View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 15:12

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Funderingar om Vibro King liknande bygge 
Author Message

Post Funderingar om Vibro King liknande bygge
Har ju gjort klart mitt första stärkar bygge som blev en "high power" 58 Twin Amp och nu har jag fått blodad tand, så nu funderar jag på nåt åt Fender Vibro King hållet. Det jag tänkt mig är att ta Fenders stand alone reverb och kombinera det med en "black face" stärkare kanske en Super reverbs vibratokanal och sen ha lämpliga högtalare. Vad jag förstår så bygger Vibro Kingen i stora drag på standa alone reverbet tillsammans med en 59 bassman och sen vibrato. Vad tror ni om ett sånt här bygge?

15 May 2010, 16:19
Profile

En sådan stärkare kan bli kul! Om man gillar Fenders stand alone reverb, vilket många gör (personligen tycker jag blackfacereverbet låter mångfallt bättre).

Jag håller inte riktigt med om att "Vibro Kingen i stora drag [bygger] på standa alone reverbet tillsammans med en 59 bassman och sen vibrato". Jag tycker att Vibro King har en helt egen lösning. Däremot är den lösningen, som jag ser det, ett ihopplock av en del klassiska, men moddade, Fenderlösningar.

Kretslösningen i och mellan första och andra förstärkarsteget (efter Return-jacket), värdena på komponenterna i och placeringen av tonkontrollen samt avsaknaden av negativ återkoppling i slutsteget m.m. ger en egen karaktär åt Vibro King.

Jag har jobbat i några Vibro King och har moddat ett par stycken. Alla låter bra, tycker jag, men det beror nog mest på att det är hög kvalitet på grejerna de är gjorda av. De har, så att säga, en bra grundton.

En Super Reverbs (m.fl.) vibratokanal har ju reverbkretsen i sig. Därför låter det lite konstigt med ett 6G15-typ-reverb före en sådan kanal och sedan, dessutom ha AB763-reverbkretsen inbygd i kanalen...?

Jag skulle snarare tänka vibratokanalen från t.ex. en AB763 Pro, eller ännu hellre normalkanalen från Bassman 6G6-B med ett tillagt tremolo, antingen enligt Vibro King eller, typ, enligt Vibroverb 6G16. Sedan ett 6G15-typ-reverb före hela den härligheten (om det nu är det reverbet man vill åt).

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

16 May 2010, 23:19
Profile

Tackar, det var just detta om vad som är vettigt att kombinera jag funderade över. Det låter ju intressant att kombinera, reverbet 6G15 tillsammans med Bassman 6G6B och sen tremolo. Det är ju roligare att göra nåt eget istället för att planka Vibro Kingen rakt av. Finns det fler idéer?

17 May 2010, 06:31
Profile

Tänkte lite vidare visst funkar Vibro Kingens send som utgång för reverbdelen, nån som vet? Return borde väl bli en ingång till "stärkarpreampen". Om man bygger ihop 6G15 reverbet och 6G6-B Bassmanen så funderar jag på om man bygge två ingångar på framsidan av panelen, en som signalen går genom reverbdelen och en annan som går direkt till preampen. Sen sätter man en utgång på baksidan som tappar ut signalen direkt efter revebdelen. Om man gör så kan man ju använda reverbdelen som ett standalone reverb till en annan stärkare om man vill eller skippa reverbet helt och använda stärken som en vanlig Bassman. Vad tror ni?

17 May 2010, 20:36
Profile

Visst är det så när det gäller VibroKingen.

Enligt min personliga uppfattning låter VibroKingen klart bättre när man kopplar in gitarren i Return-jacket (jämfört med i vanliga Input-jacket och reverbmixen neddragen så att det inte är något reverb)... Men, det är ju jag det...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

17 May 2010, 20:44
Profile

Nån som har koll på vilka trafos som behövs för ett sånt här bygge? Om man kollar på Bassman 6G6B och Twin 6G8A så har dom samma nättrafo, Twinen har ju två till slutrör och två till förstegsrör så den trafon skulle ju räcka till. Har hittat en trafo hos TAD som heter 125P5DX och är för Bassman 50 som även går till Super Reverb och Pro Reverb men inget nämns där om den går till "Blond Twin". Vad måste nättrafon klara för att driva fyra förstegs rör ett 6V6 och två 6L6 rör som det borde bli i ett sånt här bygge? Samma sak då det gäller utgångstrafon, skulle vilja ha en som man välja mellan 4 och 8 ohm. Är det bara att ta vilken som helst utgångstrafo som klara effekten av två 6L6 eller skall man tänka på nåt speciellt där?

18 May 2010, 08:16
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]