View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 17:12



Reply to topic  [ 26 posts ] 
Mikael Wiehe på barrikaderna 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Mikael Wiehe på barrikaderna
Micke Wiehe uppträdde på Nyhetsmorgon i TV4 med sin nya låt där han delar ut käftsmällar till "högern" och "direktörerna"

Men hur trovärdig är egentligen denne man i sin kritik?

Han skäller på att direktörerna har för höga löner. Samme man som i ett TV-program för några år sedan fick erkänna att han hade tagit ut högre lön än de övriga i Hoola Bandola-bandet. Direktör Wiehe tyckte helt enkelt att det var helt rätt att han skulle ha lite mer än de andra eftersom han ju skrev låtarna (läs: var lite viktigare för företaget än de andra i bandet). Detta i en tid när Wiehe och company förespråkade lika lön för alla...

Han skäller nu också på att företagen tar ut för höga vinster. Jag är rätt säker (utan att veta) på att Wiehe har lite pengar undanstoppat nånstans, tex att han har ngn pensionsfond. Dessa pensionsfonder vill han ha maximal utkastning på. Däremot tycker han alltså inte att de företag som fonderna har aktier i, skall ta ut en för hög avkastning. Ehh... hur får man ihop sånt?

Eller han skäller på att de giriga direktörerna lägger ned svenska fabriker och flyttar tillverkningen utomlands där barnarbetare får ta över tillverkningen. När han sjunger detta bär han en tröja från fjärran östern, därmed antagligen tillverkad under, med svenska mått mätt, usla förhållanden

Nej, den mannen är inte trovärdig längre. Han kanske var det en gång för 40 år sedan men nu handlar det nog mest om att tjäna pengar på ett beprövat koncept. Money for nothing..

-----------------


Image
The beat goes on and I´m so wrong


27 Mar 2010, 11:16
Profile WWW

Joined: 22 Mar 2009, 15:46
Posts: 153
Location:
Post 
Det Mikael Wiehe säger är ju i alla fall bra. Om det sen är så som du säger är det ju inte så snyggt, MEN det han säger är fortfarande lika bra. Det är skönt att höra folk som fortfarande låter förbannade på riktigt!

http://open.spotify.com/track/1oPAv5a8ffZnzIIXOBXOvV


27 Mar 2010, 11:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post 
Fredrik, tänk på att Wiehe säljer ett budskap som han tror går hem - för honom är det bra marknadsföring att dela ut dessa käftsmällar - det är ju det som ger honom mer klöver. [:D]

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.


27 Mar 2010, 11:43
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
däcksparkare wrote:

Det Mikael Wiehe säger är ju i alla fall bra. Om det sen är så som du säger är det ju inte så snyggt, MEN det han säger är fortfarande lika bra. <font color="blue"><b>Det är skönt att höra folk som fortfarande låter förbannade på riktigt! </b></font id="blue">

http://open.spotify.com/track/1oPAv5a8ffZnzIIXOBXOvV


det håller jag med om, frågan är dock om han också är förbannad och inte bara låter så[:)]

-----------------


Image
The beat goes on and I´m so wrong


27 Mar 2010, 11:45
Profile WWW

Joined: 22 Mar 2009, 15:46
Posts: 153
Location:
Post 
Joshunznera wrote:

däcksparkare wrote:

Det Mikael Wiehe säger är ju i alla fall bra. Om det sen är så som du säger är det ju inte så snyggt, MEN det han säger är fortfarande lika bra. <font color="blue"><b>Det är skönt att höra folk som fortfarande låter förbannade på riktigt! </b></font id="blue">

http://open.spotify.com/track/1oPAv5a8ffZnzIIXOBXOvV


det håller jag med om, frågan är dock om han också är förbannad och inte bara låter så[:)]

-----------------


Image
The beat goes on and I´m so wrong


Jo, det kan man undra. Det vet nog bara Wiehe själv.

Jag har dock svårt att tänka mig att det hela endast handlar om karriär och pengar. Alla har väl ett ideal de eftersträvar, ett sätt man skulle vilja leva på. Att man sen inte alltid gör det är väl så det blir. Vi är bara människor, liksom. Man skulle vilja röra mer på sig, äta nyttigare, dricka mindre etc. Kan det inte vara lite samma sak här?


27 Mar 2010, 11:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1611
Location: Säter
Post 
Nog är Wiehe förbannad på riktigt. Men precis som de flesta av oss så får han lite bekymmer när det kommer till den egna plånboken. Jag är likadan. Jag vill gärna tjäna mer pengar än jag redan gör (trots att jag tjänar förbannat bra) men kan tycka att högsta chefen i företaget tjänar åt helvete för mycket.

