View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 06:05

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Bygga rörreverb 
Author Message

Post Bygga rörreverb
Har byggt ett transistordrivet fjäderreverb baserat på ett Orange reverb som moddats och nu vill jag gå ett steg till och bygge ett rördrivet reverb. Min fundering är då att utgå från Fenders 6G15 reverb men istället för att ha 6K6GC och utgångstrafo funderar jag på att bygga drivsteget från MoonVerb (schema finns här http://amps.zugster.net/projects/moonlight). Vad tror ni om detta? Jag har i princip alla grejer för att bygga detta möjligen saknas nåt motstånd. Det andra som saknas är nättrafon och den är väl kanske lite små dyr.

Postar ett kluddigt schema som jag snabbt har gjort i paint med utgångspunkt från Fender schemat.
Image

22 Mar 2010, 13:55
Profile

Förstår inte att trafon skulle vara så dyr?? Du lär kunna ta vilken slaktad rörradio som helst (med nättrafo) och använda transformatorn- om du nu inte skall ha slutsteget...
ca 300V B+

4FB3A1B har ju 1,475 ohm input, 2,250 ohm output, long delay, grounded input, grounded output connectors, horizontal, open side down mounting...

om du har en annan fjäder bör du kanske tänka om.
http://www.accutronicsreverb.com/

b

22 Mar 2010, 14:31
Profile

När du säger rörradio säger jag tusen tack! Nu kommmer jag ihåg att jag har en gamal rörradio i källaren som tjejen köpt åt mig på rödakorset för 20 kr, där kan jag ju ha en trafo med lite tur. I sånt fall har jag ju alla grejer för att bygga. Reverbtanken jag har är rätt specad för ett sånt här bygge egentligen är det väl "FB" som är det viktigaste så impendanserna är rätt, att jag har "rätt" tank är en av andedningarna till att jag funderar på detta drivsteg.

22 Mar 2010, 14:42
Profile

Om inte trafon från radion funkar kan du hitta en massa små billiga trafon på t.ex tubetown.de. Tror de kostar kring €20.

Erik R

25 Mar 2010, 09:30
Profile

En sån tank har jag med liggande så det ska bli spännande att höra hur du får till det den kanske går att använda i alla fall

25 Mar 2010, 10:48
Profile

Själv byggde jag om reverbet i min Dual Showman till att ha ett EL84 som driverrör, låter klart bättre än originalet. Inte så "skrälligt".

Om det är intressant kan jag nog senare rota fram ett schema på just den delen, är på jobbet nu.

/Lennart

http://www.specter.se

25 Mar 2010, 11:44
Profile

Just nu så får reverbet ligga lite på is men det finns kvar i planerna, just nu så satsar jag all tid (som blir över då man är småbarnsförälder) på mitt Twin Amp bygge. Dock funderar jag på om man också skulle bygga in ett tremolo i reverbenheten då man ändå är igång. Allt vad som rör reverb är ju intressant så scheman på Showmanen kan ju också vara intressant.

17 Apr 2010, 09:43
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]