|
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|
(Ny fråga) Sänka B+ till slutrören med zenerdioder
| Author |
Message |
|
Mrcool
|
 (Ny fråga) Sänka B+ till slutrören med zenerdioder
<font color="red">Nu Har jag B+ till slutrören på 325V, screenresistorn är på 150ohm, bör jag öka den?, ser att den skimmrar till i rött när man pressar slutsteget, det känns väl inte bra eller ?</font id="red">
<i><font size="1">Jag har efter likriktningen 410Volt, kör EL84 i PushPull, nu har jag ett motstånd på 1Kohm för att komma ner till ca 350V för slutrörens anoder, screen tar jag efter nästa resistor på 2,2k och där är spänningen 310V, nu till min fundering.
Kan jag istället för resistorn på 1Kohm sätta ett par zenerdioder för att tappa 50Volt till slutrören (har flera 5-18Volt zener på 1,3W).
Idag ser spänningsmatningen ut så här: Likriktning - <font color="red">410v</font id="red"> - 1,0 kohm - <font color="red">345V</font id="red"> - 2,2 kohm - <font color="red">310v</font id="red"> - 5,6 kohm - <font color="red">297v</font id="red"> - 3,9 kohm - <font color="red">277v</font id="red"> B+ 410V B1+ 345V (går till utgångstrafon) B2+ 310V (PI och Screen slutrören) B3+ 297V (Försteg) B4+ 277V (Försteg)
Vill göra så här: Likriktning - <font color="red">410v</font id="red"> - 10 kohm - <font color="red">350V</font id="red"> - 5,6 kohm - <font color="red">310v</font id="red"> - 8,2 kohm - <font color="red">297v</font id="red"> Likriktning - <font color="red">410v</font id="red"> - Zenerdiod - <font color="red">350v</font id="red"> - Slutrören
B+ 410V B1+ 350V (till anod slutrören) B2+ 350V (PI) B3+ 310V (Försteg) B4+ 297V (försteg)
Vad vinner jag med detta då, jag slipper ett effektmotstånd samt en filterkonding. Vet inte om det har någon betydelse </font id="size1"> "]
<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">
|
| 09 Apr 2010, 12:15 |
|
 |
|
gammelnalle
|
65mA i tomgång- men hur varierar den i drift? OK kör du klass A lär den vara konstant men knappast i A/B B där du förmodligen ligger.
Om du har "dioder" i likriktaren- kanske du kan byta dem mot ett likriktarrör- och vips tappar du 30-50V beroende på rör. (Förutsätter mittutag på anodlindningen)
Inga svar- men kanske lite funderingstips.
b
|
| 09 Apr 2010, 12:33 |
|
 |
|
d95err
|
Zenerdioder istället för effektmotstånd bör vara en fördel, för dioderna ger ingen sag. 1k motståndet måste ge en djävulsk sag när stärkaren går in i klass AB.
Du får räkna på hur stor effekt som dioderna kommer att utveckla. 18V * 65mA = 1.17W, så det är på gränsen. Men som sagt så blir det förmodligen högre ström när stärkaren pressas. Du bör nog räkna på minst dubbla tomgångsströmmen för säkerhets skull, plus ha ordentligt med marginal. 5V 1.3W skulle nog funka, men då får du ha ganska många. Kanske bättre att leta efter zeners med högre effekttålighet.
Ett alternativ är en MOSFET-krets. Typ en powerscaling-regulator med fasta motstånd istället för en pot för att styra spänningen. Det är en ganska enkel krets.
Erik R
|
| 09 Apr 2010, 12:52 |
|
 |
|
Mrcool
|
gammelnalle wrote: 65mA i tomgång- men hur varierar den i drift? OK kör du klass A lär den vara konstant men knappast i A/B B där du förmodligen ligger.
Om du har "dioder" i likriktaren- kanske du kan byta dem mot ett likriktarrör- och vips tappar du 30-50V beroende på rör. (Förutsätter mittutag på anodlindningen)
Inga svar- men kanske lite funderingstips.
b
Har oxå funderat lite på likriktarrör men inte gjort slag i saken ännu. Varför jag började fundera över detta var att jag i går provade att byta ut 1kohm motståndet mot ett på 2,2kohm, problemet vara bara att då sjönk späningen för mycket när jag skulle ställa in biasen fick ha biasen ganska kallt ställd för att det skulle fungera, blev väl för stort spänningsfall över resistorn när rören behövde mera ström. <i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">
|
| 09 Apr 2010, 12:53 |
|
 |
|
Mrcool
|
d95err wrote: Zenerdioder istället för effektmotstånd bör vara en fördel, för dioderna ger ingen sag. 1k motståndet måste ge en djävulsk sag när stärkaren går in i klass AB.
