View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 11:53

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Problem med Laney vc-30 
Author Message

Har en nästan ny Laney VC-30 212 som jag ljudmässigt gillar men den spökar lite för mycket för att det ska kännas bra. Ljudet tappar "då och då " styrka och brillians, misstänker att det hör ihop med att stärkaren blir varm. Nyss haft inne den på garantiservice och de har bytt slutrör och lött om en del lödningar som såg lite slarviga ut, de hittade inte något egentligt fel på den då de testade så detta gjordes nog som en första åtgärd. Lirade ikväll och ljudteknikern fick åka berg- och dalbana med eq och gain för kompensera stärkarens lustigheter. Har ingen lust att hålla på och strula med stärkare som man inte kan lita på när man giggar! Är Laney inte att lita på eller har jag bra haft otur? Någon som en aning vad detta kan vara för fel?

15 May 2010, 03:36
Profile ICQ YIM WWW

Är den lika jävlig var du än pluggar in den och vid olika tidpunkter på dagen.?
Skulle tro att den är hyfsat känslig för fluktuerande nätspänning med sina svältfödda preampspänningar enligt schemat. Men det beror ju på "hur" mycket det är som ändras i ljudet. När nätspänningen fluktuerar upp eller ned(och det gör den rejält ibland på vissa ställen) så ger det nästan samma fluktuation i stärkaren eftersom den inte har stabiliserad spänningsmatning. Och det man främst märker är lite overdrive variationer och diskantvariationer. Detta brukar få en att vilja ratta på dessa inställningar.

Annars kanske man kan tänka sig att en katodkondensator är knas och fipplar med gainen i något rör.

Glapp är ju även en sak att ta med i ekvationen. Och eftersom dom har lött om saker så tänker jag mer på telejacken. Input, loop och högtalarutgång.

15 May 2010, 09:02
Profile

efx send return på dessa strular en hel del... o glapp input...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImage

15 May 2010, 09:50
Profile WWW

Min VC30 började intermittent tappa ljudet helt när den var mellan ett och två år gammal, typiskt ca 10 - 15 minuter efter kallstart.

Teknikern som gick igenom den kunde inte peka på något direkt fel annat än en del oxideringar, som i kombination med att den går rätt så varm, troligen orsakade volymfallet.

Efter den genomgången funkade den OK tills det var dags för rörbyte efter ca 4 år. Med Ruby Tubes i försteget och JJ i slutsteget blev det som en helt ny stärkare, med mycket fräschare ljud.

Kan tillägga att under första året så fraktade jag den fram och tillbaka till studion ett par gånger i veckan, även när det var kallt ute. Det kan tänkas att jag inte lät den svalna ordentligt innan jag tog ute den i kylan, vilket kan ha lett till kondens med påföljande oxidering (?). Den välte också ett par gånger i bagagerummet.

Men, nu funkar den stabilt (peppar, peppar).

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...

15 May 2010, 10:45
Profile WWW
men den låter bra med overdrive pedal.

Minns när jag sålde min till en arbetskamrat,
hans pajade direkt efter flytten,
slutrören är ytterst känsliga för flytt.
Fast vad hade man väntat sig,vilken klantskalle
var det som kom på att man skulle hänga rören uppochner?
[:(!]

15 May 2010, 13:02

Ja den låter kanon men vad spelar det för roll när den inte fungerar....
Ska nog be säljaren ta tillbaka den och "köpa upp mig lite"

15 May 2010, 14:32
Profile ICQ YIM WWW

Någon som vet hur den nya versionen Vox AC30C2 är kvalitetsmässigt?

15 May 2010, 15:08
Profile ICQ YIM WWW

Någon som vet hur den nya versionen Vox AC30C2 är kvalitetsmässigt?

Nix!

Men vill du ha bästa kvalité,
inget fuskbygge från 1000 undernärda kineser ska du välja:
JMI, som är handbyggda VOX-förstärkare!
(100% in i minst detalj, dessutom kan du välja
att få top-boost bara det)
=instant Bryan Adams!
[:p]
Det enda (om man får tro Fuzz är att dom luktar som honungskupor).
[:I] (bivax i trafonarna)...[:p]

15 May 2010, 15:14

Jo det vore ju nice men lite över min budget...

15 May 2010, 15:47
Profile ICQ YIM WWW

Kan det vara ide att montera en fläkt om nu VC30 gärna går för varm? Kollat lite andra stärkare men gör mig helst inte av med denna. Bästa cleankanal jag haft och som älskar pedaler..

18 May 2010, 22:56
Profile ICQ YIM WWW

zven wrote:

efx send return på dessa strular en hel del... o glapp input...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImage

Även om det finns en bypass på loopen?

18 May 2010, 22:57
Profile ICQ YIM WWW

Well, så länge som du har garanti kvar så är det väl egentligen bara att lämna in den till dom har fixat det,,eller?

Men om jag ska spekulera utan sett den, så var ju min första tanke att gå över lödingarna, men nu är det nu gjort, så min andra tanke är att det kan vara komponent fel,det sitter Illinoi-E-kondingar i den där stärkan om jag inte minns fel, dessa har inte det bästa ryktet när det gäller kvalitet, så det kan mycket väl vara någon av dom som inte funkar som det ska.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

19 May 2010, 15:55
Profile

Hej Owe!

Garanti finns kvar så visst är det som du säger. Tråkigt bara att ha strulande stärkare när man lirar live. Är ute rätt mycket just nu.
Ska be dem kolla på kondingarna också.

Tack

19 May 2010, 16:34
Profile ICQ YIM WWW

Hej Owe!

Garanti finns kvar så visst är det som du säger. Tråkigt bara att ha strulande stärkare när man lirar live. Är ute rätt mycket just nu.
Ska be dem kolla på kondingarna också.

Om du nu har fått ett måndagsexemplar, är det inte bäst att byta stärkaren på garantin?

Eller ta den till en annan tekniker?

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...

19 May 2010, 20:25
Profile WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]