| Author |
Message |
|
OGF
Joined: 20 Nov 2008, 23:10 Posts: 329 Location:
|
 Earth Hour - låt lamporna vara på för helvete...
Klockan 20:30 och en timma framåt släcker västvärlden sina lampor för att döva samvetet en smula. Jag drar på fullt ljus i kåken för att visa mitt förakt för detta "pseudo-miljötänk". Så länge Kina och USA skiter i miljön tänker jag inte fjanta med att släcka en timma. Jag handlar alltid ekologiskt, har alltid sopsorterat, flyger inte (har inte råd med semester) och äger ingen bil så jag är redan mer "miljövänlig" än de flesta i mitt kvarter. Det som retar mig så förbannat är att grannarna har kört sin jävla 50000Kw julbelysning runt sina kåkar hela vintern och nu känner dom sig nöjda med att släcka en timme bara för att Media uppmanar till det hellöjliga initiativet "EARTH HOUR"... [xx(]
|
| 27 Mar 2010, 21:38 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1138 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Jag har inte heller släckt, ser inte vitsen med det. Försöker alltid att ha släckt i rum man inte vistas i ändå... men min mörkrädda dotter tänder överallt! [:D]
<i><font color="red">"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!""]</font id="red">
|
| 27 Mar 2010, 22:12 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
nåja,nu var det ju inte för att spara el vi skulle släcka iofs<b> Så här skriver WWF på sin hemsida: Earth Hour är en global klimat-manifestation med syfte att skicka en politisk signal till världens makthavare att ta klimatfrågan på allvar.</b> -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 27 Mar 2010, 22:27 |
|
 |
|
OGF
Joined: 20 Nov 2008, 23:10 Posts: 329 Location:
|
Joshunznera wrote: nåja,nu var det ju inte för att spara el vi skulle släcka iofs
Exakt! Och det var ju inte "elsparandet" jag syftade på heller utan handlingens andemening som för mig är "for the birds" (om man inte är en naiv människa som tror att man deltar i något stortartat och viktigt genom att släcka ner en timma förståss...) [^]
|
| 27 Mar 2010, 22:43 |
|
 |
|
blueskalle
Joined: 27 Mar 2006, 15:30 Posts: 1263 Location: Ekeby
|
|
| 28 Mar 2010, 01:15 |
|
 |
|
Jyda
Joined: 10 Jan 2004, 12:09 Posts: 1927 Location: Stockholm
|
Är det viktigare och mer storartat att inte släcka?
Argumentet att andra är värre måste väl vara ett av de sämsta tänkbara.
|
| 28 Mar 2010, 02:25 |
|
 |
|
spindeln
Joined: 05 May 2008, 20:57 Posts: 3347 Location:
|
dubbelmoral är värre...jag körde fullt blås hemma
_______________________________ Har en massa Lavakablar: Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !
|
| 28 Mar 2010, 10:00 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Jag också, eftersom jag är sjuk och det är synd om mig... [B)] <hr noshade size="1">  <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">
|
| 28 Mar 2010, 10:05 |
|
 |
|
Tobbe z
Joined: 02 Sep 2007, 10:29 Posts: 3626 Location:
|
Jag var å lyssnade på Råkkenråll igår - PåverÅn vare![^]
|
| 28 Mar 2010, 10:43 |
|
 |
|
Jyda
Joined: 10 Jan 2004, 12:09 Posts: 1927 Location: Stockholm
|
spindeln wrote: dubbelmoral är värre...jag körde fullt blås hemma
Dubbelmoral är såklart inte speciellt klädsamt, men att "protestera" mot det genom att tända allt man har låter väldigt barnsligt och är knappast någon uppvisning av moral.
|
| 28 Mar 2010, 10:50 |
|
 |
|
JanZZon
Joined: 05 Jan 2008, 17:24 Posts: 140
|
Jyda wrote: spindeln wrote: dubbelmoral är värre...jag körde fullt blås hemma
Dubbelmoral är såklart inte speciellt klädsamt, men att "protestera" mot det genom att tända allt man har låter väldigt barnsligt och är knappast någon uppvisning av moral. +1, tänk om alla tänkte att jag har minsann bidragit tidigare nu kan jag ta igen det. Nää, kommer alltid finnas människor som inte bryr sig om saker och ting, det viktiga är ju att vi som bryr oss fortsätter med det. You let up you loose!!
