| Author |
Message |
|
bb5000
|
 Problem med KT88
Kanske nån guru här som kan förklara eller ge tips:
Jag har byggt en Weber AB200 med 6 KT88, individuell bias-justering med potar som justerar negativ spänning till signalgallret. Varje rör har ett 1 ohm, 2W motstånd mellan katod, pin 8 och pin 1 som sedan leder till jord. En LCD display mäter spänningen mellan pin 8 och jord på varje rör och visar detta värde (man väljer rör med en flervalssswitch), jag kallar detta värde katodström i fortsättningen.
Problemet då:
Vid uppstart så vill katodströmmen på flera rör öka under 3-5 minuter för att sedan långsamt sjunka, Ex. från 45 mA -> 52 mA -> 45 mA (efter 15 minuter) -> 35 mA (efter en timme) . Om jag justerar biasspänningen efter en timme så kommer strömmen vid nästa "kallstart" att vara för hög.
Observationer: Anodspänning runt 620V, varierar med spänningen i väggen. Kan inte säga att den har samma sjunkande tendens. Glödspänning ca 5,85 V mätt på rörsocklarna. Skärmgallerspänning runt 604V, varierar med spänningen i väggen.
Sen en grej som jag skulle behöva få förklarat: Resistansen över katodmotståndet är 1 ohm i Standby, men visar sen runt 400 ohm när jag går ur Standby. Mätt mellan pin 8 och jord eller direkt över motståndet mellan pin 8 och pin 1. När katodströmmen ändras så ändras också denna resistans, ex 45 mA = 399 ohm, 43 mA = 379 ohm.
Problemet är inte relaterat till en viss sockel utan följer med rören. Några rör är stadiga och driftar inte. Ett par av de driftande rören verkar ha lite gas i sig. Rören är Shuguang KT88-98 och Sovtek.
Förstärkaren är klart spelbar trots fenomenet, jag är bara fundersam på vad det är som händer.
|
| 27 Apr 2010, 13:47 |
|
 |
|
bb5000
|
Ska också tillägga att biasspänningen inte driftar.
EDIT: Såg också nånstans att man inte kan mäta resistans när stärkaren är igång..
|
| 27 Apr 2010, 13:48 |
|
 |
|
Sustain
|
Det verkar ju som att du redan konstarerat att det beror på rören. Kvalitetsproblem gissar jag, möjligen att de behöver köras in ett tag för att stabilisera sig. Ev. kan det hänga ihop med den låga glödspänningen, att rören helt enkelt inte blir tillräckligt varma? Vad beror den låga glödspänningen på? Är nättrafon avsedd för högre nätspänning eller orkar den inte riktigt med all glödström?
/Sixten
|
| 27 Apr 2010, 14:04 |
|
 |
|
gammelnalle
|
bb5000 wrote:
Sen en grej som jag skulle behöva få förklarat: Resistansen över katodmotståndet är 1 ohm i Standby, men visar sen runt 400 ohm när jag går ur Standby. Mätt mellan pin 8 och jord eller direkt över motståndet mellan pin 8 och pin 1. När katodströmmen ändras så ändras också denna resistans, ex 45 mA = 399 ohm, 43 mA = 379 ohm.
Problemet är inte relaterat till en viss sockel utan följer med rören. Några rör är stadiga och driftar inte. Ett par av de driftande rören verkar ha lite gas i sig. Rören är Shuguang KT88-98 och Sovtek.
Förstärkaren är klart spelbar trots fenomenet, jag är bara fundersam på vad det är som händer.
Jag förstår inte hur du mäter RESISTANSEN under drift?? b
|
| 27 Apr 2010, 15:38 |
|
 |
|
bb5000
|
Sustain wrote: Det verkar ju som att du redan konstarerat att det beror på rören. Kvalitetsproblem gissar jag, möjligen att de behöver köras in ett tag för att stabilisera sig. Ev. kan det hänga ihop med den låga glödspänningen, att rören helt enkelt inte blir tillräckligt varma? Vad beror den låga glödspänningen på? Är nättrafon avsedd för högre nätspänning eller orkar den inte riktigt med all glödström?
/Sixten
Först och främst så har jag rejäla spänningsvariationer i huset men ligger på mellan 218-227V. Jag har en väljare för 220/240V och kör nu på 220V-lindningen. Jag har 6.0VAC om man mäter på punkten där jag grenar ut glöden så spänningen faller 0.15V ca. Jag har provat stärkaren inne i en replokal med 235V i väggen och då får jag 6.3VAC på rören. Jag driver ett par fläktar via glöden också men enl. spec ska trafon klara 12A på glöden.
|
| 27 Apr 2010, 16:15 |
|
 |
|
bb5000
|
gammelnalle wrote: bb5000 wrote:
Jag förstår inte hur du mäter RESISTANSEN under drift?? b Mätte resistansen med multimeter över katodmotståndet, men som jag skrev i ett inlägg så läste jag i ett forum att det inte är rätt att göra så.
|
| 27 Apr 2010, 16:17 |
|
 |
|
Tubis
|
Mätaren kan till och med gå sönder om man använder den med spänning på sa min gamle lärare! Fel mätvärde blir det i vilket fall. Mätaren skickar ut en liten spänning när den mäter vilket ju blir galet om det redan finns en spänning närvarande. Spänningen som då finns kommer ju läggas på mätaren vilken aldrig kan vara nyttigt för denne. Särskilt inte om det är höga spänningar
|
| 27 Apr 2010, 16:38 |
|
 |
|
bb5000
|
Tubis wrote: Mätaren kan till och med gå sönder om man använder den med spänning på sa min gamle lärare! Fel mätvärde blir det i vilket fall. Mätaren skickar ut en liten spänning när den mäter vilket ju blir galet om det redan finns en spänning närvarande. Spänningen som då finns kommer ju läggas på mätaren vilken aldrig kan vara nyttigt för denne. Särskilt inte om det är höga spänningar
ok, jag visste iofs att det bara gick runt 50 mV där, men tack för förklaringen !
|
| 27 Apr 2010, 18:20 |
|
|