View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 15:16

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Ni som kan det här med impedans. 
Author Message

Post Ni som kan det här med impedans.
Jag tänker att jag frågar här på rörplanket eftersom jag tänkte att det är störst chans att någon är kunnig inom området här trots att det i detta fall egentligen inte handlar om just gitarrförstärkare. Även fast det kan handla om rör-förförstärkare (till en mikrofon)[:D]

Ok, så här ligger det till: Jag brukar vara i en studio som inte är min. Jag gillar att använda en u87'a på sång men att klicka i en switch på preampen så att den blir inställd för hög impedans istället för låg - det blir en mismatch som låter bra på just min röst.

Nu till problemet. Själv har jag ingen preamp som man kan switcha impedansen på. Dessutom skulle jag vilja kunna använda micken med vilken preamp som helst men ändå få denna mismatch. Finns det någon seriös lösning på detta? Skulle alltså vilja ha någon grej som ändrar impedansen, gärna ställbart (går det?) ..

Jag vill att det ska vara en bra lösning så jag får hög kvalla på signalen osv, jag vill alltså inte sätta någon behringermixer emellan eller någon annan punklösning. Jag vill också att det ska vara XLR ut så det blir samma kontakt igen.

Eftersom jag inte kan mycket om hur signaler och elektronik fungerar så kanske jag framstår som dum i huvudet nu men ni kanske kan guida mig rätt eller försöka förklara vad den bästa lösningen för mig blir?

MVH / Erik

27 May 2010, 20:32
Profile

visst går det, men med balanserad mick är det lite krångligare.
Dyrare mixrar har (hade iallafall) en transformator på ingången- och de är normalt DYRA.
Billigare och mindre risk för att den skall fånga upp brum är att göra det elektroniskt- enklast med 1-3 op-förstärkare (2 är det vanligaste - finns IC- kretsar för ca 10:- med 8 ben som innehåller 2 st op-förtärkare)
ex http://www.sound.westhost.com/project122.htm
genom att byta (switcha) R1 och R2 kan du själv bestämma impedansen- du kan t.o.m. ha en stereopotentiometer där....

b

27 May 2010, 22:06
Profile

Förstår jag rätt i att det måste finnas någon slags förstärkning? Isåfall antar jag att det blir dyrt om man vill göra det transparent. Dvs det är väl lika bra att köpa en bra preamp som man gillar? 1-3 op-förstärkare, hur blir det?

Ursäkta min okunnighet, men tror du det finns någon liknande färdig lösning på en pryl som har en pot för ställbar impedans och utan att det är en preamp? Har du annars ett tips på någon som kan bygga en åt mig av hög kvalité?

29 May 2010, 18:26
Profile

Tack Gammelnalle.

Förstår jag rätt i att det måste finnas någon slags förstärkning? Isåfall antar jag att det blir dyrt om man vill göra det transparent. Dvs det är väl lika bra att köpa en bra preamp som man gillar? 1-3 op-förstärkare, hur blir det?

Ursäkta min okunnighet, men tror du det finns någon liknande färdig lösning på en pryl som har en pot för ställbar impedans och utan att det är en preamp? Har du annars ett tips på någon som kan bygga en åt mig av hög kvalité?

Man måste inte ha IC - det går med transistorer också (varning för kiselfrossa...[:D]) eller t.o.m. med rör.
Huruvida det finns någon dylika produkt att köpa vet jag inte och jag vet ingen som kan bygga en åt dig heller. Jag har absolut ingen tid under hela sommaren----- men om du har någon bekant som är slängd med lödkolven tror jag inte att han/hon har svårt att följa ritningarna.
Själv skulle jag testa med TL72 (billig) eller motsvarande för att se om jag (dvs du i det här fallet) om det ö.h.t. blir vad du har tänkt dig- vid gott resultat byta IC:n mot en super lownoise.
(Själv hör jag sällan skillnad- men har man spelat rockenroll i 40år så är väl inte nåt annat att vänta.... [8D][:D])

b

29 May 2010, 21:58
Profile

Erik,

Oftast när vi talar om "Low eller High" impedans val på ett mixerbord, exemplelvis ett gammalt Neve bord, så är inte "High-läget" så hög-ohmigt som normalt en linje eller "Hi-Z" instrument ingång är.

Där du hör mest skillnad på mikrofoner, som exepelvis U87, så är det mellan några hundra ohms transformator matchning och några kohm, (2000 ohm) högre upp än så brukar det inte göra någon märkbar skillnad.

I exemplet Neve, så säger dom att det 300 ohm i Low-läget och 1200 ohm i high läget. (d.v.s. två 600 lindningar antingen i parallell eller serie)

Denna impedans-matchning inverkar enormt olika mellan olika typer av mickar som dynamiska, kondingmickar med utgångstrafo eller kondingmickar med elektroniskt balanserad utgång, eller som många av dom nya kondingmickar (inkluderad Neumann för dyra pengar) som faktiskt är obalanserade, däe en av faserna inte är "audio-aktiv" då den bara levererar den ena halvan av Phantom-matningen.

