|
|
Page 1 of 1
|
[ 26 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Haraldrig
|
 LIX
Här kan ni kolla "hur bra" ni skriver. Ganska roligt att kolla vilket mått man håller. http://www.lix.seExempel: Kalle bor i en hatt. Han har en katt. Katten är blå. Kalles fötter är små. Men det gör inget = Textens läsbarhetsindex är 4, vilket innebär att den klassificeras som mycket lättläst, barnböcker Medans detta stycket är helt annorlunda: Svensson (2009:24-25) lyfter fram att avgränsningen gentemot andra språkliga fenomen och definitionen av vad dessa partiklar egentligen består av inte är konsensusorienterat i det språkvetenskapliga forskningsfältet. Pluralismen i definitionen av småorden i fråga påvisar deras polyfunktion och räckvidd. De används, beroende på vad deras uppgift är, på skiftande platser i satsen och fungerar som signalord för intimitet, bekräftelse, tvekan, ämnes - och turbyte, textuella gränsövergångar och attityder. Jag har i denna artikel använt mig av de definitioner som återfinns i Svenssons avhandling och som är avhängiga av den differentiering Lindström (2008:78-79) gjort av primära och sekundära diskursmarkörer. Lindström definierar de primära diskursmarkörerna som samtalsreglerande element vilka liknar grammatiska formord och kan förstås som en subkategori till ordklassen interjektioner. Lindström delar vidare in de primära diskursmarkörerna i undergrupper beroende på deras funktion och syntaktiska distribution. De sekundära diskursmarkörerna är ord med drag från ordklasser som konjunktioner, adverb och verb vilkas funktion också kan sägas vara samtalsreglerande = <u>Textens läsbarhetsindex är 61, vilket innebär att den klassificeras som mycket svår, byråkratsvenska</u> Jätteroligt att se var man hamnar när man skriver. Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause
|
| 02 Jun 2010, 02:24 |
|
 |
|
Haraldrig
|
OCh lite random texter från Bojen.
Nu när grillsäsongen kommit igång på allvar funderade jag vad man gör med restprodukterna och i första hand askan. Det har sagts mig att den är bra för växtligheten men gäller det för alla växter? Det är inte bra för grannsämjan om jag tömmer askan i rabatten för jag vill inte att blommorna i rabatten ska krokna. Hur mår en gräsmatta av aska? = <u>Textens läsbarhetsindex är 30, vilket innebär att den klassificeras som lättläst, skönlitteratur, populärtidningar</u>
Vet inte riktigt vad du baserar detta på. Tror inte frekvensen av svarta kläder är högre i medelhavsländerna än någon annanstans. Snarare är den nog lägre än i många nordeuropeiska länder. Hyfsat många män i Londons innerstad bär ju mörka kostymer = <u>Textens läsbarhetsindex är 35, vilket innebär att den klassificeras som lättläst, skönlitteratur, populärtidningar</u>
Fick ett ryck och slog till på den igår. Fick med en värsting boutiquehe combo, hel transistor stärkaren Kustom solo 16 med Celestion på köpet. När jag fortfarande tvekade slängde säljaren upp en kabel, ett axelband och en gigbag också, då åkte stora plånboken fram = <u>Textens läsbarhetsindex är 39, vilket innebär att den klassificeras som lättläst, skönlitteratur, populärtidningar</u>
Jag kör med 017 som H-sträng så det funkar alldeles utmärkt. Men, sadeln måste ju vara gjord för den tjockleken och strängen kommer att kännas mycket hårdare än de andra om du kör med standard 009-, -010 eller 011-set. Möjligen funkar det till ett 012-set, men även där kan H-strängen då kännas tung = <u>Textens läsbarhetsindex är 38, vilket innebär att den klassificeras som lättläst, skönlitteratur, populärtidningar</u>
Troligen påverkas de mer än oss EUs fiskeflottor har dammsugit deras vatten på fisk. Gott med fisk när man vet att folk svälter för att vi ska få ytterligare en exotisk fiskbit på tallriken = <u>Textens läsbarhetsindex är 43, vilket innebär att den klassificeras som medelsvår, normal tidningstext.</u>
Ett ytterst litet stickprov visar att när vi skriver på Bojen så håller vi oss på en ganska enkel nivå. Var även intressant att notera att det är vanligt med fundamentslösa satser.
