|
|
Page 1 of 1
|
[ 18 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Conviction
|
 En femtiotalschamp -
Eller, tja, kanske inte riktigt. Jag kom över en gammal rullbandspelare idag: en Eicor model 15. Fint amerikanskt bygge. Perfekt organdonator för en framtida Champ (tänkte jag först). När jag kom hem och öppnade spelaren såddes emellertid snart ett tvivlets frö. Den är i riktigt fint skick och det vore synd att bara strippa den på delar. Jag har inte vågat starta upp den än… Har ingen aning om när burkelektrolyterna motionerades senast. Och inte heller har jag tillgång till min vridtrafo. Här kommer lite bilder:   Under locket (eller kanske snarare locket upp och ned).  14 augusti, 1950.  Chassiet, closeup... Till och med en drossel. Tjåk!  Ett stycke 6K6.  Innanmäte  Rörkarta/layout  Ett stycke mellantrafo. Inte så kul kanske, men ståendes där stör den knappast. Något värre om jag bestämmer mig för att bygga gitarrstärk och behöver flytta med den. Jo, skyddsjorden skall anslutas [;)] --Olle
|
| 27 Mar 2010, 20:05 |
|
 |
|
Svullo
|
Grymt, den var läcker... Håller med, skulle nog tveka att börja riva en sån skönhet.
|
| 27 Mar 2010, 20:42 |
|
 |
|
maglemer
|
Grattis! Verkligen läcker, och välbehållen vad jag kan se. Och definivt synd att slakta.[:)] Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 27 Mar 2010, 20:53 |
|
 |
|
Conviction
|
Absolut! Jag får försöka hitta (eller hitta på) något användningsområde. [:)] Det kanske går att köra t.ex. gitarr med någon preamp innan, lite på kul. Givetvis är jag sugen på att värma lödkolven, men...
Förresten... Är det någon av er som lyckats åstadkomma något vettigt med 6SJ7? Eller får man lov att hoppa över till 6SL7 eller kanske 6SN7? Jag har sett 6SJ7 skrivas ned åtskilliga gånger. Men handlar det om att det är enklare med dubbeltrioder än pentoder, eller har det något med 6SJ7:s karakteristisk att göra? Gain verkar ju finnas.
Edit: den låter fantastiskt med lite delay. [:p] Men kan nog behöva ett knippe nya kondingar.
|
| 27 Mar 2010, 21:40 |
|
 |
|
rudmark
|
Hur 17tsan kan den va så dammfri? Förvarad i frysbox?
|
| 27 Mar 2010, 22:11 |
|
 |
|
Chopper
|
Så vacker! Använd den som bandspelare istället. Och skaffa lösa organ till champen.
|
| 27 Mar 2010, 23:54 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Läcker! Tyvärr får du nog räkna med just det. Att det läcker... De där papperskondingarna brukar inte vara fräscha efter ett mer än ett halvt sekel. Det gäller alltså inte bara elektrolyterna. Mät och kolla noga när du slår igång. /Gunnar
|
| 28 Mar 2010, 08:32 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Vilken skönhet! [:)] <hr noshade size="1">  <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">
|
| 28 Mar 2010, 08:35 |
|
 |
|
Ocku
|
Faktiskt välbehållen. Det skulle nog ta emot en hel del att slakta den.
------ Dom låter alla lika
|
| 28 Mar 2010, 08:52 |
|
 |
|
maglemer
|
Conviction wrote: Absolut! Jag får försöka hitta (eller hitta på) något användningsområde. [:)] Det kanske går att köra t.ex. gitarr med någon preamp innan, lite på kul. Givetvis är jag sugen på att värma lödkolven, men...
Förresten... Är det någon av er som lyckats åstadkomma något vettigt med 6SJ7? Eller får man lov att hoppa över till 6SL7 eller kanske 6SN7? Jag har sett 6SJ7 skrivas ned åtskilliga gånger. Men handlar det om att det är enklare med dubbeltrioder än pentoder, eller har det något med 6SJ7:s karakteristisk att göra? Gain verkar ju finnas.
Edit: den låter fantastiskt med lite delay. [:p] Men kan nog behöva ett knippe nya kondingar.
