View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 19:11

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Såg vargar igår... 
Author Message

Post Såg vargar igår...
Såg två vargar igår kväll på 50-60m håll. Det var i skymningen och de var kvar nån minut, tills en av damerna blev högljudd. Då satte de av in i skogen igen. Vi stod på stugbron. Huset ligger i utkanten av byn. Andra har sett vargspår där tidigare i vinter. Hur vanligt e de att man ser vargar såhär?

Antar att det är rådjuren som drar...? Vi har haft en hel del Lodjur också inne i byn.

http://www.myspace.com/gudarsskymning

04 Apr 2010, 13:21
Profile WWW

Har aldrig sett vargar i det fria men det är en av de få
saker som skulle få mig ödmjuk. Jag tycker de är vackra
och majestätiska men man kanske inte vill ha dem precis
runt husknuten...?!

04 Apr 2010, 13:27
Profile ICQ YIM WWW

Såg två vargar igår kväll på 50-60m håll. Det var i skymningen och de var kvar nån minut, tills en av damerna blev högljudd. Då satte de av in i skogen igen. Vi stod på stugbron. Huset ligger i utkanten av byn. Andra har sett vargspår där tidigare i vinter. Hur vanligt e de att man ser vargar såhär?

Antar att det är rådjuren som drar...? Vi har haft en hel del Lodjur också inne i byn.

coolt! Det lär ska finnas en ensamvarg även mina trakter just nu (på lantstället i Sörmland). Antagligen är man inte så kaxig om man kommer i närkontakt, men visst är det häftigt att det fortfarande finns en massa rovdjur i våra skogar[:)]

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

04 Apr 2010, 16:25
Profile WWW

Jag har två Alaskan Husky draghundar som "ympats" med 25 procent varg, för att dels lugna ner dom lite men även få ett stabilare psyke. Men det är det närmaste en livs levande varg jag kommit! [:)]

Vargen har dock beskrivits som en lugn och trygg varelse som bara blir aggressiv vid ett uppenbart hot - eller om man råkar ha oturen att vara fårfarmare! [:D]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">

04 Apr 2010, 17:06
Profile ICQ WWW

Jag minns storyn med den där unga tjejen som stötte på en varg när hon var ute på en cykeltur, hon var från värmland eller nått. SVT lokalnyheter hade gjort en intervju med henne och frågat om hon blev rädd och även vad hon gjort. Visst blev hon rädd, men hon hade lyft upp cykeln framför sig och gjort lite oljud så stack vargen iväg med svansen mellan benen...

Kan hon ha varit 11-12 år eller nått...

Och, så hör man andra sidan. Fullvuxna jägare med vapen som är livrädda för vargen för deras egen skull och deras jakthundar.

Statistik visar att andelen hundar som blir skadade eller dödade av varg bara är en promille av alla hundar som blir skade/dödsskjutna av sina egna ägare eller dennes jaktkamrater.... En människa har väl inte blivit skadad i modern tid heller??

Vargar är fina!

/Emnitec

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*

04 Apr 2010, 18:27
Profile

Jag är jägare och jagar med löshund. Om vi skulle få varg i jaktområdet är det bara att ändra jaktform, tex gå med hunden i band. Jag blir så less på dessa diskussioner att utrota vargen för att vissa ska kunna få utöva sin hobby, tycker det är absurt att man ska ändra på faunan för att kunna jaga. Man får anpassa sig helt enkelt.
Vargen ska få finnas precis som alla andra djurarter. Vackert djur.

04 Apr 2010, 18:46
Profile

Jag är jägare och jagar med löshund. Om vi skulle få varg i jaktområdet är det bara att ändra jaktform, tex gå med hunden i band. Jag blir så less på dessa diskussioner att utrota vargen för att vissa ska kunna få utöva sin hobby, tycker det är absurt att man ska ändra på faunan för att kunna jaga. Man får anpassa sig helt enkelt.

Fint talat [:)]

<b>/ralvejd</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]

http://www.ralvejd.se/

04 Apr 2010, 19:10
Profile

Jag väntar på den stund då jag skall få se ett vilt rovdjur förutom människan i naturen. Förmodligen hinner jag dö innan [:(!]