Ja, jag ska sluta röka gräs på nätterna och skaffa mig en hobby.
Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause
|
| 02 Jun 2010, 02:34 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
du skrev bland annat: <font color="blue"><b>"Medans detta stycket är helt annorlunda:"</b></font id="blue"> vilket iofs är lättläst men också slarvig svenska Vill man nå ut med ett budskap är nog "lättläst" något att eftersträva. Bra med LIX i så fall; ligger du över 35, bör du omformulera din text[;)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 02 Jun 2010, 06:13 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Haraldrig wrote: Här kan ni kolla "hur bra" ni skriver. Ganska roligt att kolla vilket mått man håller.
Om du inte kan hålla koll på hur god/dålig svenska du skriver utan en internetsite som hjälp, så har du allvarliga problem! [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 02 Jun 2010, 09:38 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Haraldrig wrote: OCh lite random texter från Bojen.
Nu när grillsäsongen kommit igång på allvar funderade jag vad man gör med restprodukterna och i första hand askan. Det har sagts mig att den är bra för växtligheten men gäller det för alla växter? Det är inte bra för grannsämjan om jag tömmer askan i rabatten för jag vill inte att blommorna i rabatten ska krokna. Hur mår en gräsmatta av aska? = <u>Textens läsbarhetsindex är 30, vilket innebär att den klassificeras som lättläst, skönlitteratur, populärtidningar</u>
<snip>
Ett ytterst litet stickprov visar att när vi skriver på Bojen så håller vi oss på en ganska enkel nivå. Var även intressant att notera att det är vanligt med fundamentslösa satser.
Ja, jag ska sluta röka gräs på nätterna och skaffa mig en hobby.
Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause
Bäst lättlästindex och ändå fick jag 'märkliga' svar!?[:)][;)] <b>Edit:</b> Hittade denna i dialekttråden: <i>Bland the pilagrima the fingo ther var een riddare aff Franz ful mär; han skulde til sancti Iacobs fara, hans dotter monde medh honum vara. The frua var medh barne oläät; hon hafdhe thet for sin bonda iäät, tha hon do, hon skulde thiit fara, thy fölgdhe hon then pelegrims skara. Hänna fadher vardhe sik som een man, thy drapo the ther genast han ok fangadho ther the salugha quinna ok fördhe hona til skipa sinna; gafuo hona sidhan konungin ij händer. Hon hafdhe ther hwarce viner äller fränder. Thaghar konungin hänne sa, tha mälte han ok sagdhe swa: "Kan iak märkia medh mik rät, thenne quinna är komin aff godhe ät. Wi förom henne heem, om hon ma lifua; iak vil henne minne drötning gifua. Iak minnis, hon badh mik thet sizta sinne"] <b>"Textens läsbarhetsindex är 25, vilket innebär att den klassificeras som mycket lättläst, barnböcker."</b> What![:0][?]  "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 02 Jun 2010, 10:31 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Renegade wrote: Hittade denna i dialekttråden: <i>Bland the pilagrima the fingo ther var een riddare aff Franz ful mär; han skulde til sancti Iacobs fara, hans dotter monde medh honum vara. The frua var medh barne oläät; hon hafdhe thet for sin bonda iäät, tha hon do, hon skulde thiit fara, thy fölgdhe hon then pelegrims skara. Hänna fadher vardhe sik som een man, thy drapo the ther genast han ok fangadho ther the salugha quinna ok fördhe hona til skipa sinna; gafuo hona sidhan konungin ij händer. Hon hafdhe ther hwarce viner äller fränder. Thaghar konungin hänne sa, tha mälte han ok sagdhe swa: "Kan iak märkia medh mik rät, thenne quinna är komin aff godhe ät. Wi förom henne heem, om hon ma lifua; iak vil henne minne drötning gifua. Iak minnis, hon badh mik thet sizta sinne"] <b>"Textens läsbarhetsindex är 25, vilket innebär att den klassificeras som mycket lättläst, barnböcker."</b> What![:0][?]  "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards [:D][:D][:D] Därmed tror jag vi kan lägga LIX till handlingarna? [;)] Har ni semester grabbar, eller hur f-n har ni tid att hålla på med sånt här!!!??? [8D]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 02 Jun 2010, 16:37 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: Haraldrig wrote: Här kan ni kolla "hur bra" ni skriver. Ganska roligt att kolla vilket mått man håller.
