|
Vilken bil ska man köpa? Final destination, HJÄLP
| Author |
Message |
|
christian-h
|
 Vilken bil ska man köpa? Final destination, HJÄLP
Hallå alla bojare. <font size="5"> Okej, nu står det mellan två val inför imorgon. Audi A3 1,6l 2001. http://www.blocket.se/ostergotland/Audi ... m?ca=8&w=2Denna bil ska vara rep och rostfri, samt servad enligt boken, 3 ägare(8 ägare på papper, men detta är uppkollat och det är bilfirmor). Audi A31,8lt 2002 http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A3 ... tm?ca=8&=3Denna Audi A3:àär exlusivare, har endast en ägare, större motor och turbo(vilket jag ännu inte vet om det är positivt eller negativt.) Den har dock lite rost på förardörren, vid listen och ytrost var det enligt säljaren. Jag var även och tittade på en Audi A3:a igår, 2000, 1,8lt som man kan säga var "relicerade till ett yttre. Säljaren i sig hade nog faktiskt ingen aning om vad en hammare var och priset var för högt. Men just den hade rost vid förardörren likaså... Kruxet är det att jag endast hinner titta på en bil innan jag oket till Grebbestad för jobb. Vad säger bojarna!? </font id="size5"> Är 18 år och efter sommaren funderar jag på bil, men vad ska man köpa? Min budget hamnar troligtvis runt 40-60.000kr och jag vill ha något pålitligt. Ett försäkringsärende är på g och där får troligtvis in en del slantar också, men det visar sig efter sommaren. Därför kan min budget ändras om jag har tur. Något som kan vara intressant är volvo s60, men jag får suga på karamellen lite och gärna med hjälp av er. Så kom gärna med era åsikter och vad man som 18:-åring kan missa att tänka på vid bilköp. Mvh christian Med vänliga hälsningar av mig, Christian Henning.
|
| 19 May 2010, 14:53 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Det jag får höra av bilmekaniker är att Toyota är väldigt prisvärda och hållbara. http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 19 May 2010, 15:22 |
|
 |
|
javelin70
|
|
| 19 May 2010, 15:32 |
|
 |
|
bjoel
|
Tänk på att spara några tusenlappar i reparationsbudget med. Ju nyare bilar, desto mer dyra delar som kan gå sönder (ABS-styrdon och andra datalådor kostar ofta ett antal sköna tusenlappar om de går sönder, likaså klimatanläggningarna).
Är du 18 år måste du också kolla runt för försäkringspremierna, för yngre killar kan det bli DYRT. Premien beror på ålder, bilmodell och var du bor - så du måste kolla runt själv. Stor motor, ung förare -> dyrt dyrt dyrt.
Har ingen koll på priserna, men S60 är en trevlig bil att köra.
------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 19 May 2010, 15:33 |
|
 |
|
bjoel
|
Det där gäller med största sannolikhet inte de modeller som Christian tittar på.... [;)] ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 19 May 2010, 15:34 |
|
 |
|
javelin70
|
bjoel wrote: Det där gäller med största sannolikhet inte de modeller som Christian tittar på.... [;)] ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully. Måste bara bråka lite [:D]. Normalt sett är Toyota bra om än riktigt trista bilar. Micke javelin70 [at] hotmail.com
|
| 19 May 2010, 15:37 |
|
 |
|
christian-h
|
bjoel wrote: Tänk på att spara några tusenlappar i reparationsbudget med. Ju nyare bilar, desto mer dyra delar som kan gå sönder (ABS-styrdon och andra datalådor kostar ofta ett antal sköna tusenlappar om de går sönder, likaså klimatanläggningarna).
Är du 18 år måste du också kolla runt för försäkringspremierna, för yngre killar kan det bli DYRT. Premien beror på ålder, bilmodell och var du bor - så du måste kolla runt själv. Stor motor, ung förare -> dyrt dyrt dyrt.