Dessutom kan jag alltsomoftast tycka att vi tappat bort solidariteten i dagens samhälle. Frågan är bara om det är mer solidariskt av mig att gå ner i lön så att jag tjänar som en medelinkomsttagare eller om jag ska maximera min lön och därmed mina skatteinbetalningar.

När det gäller mina pensionspengar så inskränker jag mig till att aktivt välja bort vissa typer av investeringar. Tycker nog att det får räcka så. Eller ska jag skänka bort pengarna för att vara trovärdig när jag ibland tycker att det behövs en ny samhällsordning?


27 Mar 2010, 11:53
Profile

Joined: 20 Nov 2008, 23:10
Posts: 329
Location:
Post 
Jag kan förstå herr Wiehes frustration (av hans unkna vänster-
drömmar återstår ju idag ingenting) men som vanligt blir det en
en knuten näve i fickan och texterna består idag fortfarande av
samma rödvinsdoftande floskler som vi hört sedan 70-talet.

Ilska och frustration är bra rent musikaliskt för det ger nerv och
energi. Han har varit relativt framgångsrik och tjänat bra på sin
musik och det med all rätt. Det är hans inrökta gråsocialistiska
solidaritetstanke som äcklar mig något enormt...


27 Mar 2010, 12:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post 
Helmik, kan du ge exempel på vad du väljer bort och vad du inte väljer bort?

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.


27 Mar 2010, 12:17
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:00
Posts: 1189
Location: Uppsala
Post 
Wiehe gör ju som de flesta andra "solidariska" och fina samhällsdebattörerna och förespråkar nåt diffust rättvist. Denna rättvisa ska helst ha funnits förr på den gamla goda tiden. Det är ju det som ska tas tillbaka. Men allra helst så vältrar han sig i sina värsta fördomar och baserar hela sitt avståndstagande från nutiden på fria fantasier om onda intentioner.

Han har helt enkelt gjort en skiva för losers, för dem som vill att det är någon annans fel. Tro fan att det går hem i stugorna. Fast framför allt har han gjort en skiva för alla dessa radhusradikaler som lever borgerligt 24/7 men som har ett behov att visa att man fortfarande är en fin människa som förr i tiden. För oss som vill vinstmaximera vårt pensionssparande men med ett fikonlöv av etik och engagemang. Om du verkligen bryr dig om människor som har det svårt så är det ingenting som hindrar dig från att skänka alla pengar du inte behöver efter att livets nödtorft är betald.

Jag bitter? Jo lite [:D]

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/


27 Mar 2010, 12:21
Profile
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post 
Wiehe gör väl som Disney och andra - han säjer en upplevelse (i hans fall att det är orättvist i Sverige). Det har han faktiskt lyckats med.[:)]

Det är märkligt att många människor, med det ideal han förespråkar, inte ska följa dem själva utan att de själva är undantagna och att deras ideal bara ska gälla andra. Lite Grisfarm över det ('Alla djur är lika utom vissa djur som är mer lika än andra.) Det är illa när människor med dessa ideal blir lagstiftare eller beslutsfattare.

/R

<img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0>
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


27 Mar 2010, 12:26
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1611
Location: Säter
Post 
bjoel wrote:

Helmik, kan du ge exempel på vad du väljer bort och vad du inte väljer bort?

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

Jag pensionssparar både i fonder och i enskilda aktier. Jag försöker i möjligaste mån välja bort aktier där jag själv gör bedömningen att företaget inte tar ett rimligt samhällsansvar eller där jag av egen erfarenhet vet att det tomma tunnor som skramlar. Fonder är ju lite svårare. Men faktum är att "etiska" fonder ofta går riktigt bra. Antagligen beroende på att det finns fler än jag som föredrar den typen av investeringar.


27 Mar 2010, 13:48
Profile
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post 
helmik wrote:

Jag pensionssparar både i fonder och i enskilda aktier. Jag försöker i möjligaste mån välja bort aktier där jag själv gör bedömningen att företaget inte tar ett rimligt samhällsansvar eller där jag av egen erfarenhet vet att det tomma tunnor som skramlar. Fonder är ju lite svårare. Men faktum är att "etiska" fonder ofta går riktigt bra. Antagligen beroende på att det finns fler än jag som föredrar den typen av investeringar.


Och några konkreta exempel på bolag?


-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.


27 Mar 2010, 14:47
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1611
Location: Säter
Post 
bjoel wrote:

Och några konkreta exempel på bolag?


Helst inte. Det är personliga erfarenheter och bedömningar som ligger bakom mina val. Jag vill inte hamna i någon diskussion om detta.


27 Mar 2010, 15:02
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post 
helmik wrote:
Men faktum är att "etiska" fonder ofta går riktigt bra. Antagligen beroende på att det finns fler än jag som föredrar den typen av investeringar.