Om du inte kan hålla koll på hur god/dålig svenska du skriver utan en internetsite som hjälp, så har du allvarliga problem! [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Den dag Joshishnuzzesnurra behärskar mitt modersmål lika bra som jag behärskar hans modersmål kan han med all rätt göra bessewisserkommentarer[:)] Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause
|
| 02 Jun 2010, 22:29 |
|
 |
|
rifle
|
Haraldrig wrote:
Den dag Joshishnuzzesnurra behärskar mitt modersmål lika bra som jag behärskar hans modersmål kan han med all rätt göra bessewisserkommentarer[:)]
Textens läsbarhetsindex är 50, vilket innebär att den klassificeras som svår, normalt värde för officiella texter.
|
| 04 Jun 2010, 12:36 |
|
 |
|
rifle
|
Haraldrig wrote: Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause
Textens läsbarhetsindex är 27, vilket innebär att den klassificeras som mycket lättläst, barnböcker.
|
| 04 Jun 2010, 12:38 |
|
 |
|
rifle
|
rifle wrote:
Textens läsbarhetsindex är 27, vilket innebär att den klassificeras som mycket lättläst, barnböcker.
Textens läsbarhetsindex är 59, vilket innebär att den klassificeras som svår, normalt värde för officiella texter.
|
| 04 Jun 2010, 12:39 |
|
 |
|
rifle
|
Haha det här var ju skitkul.
<font color="blue">Textens läsbarhetsindex är 23, vilket innebär att den klassificeras som mycket lättläst, barnböcker. </font id="blue">
|
| 04 Jun 2010, 12:40 |
|
 |
|
rifle
|
rifle wrote: Den här tråden är nog den mesta true vintage-aktiga tråden på bojen.
För att få det att gå ihop med första posten så kan jag meddela att jag skickade in kvoteringsansökningarna igår faktiskt. Alt 1 blev Terttåjokk.
Om 2 veckor vet jag om vi får kvoteringskorten.
<font color="blue">Textens läsbarhetsindex är 27, vilket innebär att den klassificeras som mycket lättläst, barnböcker.</font id="blue">
|
| 04 Jun 2010, 12:46 |
|
 |
|
knedy
|
Ja fast hur bra den egentligen är vettetusan..... [:D] Quote: "<i>asjkdfhaksjdhaksd okxzcokxzc, ajdaksjdaksjdalskjd: acz, nzxmc hashaidhishd aosdj pzlxczxjcneffsd. aosksadj!"]"
Textens läsbarhetsindex är <b>70</b>, vilket innebär att den klassificeras som <b>mycket svår, byråkratsvenska. </b>
|
| 04 Jun 2010, 12:46 |
|
 |
|
Haraldrig
|
En kortfattad förklaring: LIX är en av flera parametrar som talar om en texts läsbarhet. Det finns fler parametrar som vokabulär, textbindning, kontext etc. Ska man göra en helhetsbedömning så måste givetvis ta hänsyn till mer än bara LIX.