Att 6SJ7 skulle vara skräp är nytt för mig. Vad är det man klagar på? Jag använder det själv som ingångssteg i en Matchless Lightning-variant, och där funkar det hur bra som helst. Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 28 Mar 2010, 09:19 |
|
 |
|
Firetone
Joined: 11 Jul 2005, 14:32 Posts: 965 Location: Eskilstuna, Sweden
|
Ouch, vilken skönhet!!![:p][:p][:p]
Varsam renovering och fortsatt användande som bandare tycker jag (även om jag förstår att det rycker i lödkolvstarmen).
/Bengt
"Den som vill bli lycklig ska inte öka sina tillgångar, utan sänka sina anspråk" - Platon
|
| 28 Mar 2010, 10:18 |
|
 |
|
Conviction
|
Skummade vidare lite - En tråd börjar med en diskussion om Champ 5C1 och att den generellt sett är ganska livlös. Däri sitter ju ett ensamt 6SJ7 som ska driva 6V6:an och det kanske är då det blir svårt att uppnå det där svinget man kan åstadkomma med en dubbeltriod. Därmed buas 6SJ7 ut. Knappast rättvist med tanke på att det går utmärkt att lägga till ytterligare ett steg. Men det verkar också handla om att 6SJ7:s galler inte gillar att bli drivet så hårt, i.e. att man löser förstärkningsfaktorn på ett mer attraktivt vis med en dubbeltriod, alltså över två steg. Låter logiskt, kan jag tycka, men det säger ju egentligen inte så mycket om hur det faktiskt låter. De här snubbarna har förstås sin subjektiva syn på saken. Och kanske handlar det främst om att det ÄR svårare att "få till det" med pentoder än dubbeltrioder? Ska se om det går att kika i tråden utan att vara registrerad på forumet i fråga.
|
| 28 Mar 2010, 10:37 |
|
 |
|
maglemer
|
Conviction wrote: Skummade vidare lite - En tråd börjar med en diskussion om Champ 5C1 och att den generellt sett är ganska livlös. Däri sitter ju ett ensamt 6SJ7 som ska driva 6V6:an och det kanske är då det blir svårt att uppnå det där svinget man kan åstadkomma med en dubbeltriod. Därmed buas 6SJ7 ut. Knappast rättvist med tanke på att det går utmärkt att lägga till ytterligare ett steg. Men det verkar också handla om att 6SJ7:s galler inte gillar att bli drivet så hårt, i.e. att man löser förstärkningsfaktorn på ett mer attraktivt vis med en dubbeltriod, alltså över två steg. Låter logiskt, kan jag tycka, men det säger ju egentligen inte så mycket om hur det faktiskt låter. De här snubbarna har förstås sin subjektiva syn på saken. Och kanske handlar det främst om att det ÄR svårare att "få till det" med pentoder än dubbeltrioder? Ska se om det går att kika i tråden utan att vara registrerad på forumet i fråga. Ok, då är jag med. Jo, 6sj7 har väl inte supermycket gain ens för att vara pentod, men om det får kampera ihop med fler gainsteg så är det definivt ett mkt användbart rör. Och sen är ju pentoder, precis som du säger, lite speciella att justera in, men å andra sidan har de ju en lite bredare palett, med olika karaktär, beroende på hur man ställer spänningarna. Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 28 Mar 2010, 13:08 |
|
 |
|
Conviction
|
maglemer wrote: Conviction wrote: Skummade vidare lite - En tråd börjar med en diskussion om Champ 5C1 och att den generellt sett är ganska livlös. Däri sitter ju ett ensamt 6SJ7 som ska driva 6V6:an och det kanske är då det blir svårt att uppnå det där svinget man kan åstadkomma med en dubbeltriod. Därmed buas 6SJ7 ut. Knappast rättvist med tanke på att det går utmärkt att lägga till ytterligare ett steg. Men det verkar också handla om att 6SJ7:s galler inte gillar att bli drivet så hårt, i.e. att man löser förstärkningsfaktorn på ett mer attraktivt vis med en dubbeltriod, alltså över två steg. Låter logiskt, kan jag tycka, men det säger ju egentligen inte så mycket om hur det faktiskt låter. De här snubbarna har förstås sin subjektiva syn på saken. Och kanske handlar det främst om att det ÄR svårare att "få till det" med pentoder än dubbeltrioder? Ska se om det går att kika i tråden utan att vara registrerad på forumet i fråga. Ok, då är jag med. Jo, 6sj7 har väl inte supermycket gain ens för att vara pentod, men om det får kampera ihop med fler gainsteg så är det definivt ett mkt användbart rör. Och sen är ju pentoder, precis som du säger, lite speciella att justera in, men å andra sidan har de ju en lite bredare palett, med olika karaktär, beroende på hur man ställer spänningarna. Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficialVad är det förresten för Matchlessvariant med 6SJ7? Är det ett egendesignat steg? Jag kanske inte borde fråga... Snart "råkar" väl lödkolven åka fram. [B)][;)]
|
| 28 Mar 2010, 13:18 |
|
 |
|
Conviction
|
Izzy wrote: Läcker! Tyvärr får du nog räkna med just det. Att det läcker... De där papperskondingarna brukar inte vara fräscha efter ett mer än ett halvt sekel. Det gäller alltså inte bara elektrolyterna. Mät och kolla noga när du slår igång. /Gunnar
Du har nog allt för rätt, Gunnar. Jag byter rasket mot plastkondingar! Däremot tänker jag alltid lite extra på glättningskondingarna, i och med såväl risk för brand som för potentiellt fyrverkeri.