Har ingen koll på priserna, men S60 är en trevlig bil att köra.
------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
Tack för alla svar! Sen är det så att bilen troligtvis skrivs på mamma, så jag får hoppas på det bästa.[^] Sitter och skriver över iphonen nu, därför blir det ett längre svar senare, men tack igen! Med vänliga hälsningar av mig, Christian Henning.
|
| 19 May 2010, 16:53 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Äh, köp inget förnuftigt som en Toyota Avensis eller Vovlo S60. Du är för katten 18 år och ska ha kul också! Tråkig och ordentlig blir du möjligen (troligen) när du blir äldre, då kan du köpa Toyota. En 18-åring borde ha andra prioriteringar tycker jag, tex att ha kul. Jag röstar därför på en kul bil med lite personlighet, tex nån av dessa: [;)] http://www.blocket.se/hela_sverige/bila ... &w=3&cb=31http://www.blocket.se/stockholm/Jeep_Wr ... ?ca=11&w=3http://www.blocket.se/hela_sverige/bila ... &w=3&cb=14http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol ... w=3&last=1http://www.blocket.se/ostergotland/Merc ... ?ca=11&w=3-----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 19 May 2010, 17:05 |
|
 |
|
Ohjay
|
Quote: Måste bara bråka lite [:D]. Normalt sett är Toyota bra om än riktigt trista bilar.
Micke
javelin70 [at] hotmail.com
Bråkar vidare då, och säger att du borde testa fler Toyota än bara de vanliga svensson-modellerna. Äger själv en Celica från '90 som är mycket rolig att köra. MR2(speciellt de från 90-94(97 om man letar utomlands), Supra(87-när de nu slutade produceras), är alla körglada bilar med Toyota's hållbarhet 
|
| 19 May 2010, 20:37 |
|
 |
|
javelin70
|
Ohjay wrote: Bråkar vidare då, och säger att du borde testa fler Toyota än bara de vanliga svensson-modellerna. Äger själv en Celica från '90 som är mycket rolig att köra. MR2(speciellt de från 90-94(97 om man letar utomlands), Supra(87-när de nu slutade produceras), är alla körglada bilar med Toyota's hållbarhet  Själv har jag bara haft en Toyota, en Celica -77. Det var en riktig skitbil! Har nog aldrig sett en bil rosta bort fortare, dessutom var både motor och låda av riktigt dålig kvalitet. De ska inte vara totalslut efter 13000 mil. Å andra sidan fanns det ingen kaross kvar då heller [:D]! Senare Toyota är ju betydligt bättre. Supra var riktigt trevliga och MR2 också.. Micke javelin70 [at] hotmail.com
|
| 19 May 2010, 20:52 |
|
 |
|
OGF
|
Är inne på min tredje Toyota och det är bara att konstatera att det är kanonbilar som bara går och går. Dessutom är det alltid bra andrahands- värde på dem och bra service i hela landet... 
|
| 19 May 2010, 21:09 |
|
 |
|
Joshunznera
|
OGF wrote: Är inne på min tredje Toyota och det är bara att konstatera att det är kanonbilar som bara går och går. Dessutom är det alltid bra andrahands- värde på dem och bra service i hela landet...  Håller med. Vi har två Toyota i familjen, hustrun har en Avensis och på landet står det en äldre ngt rostig Hilux som vi kör sten med. Bägge bilarna är otroligt bekymmersfria och billiga att äga. -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 19 May 2010, 21:28 |
|
 |
|
davidihse
|
Köp en Audi 80, och lägg resterande pengar på att hotta den!