Hur resonerar du dig fram till att dessa fonders positiva utveckling skulle komma av att det är fler som vill investera i just sådana fonder?


27 Mar 2010, 15:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post 
Ersmarker wrote:

helmik wrote:
Men faktum är att "etiska" fonder ofta går riktigt bra. Antagligen beroende på att det finns fler än jag som föredrar den typen av investeringar.


Hur resonerar du dig fram till att dessa fonders positiva utveckling skulle komma av att det är fler som vill investera i just sådana fonder?


Han skrev "den typen av investeringar" - om många investerare direkt eller indirekt gillar den sortens bolag kommer priserna att gå upp. På kort sikt är ju aktiekurser framröstade genom popularitet. [:)]

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.


27 Mar 2010, 15:11
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post 
bjoel wrote:
Han skrev "den typen av investeringar" - om många investerare direkt eller indirekt gillar den sortens bolag kommer priserna att gå upp. På kort sikt är ju aktiekurser framröstade genom popularitet. [:)]


Fair enough. Jag uppfattade "den typen av investeringar" som etiska fonder.


27 Mar 2010, 15:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post 
Fast köper många andelar i etiska fonder blir det ju samma resultat - fonderna måste köpa fler aktier i bolagen de tycker är etiska, och så går kurserna upp. Åtminstone kortsiktigt. På lång sikt brukar ju bolagsvinster och aktiekurser gå åt samma håll.


-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.


27 Mar 2010, 15:43
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
bjoel wrote:

Fredrik, tänk på att Wiehe säljer ett budskap som han tror går hem - för honom är det bra marknadsföring att dela ut dessa käftsmällar - det är ju det som ger honom mer klöver. [:D]

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.


visst är det så, men marknadsföring är ingenting som wiehe tycker man ska hålla på med. Sånt ägnar sig kapitalisterna åt..

Och gamla proggarpolaren tillika förre Nationalteaternmedlemmen kallas numera ICA-Stig och har sålt sig till kapitalet

Vem kan man lita på[:)]




-----------------


Image
The beat goes on and I´m so wrong


27 Mar 2010, 16:32
Profile WWW

Joined: 06 Sep 2009, 11:22
Posts: 345
Location: Hudiksvall
Post 
Den här diskussionen luktar Jante lång väg. Wiehe är väl den ende i underhållningsbranschen idag som tar pulsen på Sverige utifrån ett vänsterperspektiv. Just därför behövs han.
Den perfekta människan finns inte och girighet bär vi alla inom oss, för min del tycker jag att man kan kritisera fenomen även om man själv är en del av dem.


27 Mar 2010, 21:09
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 8020
Location: Göteborg
Post 
Vad är det som inte är trovärdigt? Budskapet i sig eller att han inte lever som han lär? Politik är sällan svartvit.


21 Apr 2010, 17:56
Profile

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post 
Att leva som man lär som moderat lär väl inte vara så svårt[:)]

Mats


22 Apr 2010, 14:21
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post 
Matsk wrote:

Att leva som man lär som moderat lär väl inte vara så svårt[:)]

Mats

Jo, om man blir sjuk och/eller arbetslös.


22 Apr 2010, 14:30
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Joshunznera wrote:
visst är det så, men marknadsföring är ingenting som wiehe tycker man ska hålla på med. Sånt ägnar sig kapitalisterna åt..

Och gamla proggarpolaren tillika förre Nationalteaternmedlemmen <font color="red">Hans Mosesson</font id="red"> kallas numera ICA-Stig och har sålt sig till kapitalet

Vem kan man lita på[:)]
Image
The beat goes on and I´m so wrong

+1 [:D]

/ Janne i Själevad, Örnsköldsvik
<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">


22 Apr 2010, 15:09
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post 
Jyda wrote:

Matsk wrote:

Att leva som man lär som moderat lär väl inte vara så svårt[:)]

Mats

Jo, om man blir sjuk och/eller arbetslös.

Visst ja! Eller om man får en släng av altruism[;)]

Mats


22 Apr 2010, 15:23
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 8020
Location: Göteborg
Post 
Matsk wrote:

Jyda wrote:

Matsk wrote:

Att leva som man lär som moderat lär väl inte vara så svårt[:)]

Mats

Jo, om man blir sjuk och/eller arbetslös.

Visst ja! Eller om man får en släng av altruism[;)]

Mats


ha ha, fast det brukar ju vara ett klassiskt (ung-)högerargument att alla handlingar är egoistiska, vilket gör den slängen lätt motsägelsefull i sammanhanget [:p]


22 Apr 2010, 15:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 26 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.