View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 12:55

Reply to topic  [ 26 posts ] 
Projekt Mini Major, Ritchie B Marshall 
Author Message

Post Projekt Mini Major, Ritchie B Marshall
Hej kära bojare,
En av mina tidigaste förebilder och idoler är Ritchie B. Inte för utan att jag spelat strata och Marshall sedan 70-talet. En utmaning har varit att hitta RB`s ton/ljud från Purple och tidig Rainbow era.
Visst det är en massa fuffens i signalkedjan, har läst åtskilliga beskrivningar. Pratade med Amphealer i veckan som tyckte jag skulle ge mig på att bygga en blues major.
Hittade info på Metroamp om en tysk firma som tagit tag i förstärkarfrågan. Den här specen har jag hittat:
Mini-Major… exact design of the Marshall Major for medium power!

Preamp,3 x ECC 83 kathodyn and ECC82/12AU7 driver runs with the same voltage like the big Major….Except the power stage, runs with 490Volt with 2x KT88, ultra-linear X-former made by Mercury magnetics…. KT88 screen grids 2kOhm for maximal saftely. Output 70 Watt.
Front cosmetics like classic Marshall ( 6 controls/4 inputs) , 2 Standard inputs (for RBs Mk2 sound), 2 inputs for cascading preamp (like Ritchies amp design Mk3 and later).
Rear side: 2x Gain control (for stock and cascade pre-amp) and a master volume control ( set after the cathodyn stage – or other words, in front of the ECC82 driver stage)
Rear side, on chassis: one mini-switch to switch tone-stack´s treble C from stock 500pF (=DP MK2&3) to 700pF (=Rainbow), one mini-switch slope R, 33kOhm => 68kOhm for get more scoop.

Vem har lust, tid och vilja att hjälpa mig med layout mm och förverkliga en RB Major?

Long live rock`n`roll/Peter

29 May 2010, 20:47
Profile

1: Schema?
2: Länk till infon?
3: Är du säker på att det rör sig om "exact design"? Är det inte bara ett hopkok av myter om hur Blackmores stärkare såg ut? (Jag minns när alla höll på med att spekulera hur Hendrix stärkare såg ut (marshalls föstås) samtidigt som Hendrix i Guitar Player förklarade att han använder Sunn förstärkare...)
4: är du säker på att di där tyskarna vet vad de håller på med? 2k skärmgallermotstånd på en UL-stärk, master efter cathodyn.... pissig design. Om man ska ha 2 gainkontroller och master på baksidan (varför), vad ska man då ha volymen på framsidan till?

"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com

30 May 2010, 09:47
Profile ICQ WWW

Här hittar du killen som designat samt spec m.m.
http://www.rblackmoreforum.proboards.co ... thread=136

Här är tyskarna som kommer att bygga och sälja för ca 2500 Eu:
http://www.audioampco.com

Scheman till Majors:
http://www.schematicheaven.com/marshall ... d_200w.pdf

MVH/Peter

30 May 2010, 10:28
Profile

Jaha.
"Musician-friendly 70 watts" Ultralinjärt.
Lycka till.

30 May 2010, 12:00
Profile ICQ WWW

Ska du bygga den där så är det att bygga som majoren men sätta gainstegen i en lina efter varandra och i andra linan ha som originalet. Varav det går åt tre ecc83 istället för två som i originalet. I cascadelinan skulle jag satt treblesteget först!

Var mastern ska sitta kan man ju debattera och det kommer att låta olika beroende men ska den sitta efter fasvändaren behöver man en dubbelpot varav jag nog skulle satt den efter eq istället eftersom det inte är någon gaintillväxt i själva fasvändarsteget.

Sen får du tweaka tills det låter som du vill.

Vem vet hur Blackmores var tweakad.......

Tror inte nån är beredd att ge dig en färdig layout på det hela för man vet inte ens hur det ska sitta ihop så det låter bra och låter som Blackmore när man bygger om originalet.

Trial and error.......

