två rörsteg. Ibland kan sådana kondingar strula på detta vis. Det verkar som att de då får för sig att ge ifrån sig sådana där oljud just när de får den höga likspänning på sig som de ska blockera...
Inte det lättaste att hitta, men man får "isolera" och kolla varje steg för att se varifrån det kommer.
Det kan även bero på andra orsaker. T.ex. strulande anodmostånd och/eller glättningskondensatorer.
Till Tubis. Hur menar du? att själva switchen glappar? eller något som är kopplat till switchen? Jag ska byta konding för konding och motstånd för motstånd annars. MVH MAgnus
22 Jun 2010, 14:51
Tubis
Magnuspeter wrote:
Till Tubis. Hur menar du? att själva switchen glappar? eller något som är kopplat till switchen? Jag ska byta konding för konding och motstånd för motstånd annars. MVH MAgnus
Users browsing this forum: No registered users and 67 guests
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum