|
|
Page 1 of 1
|
[ 16 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Freppezon
|
 Revintage Amps?
Någon som har testat deras pro?
Eller någon övrig annan "amp", dom ser ju grymt läckra ut.
|
| 28 Apr 2010, 08:12 |
|
 |
|
klast
Joined: 29 May 2005, 11:28 Posts: 1376 Location: Eskilstuna
|
Inte provat, men har hört konstruktören spela ES-175 genom sin stärkare på några bluesfestivaler. Lät väl bra, men kanske inte så det motsvarar priset.
Klas
...all the times I've had to play while people sat there drunk...
|
| 28 Apr 2010, 09:42 |
|
 |
|
Freppezon
|
klast wrote: Inte provat, men har hört konstruktören spela ES-175 genom sin stärkare på några bluesfestivaler. Lät väl bra, men kanske inte så det motsvarar priset.
Klas
Så en en Fender Bassman, och en sketen Bluesdriver, är bättre prismässigt? -Är det så du menar, utan att låta som Sverker! [:I]
|
| 28 Apr 2010, 10:15 |
|
 |
|
klast
|
Freppezon wrote: klast wrote: Inte provat, men har hört konstruktören spela ES-175 genom sin stärkare på några bluesfestivaler. Lät väl bra, men kanske inte så det motsvarar priset.
Klas
Så en en Fender Bassman, och en sketen Bluesdriver, är bättre prismässigt? -Är det så du menar, utan att låta som Sverker! [:I] Kan inte uttala mig om Bassman eller Bluesdriver. Mina referenser när jag lyssnar är främst VC30 och AC15. reVintage ligger väl i samma socken. Ser iofs kylig ut, men det finns det ju JJLabs-stärkare som gör också. Du får väl boka en tid med Lars och pallra dig till E-tuna och testa. Klas ...all the times I've had to play while people sat there drunk...
|
| 29 Apr 2010, 09:44 |
|
 |
|
Freppezon
|
klast wrote: Freppezon wrote: klast wrote: Inte provat, men har hört konstruktören spela ES-175 genom sin stärkare på några bluesfestivaler. Lät väl bra, men kanske inte så det motsvarar priset.
Klas
Så en en Fender Bassman, och en sketen Bluesdriver, är bättre prismässigt? -Är det så du menar, utan att låta som Sverker! [:I] Kan inte uttala mig om Bassman eller Bluesdriver. Mina referenser när jag lyssnar är främst VC30 och AC15. reVintage ligger väl i samma socken. Ser iofs kylig ut, men det finns det ju JJLabs-stärkare som gör också. Du får väl boka en tid med Lars och pallra dig till E-tuna och testa. Klas ...all the times I've had to play while people sat there drunk... Får göra så, tack för tips och synpunkter.
|
| 29 Apr 2010, 10:11 |
|
 |
|
Amp Healer
|
klast wrote: Inte provat, men har hört konstruktören spela ES-175 genom sin stärkare på några bluesfestivaler. Lät väl bra, men kanske inte så det motsvarar priset.
Klas
Hej Klas! För att vara någon som inte har provat stärkan så tycker jag det var negativt svarat,,,men du bor ju i gnällbältet [;)][:D] Personligen har jag lirat på på bädde stärkarna och blev jätte inponerad av bägge men främst av reVintage-Pro ! Vilken dynamik !!! skillnaden mellan ett hårt o löst anslag var det mesta jag träffat på i stärkare i den watt classen. Visst den kostar en slant, men om man jämför med andra äkta handbyggda stärkare som är PTP så är den inte specielt dyr. Nä, prova denna stärkan om man vill ha en go blues/rock stärkare! Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 29 Apr 2010, 13:38 |
|
 |
|
abergdahl
|
Måste hålle med om att revintage pro är en väldigt bra stärk, anslagskänslig som få. Bra halvrena sound av typen slå löst eller dra ner volymen och det är rent, ta i lite och det skitar tillsig. Om man drog på lite gick det attt få riktigt bra rockljud abv typen stones till AC/DC (kanske det bästa AC/DC sound jag har fått ur en kombo..)