30 May 2010, 12:16
Profile

En annan sak. Ska du göra denna point to point tycker jag inte du ska göra som på marshalls att ha rörsocklarna på en sida chassit och kortet i mitten och sen skicka allt fram och tillbaka mellan dessa med "långa" sladdar.
Bygg istället upp kortet mer som det ser ut på schemat och sätt komponenterna därefter med rörsocklarna monterade under kortet i mitten på det och för upp de betydligt kortare kablarna genom hål eller gör ett stort hål för varje rörsockel i kortet. Då hamar rörsockeln betydligt närmare varje komponent helt naturligt. Detta blir ju highgain och du kommer slippa eventuella problem om du gör så......
Planera potarna så nära vad dom går till på kortet som möjligt och sätt inputjacket så nära ingångssteget som möjligt.
Skärmade kablar till inputjack och potar.

30 May 2010, 12:30
Profile

Betr. layout: kolla in Kevin O'Connors "the Ultimate Tone 5", där finns en perfekt layout och allt för en Major. Följer du den lär du inte få några problem även om du går high-gain (eller ännu bättre: ta den layouten och modda efter Tubis förslag).
Slutsteget är lite svårt, eftersom motkopplingen går över flera steg. Det ställer stora krav på kabeldragning, dimensionering och trafons kvalitet (här är det strikt hajfaj som gäller!). Att köpa Mercury Magnetics utgångstrafos är lite av en chansning, de verkar inte riktigt veta vad de håller på med, förutom att de är bra på marknadsföring.
Jag skulle satsa på en Hammond i det här fallet, då får du dessutom pengar över till boken.[;)]

30 May 2010, 15:30
Profile ICQ WWW

Är hans ton alltid Marshall? Har hört att han använder t ex Vox AC30 både i studio och på scen...

Image Image
<i>Gibson LP R8 VOS (WC + IT) | Gibson EDS-1275 | Fender Telecaster | Gretsch 5120 | Martin D-28 | Danelectro (DC3) | Danelectro (DC212) "]

30 May 2010, 16:04
Profile ICQ

Tack för alla förslag hittills, ska kontakta Owe Amphealer angående det hela tror jag och betala för konstruktion och layout. Han säljer ju böckerna . . .

Tubis modförslag ska absolut testas.

Kuhn´s trafo förslag - håller helt med dig.

AC30 användes också via treblebooster i basingången, enligt skrönor. På b.l.a. Machine Head användes AC´n.

Det här blir en kul tråd hoppas jag!!

30 May 2010, 16:44
Profile

I en gammal Guitar player intervju säger Blackmore att han aldrig använder Marshallförstärkare, däremot Moddade Vox inhysta i Marshall-lådor. Ska man fånga Blackmores tidiga ton bör man nog börja med att leta upp en Akai rullbandspelare med "sound on sound" funktion!

pudas

30 May 2010, 17:42
Profile

Vad tror ni om att ställa om ett vanligt EL34 slutsteg till KT88 så här:
bias splitters from 220's to 82k and used a 56k to bias pot.

30 May 2010, 19:01
Profile

Så sent som -95 när han körde Rainbow ihop med dogie White bla så körde han sin ENGL + den där rullbandaren..
I alla fall i Lidköpings folketspark där jag såg han[:D]

<font size="1">

// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
Image
http://www.myspace.com/attitudemusicalproject</font id="size1">

30 May 2010, 19:05
Profile WWW

Du kan inte köra KT88 på full effekt utan måste snåla ned på energin. Ställ dom på samma effekt som för el34 när du ställer bias annars går trafosarna upp i rök. Ett vanligt slutsteg har inte UL tappar på trafon oftast så du har inte den begränsande motkopplingen där.....
Men biaskresten måste ändras som du skrivit ovan så du kommer upp i långt över -60....ett spann mellan -60 o -70 nånting...

30 May 2010, 19:10
Profile

petelf wrote:

Hmmmm.. jag tror att du bör fundera över vad du egentligen är ute efter.
Är du riktigt klar över vad det är som är "essensen" i Blackmores sound?
Vox Ac30, KT88:or, en massa olika preampkonfigurationer...

