View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Sep 2026, 04:22

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Vester - halvunik Rickenbacker 360/12 -kopia 
Author Message

Post Vester - halvunik Rickenbacker 360/12 -kopia
Rickenbacker 360/12-kopia av märket Vester. Ett amerikanskt märke men med tillverkning i Japan och Korea. Mer om dem här: http://en.wikipedia.org/wiki/Vester_Guitars

Mer om Vesters Rickenbackerkopior här: http://reviews.harmony-central.com/revi ... +copy/10/1

Och här ännu mer Vester-info, där man även hittar bilder på just den här gitarren (detta exemplar): http://www.vesterfansite.nl/page10.php? ... ategory=29

Image

Image

Gitarren är enligt uppgift från tidigare ägare troligen från sent 80-tal, och är ju i vart fall från innan 1994 då Vester lade ner sin tillverkning.

Denna har ett par features som skiljer sig från andra Rick-kopior. Dels har den den speciella "fifth knob" som ju är steglös blend-in av halsmicken. Dessutom har den såväl mono- som stereoutgång precis som originalets "Rick-o-Sound". Riktigt coolt att dra ut de två mickarna till varsin kanal med separata effekter... Slutligen är den som synes byggd på den "nya" kroppsformen hos 360, alltså den som introducerades kring 1964 och har rundad framsida istället för bindings.

Utmärkt stränghöjd och trevlig att spela på. Klingar mer Rickenbacker än de flesta kopior jag spelat på, men det är klart att det är en bit kvar till originalet...

Jag har uppgraderat stallet till ett original Rickenbacker-stall, och dessutom bytt till nya "foam pads" under mickarna. De gamla var rätt skrumpna. Lite småpetande har gjorts av tidigare ägare. Mickarna sitter lite brutalt skruvade rätt i trät, men gårt ju att höjdjustera bra ändå tack vara foam padsen, precis som på en riktig Rick. Jag misstänker att tailpiecet kanske inte är original, funkar dock bra. Någon nämnde att denna skulle kunna vara en konverterad 6-strängad modell. Samma princip som för riktiga Rick i så fall, där konstruktionen är densamma oberoende av 6- eller 12-strängad modell. Den har i vart fall inga stabilitestproblem i halsen eller liknande. Har själv ägt den i typ tre år utan problems.

Mycket prydligt hardcase medföljer, syns på bildlänken ovan.

Eventuell köpare kan möjligen få chansen att köpa till ett par original-Rickenbacker-mickar också om intresse finns. Det är en par "toasters" tagna från min 360 från 2001. (Har bytt till Rick hi-gain på den.)

Den har en issue, och det är ett jordfel. Den surrar helt enkelt om man rör stallmicken. Jag har inte grävt bland lödningarna för att försöka fixa det, men eftersom det uppstod rätt nyligen när det stått undanställd ett tag misstänker att jag en lödning givit upp. Vanligtvis går ju jorden upp under stallet på Ricks. Går därmed säkert utan problem att fixa, men frågan är om jag ska göra det eller om en köpare kan tänka sig att lösa det.

Finns i Stockholm, kan såklart provspelas om så önskas.
Priset för "Bojen only" ligger på 6500:-. Borde vara rimligt mot bakgrund av vad Grecos Rick-modeller går för (och denna är minst lika bra) samt att den hyfsat unik.

Mer bilder här:
http://s37.photobucket.com/albums/e66/Ersmarker/vester/

/D

27 Apr 2010, 22:28
Profile ICQ WWW

vill bara säga det att jag har en 335 av märket vester som är ett av det bästa byggena jag testat. jag har och har haft fyra greco, en aria och en burny men ingen av dom har varit så bra som vestern.

hur funkar det med en sådan. skulle man kunna ta bort sex av strängarna och köra det som en vanlig gitarr?

byter gärna till mig eller köper:
-firebird-case eller gigbag

27 Apr 2010, 22:47
Profile

valvetronix wrote:

vill bara säga det att jag har en 335 av märket vester som är ett av det bästa byggena jag testat. jag har och har haft fyra greco, en aria och en burny men ingen av dom har varit så bra som vestern.

hur funkar det med en sådan. skulle man kunna ta bort sex av strängarna och köra det som en vanlig gitarr?

Denna är ett är stabilt bygge utan tvekan.

Det går utmärkt att köra på sex strängar, även om man nog får byta huvudsadel och stallsadlar. Tror jag kan ha ett stall som funkar för sex strängar som kan åka med i så fall. I övrigt är det bara att köra på sex strängar om man önskar.

/D

27 Apr 2010, 22:59
Profile ICQ WWW

Bump för en cool gura! [8D]

03 May 2010, 11:03
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

Bump för en cool gura! [8D]

Åsså en till!

31 May 2010, 15:59
Profile ICQ WWW

Priset sänkt till 6000:- för att hindra att den går köpare som tänker slakta den: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=41793

10 Jun 2010, 14:32
Profile ICQ WWW

Intresserad av ett byte?

10 Jun 2010, 14:47
Profile ICQ WWW

Chopper wrote:

Intresserad av ett byte?

Hmm, egentligen inte. Kanske mot ngt som är lättare att kränga då... [:)] Försöker komma om jag behöver ngt annat. Gretsch 5122 möjligen. Annars är det nog lite tveksamt.

/D

10 Jun 2010, 17:43
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]