View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 13:30

Reply to topic  [ 8 posts ] 
En massa komponenter... 
Author Message

Post En massa komponenter...
Jag hade nyligen turen att komma över ett massa gamla komponenter (typ "ta vad du vill ha, det ska ändå slängas"...). Jag har lite frågor om diverse egenskaper på det jag fått tag på som jag tänkte att rörforumet nog skulle kunna hjälpa mig med. Alla tips mottas tacksamt!

Bl.a var det en massa kolmassamotstånd (tror jag). Vad kan det tänkas vara för effekttålighet på de olika storlekarna?

Image

Effektmotstånd från Vitrohm. Har sökt lite på nätet, men hittar inte dessa serier. Vad kan det vara för effekttålighet på dessa? Fästvinklar saknades. Går det att få tag på, eller kan man fixa det själv på nåt sätt?

Image

En massa kondensatorer av olika typer. Vad är det här för sorts kondningar? Är det "nåt att ha"? Vad kan det vara för spänningstålighet på de färgkodade kondningarna?

Image

Image

Jag kan givetvis fixa bättre bilder om det behövs.

Erik R

17 May 2010, 23:26
Profile

KOLMASSA-motstånden gissar jag ( empirisk kunskap) på följande effekter:
0,5W (ganska säker)
1W
2W (något mindre säker)
2W

Jag tror inte det finns att köpa fästvinklar till dina effektmotstånd.
Men det finns ju alltid snälla bojare som brukar ställa upp när det behövs...

Watt-tal?? Heavy metal!!! [:D]
men med justerbara mostånd måste man vara lite försiktig även om man vet "watten"- wattnet gäller under allra bästa förhållanden och för FULLT motstånd. Du måste räkna om vad max-ström blir.... Inga konstigheter men bra att inte glömmma.... (fritt efter Carl-Anton: "Det luktar ej gott när man kommer nära"...)

KLART att kondingarna är "nåt att ha"- men kräver att man kan mäta upp dem beträffande läckage. Kanske inget för militanta purister- men väl för "skrotbyggare"
Färgkoder kan du hitta bl.a. här: http://www.dc-daylight.ltd.uk/Valve-Aud ... Codes.html

b

18 May 2010, 07:05
Profile

Sicken gottepåse![:p] Kondingarna längst ned är "tropical fish" och en våt dröm (eller ja, åtminstone fuktig) för effektpedalbyggare - pålitliga philipsar liksom mustardkondingarna ovanför. Den silvriga längst upp till vänster skulle kunna vara en styroflex som i så fall måste värmas fast med försiktighet, och eftersom att den ser begagnad ut finns risken att den redan skadats av för mycket värme.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

18 May 2010, 07:20
Profile ICQ WWW

Rifa-elektrolyten med skruvfäste i bild 3 fanns i tyska stärkare, typ Dynacord. Jag tycker det är ett trevligt format. Perfekt för att renovera och piffa upp gamla stärkare. Man kan köpa nya sådana kondingar idag, F&T. Svindyra på på Elfa. Du får väl försöka starta upp dem långsamt och successivt öka spänningen så kanske de kommer till liv.

De andra kondingarna på samma bild är nog schyssta allihopa. Tror inte de läckage-drabbas av ålder. Den bruna och troligen den grön är nog metalliserad polyester, typ som Mallory.

På sista bilden är det som sagt mkt godis, men möjligen ett varningens finger för den ljusbruna till vänster, precis ovanför mustarderna. Är inte det en sådan där papperskonding som sitter i många 50-talsstärkare? De har ofta läckt när jag meckat i sådana stärkare.

Mustarderna är det bara grattis till. Fin-fina. Hoppas du har så många att du kan sälja några till mig... [:p]

/Gunnar

18 May 2010, 07:32
Profile

Tack! Precis den typ av info jag var ute efter!

Jo, det var en riktig guldgruva jag kom över. Utöver komponenterna blev det ett oscilloskop, tongenerator, en massa switchar, jack, aluminiumboxar i olika storlekar, en hög med trafos (tyvärr inga lämpliga för rörbruk), några rheostater, mm...

Jag ska se om jag kan tillverka nån slags fästvinklar för effektmotstånden. Visserligen är det säkert bättre med moderna effektmotstånd med inbyggd kylfläns, men de här är ju så snygga och dessutom praktiskt att de är justerbara, t.ex för katodmotstånd, sagmotstånd eller i en attenuator.

Erik R

18 May 2010, 09:42
Profile

Sådana där Vitrohm satt i min Elektrofon som jag renoverade. De satt lödda direkt på komponentskenan med en liten tjockare solid tåt-snutt som lödstöd. Funkade utan problem. Kul och läckra.
/G

Image

18 May 2010, 10:06
Profile

Jag såg 10st nya 0.022uF 400v mustard kondingar som gick för ca 170 pund för någon vecka sen.

0.22uF tropical fish är väl också ganska poppis, runt 10 dollar styck får man väl ge.

18 May 2010, 10:50
Profile

Jag såg 10st nya 0.022uF 400v mustard kondingar som gick för ca 170 pund för någon vecka sen.

0.22uF tropical fish är väl också ganska poppis, runt 10 dollar styck får man väl ge.

Blir kul att bygga en stärkare med Mustard och Tropical Fish, och sen hävda att jag bara tog vad jag råkade ha liggande i skrotlådan... [:D]

Erik R

18 May 2010, 13:52
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]