<b>/ralvejd</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]

http://www.ralvejd.se/

04 Apr 2010, 19:13
Profile

Stötte på en vag när jag tränade mina slädhundar en höstdag för några år sedan. Vargen blev helt ställd några sekunder och stod och stirrade på oss. Hundarna blev till sig och tog i för att nå fram men när vi var ca femtio meter ifrån vargen vaknade han till och tog ett jätteskutt in i snåren och förvann. Hundarna (10 siberian huskies)drog efter innan jag hann bromsa och jag hade ett litet helsike att få loss dem ur buskarna.

04 Apr 2010, 20:56
Profile

Jag har sett både varg och björn i naturen. Björnen på rätt nära håll. Däremot har jag aldrig sett lo. Men jag är övertygad om att det är flera lodjur som sett mig. [:)]

04 Apr 2010, 21:58
Profile

Vi hade 6 lodjur som siktades samtidigt i grupp för några år sen, tydligen nått sorts världsrekord. Vart ett jäkla pådrag här med tidningar å tv å fan å hans mormor...[:D]

04 Apr 2010, 22:15
Profile WWW

04 Apr 2010, 22:21
Profile

Stötte på en vag när jag tränade mina slädhundar en höstdag för några år sedan. Vargen blev helt ställd några sekunder och stod och stirrade på oss. Hundarna blev till sig och tog i för att nå fram men när vi var ca femtio meter ifrån vargen vaknade han till och tog ett jätteskutt in i snåren och förvann. Hundarna (10 siberian huskies)drog efter innan jag hann bromsa och jag hade ett litet helsike att få loss dem ur buskarna.

[:D][:D][:D][:D][:D]
Been there done that... Inte just med en varg, men annat vilt. Ett typexempel på att en hund inte tänker rationellt utan handlar på instinkt! [8D]

Min gamla ledarhund Knut (!), Sibbe/Grönländare/Varg, drog hela spannet in på en gård där han bet av en katt på mitten innan han drog upp ekipaget på vägen igen. Då fick man vara ödmjuk inför grannen...[:D] Turligt nog var det inte hans katt - och ingen annans i byn heller. [:I]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">

05 Apr 2010, 10:00
Profile ICQ WWW

Tack !
Det finns alltså jägare som tänker med hjärnan.

Det dör fler människor av fästingbett.
Man hör inte om nån som ger sig ut på fästingjakt, direkt.
[:o)]

Brorsan såg en varg utanför köket.
I Västra Frölunda !!!
Stort.

10 Apr 2010, 22:59
Profile

Lyssna på det hela ur Vargens perspektiv i The Hunted Wolf.

myspace.com/slackervillezoo

11 Apr 2010, 00:49
Profile WWW

knut wrote:

Vi hade 6 lodjur som siktades samtidigt i grupp för några år sen, tydligen nått sorts världsrekord. Vart ett jäkla pådrag här med tidningar å tv å fan å hans mormor...[:D]

Jag har minsann sett ett par lodjur.
Ett bodde nära vår sommargård på landet.
Nordskånska skogarna har däremot aldrig bjudit på varg eller björn.
Räv, grävling, örnar, fiskgjusar mfl har jag sett plenty av.
Sägs att det ska finnas sjuhelsikes mycket vildsvin här omkring men jag har aldrig sett ett vilt vildsvin.

Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause

11 Apr 2010, 01:41
Profile ICQ YIM WWW

Väldigt fina djur. Som det ser ut nu så kommer den inte överleva så jättelänge i vårt land.

För varje illegalt skjuten varg borde två bönder skjutas tycker jag!

12 Apr 2010, 22:06
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:

Väldigt fina djur. Som det ser ut nu så kommer den inte överleva så jättelänge i vårt land.

För varje illegalt skjuten varg borde två bönder skjutas tycker jag!

Äh..Bättre att exportera bönderna till Frankrike.
Där verkar bönder trivas och frodas!

Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause

12 Apr 2010, 22:14
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 18 posts ]