|
| 29 Apr 2010, 15:13 |
|
 |
|
reVintage
|
Om någon av outgrundlig anledning tror sig kunna bedöma hur en förstärkare låter när den spelas av någon annan(gamling) så finns det några videos på http://www.eflatjump.se. På sajten finns också några mp3 från SR. Den snart 60-åriga gubben har sina mysko preferenser i jumpblues från tidigt 50-tal. Kanske därför han låter så konstigt[;)]. Gitarren är en Gibson ES-225 -53 som är att betrakta som deras snikmodell på den tiden. Trots detta är det samma hals som på -59 LP. Skulle gärna haft en ES-175 men de tidiga(före PAF) är både dyra och oerhört sällsynta. Testen i Fuzz: [url]http://www.revintage.se/fuzzreVintage.pdf [/url] Lars
|
| 29 Apr 2010, 15:23 |
|
 |
|
klast
|
Amp Healer wrote: klast wrote: Inte provat, men har hört konstruktören spela ES-175 genom sin stärkare på några bluesfestivaler. Lät väl bra, men kanske inte så det motsvarar priset.
Klas
Hej Klas! För att vara någon som inte har provat stärkan så tycker jag det var negativt svarat,,,men du bor ju i gnällbältet [;)][:D] "lät väl bra" är faktiskt ett positivt omdöme för att vara från mig. Och, det är klart att man inte vill dissa Lars, som ju också är från E-tuna. Om jag minns rätt så har jag puffat litet för reVintage på TDPRI. Klas ...all the times I've had to play while people sat there drunk...
|
| 29 Apr 2010, 15:47 |
|
 |
|
Freppezon
|
Nu har jag lyssnat på Revintage Pro, och dom låter makalöst!
Men det jag är orolig för att är att rören är svåra att få tag i?
Hursomhelst, har ni inte lyckats klura ut hur den låter?
Lyssna på -Youre So, klippet och spola fram till mitten, då uppenbarar det det bästa spräcket det mjukaste övertonerna samt transienter som sträcker sig härifrån och till evigheten.
|
| 09 May 2010, 20:32 |
|
 |
|
maglemer
|
Freppezon wrote:
Men det jag är orolig för att är att rören är svåra att få tag i?
Ingen fara! ECL86 tillverkas visserligen inte numera men de går regelbundet på nätauktionerna för synnerligen humana priser. Alla övriga tror jag finns i nyproduktion. Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 09 May 2010, 22:23 |
|
 |
|
Bassamps
|
<b>Info ECL86</b> Modification notes Vacuum tubes triode-tetrode combination in one vacuum envelope known as the ECL86 (European) or 6GW8 (United States). In such tubes the connection from the plate of the triode to the control grid of the tetrode is essentialby internal and a driven shield is provided, all having the effect of lowering the distributed capacitance of the tubes. This increases the bandwidth of operation to a substantial degree. If extension of the upper frequency of operation is not important, then separate vacuum tubes may be used.
|
| 09 May 2010, 23:23 |
|
 |
|
Freppezon
|
Bassamps wrote: <b>Info ECL86</b> Modification notes Vacuum tubes triode-tetrode combination in one vacuum envelope known as the ECL86 (European) or 6GW8 (United States). In such tubes the connection from the plate of the triode to the control grid of the tetrode is essentialby internal and a driven shield is provided, all having the effect of lowering the distributed capacitance of the tubes. This increases the bandwidth of operation to a substantial degree. If extension of the upper frequency of operation is not important, then separate vacuum tubes may be used.
