|
| Author |
Message |
|
Majkel
|
Nä men... [:p] [:p] [:p]
Har du nattsuddat igen nu...och stärkaren börjar ta form minsann. Ser himla fint ut det där må jag säga.
Inväntar uppstarten i em. [:D]
Mvh
/Majkel
:: The Cabin Recording Studio ::
|
| 09 May 2010, 10:24 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Vad blir det för rör i monstret? *bänkar sig med chipspåse och Cola*[:p] http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 09 May 2010, 10:37 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
The Beast Is Alive [}:)][8D] Uppstarten gick grymt smidigt utan några problem. Det luktade bränt en stund, men det är ju stora grejor som ska vakna till. Ja, vad säger man - fanstycket rockar. Klar potential. Rik ton. Allt finns där. Sedan är det finlir kvar. Rören som nu sitter i är en kvartett Harma E34L Cryo (Watfords cryobehandlade JJ E34L). I försteget sitter just nu ett par Philips ECC83 i V2 och V3 och ett Sovtek 12AX7 LPS i V1. Men här blir det test och fix för att hitta rätt. Det är inte rätt nu. Jag bjöd in lite polare som fick provlyssna. Angus blev så här glad Scott och Brian drog genast ett twin guitar-solo  Micky och Bernie släppte loss i "Don't break my heart again"  Å jag fick va mé [8D] Återkommer med ljudklipp när jag fått ordning på detaljerna. Ni får hinka bira och käka chips så länge [:X] /Gunnar
|
| 09 May 2010, 12:43 |
|
 |
|
Plexiglas
|
|
| 09 May 2010, 13:40 |
|
 |
|
AxxChild
|
Grymt! Vilket schema körde du efter?
/Chris
|
| 09 May 2010, 15:06 |
|
 |
|
Izzy
|
Jag har kört typ 67-68-kretsen med 820/0.68uF på V1B, 0.68 på V2B katod, 47k NFB-resistor på 8ohmstap. Det är dock 50uF-filterkondingar överallt. På brightvolymen sitter nu valbart 100pF, 200pF, 500pf. Jäkligt användbart beroende på var du vill ligga och köra på volymen. Ja här är ett "first take" med lite slafslir och lek på volympotarna. Det är inkört hemma i min pytteverkstad. Högtalaren är en liten hemma-2x12:a med Greenbacks. Jag dämpar lite med en parallell resistiv konstlast som äter halva effekten, typ -4db på en HotPlate. Men min konstlast äter nog lite mer ton. Har lite kuddar framför trattarna också för att härda ut. Det är tufft med 120dB i ett 4 kvm-rum...[B)] Gitarren är min Greco LP Mint Col med SD JB i bridge och Lars Blom PAF i neck. Volymen ligger på typ 7 på brightkanalen och 3 på normalkanalen. Har pillat lite med förstegsrören men är ännu inte helt nöjd. Tfk Smooth Plate i V3, ett vanligt JJ i V2 och Sovtek LPS i V1. Ska nog fixa ett annat V1. Men är rätt nöjd so far. http://www.kickback-rock.se/songs/ElvinSL.mp3  /Gunnar
|
| 09 May 2010, 21:28 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
[^][:)][:I]
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 10 May 2010, 09:01 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Izzy wrote: Har pillat lite med förstegsrören men är ännu inte helt nöjd. Tfk Smooth Plate i V3, ett vanligt JJ i V2 och Sovtek LPS i V1. Ska nog fixa ett annat V1. Men är rätt nöjd so far. /Gunnar