Dock så är LIX en enkel redogörelse för hur en text ser ut och ger ofta en förhandstitt av slutresultatet.
|
| 04 Jun 2010, 13:57 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Hmmm Harald har en poäng när det gäller ämnen där man vill veta eller lära sig något eller utbyta åsikter i ett ämne där det är en fördel att var något kortfattat och direkt i språket. Annars är alternativen och nya sätt att använda språket intressant om det används på ett sätt som tillför något, och det är väl så språk förändras och utvecklas. Ibland till det bättre men inte alltid [;)]
Lillefar
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 04 Jun 2010, 23:55 |
|
 |
|
allmosorz
|
Hemsidan berättar ju egentligen ingenting om textens svårighetsgrad, så länge läsaren inte är helt ordblind, och inte klarar långa ord och meningar. Det är det enda som systemet baseras på, alltså ordens och meningarnas medellängd, alltså räknas en text med korta ord och meningar, skriven i 20 olika språk, som slumpmässigt växlar mellan varandra, som enklare än ett fåtal sammansatta barnord, typ "tufftufftåg badkarsgummianka dinosauriebilderbok söndagssnuttefilt". Men visst, LITE roligt är det allt!  <u><i>Gitarrer:"]</u>............................<u><i>Stärkare och pedaler:"]</u> LTD EC-400 VF....................Randall RH100 + Harley Benton 212 Vintage Woodo GS2 Ebony................Ibanez Ibz10G J&D EG-3 (stratkopia)...........Zoom G2.1u
|
| 05 Jun 2010, 23:04 |
|
 |
|
Haraldrig
|
allmosorz wrote: Hemsidan berättar ju egentligen ingenting om textens svårighetsgrad, så länge läsaren inte är helt ordblind, och inte klarar långa ord och meningar. Det är det enda som systemet baseras på, alltså ordens och meningarnas medellängd, alltså räknas en text med korta ord och meningar, skriven i 20 olika språk, som slumpmässigt växlar mellan varandra, som enklare än ett fåtal sammansatta barnord, typ "tufftufftåg badkarsgummianka dinosauriebilderbok söndagssnuttefilt". Men visst, LITE roligt är det allt!  <u><i>Gitarrer:"]</u>............................<u><i>Stärkare och pedaler:"]</u> LTD EC-400 VF....................Randall RH100 + Harley Benton 212 Vintage Woodo GS2 Ebony................Ibanez Ibz10G J&D EG-3 (stratkopia)...........Zoom G2.1u SOm jag skrev tidigare: det är en av flera faktorer man använder sig av när man nivåbestämmer en text. Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause
|
| 06 Jun 2010, 00:47 |
|
 |
|
Wicca
|
Hade lite tråkigt så jag gick in på lix och slängde ihop ett stycke bara för skojs skull och försökte få så många poäng som möjligt. Lyckades rätt bra med 64 poäng tycker jag. [:D] Här har ni mästerverket, se om ni kan få ut något vettigt ur det. <i>"Avdelningen inom byråindelningen har varit mycket spartansk det senaste kvartalet, speciellt inom den privata supersektorn i sverige. Alldeles för många intresserorganisationer och partikelacceleratorer har köpt nationalencyklopedin till deras in-house-bibliotek att läsa närhelst de anar en spontan extrementutgjutning.""] _______ http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet] Mail: wiccarocker. hos gmail.com
|
| 06 Jun 2010, 01:08 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Wicca wrote: Hade lite tråkigt så jag gick in på lix och slängde ihop ett stycke bara för skojs skull och försökte få så många poäng som möjligt. Lyckades rätt bra med 64 poäng tycker jag. [:D] Här har ni mästerverket, se om ni kan få ut något vettigt ur det. <i>"Avdelningen inom byråindelningen har varit mycket spartansk det senaste kvartalet, speciellt inom den privata supersektorn i sverige. Alldeles för många intresserorganisationer och partikelacceleratorer har köpt nationalencyklopedin till deras in-house-bibliotek att läsa närhelst de anar en spontan extrementutgjutning.""] _______ http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet] Mail: wiccarocker. hos gmail.com När jag skriver i mer formella sammanhang än Bojen (tex Diskant ha ha) så brukar jag ligga runt 60-65[:)] Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause
|
| 06 Jun 2010, 01:32 |
|
 |
|
Wicca
|
Haraldrig wrote:
När jag skriver i mer formella sammanhang än Bojen (tex Diskant ha ha) så brukar jag ligga runt 60-65[:)]
Hehe, analyserade just min blogg. fick 72 poäng. Men det är nog mest för att jag skriver så långa meningar där och tänker inte på att det ska vara så lättläst direkt. [:I] _______ http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet] Mail: wiccarocker. hos gmail.com
|
| 06 Jun 2010, 22:03 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Vill man nå fram med sitt budskap bör man fatta sig kort och utan krusiduller (ovan text fick 28, dvs mycket lättläst. Precis som det ska vara således)[:)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 06 Jun 2010, 22:43 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Joshunznera wrote: Vill man nå fram med sitt budskap bör man fatta sig kort och utan krusiduller (ovan text fick 28, dvs mycket lättläst. Precis som det ska vara således)[:)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong Några fler parametrar spelar in men i stora drag så är det så. Som skribent så måste man givetvis ta hänsyn till den tänkta läsaren och dennes bakgrundskunskap. Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause
|
| 06 Jun 2010, 22:50 |
|
 |
|
HRJ
|
Slängde in en mening från jobbet och hamnade på 82. Brukar känna mig rätt skitnödig när jag skrivit såna texter men det är ju tyvärr "så det ska va"...