30 May 2010, 19:44
Profile ICQ WWW

He,he Engl finns i arsenalen redan, tänkte gå lite "old school" :)

Martin:
Ljudet/tonen jag söker är från 1970 - 1976. Bra ljudexempel på Youtube är:

No, no, no med Deep Purple live (http://www.youtube.com/watch?v=uSNmJfsZ ... re=related) Klart intressant ljud.

Hela Rainbow Live med Dio och Powell (Mistreated, 16th century greensleeves m.m.)

Ritchies strataljud är väldigt rent men ändå distat på ett läckert vis. Ljudet blir basigt i halsläget men med ett tydligt bett på diskantsträngarna. Ibland tycker jag mig höra violin/celloliknande toner också. Helt klart ett mkt personligt strataljud som är svårt att efterlikna. Sedan sitter ju väldigt mkt i hans fingar och spelsätt.

Hans strator i sig är ju specade lite speciellt: Picato strängar (RB77) som har udda tjocklekar, Schecter 500T mickar vilka kan jämföras med SD quarter pounders, scalloperad hals och sist men inte minst en liten mackapär kallad RBTC av Dawk som var gitarrtekniker åt honom. Allt detta är fixat på en specialstrata jag satt ihop. Visst det börjar närma sig ljudmässigt.

Treblebooster, Akai rullbandare finns ju med i bilden också från och till.

Lyssna på gamla klipp mellan 70-76 och/eller dubbelliven med Rainbow.
Studioplattor: Rainbow Rising.

Hälsningar / Peter

31 May 2010, 19:13
Profile

No no no: Görsnyggt ljud.Det ligger väldigt mycket i anslaget, han spelar lätt på mycket av single-stringspelet. Och gör snabba anslag med plektrumet på ackordsakerna på bassträngarna. Då spricker det till ordentligt.

Vete sjutton om det är så mycket "mojo" egentligen. En ganska låggainig stärkare, på rejält blås. Och en ruskigt skicklig gitarrist. Låter inte alls typiskt Marshall, säger jag med min begränsade Marshallkunskap...

Det finns en liveskiva på Spotify, Deep P. "Live in Stockholm", skitbra, och mycket samma läckra ljud som du nämner Peter...[:p]

Kan vara ngn fuzz/booster med här och där...

/Lennart

http://www.specter.se

31 May 2010, 19:46
Profile

Tackar Lennart!! Du har också god smak :)
Ska genast in på Spotify och lyssna.

Bästa hälsningar, Peter

31 May 2010, 20:28
Profile

Håller helt med herr Custom: Inga konstigheter stärkarmässigt. Gitarren lite speciell, och fingrarna. Och en satans dynamik i stärken. Med ett Major-slutsteg blir det väldigt rent och dynamiskt. Väldigt. Både lokal och global återkoppling. Skaru få en sån pjäs att murra fåru dra på, även med bara(!) två Kt88:or blire jävulskt högt.
Så att. Di dära finurligheterna som tyskarna håller på med är för riktiga hardcore-imitatörer, lite som Brian May-adepterna, fast okunnigare.

31 May 2010, 22:30
Profile ICQ WWW

Ska man behålla EL34 eller kanske KT77 i slutsteget.
Vad tror du man kan göra för att behålla samma dynamik etc. som Majorn men ha en lagomwattare på ca 50W?

MVH, Peter

31 May 2010, 22:42
Profile

Vete sjutton om det är så mycket "mojo" egentligen. En ganska låggainig stärkare, på rejält blås. Och en ruskigt skicklig gitarrist. Låter inte alls typiskt Marshall, säger jag med min begränsade Marshallkunskap...

Håller med dig helt är om att det är inte så märkvärdigt (men välljudande!!). Low gain-stärk på fullt ställ.