Hade inte du rätt gott om vintagerör till försteget? Varför inte prova dem - eller har du bara gett dig fan på att det ska låta bra med nyprod?[:D] http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 10 May 2010, 11:09 |
|
 |
|
Izzy
|
knut wrote: Izzy wrote: Har pillat lite med förstegsrören men är ännu inte helt nöjd. Tfk Smooth Plate i V3, ett vanligt JJ i V2 och Sovtek LPS i V1. Ska nog fixa ett annat V1. Men är rätt nöjd so far. /Gunnar
Hade inte du rätt gott om vintagerör till försteget? Varför inte prova dem - eller har du bara gett dig fan på att det ska låta bra med nyprod?[:D] http://www.myspace.com/gudarsskymningJodå, har ett gäng. Men de bästa sitter nog i andra stärkare just nu. Funderar på att pröva ett Tungsram, kanske i V2. Men vill hitta ett V1 som ger bra flås utan vara sprättigt. Det var därför jag var lite nyfiken på LPS-röret. Men det finns alernativ i lådan. Man får sitta en timme eller två och testa olika kombinationer. /G
|
| 10 May 2010, 11:48 |
|
 |
|
Majkel
|
Izzy wrote: Jag har kört typ 67-68-kretsen med 820/0.68uF på V1B, 0.68 på V2B katod, 47k NFB-resistor på 8ohmstap. Det är dock 50uF-filterkondingar överallt. På brightvolymen sitter nu valbart 100pF, 200pF, 500pf. Jäkligt användbart beroende på var du vill ligga och köra på volymen.
Ja här är ett "first take" med lite slafslir och lek på volympotarna. Det är inkört hemma i min pytteverkstad.
Högtalaren är en liten hemma-2x12:a med Greenbacks. Jag dämpar lite med en parallell resistiv konstlast som äter halva effekten, typ -4db på en HotPlate. Men min konstlast äter nog lite mer ton. Har lite kuddar framför trattarna också för att härda ut. Det är tufft med 120dB i ett 4 kvm-rum...[B)]
Gitarren är min Greco LP Mint Col med SD JB i bridge och Lars Blom PAF i neck.
Volymen ligger på typ 7 på brightkanalen och 3 på normalkanalen.
Har pillat lite med förstegsrören men är ännu inte helt nöjd. Tfk Smooth Plate i V3, ett vanligt JJ i V2 och Sovtek LPS i V1. Ska nog fixa ett annat V1. Men är rätt nöjd so far.
/Gunnar
Ja här har man missat fyrverkerierna så det smäller om det! Men jädrar, det där låter ju nice...det lilla man nu hör av inspelningen. Sitter här och funderar lätt på hur den låter när man puttar upp volymerna på FULLT! [:D] [:p] Men det kommer du ju att visa vid nästa inspelning...[;)] Vad är det du vill förändra med rören som inte känns bra redan nu? Great work G! Mvh /Majkel :: The Cabin Recording Studio ::
|
| 10 May 2010, 22:35 |
|
 |
|
Izzy
|
Majkel wrote: Men jädrar, det där låter ju nice...det lilla man nu hör av inspelningen. Sitter här och funderar lätt på hur den låter när man puttar upp volymerna på FULLT! [:D] [:p] Men det kommer du ju att visa vid nästa inspelning...[;)]
Vad är det du vill förändra med rören som inte känns bra redan nu?
Great work G!