Du får räkna på hur stor effekt som dioderna kommer att utveckla. 18V * 65mA = 1.17W, så det är på gränsen. Men som sagt så blir det förmodligen högre ström när stärkaren pressas. Du bör nog räkna på minst dubbla tomgångsströmmen för säkerhets skull, plus ha ordentligt med marginal. 5V 1.3W skulle nog funka, men då får du ha ganska många. Kanske bättre att leta efter zeners med högre effekttålighet.
Ett alternativ är en MOSFET-krets. Typ en powerscaling-regulator med fasta motstånd istället för en pot för att styra spänningen. Det är en ganska enkel krets.
Erik R
Att jag inte har tänkt på det, har nämnligen ett par powerscalling regulatorer hemma som jag har byggt ihop. Naturligtvis sätter jag en sådan i serie med B+ som går till utgångstrafon. Då kommer genast några följd frågor: - Skall jag landa på 300Volt eller kan man ligga på 350Volt - Bör jag sänka spänningen till försteg och PI oxå eller kan den ligga som jag har den idag. <i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">
|
| 09 Apr 2010, 13:04 |
|
 |
|
maglemer
|
Mrcool wrote: d95err wrote: Zenerdioder istället för effektmotstånd bör vara en fördel, för dioderna ger ingen sag. 1k motståndet måste ge en djävulsk sag när stärkaren går in i klass AB.
Erik R
Att jag inte har tänkt på det, har nämnligen ett par powerscalling regulatorer hemma som jag har byggt ihop. Naturligtvis sätter jag en sådan i serie med B+ som går till utgångstrafon. Då kommer genast några följd frågor: - Skall jag landa på 300Volt eller kan man ligga på 350Volt - Bör jag sänka spänningen till försteg och PI oxå eller kan den ligga som jag har den idag. <i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue"> 350V för EL84 är inga problem, och min erfarenhet är att de kan låta bra i PP t o m med aningen högre spänningar. Till försteget är det väl också ofta en fördel att hålla spänningarna så höga som möjligt, så länge man inte överskrider databladens rekommendationer för mycket, förstås. Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 09 Apr 2010, 13:54 |
|
 |
|
Mrcool
|
Har satt in en typ av PowerScaling och ställt den på 325V både Anod och Screenen tas från den spänningen, Biasen är ställd till 25mA.
pi får 375V, sedan får försteget 345V, resp 308V.
Det märks att anodspännigen är stabilare nu när man pressar slutsteget, det är ett fastare ljud, förut sjönk spännigen ganska mycket när man öste på
|
| 09 Apr 2010, 20:05 |
|
 |
|
Mrcool
|
Nu Har jag B+ till slutrören på 325V, screenresistorn är på 150ohm, bör jag öka den?, ser att den skimmrar till i rött när man pressar slutsteget, det känns väl inte bra eller ?
|
| 11 Apr 2010, 09:54 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
150 Ohm är ganska lite, ja. Med tanke på att kvalitéten på EL 84 tycks ha sjunkit rejält bör du kanske fundera på minst 1k, om du kan leva med kompressionen det medför. Då lär det nog lugna ner sig. Men jag förstår inte riktigt vilket motstånd du har före "screenresistorn" (ska väl vara screenresistor<i>erna"]?) "The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 12 Apr 2010, 19:12 |
|
 |
|
Mrcool
|
Martin Kuhn wrote: 150 Ohm är ganska lite, ja. Med tanke på att kvalitéten på EL 84 tycks ha sjunkit rejält bör du kanske fundera på minst 1k, om du kan leva med kompressionen det medför. Då lär det nog lugna ner sig. Men jag förstår inte riktigt vilket motstånd du har före "screenresistorn" (ska väl vara screenresistor<i>erna"]?) "The Tone is in your pants" http://kuhnamps.comNaturligtvis Screenresistorerna 1st / EL84. Har satt in 1k som Screenresistorer och det har slutat glimma till inne i rören, kompressionen som har blivit passar mig bra, har fått ett ljud som är väldigt nära Angus Young, trodde inte det skulle bli en sådan skillnad. <i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">
|
| 13 Apr 2010, 07:57 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|