|
| 28 Mar 2010, 11:31 |
|
 |
|
spindeln
Joined: 05 May 2008, 20:57 Posts: 3347 Location:
|
Jyda wrote: spindeln wrote: dubbelmoral är värre...jag körde fullt blås hemma
Dubbelmoral är såklart inte speciellt klädsamt, men att "protestera" mot det genom att tända allt man har låter väldigt barnsligt och är knappast någon uppvisning av moral. jo det visar att man ser igenom denna storbluff som earth hour är....kanske folk börjar tänka efter istället för den masspsykos att "nu räddar vi världen med att släcka lite lampor i en timme". _______________________________ Har en massa Lavakablar: Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !
|
| 28 Mar 2010, 11:40 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
spindeln wrote: Jyda wrote: spindeln wrote: dubbelmoral är värre...jag körde fullt blås hemma
Dubbelmoral är såklart inte speciellt klädsamt, men att "protestera" mot det genom att tända allt man har låter väldigt barnsligt och är knappast någon uppvisning av moral. jo det visar att man ser igenom denna storbluff som earth hour är....k<font color="blue"><b>anske folk börjar tänka efter istället </b></font id="blue">för den masspsykos att "nu räddar vi världen med att släcka lite lampor i en timme". _______________________________ Har en massa Lavakablar: Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig ! det är ju just det Earth Hour syftar till; att få oss och politikerna att tänka efter lite till... Själv kollade jag på TV under Earth Hour och hade tänt som vanligt. Det innebär dock inte att jag är emot manifestationen, tvärtom, det finns all anledning att påminna om vart vi är på väg med vår livsstil, inte minst sig själv.. -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 28 Mar 2010, 12:09 |
|
 |
|
HRJ
Joined: 02 Sep 2008, 08:58 Posts: 1122 Location: Stockholm
|
Jag tycker att jag är en någotsånär upplyst medborgare som hänger med i det allmänna nyhetsflödet. Ändå har jag totalt missat att det var igår...[B)]
Så länge vi har en miljöminister som "inte delar den uppfattningen" när den samlade expertisen kritiserar förslag och motioner är jag aningen skeptisk. Även om han sannolikt släckte hemma igår...
|
| 28 Mar 2010, 14:54 |
|
 |
|
per_w
Joined: 06 Sep 2002, 10:47 Posts: 283
|
Jag släckte heller inte, men jag har lågenergilampor på de flesta ställena nu så jag har nog tjänat in mer än en timme hittills...
|
| 28 Mar 2010, 16:21 |
|
 |
|
ChronicTown
Joined: 31 Oct 2004, 23:23 Posts: 4429 Location:
|
per_w wrote: Jag släckte heller inte, men jag har lågenergilampor på de flesta ställena nu så jag har nog tjänat in mer än en timme hittills...
Läste du tråden innan du postade? Som påpekats är inte det primära att spara energi utan att vissa en vilja till gemensamt agerande.
|
| 28 Mar 2010, 18:35 |
|
 |
|
batlash
Joined: 28 Dec 2007, 09:33 Posts: 442 Location: Stockholm
|
Vi släckte för att visa att vi bryr oss. Det var faktiskt riktigt trevligt att sitta och dricka rödtjut i den dunkla belysningen från levande ljus och känna sig präktiga [;)]
|
| 29 Mar 2010, 08:38 |
|
 |
|
Jyda
Joined: 10 Jan 2004, 12:09 Posts: 1927 Location: Stockholm
|
spindeln wrote: Jyda wrote: spindeln wrote: dubbelmoral är värre...jag körde fullt blås hemma
Dubbelmoral är såklart inte speciellt klädsamt, men att "protestera" mot det genom att tända allt man har låter väldigt barnsligt och är knappast någon uppvisning av moral. jo det visar att man ser igenom denna storbluff som earth hour är....kanske folk börjar tänka efter istället för den masspsykos att "nu räddar vi världen med att släcka lite lampor i en timme". _______________________________ Har en massa Lavakablar: Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig ! Så du menar att Världsnaturfonden har dubbelmoral och storbluffar?
|
| 29 Mar 2010, 08:42 |
|
|