View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 06:05

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Dist... 
Author Message

Jag har som en del kanske vet ett par Sovtekstärkare som jag gillar högt. De har bra ton, är lättrattade och har en sjuhelvetes dist om man vill så. Disten de ger är rät grovkornig som de flesta vintagestärkare jag testat. Det jag funderar över är vad som gör en dist grovkornig eller finare upp till "violin".. Är det antalet gainsteg, rörtyper eller tonstack?

21 Mar 2010, 00:07
Profile ICQ WWW

Bra fråga. Jag har undrat samma sak länge nu.

----------------------------
<font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">

21 Mar 2010, 00:18
Profile WWW

Gainsteg till största delen (tror jag[:I])

21 Mar 2010, 01:02
Profile

Det är en härlig mix mellan gainsteg, arbetspunkter och frekvensgång i förhållande till mängd dist skulle jag blygsamt vilja påstå....

21 Mar 2010, 10:41
Profile

Jag antar att det enklaste är en pedal fram förstärkaren...
Johan, det låter som det är lika komplicerat som jag trodde.[;)]
Så då är frågan var man hittar ett lämpligt försteg att kopiera´, ett Mesa-steg kanske, och sedan hur man inkorporerar det med förstärkaren [:)]

21 Mar 2010, 11:01
Profile ICQ WWW

En liten diod-lösning kanske skulle hjälpa [:0][B)]?

Vi har inte snackat så himla mkt om detta med diod-dist i rörstärkare. Kanske dax?

Jag tycker själv att det inte finns någon tvekan om att den lite grovkorniga disten man får i en vanlig två- eller 3-gainstegskrets är det läckraste. Men även jag langar in en pedal ibland för att få en tätare, mer sjungade dist.

Jag tycker pckså det är svårt få till helrörs high gain-kretsar som sjunger med tät dist, utan att soundet och anslaget försvinner i ljudbilden i komprimering och surr. Jag säger inte att det inte går. Bara att jag inte lärt mig det fullt ut. För att få en tät dist är det nog nästan nödvändigt med fler än tre gainsteg.

Dumble och vissa Mesa är väl annars exempel på stärkare som jag tycker har mkt tätare, mer sjungande och mindre korn i disten än t.ex. Marshall, Orange, Peavey, Fender osv (ja ja det finns tuden modeller, men generellt uttryckt). Och det är ju helrör.

Men det finns ju också ett antal exempel på stärkare som många gillar och som har just en diod-lösning för tätare dist. Exempelvis Marshalls 2205/2210 och Silver Jubilee. Vilka bra (?) enkla lösningar finns för denna typ av sound?

Som rörpuritan har jag förstås just svurit i kyrkan, men det är väl alltid kul att reta någon...

/Gunnar

21 Mar 2010, 12:25
Profile

[:D][:D][:D]

21 Mar 2010, 13:51
Profile ICQ WWW

Izzy wrote:
Som rörpuritan har jag förstås just svurit i kyrkan, men det är väl alltid kul att reta någon...

/Gunnar

[:D][:D][:D]
Tur att man inte är religiös då, det är väl bra ljud som eftersträvas - inte tekniken bakom?
Transistorer & dioder i en förstärkare är ju knappast lika etiskt förkastliga som plågsamma synthförsök?[;)]

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

21 Mar 2010, 15:33
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]