myspace.com/slackervillezoo
|
| 19 May 2010, 22:13 |
|
 |
|
ralvejd
|
<b>Volvo V70 AWD 2,5T</b> årsmodeller med haldex-kopplingen ?2003?2004??? -2006 (nya plattformen vetifan om jag vill ha, ford har haft för stort inflytande på den) förbannat bra bil * 2,5liters femma med dubbla vvt (turbo såklart) 215hk, går på racing bränsle istället för traktor bränsle, dra 1 liter milen * finns gott om plats för gitarrer * halka är inget man märker av mer än att andra står i vägen för en * billig att köpa begagnad nu när folk fåttförsig att traktor bränsle är billigare * standard utrustningen är hög men de flesta har nog sålts extra utrustade för ännu mer lulul apropå S60 så är det lite som att äga en telecaster, "gubbvarning" är den silvermetalic och har en 140hk sug motor så är det en gubbe bakom ratten <b>/ralvejd</b> <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
| 19 May 2010, 22:15 |
|
 |
|
Metamatic
|
davidihse wrote: Köp en Audi 80, och lägg resterande pengar på att hotta den!
Vill man skaffa sig problem så ska man köpa en gammal Audi 80 [:D] Titta vad jag höll på med för två veckor sedan på dotterns blivande Audi 80 cabriolet (ja, hon har en snäll och givmild far), hon tar körkortet snart.  Byte av värmepaketet. Man måste riva hela instrumentpanelen, rubbet, för att komma åt att byta ett värmeelement som givit upp. Tror nästan att de först satt dit det och byggt bilen runt det [}:)] Det tog två hela dagar och mycket svordommar men jag fick allt på plats igen tillslut. Har hittat en massa andra skumma konstruktioner i den bilen. Köp i så fall hellre en BMW E30 eller E36, roliga bilar att köra när man är ungdom.
|
| 20 May 2010, 01:09 |
|
 |
|
Oakman
|
Stout wrote: Köp i så fall hellre en BMW E30 eller E36, roliga bilar att köra när man är ungdom.
+1 !!! Har ägt 1st E36 och 2st E30:s. E30s är underbara bilar. Om det inte vore för mina 198cm så hade jag haft kvar en av E30sarna nu. [8D] 
|
| 20 May 2010, 14:40 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Oakman wrote: Stout wrote: Köp i så fall hellre en BMW E30 eller E36, roliga bilar att köra när man är ungdom.
+1 !!! Har ägt 1st E36 och 2st E30:s. E30s är underbara bilar. Om det inte vore för mina 198cm så hade jag haft kvar en av E30sarna nu. [8D]  BMW e kul! jag kör fn en E91 med traktorbränsle, men den går som attan i alla fall. Bara man har vant sig vid bakhjulsdriften så[:)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 20 May 2010, 15:11 |
|
 |
|
Oakman
|
Jo jag läste din tråd där du fått din bil och äntligen insåg tjusningen samt därmed slutade smutskasta BMW [:D] 
|
| 20 May 2010, 15:12 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Oakman wrote: Jo jag läste din tråd där du fått din bil och äntligen insåg tjusningen samt därmed slutade smutskasta BMW [:D]  haha, jag smutskastar bara gamla (>2år) BMW samt alla med >18"-fälgar och/eller vingar. Här uppe är det bara gangsters som åker i såna nämligen[;)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 20 May 2010, 15:55 |
|
 |
|
Oakman
|
Om du menar att två eller fler av de kriterierna är uppfyllda så känner jag igen det. Men om det räcker att bilen är gammal men i övrigt i originalutförande så kommer jag väl alltid vara gangster då, köpa ny bil är ju ekonomiskt självmord [;)] On topic så är gamla bimmers väldigt roliga bilar för inte så stora pengar, reservdelar är inte dyrt och de finns många små verkstäder som kan meka med dem 
|
