View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Aug 2026, 00:35

Reply to topic  [ 16 posts ] 
förstärkartekniker sökes | JCM 800 content 
Author Message

Post förstärkartekniker sökes | JCM 800 content
Hej

Någon som känner till om det finns kunnigt folk i eller i närheten av Helsingborg som kan ta sig an en sketen rörhäck i behov av service?

Tacksam för svar.
// r0ddan

08 Jun 2010, 17:17
Profile ICQ YIM WWW

Ingen? Jag åker gärna några mil om det behövs.

08 Jun 2010, 22:47
Profile ICQ YIM WWW

Det beror på hur bråttom du har. Jag finns ca 23 mil från Helsingborg.

Kolla annars med Kent Persson på Pentod Teknik i Vellinge. Han finns ju betydligt närmare, men kan vara svårflörtad p.g.a. mycket jobb, men du kan ju alltid kolla. Kontaktuppgifter finns t.ex. här på GMF-Plankets "Rörförstärkeriets gula sidor": http://shop.gmf.se/forums/index.php?act=ST&f=12&t=77&s=eee4b97a63d7f1e8c832686d29bdd5f0

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

09 Jun 2010, 08:21
Profile

Stort tack Sven-Johan.
Jag tror att jag lyckats hitta en kille i Hbg faktiskt. Ibland har man lite tur med sina kontakter [8D]

När jag ändå har dig på tråden, kan jag få passa på att ställa en fråga. Ratet som behöver service är en JCM 800 1992:a (japp, jag är bassist). Jag tycker att filterna jobbar lite dåligt, midsvepet gör inte så mycket som jag skulle vilja och diskanten jobbar lite för högt. Basen levererar... Sen distar den ganska tidigt oxå.

Är detta något man kan åtgärda vad du vet (eller vem som helst för den delen)?

Stort tack för ditt svar!
r0ddan

09 Jun 2010, 15:26
Profile ICQ YIM WWW

Har jag för tråkiga eller möjligen för enkla frågor?

13 Jun 2010, 10:00
Profile ICQ YIM WWW

Nä, problemet är snarare att man måste sätta sig in i schema och sådant på just din stärkare för att kunna svara, och ens tid går åt till annat...

Om din JCM800 är modell 1992, och den är likadan som de äldre Super Bass, modell 1992, är det inte jättelätt att ändra tonkontrollerna. Den färstärkarkretsen har den klassiska tonkontrollkretsen som fanns i Fender Bassman 5F6-A och alla tidiga Marshall m.fl. Det går att ge Middlekontrollen mer svep, men då ändras karaktären på hela tonkontrollkretsen.

I så fall är det nog bättre att modifiera hela tonkretsen. T.ex. att göra en Dumbleliknande tonkontrollkrets. Den har fortfarande liknande karaktär som den klassiska men har bl.a. mer midsvep.

Om du menar att Treble-kontrolen jobbar i för högt frekvensområde, är det ganska lätt att åtgärda. Räcker antagligen att byte en enda kondensator.

Det finns även andra tonkontrollkretsar som kan vara intressanta men då får man diskutera djupare med dig om vad du är ute efter.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

13 Jun 2010, 10:15
Profile

Jag är inte så bra på att läsa schema, men detta suddiga lär vara min topp:
http://www.drtube.com/schematics/marshall/1992.gif

Jag har läst någonstans att olika rör kan ge lite olika karaktär på bl.a. mellanregistret. Stämmer det? Just nu sitter det 6550 rör i slutsteget. Närmare bestämt heter de TAD 6550C-SVT selected. Jag har fått för mig att jag borde byta dem till JJ EL34, givetvis för att någon har sagt det till mig. I försteget sitter det ett som jag har för mig är ett TT (tubetown, tysk sida jag köpte ifrån)V1-rör (12ax7) och två JJ 12ax7. Samma visa igen, någon har sagt alt. jag har läst någonstans att jag får senare, mindre, dist om jag byter V1 röret till något annat.

Mig veterligen är min JCM800 en "variant" av superbass, det är modell 1992. Men det är inte den heliga graal precis, det är inte den här toppen man pratar om när man pratar om en superbass om jag säger så.

Den skall på service i veckan. Jag börjar med att byta elektrolyt-kondensatorerna och allmän "uppfräschning" så får vi se vad som händer efter det.

Går det att se på schemat vilken kondensator som skall bytas för att få diskantkontrollen att jobba lite lägre i registret? Lägre i frekvens alltså.

13 Jun 2010, 11:02
Profile ICQ YIM WWW

Det är rätt att en service kan göra stärkaren bättre. I alla fall om elektrolyter och rör är dåliga.

Stärkaren enligt schemat har en helt annan tonkontrollkrets än de äldre 1992 hade...

Du har inte nämnt vad du är ute efter. Det är jättesvårt att svara när man inte vet vilka ljudförändringar du vill åt.

