View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 15:02



Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Påminnelse 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
Nu handlade ju tråden främst om det skrivna språket och det är ju (i stort sett korrekt) även i Piteå och Skåneå.

Men med uttalet är det ju en annan femma.. Problemet är ju att skåningarna inte kan uttala en vokal utan att rulla runt desamma i sitt smetiga diftongbad först. Betr norrlänningarnas uttal vet jag inte vad det är för fel, jag orkar aldrig vänta tills de har pratat klart

[;)]



-----------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


17 Mar 2010, 11:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Joshunznera wrote:

Nu handlade ju tråden främst om det skrivna språket och det är ju (i stort sett korrekt) även i Piteå och Skåneå.

Men med uttalet är det ju en annan femma.. Problemet är ju att skåningarna inte kan uttala en vokal utan att rulla runt desamma i sitt smetiga diftongbad först. Betr norrlänningarnas uttal vet jag inte vad det är för fel, jag orkar aldrig vänta tills de har pratat klart

[;)]



-----------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Njae, nu är det Lulehasaföttren du går efter om du får vänta... Problemet med en Pitebo, likaväl som ångermanlänningar, är att du aldrig hinner höra vad de (dem? [:D]) säger! [^]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">


17 Mar 2010, 11:28
Profile ICQ WWW

Joined: 26 Dec 2002, 20:37
Posts: 2040
Location:
Post 
haha! underhållande som alltid här på Bojen...

Språk är onekligen något fascinerande för att det är så mycket mer än ord, satsuppbyggnad och liknande. Språk ska spegla ens egna tankar. Dessa är i sin tur formade av våra liv och självklart blir det så att språkbruk speglar detta.

Man får nog en bild av en person som säger "Jag träffade han igår"... Sedan får man höra att "jo... så säger man i den delen av landet"... Om det nu är fel eller inte får vara var o ens egen värdering.

Jag minns att jag, som fransman, kunde reta mig på sånt i början eftersom jag gärna ville hitta mitt sätt att prata svenska. Ett sätt som skulle överensstämma med mig och min tillvaro, mina värderingar osv...

Språk har alltid varit något som har använts till att "presentera sig själv", antingen som den man är eller den man drömmer om att vara...

Språk är väl som musik, ord som noter... det kommer alltid att finnas åsikter om huruvida det blev rätt eller fel... men glöm inte att det viktigaste är kanske främst att kunna använda det till att uttrycka något meningsfullt.

//Slow


mvh/Slowhand2
Peace - Love & LeftHanded Guitars
Image
http://www.swedenblue.com
http://slow.blogg.se


20 Mar 2010, 11:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1948
Location: Stockholm
Post 
Slowhand2 wrote:

Språk är väl som musik, ord som noter... det kommer alltid att finnas åsikter om huruvida det blev rätt eller fel... men glöm inte att det viktigaste är kanske främst att kunna använda det till att uttrycka något meningsfullt.

Visst är det så, tack Slow [8D]

<font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1">
[url="http://www.myspace.com/sirrealistic1"]Image[/url]
sir.realistic(snabel)hotmail.com


20 Mar 2010, 12:52
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
Slowhand2 wrote:

haha! underhållande som alltid här på Bojen...

Språk är onekligen något fascinerande för att det är så mycket mer än ord, satsuppbyggnad och liknande. Språk ska spegla ens egna tankar. Dessa är i sin tur formade av våra liv och självklart blir det så att språkbruk speglar detta.

Man får nog en bild av en person som säger "Jag träffade han igår"... Sedan får man höra att "jo... så säger man i den delen av landet"... Om det nu är fel eller inte får vara var o ens egen värdering.

Jag minns att jag, som fransman, kunde reta mig på sånt i början eftersom jag gärna ville hitta mitt sätt att prata svenska. Ett sätt som skulle överensstämma med mig och min tillvaro, mina värderingar osv...

Språk har alltid varit något som har använts till att "presentera sig själv", antingen som den man är eller den man drömmer om att vara...

Språk är väl som musik, ord som noter... det kommer alltid att finnas åsikter om huruvida det blev rätt eller fel... <font color="blue"><b>men glöm inte att det viktigaste är kanske främst att kunna använda det till att uttrycka något meningsfullt.</b></font id="blue">

//Slow


mvh/Slowhand2
Peace - Love & LeftHanded Guitars
Image
http://www.swedenblue.com
http://slow.blogg.se



japp, och det är precis det vi har ägnat oss åt i den här tråden; att uttrycka ngt meningsfullt[:D][8D]

-----------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


20 Mar 2010, 15:37
Profile WWW

Joined: 26 Dec 2002, 20:37
Posts: 2040
Location:
Post 
Joshunznera wrote:


japp, och det är precis det vi har ägnat oss åt i den här tråden; att uttrycka ngt meningsfullt[:D][8D]

-----------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


hehe jo men det gör vi... för kommunikation är väl det som gör oss till levande varelser eller hur :-)

Men på tal om språkbruk så finns det hur mycket som helst för


som borde göra oss förundrade... ett exempel... Varför säger man i Sverige att man ska "få främmande på besök" när det är frågan om människor man känner ganska väl?? antar att det har sina rötter i ett liv man levde för länge sedan där allt som var utanför 1 kilometers radie var "främmande" eller??

Iallafall kanske ett bra exempel på att ett språk bör göras om och också gör det så att vissa gammaldags uttryck byts mot nya... eller rotar sig fast

mvh/Slowhand2
Peace - Love & LeftHanded Guitars
Image
http://www.swedenblue.com
http://slow.blogg.se


20 Mar 2010, 19:53
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Mar 2007, 17:49
Posts: 1713
Location:
Post 
Haraldrig wrote:

Mike Leaf wrote:

Kan vi få en lektion i användande av Jag/Du och Dig/Mig också ?

[:)]



Dig/Mig stavas INTE Dej/Mej

http://www.guitarshowsouth.se


Tyvärr, men det gör det visst.
Idag får man i skolan lära sig dej, mej och sej, men även skillnaden mellan informellt och formellt skriftspråk, där man använder sig av dig, mig och sig.
Så här på Bojen är det alltså helt acceptabelt att skriva dej och mej. [;)]

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>


20 Mar 2010, 23:24
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 67 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.