|
| 06 Jun 2010, 23:01 |
|
 |
|
John the Revelator
|
Ahhh, denna tråden fick mig att minnas mina underbara grammatikkurser i Svenska språket '96-'97... Ska vi börja diskutera Nexusfält och andra smarriga esoteriska saker också? edit: detta är inte mer nördigt än att diskutera Honduras eller Afrikansk mahogny kontra legeringar i AlNiComagneter - jag gillar båda! <i>Gibson LP R8 VOS (WC + IT) | Gibson EDS-1275 | Fender Telecaster | Gretsch 5120 | Martin D-28 | Danelectro (DC3) | Danelectro (DC212) "]
|
| 07 Jun 2010, 09:12 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Joshunznera wrote: Vill man nå fram med sitt budskap bör man fatta sig kort och utan krusiduller (ovan text fick 28, dvs mycket lättläst. Precis som det ska vara således)[:)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong Typ 'Ett land, ett folk, en ledare'?[B)] Det lär har funkat på miljoner människor i Tyskland på 1930-talet. <font size="1">(Textens läsbarhetsindex är 6, vilket innebär att den klassificeras som mycket lättläst, barnböcker.)</font id="size1"> 'Coke is it' lär inte kunna missförstås. <font size="1">(Textens läsbarhetsindex är 3, vilket innebär att den klassificeras som mycket lättläst, barnböcker.)</font id="size1"> För skojs skull kan man nämna Migrationsverkets vision som lyder: 'Ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter'. <font size="1">(Textens läsbarhetsindex är 66, vilket innebär att den klassificeras som mycket svår, byråkratsvenska.)</font id="size1"> /R  "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 07 Jun 2010, 12:08 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Renegade wrote: Joshunznera wrote: Vill man nå fram med sitt budskap bör man fatta sig kort och utan krusiduller (ovan text fick 28, dvs mycket lättläst. Precis som det ska vara således)[:)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong Typ 'Ett land, ett folk, en ledare'?[B)] Det lär har funkat på miljoner människor i Tyskland på 1930-talet. <font size="1">(Textens läsbarhetsindex är 6, vilket innebär att den klassificeras som mycket lättläst, barnböcker.)</font id="size1"> 'Coke is it' lär inte kunna missförstås. <font size="1">(Textens läsbarhetsindex är 3, vilket innebär att den klassificeras som mycket lättläst, barnböcker.)</font id="size1"> För skojs skull kan man nämna Migrationsverkets vision som lyder: 'Ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter'. <font size="1">(Textens läsbarhetsindex är 66, vilket innebär att den klassificeras som mycket svår, byråkratsvenska.)</font id="size1"> /R  "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards Heja migrationsverket[:D] Jag gjorde en textanalys på en myndighetssida som vände sig till invandrare, dvs den är lättläst. Visst, massor av lätta ord men ingen textbindning samt en massa syftningsfel. Stackars invandrare[:)] Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause
|
| 07 Jun 2010, 16:39 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 26 posts ] |
|