| 20 May 2010, 17:11 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Oakman wrote: Om du menar att två eller fler av de kriterierna är uppfyllda så känner jag igen det. Men om det räcker att bilen är gammal men i övrigt i originalutförande så kommer jag väl alltid vara gangster då, köpa ny bil är ju ekonomiskt självmord [;)] On topic så är gamla bimmers väldigt roliga bilar för inte så stora pengar, reservdelar är inte dyrt och de finns många små verkstäder som kan meka med dem  en gammal välvårdad bil är aldrig fel, då är det klass. Håller med om att man inte ska köpa ny bil. Ska man köpa så är ju en bra beggad bil det enda vettiga. Det enda jag inte gillar med BMW är stolarna som aldrig kommer upp i SAAB-klass. (då har jag ändå sportstolar) och för att illustrera vad jag menar med gangster-BMW:  -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 20 May 2010, 20:00 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Joshunznera wrote: Oakman wrote: Jo jag läste din tråd där du fått din bil och äntligen insåg tjusningen samt därmed slutade smutskasta BMW [:D]  haha, jag smutskastar bara gamla (>2år) BMW samt alla med >18"-fälgar och/eller vingar. <u>Här uppe är det bara gangsters som åker i såna nämligen</u>[;)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong Det gäller här nere också Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause
|
| 20 May 2010, 23:25 |
|
 |
|
cruiser
|
En rejäl amerikansk bil bör det ju vara! En Camaro eller Firebird med V8 brukar ge mycket körglädje för pengarna, vill man ha något mer typ familjebil så varför inte en Caprice herrgårdsvagn? Allra bäst är ju en Suburban; där får man ju plats med hela ligan! En Cheva Van kan ju med fördel fungera som turnébulle dessutom!
|
| 20 May 2010, 23:51 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Som min "tag" antyder e det som de flesta menar som roliga bilar mitt jobb. Har ägt det mesta i den vägen själv med tycker jag,å ärligt sagt e ngt av det roligaste som varit i den vägen-som pang för pengarna-oftast en gammal rallybil. Numer måste rallybilar ha speciella nummerplåtar men eftersom svensk lagstiftning inte kan vara retroaktiv e lite äldre rallybilar alltså besiktigade osv ink vanlig nummerplåt som vilken bil som helst. Att maskinerna i dem ofta e halvheta kan vi lämna därhän för den riktiga behållningen e ändå chassie å bromsar. För ett antal år sen såg jag mig om efter en ny vinterbil. En gammal Mazda 323 4WD turbo av ursprungligen nationell klass som sedemera vart omtypad till grupp A kom i min väg. Med bytt utväxling gick den inte så hiskelens fort,strax över 200,men du milde helvete det gick fort dit!! Å med riktiga fjäderben,fullbur,stora bromsar osv...anledningen att jag sålde den när sena våren kom året därpå var ÄRLIGT för att annars hade jag inte suttit här å skrivit detta. Slutade ju med att man bokstavligt höll 170 överallt...å bokstavligt letade efter farthinder osv. Helt vettlöst roligt!! Men..som sagt,på slicksen för asfalt när våren väl kom(den var ju tänkt å fungerade som vinterbil liksom..)...så vart det till slut en fråga om självbevarelsedrift. Den lille 16V 1600 kubikarn i den gav 315 hästar. Dag ut å dag in,samt med ett register som vart så mormor kunde åka fort i den. Med det sagt e det annars så att jag personligen inte e så mkt för de flesta japanska bilar. Tycker generellt de e könslösa. jesper@gofastparts.se
|
| 21 May 2010, 00:29 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Quote: Så kom gärna med era åsikter och vad man som 18:-åring kan missa att tänka på vid bilköp.
18-åringar (killar) med snabba motorstarka bilar är ett av det största problemen vi har i trafiken idag och orsakar många onödiga dödsfall. Att därför rekommendera en racerbil är lite våghalsigt (tycker jag) Satsa istället på en driftsäker, bensinsnål, och krocksäker bil som ändå är körglad. Ex en Golf eller nåt. se till att det finns Airbag , ac och låsningsfria bromsar. Bra däck både sommar och vinter. Man kan ganska enkelt göra bilen personlig/sportig med fälgar etc om man vill lattja runt. Har du Behov av utrymme ta en kombi med krok (gubbigt) annars inte. Lycka till!
|
| 21 May 2010, 10:20 |
|
 |
|
HRJ
|
Först och främst behöver du väl nästan fundera igenom vad du behöver/vill ha!? För 60 papp finns det ruggigt mycket att välja på, du kan ju få en schysst Porsche 944 eller en fin, fotriktig V70 bara som exempel!