Du får berätta lite mer om vad du har för micksteg eller mixerbord, och hur du upplever skillnaden mellan hög och låg last på micken, så skall jag försöka hjälpa dig lite mer.

--Bosse

Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se

31 May 2010, 22:31
Profile ICQ YIM WWW

Det är faktiskt med en modern "Universal Audio Solo 110" mikrofonförstärkare, och den har just en switch för HI-Z/Lo-Z. Skillnaden på ljudet är jättestort, det blir mycket tjockare och mindre presence, vilket är bra just på sång när man ska sjunga saker som ligger i högt läge och med vissa röster. Skulle jag försöka EQ'a det liknande skulle det för det första krävas en jävla massa EQ och sen skulle det nog inte bli lika bra - det känns som att mikrofonen svarar annorlunda på dynamik.

Eftersom det här är en ny och rätt vanlig preamp lär det väl finnas information om exakt vilken impedans det är och hur det är konstruerat antar jag. Jag är inte speciellt sugen på att köpa en sån här preamp bara av den anledningen dock eftersom jag inte tycker den är speciellt bra i övrigt till just mina endamål.

Ser fram emot ditt svar.

MVH / Erik

01 Jun 2010, 02:17
Profile

http://emusician.com/aux_hardware/emusic_universal_audio_solo_110/
"<i>low or high input impedance (500 to 2 k for mic"]"

------------------------------------
No trees were harmed by the transmission of this message. However a few
million electrons were temporarily inconvenienced.

01 Jun 2010, 08:53
Profile ICQ WWW

http://emusician.com/aux_hardware/emusic_universal_audio_solo_110/
"<i>low or high input impedance (500 to 2 k for mic"]"

------------------------------------
No trees were harmed by the transmission of this message. However a few
million electrons were temporarily inconvenienced.

Perfekt!

01 Jun 2010, 18:05
Profile

Erik,

Just de, UA solo-110, där har du detta impedansförhållandet jag beskrev tidigare.

Då du vill kunna göra en liten kul låda som skall kunna fixa detta, samt att det skall funka bra på många olika pre-amps, så blir det bekymmer.

Det första man tänker på att använda är en transformator som har en omsättning/ratio omkopplingsbar mellan 1:1 och 4:1, och att trafon då har en anpassningsbar impedans för en normal "200 ohms" mick-ingång.

Detta skulle ju vara lätt att bygga in i en liten låda med en switch för att välja impedansen.
Men så lätt är det tyvärr inte, då denna box skulle låta olika beroende på villken mick-ingång du använde den till.
Trafon är "passiv" och påverkas av den lasten som den ser, d.v.s. mötande mick-ingången.
Fenomenet kallas för "spegel-impedans" och kommer då att förändra ingången på trafon, som i sin tur påverkar trafon som sitter i din U87 mick, med resultatet förändrat sound.

Då det även sitter en trafo i din U87, så är det just denna spegel-impedans som spelar dig ett "spratt" när du ansluter micken till olika pre-amp's ingångs impedanser.
Trots U87:ans storlek och pris, så innehåller den bara en styck JFET transistor som utgör hela förstärkaren från kapseln fram till utgångstrafon, och när utgångstrafon belastar JFET transistorn olika sätt via trafons spegelimpedans, så beter sig både transistorn och trafon på olika sätt och resulterar i olika sound.

Så det bästa sättet att lösa detta är att bygga en liten låda som har aktiv elektroinik, d.v.s. innehållande en omkopplingsbar bra micktrafo med karaktär, och då kan du välja Jensen, Cinemag, eller Sowter re-issue typer, eller för ren neutral karaktär så passar Lundahl perfekt. (efter trafon kan det behövas en dämpning/pad om man vill ha samma nivå in som ut på lådan)
Sedan så måste det till ett buffert-steg med aktivt/elektroniskt balanserad utgång, som fixar att direkt driva ner till några hundra ohms last, eller om du vill ha mer trafo-sound, så kan man använda en obalanserat buffert med en ratio 1:1 trafo på utgången.

Men om du vill göra ett försök med en "pasiv" trafobox, så kan du köpa en Lundahl LL1527 eller LL1527XL som är en bra universal trafo för diverse mick-applikationer, som har en ratio 1+1:1+1 som i princip har fyra lika lindningar totalt som går att konfigurera på några olika vis.

Om du kopplar sekundären i parallell (bäst anpassat för att driva en mick-ingång) och sedan gör primären omkopplingsbar i antingen parallell eller serie, så kommer du att få ett hyffsat kliv mellan låg och hög anpassning fungerande ganska bra mikrofon-anpassat.
Men sam jag sa tidigare, ljudkaraktären kommer att ändra sig mellan olika pre-amps.

--Bosse

Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se

01 Jun 2010, 20:55
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]