Tycker däremot det låter <u>väldigt mkt Marshall</u>, i precense-bettet och komprimeringen när han trycker på i solotonerna. Men det låter naturligtvis inte 12.000-serie-SuperLead a la EVH på lägre spänning. Det finns ju verkligen ett antal olika marshall-sound, även om det ofta är något i mid/diskant som känns igen.

Frågan är väl hur (jaevla) högt du ska spela petelf?

Det viktiga är att du kan köra stärkaren på i det närmaste fullt för att få lagom sag. Kretsen bör inte vara så het att den ylar då. Antal watt och slutrör bör man nog snarast anpassa efter vad din spelsituation klarar. För den här typen av sound tror jag def på att köra en icke-attenuerad stärkare. Alltså - kan du inte köra en 100-wattare på fullt blås ska du inte ha en sådan.

Jag tror att man kan komma lite åt detta håll t.ex. med en Bass 1992 (för lite lägre effekt då). Kanske Kt88-rör, men antagligen inte nödvändigt. En Lead 1987 eller SuperLead 1959 är antagligen för pushad i mid-treble.

EDIT: En 1992 med trafos som pallar Kt88. Måste gå att hitta lämpliga grejor som passar ett sådant chassi. Kul customprojekt. Go for it. [8D]

/G

/Gunnar

01 Jun 2010, 10:04
Profile

Med tinnitus sedan 12 år tillbaka så ska vi inte spela så där jättehögt längre.
Jag skulle vara jättenöjd med en output 15-50w så länge det inte påverkar tonen för mycket.
Vad rekomenderas?
Testade Lehnert´s byggsats (40w) med en strata bestyckad med Tonerider classic blues, fick fram ganska trevligt Blackmore ljud.
Hälsningar, Peter

01 Jun 2010, 11:50
Profile

Själv har jag tinnitus <u>sedan</u> jag var 12 år (dvs. 1971). En Kina-puff smällde av vid örat... Mot sådana problem hjälper i princip bara bra hörselskydd tycker jag. Att gå ned från 200w till 20w är förstås klokt, men för mig spelar antal watt inte så stor roll som om jag kör med mina formgjutna proppar eller inte. Trist att de behövs, men det går oftast inte annars.

Om du tänker dig en stärkare i 15w-området blir det hur man än ser på saken en annan grej. Jag ser två vägar:

1) En stärkare med 6V6 (gärna JJ då) eller 6L6G (19w-rören). Men det blir svårt komma nära det du refererar till i klippen. 6V6 har en rätt speciell karaktär.

2) En powerscalad 2xEL34- eller Kt88-stärkare.

Tyvärr är det väl så att punch och dynamik hänger intimit ihop med volym och effekt. I varje fall om man ska "lura" örat.

/Gunnar

01 Jun 2010, 12:44
Profile

Tyvärr är det väl så att punch och dynamik hänger intimit ihop med volym och effekt. I varje fall om man ska "lura" örat.

/Gunnar

En mindre förstärkare kan ju mikad låta otroligt bra, tänk på alla Fender Champ som finns på tusentals skivor. Dynamiken, inte riktigt framme kanske...

Sedan är det ju detta med punchen, det är ju luftmassa det handlar om att flytta, och känns ju som gitarrist ganska müsigt när man står framför. Och då måste det vara högt.

Man får väl vänja sig vid att inte ha samma tryck kanske...

/Lennart

http://www.specter.se

01 Jun 2010, 13:41
Profile

Hej

Kanske du er intresseret i at købe min originale 71 Major :

Image

Image

Image

fins i københavn lige ved øresundsbron
pris : 15000 dkr.

01 Jun 2010, 20:35
Profile ICQ YIM WWW

Det är väldigt lockande men jag har inte dom pengarna just nu.
Lägger erbjudandet på minnet och återkommer i framtiden.
Hilsen, Peter

01 Jun 2010, 21:09
Profile

Hittat en bra kontakt och fått napp på "Marshallforum.com".
Skapat en tråd där också.

06 Jun 2010, 09:28
Profile
Reply to topic   [ 26 posts ]