Att ändra så at diskantkontrollen verkar vid en lägre frekvens verkar ganska lätt även i denna krets. Schemat är suddigt, men det ser ut som den kondenstor man i så fall ska byta till ett högre värde heter C6.

Det går att mixtra lite med övriga komponenter också i tonkontrolkretsarna, men då måste man definitivt veta vad du är ute efter.

När du säger att midsvepet inte gör så mycket undrar jag vad om det verkligen är mer svep (större skillnad melan min och max) du är ute efter. Är det inte mer åt det ena eller andra hållet på svepratten du vill åt?

Detta med disten beror på om det är försteget eller slutsteget som distar. EDIT <s>Om det distar i slutsteget med 6550 spelar du starkt!</s> Om det distar i slutsteget med 6550, kommer det i så fall att dista ännu tidigare med EL34. Men, <s>troligen är det</s> om det är försteget eller fasvändaren som distar, kan det hjälpa med att sätta t.ex. ett 5751 som första rör (och/eller i de andra positionerna också).

Om det är fasvändaren som distar och det inte räcker med att byta till 5751 där och/eller innan, skulle man kunna modifiera fasvändarkretsen till att passa för 12AU7/ECC82 och använda ett sådant rör.

Med EL34 i slutsteget får du troligen otydligare ljud, mindre bas och antagligen(!) även kornigare diskant, jämfört med 6550. Och som sagt att det distar redan vid lägre ljudtryck.

Men, som sagt, först och främst måste stärkaren vara helt bra och frisk. (Vilket gäller även för högtalaren du använder).

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

13 Jun 2010, 12:00
Profile

Tänkte nog lite för mycket gitarr i mitt förra svar om disten och ljudtrycket... Har nu ändrat där...

Med 6550 kanske ger nog stärkaren en sådär 100 - 150 Watt odistat. Det kanske inte räcker för för bas i de sammanhangen du spelar. För bas, om den ska vara helt odistad, är 100 W inte så mycket...

Din tekniker kan se till att spänningarna till rören är så höga som möjligt och kanske öka kapacitansen på första glättningen. Kanske(!) bra KT88:or ger något mer effekt än 6550.

Högtalaren har stor betydelse på ljudet. Om du villa ha starkt ljud utan dist bör högtalaren ha hög verkningsgrad/känslighet.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

13 Jun 2010, 12:28
Profile

Oj, vilket svar [:)]

Jag är nyss hemkommen från replokalen. Skulle hämta hem stärkaren och körde ett lite provspel på den samtidigt. Nog kan jag spela högt så det räcker, jag spelar genom en lättdriven TKS 2x12:a. Ett bra bygge om man frågar mig! Det är väl snarare så att vi oftast spelar ganska svagt och att jag ställer in mitt ljud efter det. När jag sen skruvar upp så murrar det vad jag tycker är tidigt. Med i ekvationen får man ha min eq-pedal som ger mig den boost i midden jag vill ha. På pedalen (gitarr-eq, boss) så höjer framförallt 1.6k och 3.2k. Jag gör det för att gå igenom bättre i ljudbilden. På midsvepet kör jag bägge rattarna max, basratten klockan 3 och diskantratten kanske kl 1-2. Sloperatten brukar jag inte använda alls, noll mao. Jag spelar p-bas, Squier-JV och en Fender-JV, Fendern är lite muddigare.
Jag kanske skall tillägga att den har en master-modd som jag i princip alltid har på max.

Jag skulle nog vilja att midsvepet gick lite högre i frekvens OCH att det hände mer. Men gräv inte ner dig i det Sven-Johan, först skall den få lite kärlek sen skall den testas efter det. Vem vet, jag kanske säljer den och köper en fender eller ampeg eller nått [;)]

Det är kul att veta ATT det går att göra saker. Fasiken, det är kul att få svar överhuvudtaget! [:D]

13 Jun 2010, 14:38
Profile ICQ YIM WWW

Jag har moddat en sån där för en tid sedan, problemet är att gainstrukturen inte är så genomtänkt, det är lite för mosigt försteg och alldeles för lite driv till slutsteget. Slopekontrollen kan man helt skippa, tanken var nog att man kunde använda toppen tillsammans med ett delningsfilter och ett "bottensteg", så att man kunda ändra brantheten på basskärningen. Med lite moddning får du ut betydligt mer ur både filter och slutsteg ur den där pjäsen, jag tycker själv att filtrena har väldigt bra svep för bas. Det går nog iofs att ändra frekvenserna på midfiltret, men det blir lite mickligt. Om du får en friskare preamp i den kanske du tycker bättre om filtrena som de är.

"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com

13 Jun 2010, 16:08
Profile ICQ WWW

Hej Martin!

Som sagt, jag tycker att det är fantastiskt att få svar överhuvudtaget. Stort tack för det! Du, och säkert Sven-Johan också, har säkert räknat ut att det inte finns varken lödtenn eller multimeter i min arsenal. Jag kan i princip ingenting om innanmätet i förstärkare. Jag är inte helt nollad på elektronik, men det är 20 år sedan jag lämnade skolbänken och har sysslat med annat sedan dess.

