Tubis wrote:
Det kan inte möjligen vara gitarrens elektronik som gör detta?
Vad är det som är skillnaden mellan att ha full volym och låg volym rent kretsmässigt och skärmmässigt och varför blir det störningar av det ena och inte det andra.
På sitt sätt, ja, kanske. Men då borde det bli så även i andra stärkare. Och det är i denna som det blir problem. Men du har en point! Så här:
Jag testar nu olika gitarrer. Värst blir det med min Greco-pålle, humbuckers. Det blir ett distinkt brum-surr på halva volymen. Oavsett mick. Det påminner mkt om det brum-surr du får när du rycker ur kabeln ur gitarren. Gitarren är nogrannt skärmad, folieklädd på insidan som alla mina gitarrer.
På mina single coil-gitarrer inkl p90 får jag inte alls samma kraftulla brum-surr när jag drar ned volymen (men här kommer det ju sedvanligt brum o surr när man drar på fullt...). Ej heller med två andra gitarrer med buckers.
Men fenomenet fanns där även med ägarens gitarr! Den har buckers för övrigt.
Hm, skumt. Stärkaren är känslig för något. Visst skulle det kunna vara felkopplat i dessa gitarrer, men vad...!?
Jag ska kolla era förslag kring glöden också. Den är lite skumt dragen i Soldano. Helt otvinnad genom försteget och sedan två 100ohm på V1, därefter till chassijord. Det kan finnas skäl att göra något åt glöden i vilket fall (t.ex. lyfta till pos potential), men det brum-surr jag får ligger högre i frekvens, högre än rippel också.
/Gunnar