View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 20:10



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Earth Hour - låt lamporna vara på för helvete... 
Author Message

Joined: 20 Nov 2008, 23:10
Posts: 329
Location:
Post Earth Hour - låt lamporna vara på för helvete...
Klockan 20:30 och en timma framåt släcker västvärlden sina lampor för att döva samvetet en smula. Jag drar på fullt ljus i kåken för att visa mitt förakt för detta "pseudo-miljötänk". Så länge Kina och USA skiter i miljön tänker jag inte fjanta med att släcka en timma. Jag handlar alltid ekologiskt, har alltid sopsorterat, flyger inte (har inte råd med semester) och äger ingen bil så jag är redan mer "miljövänlig" än de flesta i mitt kvarter. Det som retar mig så förbannat är att grannarna har kört sin jävla 50000Kw julbelysning runt sina kåkar hela vintern och nu känner dom sig nöjda med att släcka en timme bara för att Media uppmanar till det hellöjliga initiativet "EARTH HOUR"... [xx(]


27 Mar 2010, 21:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1138
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post 
Jag har inte heller släckt, ser inte vitsen med det.
Försöker alltid att ha släckt i rum man inte vistas i ändå... men min mörkrädda dotter tänder överallt! [:D]

<i><font color="red">"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!""]</font id="red">


27 Mar 2010, 22:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
nåja,nu var det ju inte för att spara el vi skulle släcka iofs<b>

Så här skriver WWF på sin hemsida:

Earth Hour är en global klimat-manifestation med syfte att skicka en politisk signal till världens makthavare att ta klimatfrågan på allvar.</b>



-----------------


Image
The beat goes on and I´m so wrong


27 Mar 2010, 22:27
Profile WWW

Joined: 20 Nov 2008, 23:10
Posts: 329
Location:
Post 
Joshunznera wrote:

nåja,nu var det ju inte för att spara el vi skulle släcka iofs


Exakt! Och det var ju inte "elsparandet" jag syftade på heller utan
handlingens andemening som för mig är "for the birds" (om man inte
är en naiv människa som tror att man deltar i något stortartat och
viktigt genom att släcka ner en timma förståss...) [^]


27 Mar 2010, 22:43
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Mar 2006, 15:30
Posts: 1263
Location: Ekeby
Post 
+1

Kalle

http://www.buzzinblues.com
http://www.myspace.com/buzzinblues
http://www.myspace.com/kalleespanadaeriksson


28 Mar 2010, 01:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post 
Är det viktigare och mer storartat att inte släcka?

Argumentet att andra är värre måste väl vara ett av de sämsta tänkbara.


28 Mar 2010, 02:25
Profile

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
dubbelmoral är värre...jag körde fullt blås hemma

_______________________________
Har en massa Lavakablar:
Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !


28 Mar 2010, 10:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Jag också, eftersom jag är sjuk och det är synd om mig... [B)]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">


28 Mar 2010, 10:05
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3626
Location:
Post 
Jag var å lyssnade på Råkkenråll igår - PåverÅn vare![^]


28 Mar 2010, 10:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post 
spindeln wrote:

dubbelmoral är värre...jag körde fullt blås hemma

Dubbelmoral är såklart inte speciellt klädsamt, men att "protestera" mot det genom att tända allt man har låter väldigt barnsligt och är knappast någon uppvisning av moral.


28 Mar 2010, 10:50
Profile

Joined: 05 Jan 2008, 17:24
Posts: 140
Post 
Jyda wrote:

spindeln wrote:

dubbelmoral är värre...jag körde fullt blås hemma

Dubbelmoral är såklart inte speciellt klädsamt, men att "protestera" mot det genom att tända allt man har låter väldigt barnsligt och är knappast någon uppvisning av moral.


+1, tänk om alla tänkte att jag har minsann bidragit tidigare nu kan jag ta igen det. Nää, kommer alltid finnas människor som inte bryr sig om saker och ting, det viktiga är ju att vi som bryr oss fortsätter med det.

You let up you loose!!


28 Mar 2010, 11:31
Profile

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
Jyda wrote:

spindeln wrote:

dubbelmoral är värre...jag körde fullt blås hemma

Dubbelmoral är såklart inte speciellt klädsamt, men att "protestera" mot det genom att tända allt man har låter väldigt barnsligt och är knappast någon uppvisning av moral.



jo det visar att man ser igenom denna storbluff som earth hour är....kanske folk börjar tänka efter istället för den masspsykos att "nu räddar vi världen med att släcka lite lampor i en timme".



_______________________________
Har en massa Lavakablar:
Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !


28 Mar 2010, 11:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
spindeln wrote:

Jyda wrote:

spindeln wrote:

dubbelmoral är värre...jag körde fullt blås hemma

Dubbelmoral är såklart inte speciellt klädsamt, men att "protestera" mot det genom att tända allt man har låter väldigt barnsligt och är knappast någon uppvisning av moral.



jo det visar att man ser igenom denna storbluff som earth hour är....k<font color="blue"><b>anske folk börjar tänka efter istället </b></font id="blue">för den masspsykos att "nu räddar vi världen med att släcka lite lampor i en timme".



_______________________________
Har en massa Lavakablar:
Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !


det är ju just det Earth Hour syftar till; att få oss och politikerna att tänka efter lite till...

Själv kollade jag på TV under Earth Hour och hade tänt som vanligt. Det innebär dock inte att jag är emot manifestationen, tvärtom, det finns all anledning att påminna om vart vi är på väg med vår livsstil, inte minst sig själv..

-----------------


Image
The beat goes on and I´m so wrong


28 Mar 2010, 12:09
Profile WWW

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post 
Jag tycker att jag är en någotsånär upplyst medborgare som hänger med i det allmänna nyhetsflödet. Ändå har jag totalt missat att det var igår...[B)]

Så länge vi har en miljöminister som "inte delar den uppfattningen" när den samlade expertisen kritiserar förslag och motioner är jag aningen skeptisk. Även om han sannolikt släckte hemma igår...


28 Mar 2010, 14:54
Profile
User avatar

Joined: 06 Sep 2002, 10:47
Posts: 283
Post 
Jag släckte heller inte, men jag har lågenergilampor på de flesta ställena nu så jag har nog tjänat in mer än en timme hittills...


28 Mar 2010, 16:21
Profile YIM WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post 
per_w wrote:

Jag släckte heller inte, men jag har lågenergilampor på de flesta ställena nu så jag har nog tjänat in mer än en timme hittills...


Läste du tråden innan du postade? Som påpekats är inte det primära att spara energi utan att vissa en vilja till gemensamt agerande.


28 Mar 2010, 18:35
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 442
Location: Stockholm
Post 
Vi släckte för att visa att vi bryr oss. Det var faktiskt riktigt trevligt att sitta och dricka rödtjut i den dunkla belysningen från levande ljus och känna sig präktiga [;)]


29 Mar 2010, 08:38
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post 
spindeln wrote:

Jyda wrote:

spindeln wrote:

dubbelmoral är värre...jag körde fullt blås hemma

Dubbelmoral är såklart inte speciellt klädsamt, men att "protestera" mot det genom att tända allt man har låter väldigt barnsligt och är knappast någon uppvisning av moral.



jo det visar att man ser igenom denna storbluff som earth hour är....kanske folk börjar tänka efter istället för den masspsykos att "nu räddar vi världen med att släcka lite lampor i en timme".



_______________________________
Har en massa Lavakablar:
Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !

Så du menar att Världsnaturfonden har dubbelmoral och storbluffar?


29 Mar 2010, 08:42
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.