Jag har haft transistortoppar före den här. De har passat min plånbok bättre. Att jag köpte den här toppen var lite av ett infall och att det blev tillgänglig hyffsat överkomligt. Det hade varit kul att ha en rörtopp tänkte jag, samtidigt visste jag att detta inte var någon bassman eller V4B för att nämna några "namnkunniga" bastoppar, knappast någon riktig superbass heller.

Jag vet inte om det är lönt att modda en sånn här topp. Iofs tror jag inte att det skulle förändra värdet på den, men någon har skrivit (här kanske?) att man inte kan göra "en svan av en bågfil". Jag har känslan av att det är vad man försöker göra om man ger sig på den här, men vad vet jag. Ponera att man hade varit intresserad av en moddning... Jag förstår inte riktigt vad gainstruktur, mosigt försteg och för lite driv till slutsteget betyder? Är det saker man kan säga till en tekniker? Handlar det om att ändra värdet på några komponenter eller handlar det om att bygga om?

Om man skulle beskriva det du pratar om för en musiker, i sas känslomässiga termer och inte tekniska, hur skulle man beskriva en moddning som du pratar om då?

Återigen. Stort tack för att du tagit dig tid att svara!

14 Jun 2010, 12:43
Profile ICQ YIM WWW

2x12 till bas? Kanske inte smartaste set-upen.Vad har du för element då?
(OK ljudideal och så spelar väl in här)

14 Jun 2010, 18:57
Profile

"Smartaste" kändes lite värdeladdat. jag är inte partikelfysiker, men inte osmart heller. Hade du kunnat använda ordet "ovanlig" istället tror du?

Jag slår gärna ett slag för den här killen:
http://www.tks.se/tks.se/212.htm

14 Jun 2010, 20:43
Profile ICQ YIM WWW

"Smartaste" kändes lite värdeladdat. jag är inte partikelfysiker, men inte osmart heller. Hade du kunnat använda ordet "ovanlig" istället tror du?

Jag slår gärna ett slag för den här killen:
http://www.tks.se/tks.se/212.htm

Smartaste" var kanske lite värdeladdat-hoppas du inte tog illa upp då det inte syftade på IQ'n din.[:)] 12'or saggar och distar lite mer i basen och ger mer i midden, lite tunnare mao. (Hartke frånräknat) Marshall har ju mer midstuk och det kanske du gillar (?)
Vad jag tänkte var: Prövat 15" ? JBL, EV etc? annat mera känsligt? 102dB som anges kanske inte är över hela registret...
Marshall hade inte varit mitt förstahandsval för bas om jag inte gillat '70 . (Japp, spelat bas)
Vad jag syftar på är att det kanske inte är stärkaren som ska åtgärdas i 1:a hand, högtalare spelar STooR roll.

14 Jun 2010, 23:00
Profile

Jag kommer inte att ligga sömnlös, ingen fara!

Som jag skrev innan så behöver jag egentligen inte så mycket volym i orkestern jag spelar med nu. På våra volymer behöver jag mest tränga igenom i ljudbilden (för mitt ego) och leverera värme och, ja vad säger man? stabilitet kanske? för bandets skull då. Det där en bas normalt gör.

Med juste mid tränger jag igenom ok, min trampa hjälper mig lite med det. Bas levererar stärkaren och lådan. Jag tror du hade blivit förvånad över byxfladdret som blir framför den, det är fler än jag som lovordar de lådorna. [;)]

Jag har i ärlighetens namn inte testat så många olika lådor. Mina behov har inte varit så... hmmm, specifika(?). Jag har haft en lite ovanlig marshall-låda förut. Tyvärr blev den slaktad eftersom jag lämnade den liiite för länge i en replokal. De trodde nog att jag hade glömt den. Jag hade bara fått barn och flyttat... Det var en 2x10+15 låda, den hette 1553 IBS om någon är intresserad. Till den lådan hade jag aldrig den här toppen, så jag har inte kunnat jämföra dem rättvist, men nog är jag mer nöjd med lådan jag har idag.

Klart det hade varit kul att testa lite olika setuper. Men duvet, man skall ha plånbok för det första, sen skall man helst ha ett band som setupen passar i. Jag får nog fortsätta att drömma om en jättestor ampegrigg och fortsätta spela lugn pubmusik med en setup som är lite "ovanlig". [;)]

Nu skall den som sagt få lite kärlek sen får vi se vad som händer. Min ursprungliga frågeställning är som sagt inte aktuell längre och tråden har glidit kanska långt OT. Jag kanske borde ändra namnet på tråden? Jag är fortfarande lite nyfiken på vad en "friskare preamp" innebär både ljudmässigt och tekniskt... [;)]

14 Jun 2010, 23:51
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]