|
| 28 Mar 2010, 14:11 |
|
 |
|
maglemer
|
Conviction wrote: maglemer wrote: Skummade vidare lite - En tråd börjar med en diskussion om Champ 5C1 och att den generellt sett är ganska livlös. Däri sitter ju ett ensamt 6SJ7 som ska driva 6V6:an och det kanske är då det blir svårt att uppnå det där svinget man kan åstadkomma med en dubbeltriod. Därmed buas 6SJ7 ut. Knappast rättvist med tanke på att det går utmärkt att lägga till ytterligare ett steg. Men det verkar också handla om att 6SJ7:s galler inte gillar att bli drivet så hårt, i.e. att man löser förstärkningsfaktorn på ett mer attraktivt vis med en dubbeltriod, alltså över två steg. Låter logiskt, kan jag tycka, men det säger ju egentligen inte så mycket om hur det faktiskt låter. De här snubbarna har förstås sin subjektiva syn på saken. Och kanske handlar det främst om att det ÄR svårare att "få till det" med pentoder än dubbeltrioder? Ska se om det går att kika i tråden utan att vara registrerad på forumet i fråga. Ok, då är jag med. Jo, 6sj7 har väl inte supermycket gain ens för att vara pentod, men om det får kampera ihop med fler gainsteg så är det definivt ett mkt användbart rör. Och sen är ju pentoder, precis som du säger, lite speciella att justera in, men å andra sidan har de ju en lite bredare palett, med olika karaktär, beroende på hur man ställer spänningarna. Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficialVad är det förresten för Matchlessvariant med 6SJ7? Är det ett egendesignat steg? Jag kanske inte borde fråga... Snart "råkar" väl lödkolven åka fram. [B)][;)] [/quote] Ja, det är en egen variant, rätt annorlunda egentligen, så kanske är det inte rätt att ens koppla till Matchless lightning. Men utgångspunkten var en sådan. Den har socklar för både EL84 och oktalrör, men det har suttit 5881 i den i stort sett hela tiden. Förmodligen är spänningarna lite för höga för att EL84 ska låta bra (c:a 400V på slutrörsanoderna). I övrigt är det ett par 6SL7 samt en baxandall-tonstack. Och trafos från en AGA Universal.[:)] Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 28 Mar 2010, 17:41 |
|
 |
|
Conviction
|
Nu har spelaren fått nya signal-, avkopplings- och glättningskondensatorer Allt är uppmätt, inga större avvikelser. Jag fick faktiskt tag i originalmanual efter lite mailkontakt med en snäll amerikan. Manualen innehöll schema, spänningstabeller - typ rubbet.
Men som vanligt är det något som spökar. Förstärkaren lider av brum och så här rakt upp och ned skulle jag gissa att det är glödrelaterat. Ena halvan av glödlindingen är jordad. Kutym förr, har jag märkt. Kanske kan vara värt att dra om den.
--Olle
|
| 31 Mar 2010, 21:19 |
|
 |
|
Conviction
|
Tror jag hittade felet. Det blir nog till att slänga i ett 6V6GT istället för 6K6:an. B+ är alldeles för hög, runt 345V lastad. Sannolikt är det på grund av mellantrafon som är spec:ad för 220V primär. Kan inte förstå att jag missade det när jag mätte.
Får se om jag får i ordning på den. Annars åker den ut/vidare.
|
| 01 Apr 2010, 15:23 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 18 posts ] |
|