Mvh
/Majkel
Har under dagen kört stärkaren på alla möjliga lägen i min 4x12:a, utan dämpning. Det är en grymt rik ton i den. Mycket klar, väldigt PÅ, sådär som bra Marshalls är. Inget döljs. Väldigt fin sprätt på toppen, så klart och närvarande. Nej, det är inte mkt som inte känns bra. Ska hitta rätt förstegsrör. Behöver en attenuator för att kunna köra den på rejält öppna spjäll i normala sammanhang (någon som har en Hot Plate 4 ohm över [:p]). Men jag tror att mitt favvoläge kommer snarare vara kring halvfart. Med min junior med P90 blir det så mycket rock'n roll det kan bli. Fast det är kul kring kl 8 på volymen också. Med humbuckers är det mättat och saturerat. Det blir inte ännu bättre på 10. Inget i voiceningen känns fel. Den är dessutom precis som andra SL jag testat ännu mer närvarande än 50-wattarna, t.ex. min JMP 1987. Det handlar inte bara om volymen som åker upp ett snäpp, utan något i hela responsen i stärkaren. Tightare i hela registret. Det enda som jag vill jobba med är det som jag nu förstått heter "subharmonisk intermodulation"... Finns mer om det i en annan tråd. Det måste gå att göra något åt. Jag tror så som Elolo är inne på att det sitter i B+-matningen på något sätt. Vi får se. Allt kan inte vara perfa från början. /Gunnar
|
| 10 May 2010, 23:46 |
|
 |
|
Majkel
|
Izzy wrote: Majkel wrote: Men jädrar, det där låter ju nice...det lilla man nu hör av inspelningen. Sitter här och funderar lätt på hur den låter när man puttar upp volymerna på FULLT! [:D] [:p] Men det kommer du ju att visa vid nästa inspelning...[;)]
Vad är det du vill förändra med rören som inte känns bra redan nu?
Great work G!
Mvh
/Majkel
Har under dagen kört stärkaren på alla möjliga lägen i min 4x12:a, utan dämpning. Det är en grymt rik ton i den. Mycket klar, väldigt PÅ, sådär som bra Marshalls är. Inget döljs. Väldigt fin sprätt på toppen, så klart och närvarande. Nej, det är inte mkt som inte känns bra. Ska hitta rätt förstegsrör. Behöver en attenuator för att kunna köra den på rejält öppna spjäll i normala sammanhang (någon som har en Hot Plate 4 ohm över [:p]). Men jag tror att mitt favvoläge kommer snarare vara kring halvfart. Med min junior med P90 blir det så mycket rock'n roll det kan bli. Fast det är kul kring kl 8 på volymen också. Med humbuckers är det mättat och saturerat. Det blir inte ännu bättre på 10. Inget i voiceningen känns fel. Den är dessutom precis som andra SL jag testat ännu mer närvarande än 50-wattarna, t.ex. min JMP 1987. Det handlar inte bara om volymen som åker upp ett snäpp, utan något i hela responsen i stärkaren. Tightare i hela registret. Det enda som jag vill jobba med är det som jag nu förstått heter "subharmonisk intermodulation"... Finns mer om det i en annan tråd. Det måste gå att göra något åt. Jag tror så som Elolo är inne på att det sitter i B+-matningen på något sätt. Vi får se. Allt kan inte vara perfa från början. /Gunnar En lätt avundsjuka sprider sig när jag hör ord som "rik ton", "klar", "sprätt på toppen", "närvarande"...hmm. Varför har man inte en SL, en mycket bra fråga. Gillar verkligen SL's crunchsound men även när man drar på lite grann på volymerna, kan tänka mig att en humbucker fettar till det hela en del. Som sagt, fixar du en attenuator och spelar in en trudelutt till framöver så får du gärna gasa på stärkaren lite grann. Förstår vad du menar...en 50W är inte samma sak som en 100W, det händer nåt mer med ljudet. Ungefär som i HiFi och studiovärlden att ju mer kräm du har i stärkaren till högtalarna så spelar det renare och mer dynamiskt. Subharmonisk intermodulation, det var ett fint uttryck...he he. Såg nåt om det, angående anslaget i ljudet eller nåt sånt. Just anslaget i en SL är det jag gillar...men du vill kanske ha mer kontroll på vissa toner eller så?! Fasen...är sååå nära *måttar med tummen och pekfingret* att beställa ett Metro-kit...men det får nog vänta...vi får väl se hur GASEN visar sig framöver. Detta är utan tvekan en GAS-framkallare av rang för min del. [:D] Allt går att förbättra som sagt...man är/blir aldrig nöjd. [;)] Mvh /Majkel :: The Cabin Recording Studio ::
|
| 11 May 2010, 10:29 |
|
|