View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 21:43

Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vad får stärkaren att kippa efter andan (crash)? 
Author Message

Det där med dioden fattar jag inte riktigt? Vad gör den? Hindrar den slutrören från att suga musten ur lyterna i preampen bakvägen eller vad?...
Jag fattar inte heller... och har inte funderat vidare... [:o)]

Men, jag tyckte absolut att jag hörde skillnad med eller utan diod... [:0]. Jag hade dioden inkopplad i kretsen och byglade den för att prova, så jag kunde jämföra ljudet med bara sekunder emellan. (Stärkare utan master, med volymen på ca kl. 12).

Sven-Tjosan [:o)]

08 Mar 2010, 17:01
Profile

Provat med bandet. I och för sig ännu inte på spelning utan bara på repning, men det är också där, i vår tillfälliga replokal, som jag upplevt problemet som störst.

Nu låter det betydligt bättre, t.o.m. riktigt bra [:)]!

Karaktärsändringen på stärkaren som blev av att byta andra stegets katodmotstånd från 820 ohm till 1,5 kohm känns riktigt kul. Nu kan jag, av någon anledning, dra upp Bass-kontrollen mer, utan att ljudet grötar eller skiter på sig. Eftersom Bass-kontrollen påverkar även mellanregistret och diskanten något på dessa typer av tonkontroller, gillar jag att kunna dra upp den mer.

Moddaholisten Sven-Johan ska nu också bara prova att köra motstånden i B+-strängen likadant som i en Bassman 5F6-A. Då blir det högre spänningar till fasvänadre och försteg, framförallt till V1, vilket jag brukar gilla...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

10 Mar 2010, 12:44
Profile

Är ni intresserade av fortsättningen...[?]

Nu har jag i alla fall provat med annan B+-sträng...

Tidigare hade jag:
B+1 - 100uF - Drossel - 66uF - 8,2k - 33uF - 10k - 33uF - 10k - 33uF

I dessa typer av stärkare har Marshall ofta:
B+1 - 100uF - Drossel - 50uF - 20k - 50uF - 10k - 50uF - 10k - 50uF
Se t.ex. här: http://www.schematicheaven.com/marshallamps/jmp_lead_50w_1987.pdf

Nu ändrade jag till:
B+1 - 100uF - Drossel - 66uF - 4,7k - 33uF - 10k - 16uF
Nästan som Fender Bassman 5F6-A, fast högre kapacitans på slutstegets och skärmgallrens glättning. Se här: http://www.schematicheaven.com/marshallamps/jtm45_first.pdf

Rören V1 och V2 som tidigare, enligt Marshalls vanliga lösning, hade ett Pi-filter mellan sig, går nu istället på samma B+. Därav ett Pi-filter mindre (jämför Marshall- och Fenderschemana jag länkat till).

Spänningarna steg rätt mycket till fasvändaren, men i synnerhet till försteget. Ljudet blev, såklart, fylligare (bredare frekvensgång) med framförallt mer låga frekvenser. Det blev även tydligare och klarare, även vid ungefär samma upplevda mängd dist. Detta gillade jag [^][:)]!

Jag provade igen med 820 ohm eller 1,5 kohm spm katodmotstånd på V2a. Eftersom ljudkaraktären ändras något mellan dessa, skulle man t.ex. behöva justera volym- och tonkontrollerna för att göra en mer rättvis jämförelse, men min upplevelse är ändå att kippa-efter-andan-effekten är mindre med 1,5 kohm än med 820 ohm.

Nu får jag se vad framtiden ger med denna stärkare och med dessa nya upptäckter om kippa-efter-andan-ljudet... (Undrar om inte skärmgallren på slutrören har en viss betydelse också... hmmmm...).

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

11 Mar 2010, 16:44
Profile

Provat med bandet. I och för sig ännu inte på spelning utan bara på repning, men det är också där, i vår tillfälliga replokal, som jag upplevt problemet som störst.

Nu låter det betydligt bättre, t.o.m. riktigt bra [:)]!

Karaktärsändringen på stärkaren som blev av att byta andra stegets katodmotstånd från 820 ohm till 1,5 kohm känns riktigt kul. <font color="red">Nu kan jag, av någon anledning, dra upp Bass-kontrollen mer, utan att ljudet grötar eller skiter på sig.</font id="red"> Eftersom Bass-kontrollen påverkar även mellanregistret och diskanten något på dessa typer av tonkontroller, gillar jag att kunna dra upp den mer.

Moddaholisten Sven-Johan ska nu också bara prova att köra motstånden i B+-strängen likadant som i en Bassman 5F6-A. Då blir det högre spänningar till fasvänadre och försteg, framförallt till V1, vilket jag brukar gilla...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Fattar nada om vad ni diskuterar om..men jag fattar det rödmärkta...något jag önskar i min stärkare när volymen börjar bli hööögt [^]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

11 Mar 2010, 17:02
Profile

Fattar nada om vad ni diskuterar om..men jag fattar det rödmärkta...något jag önskar i min stärkare när volymen börjar bli hööögt [^]
Nä, jag har uttryckt mig för kretsschemanördar... [:o)][;)] Ber om ursäkt för uteblivna längre förklaringar...

Åtgärden jag pratar om är i försteget, eftersom vi diskuterade att problemet nog finns där. I din stärkare är det antagligen slutsteget som ger det du inte gillar. MEN, det går antagligen att förbättra även din stärkare, i det avseendet... [;)][}:)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

11 Mar 2010, 17:18
Profile

Boogiecats wrote:

Nä, jag har uttryckt mig för kretsschemanördar... [:o)][;)] Ber om ursäkt för uteblivna längre förklaringar...

Åtgärden jag pratar om är i försteget, eftersom vi diskuterade att problemet nog finns där. I din stärkare är det antagligen slutsteget som ger det du inte gillar. MEN, det går antagligen att förbättra även din stärkare, i det avseendet... [;)][}:)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Okej....då får vi snart bestämma en träff uppe i mörka småland så fort vädret blir lite bättre [:)]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

11 Mar 2010, 17:27
Profile

Tack Sven-Johan för att du delar med dig av dina erfarenheter.!!

intressant!!

b

11 Mar 2010, 20:45
Profile

Tack Sven-Johan för att du delar med dig av dina erfarenheter.!!

intressant!!
Eftersom tråden antagligen är död, i alla fall beträffande grundfrågan, är detta antagligen sista inlägget. När det gäller Kippa-efter-andan-ljudet har jag fått lärdom... [:)][:)]

Efter att ha spelat mer i stärkaren, även ihop med bandet, är nog min reaktion att den nu har blivit lite för mycket Fender i ljudet. Det är ju en Marshall för hundan, och det ska den förbli... Ska nog backa på några saker. Den senaste ändringen av B+-kjedjan gjorde väldigt mycket på ljudet, eventuellt backar jag lite på den. Men, först provar jag nog att gå tillbaka till 820 ohm på andra stegets (V2a) katod som kanske passar bättre med den nya B+-kedjan. Är man moddaholist så är man... [:o)]

Tack för era kommentarer och ert engagemang i denna tråd.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

18 Mar 2010, 09:16
Profile
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2