Increased bandwith är ju aldrig fel! [:p] Det där sista förstod jag inte, if en naturlig förlängning av diskant-registren icke är nödvändig så kan man använda ett separat vacuum-rör? Det betyder vad? Att Revintage Pro, inte låter bra i diskantregistren? [:I]
|
| 10 May 2010, 07:22 |
|
 |
|
maglemer
|
Freppezon wrote: Bassamps wrote: <b>Info ECL86</b> Modification notes Vacuum tubes triode-tetrode combination in one vacuum envelope known as the ECL86 (European) or 6GW8 (United States). In such tubes the connection from the plate of the triode to the control grid of the tetrode is essentialby internal and a driven shield is provided, all having the effect of lowering the distributed capacitance of the tubes. This increases the bandwidth of operation to a substantial degree. If extension of the upper frequency of operation is not important, then separate vacuum tubes may be used.
Increased bandwith är ju aldrig fel! [:p] Det där sista förstod jag inte, if en naturlig förlängning av diskant-registren icke är nödvändig så kan man använda ett separat vacuum-rör? Det betyder vad? Att Revintage Pro, inte låter bra i diskantregistren? [:I] ECL86 innehåller både ett förförstärkarsteg och ett effektsteg, och den konstruktionen gör det lättare att designa en krets med tillräckligt god bandbredd för hi-fi, men om det inte är så kinkigt med bandbredden så går det lika bra med separata rör för förförstärkning och effektförstärkning. För gitarrförstärkare gäller som regel en mycket begränsad bandbredd, sådär 70-6000 Hz eller ännu mindre (vilket beror på begränsningar hos utgångstrafo och högtalare), så jag kan inte tänka mig att frågan om bandbredden har nån betydelse här. Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 10 May 2010, 09:58 |
|
 |
|
Freppezon
|
maglemer wrote: Freppezon wrote: Bassamps wrote: <b>Info ECL86</b> Modification notes Vacuum tubes triode-tetrode combination in one vacuum envelope known as the ECL86 (European) or 6GW8 (United States). In such tubes the connection from the plate of the triode to the control grid of the tetrode is essentialby internal and a driven shield is provided, all having the effect of lowering the distributed capacitance of the tubes. This increases the bandwidth of operation to a substantial degree. If extension of the upper frequency of operation is not important, then separate vacuum tubes may be used.
Increased bandwith är ju aldrig fel! [:p] Det där sista förstod jag inte, if en naturlig förlängning av diskant-registren icke är nödvändig så kan man använda ett separat vacuum-rör? Det betyder vad? Att Revintage Pro, inte låter bra i diskantregistren? [:I] ECL86 innehåller både ett förförstärkarsteg och ett effektsteg, och den konstruktionen gör det lättare att designa en krets med tillräckligt god bandbredd för hi-fi, men om det inte är så kinkigt med bandbredden så går det lika bra med separata rör för förförstärkning och effektförstärkning. För gitarrförstärkare gäller som regel en mycket begränsad bandbredd, sådär 70-6000 Hz eller ännu mindre (vilket beror på begränsningar hos utgångstrafo och högtalare), så jag kan inte tänka mig att frågan om bandbredden har nån betydelse här. Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficialAha, ok då förstod jag!
|
| 10 May 2010, 13:44 |
|
 |
|
Freppezon
|
reVintage wrote: Om någon av outgrundlig anledning tror sig kunna bedöma hur en förstärkare låter när den spelas av någon annan(gamling) så finns det några videos på http://www.eflatjump.se. På sajten finns också några mp3 från SR. Den snart 60-åriga gubben har sina mysko preferenser i jumpblues från tidigt 50-tal. Kanske därför han låter så konstigt[;)]. Gitarren är en Gibson ES-225 -53 som är att betrakta som deras snikmodell på den tiden. Trots detta är det samma hals som på -59 LP. Skulle gärna haft en ES-175 men de tidiga(före PAF) är både dyra och oerhört sällsynta. Testen i Fuzz: [url]http://www.revintage.se/fuzzreVintage.pdf [/url] Lars Har lyssnat lite på ljudklippen på din hemsida, och tycker att den låter alldeles förträfftligt, du har inte möjlighet att posta några mera ljudklipp på din hemsida typ MP3?
|
| 18 Oct 2010, 14:25 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 16 posts ] |
|