Fundera på vad det får kosta per månad (skatt+försäkring+service+soppa++++), hur mycket kör du, var (motorväg/landsväg/stad), ska du skruva själv eller verkstad för allt, hur mycket grejer ska du ha med, hur många polare, vad är prio, sportig, bekväm, snygg, cool, tillförlitlig, osv osv...
En bil är egentligen bara en samling kompromisser och man får tumma åt något håll för att hålla sig inom en vettig budget.
När allt det är gjort åker du och köper en Alfa 156 V6! [:D] Lätt snyggaste bilen inom din budget!!
|
| 21 May 2010, 11:16 |
|
 |
|
Jyda
|
Köp en stor bil, för du kommer att behöva få in mycket folk i den nu när du kommer att vara fyllechaffis det närmsta året. [:D]
|
| 21 May 2010, 11:37 |
|
 |
|
javelin70
|
HRJ wrote:
När allt det är gjort åker du och köper en Alfa 156 V6! [:D] Lätt snyggaste bilen inom din budget!!
Du glömmer reparationsbudgeten, den kommer att bli hysteriskt hög [:D]. Nu vet jag inte hur det är med V6:an men ett kamremsbyte på en 4:a är nog för att ruinera de flesta, dessutom är det kortare intervaller på bytet än hos de flesta andra tillverkare. Annars håller jag med, 156:an är en av de snyggaste mellanklassedaner som tillverkats. Italienare kan design! Micke javelin70 [at] hotmail.com
|
| 21 May 2010, 12:04 |
|
 |
|
HRJ
|
javelin70 wrote: HRJ wrote:
Du glömmer reparationsbudgeten, den kommer att bli hysteriskt hög [:D]. Nu vet jag inte hur det är med V6:an men ett kamremsbyte på en 4:a är nog för att ruinera de flesta, dessutom är det kortare intervaller på bytet än hos de flesta andra tillverkare. Annars håller jag med, 156:an är en av de snyggaste mellanklassedaner som tillverkats. Italienare kan design! Micke javelin70 [at] hotmail.com Äsch! [:D] Intervallet är 6000 mil och det kostar väl 7-8000. Tror f.ö. att det bara Sverige som har så kort intervall, övriga europa har längre om än inte lika långt som en del konkurrenter. Har kompisar som betalat närmare det dubbla för att byta kamrem på sina tyskar, Honda nöjde sig med 3000 för min gamla Accord. Måste vara någon form av rekord! Vill man vara fin får man lite pin. [;)] Ny kamrem är väl som nya strängar?
|
| 21 May 2010, 12:46 |
|
 |
|
Joshunznera
|
javelin70 wrote: HRJ wrote:
Du glömmer reparationsbudgeten, den kommer att bli hysteriskt hög [:D]. Nu vet jag inte hur det är med V6:an men ett kamremsbyte på en 4:a är nog för att ruinera de flesta, dessutom är det kortare intervaller på bytet än hos de flesta andra tillverkare. Annars håller jag med, 156:an är en av de snyggaste mellanklassedaner som tillverkats. Italienare kan design! Micke javelin70 [at] hotmail.com håller med hade en GTV 3.0 under en kort period 2004-2005 och det var en särdeles kul bil att köra, men Alfa-kvaliteten var det ju lite si och så med... Men V6an var kanon, hade samma motor i en Pegga 406 ett par år tidigare, den motorn är riktigt trevlig Så här var det, jag hade den över vintern, så det blev inte så mycet köra på torr asfalt tyvärr[:D]  -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 21 May 2010, 15:42 |
|
|