View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 22:21

Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
OT: Celestion Vintage 30 (och andra Celestions) 
Author Message

Post OT: Celestion Vintage 30 (och andra Celestions)
Under mitt föredrag om rörförstärkare på gitarrmässan i Hässleholm i lördags, hade jag lånat en Marshall 4x12:a bestyckad med Vintage 30-element.

"Ska bli kul att spela i en fyrtolva", tänkte jag. "Ska bli kul att höra lite fett Celestion-ljud till min 50 Watts plexi Marshall", tänkte jag också.

Satan i gatan vad jag bedrog mig! I vanliga fall kör jag min Marshall i en 1x15-låda med ett JBL D130F och är oftast supernöjd med ljudet. Till min förvåning var det betydligt MINDRE bas (låga frekvenser) i Vintage 30-fyrtolvan [:0]! 1x15-lådan med JBL har även mer och mycket snyggare diskant, och dessutom var ljudet i 4x12:an skrikigare med mer ishacka-i-örat-ljud... [:0][xx(] Som jag upplevde det var det även mer tryck i JBL 1x15:arn...

Vintage 30 är väl ett omtyckt högtalarelement eller? [:0]

Detta var inte bra för mig som precis har börjat lära mig att uppskatta (vissa) Celestion... [V]

Kommentarer? Vad säger ni?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

04 Mar 2010, 14:29
Profile

Vintage 30 är väl ett omtyckt högtalarelement eller?

Jag kör bara med Vintage 30....
Skulle nog tycke att en 1x15 låda med JBL skulle låta besynnerligt...
Som alltid...man har olika ideal..

/Hasse

04 Mar 2010, 14:37
Profile

När jag och Izzy var hos Knut och spelade i hans 4x12:or med GAMLA 25 Watts Pre Rola G12M, blev jag intresserad av att OCKSÅ få det ljudet. Speciellt hans 1982-Bass-låda (med 25 watts G12M med "014" Bass-koner) gjorde mig intresserad... [:p]

farbrortäpp wrote:

Jag kör bara med Vintage 30....
Skulle nog tycke att en 1x15 låda med JBL skulle låta besynnerligt...
Som alltid...man har olika ideal...
Nä, JBL:en låter inte som Celestion, men jag skulle nog kunna gilla båda, för olika sammanhang.

Det som förvånade mig med Vintage 30-lådan var att den var så basfattig och inte gick upp riktigt i diskanten, utan hade mer ett högt mellanregisterljud.

Det kan förvisso ha haft betydelse att 1x15-lådan stod direkt på golvet och 4x12:an stod på sina hjul. Lokalen var desutom rätt basframhävande, varför den öppna 1x15-lådan, i just det rummet, kan ha låtit fetare än den slutna 4x12:an.

Till saken hör att det var, i alla fall en i gruppen av åhörare som sa; "Nu börjar det låta riktigt! Nu börjar det låta AC/DC!", när jag kopplade in Vintage 30-4x12:an... [;)]

Image

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

04 Mar 2010, 15:13
Profile

Jag tror nog att jag egentligen är ute efter era kommentarer om olika Celestion-element... men alla kommentarer är välkomna.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

04 Mar 2010, 15:15
Profile

Jag har precis samma erfarenheter från ca 20 år sedan. En lånad 15 tums JBL utklassade en 4x12 hur som helst.

JBL D130F lät också bättre med en simul-class Boogie än fyrtolvan eller Electrovoice.

Jag saknar dessa gamla JBL:s.

"Dom låter alla olika"

04 Mar 2010, 15:30
Profile ICQ WWW

Intressant att du tar upp V30, för det är ett mysterium för mig.

Jag läser då och då att folk säger att det låter skrikigt och tunt i fyrtolvor.

Jag har dels en en-tolv kombo med v30 och öppet bakstycke i kabinett i solid fur. (Cornford Harlequin) och dels en skum Marshall 1 x 12:a med öppet bakstycke och V30.

Cornford-högtalaren upplever jag som ganska bastung och fet med lite för lite topp och bett. Jag har kört den dels med Cornford-förstärkeriet, men jag har också kört den med Marshall JMP-varianter en lite Matamp och en Madamp och intrycket av högtalaren har alltid varit det samma. D v s att det låter lite som en 70-talsfyrtolva fast lite fetare och med lite för lite topp, men lika mycket botten. Jag har repat med den tillsammans med 1987:an några gånger, men den var lite för muddig för att det skulle funka, så jag gick tillbaka till min gamla fyrtolva igen.

Med den v30-laddade Marshall-entolvlådan får jag ett liknande resultat fast lite sämre överlag, sannolikt beroende på att kabinettet inte är i Cornford-klass.

Kan det vara så att v30 beter sig helt olika beroende på om man sätter det i sluten eller öppen låda?

Elementet i Cornforden är tillverkat i England, men det andra vet jag inte om det är engelskt eller kinesiskt.

Kan skillnaderna bero på Englands- respektive Kina-produktion?

Är det någon annan som har liknade erfarenheter?

/CM

04 Mar 2010, 16:07
Profile ICQ YIM WWW

...Kan det vara så att v30 beter sig helt olika beroende på om man sätter det i sluten eller öppen låda?...
Bra fråga?

För ett antal år sedan hade jag en gammal (typ sent 60-tal eller tidigt 70-tal) 2x12 Marshall med två 25 Watts G12M (vet inte om det var med lead- eller bass-koner). Det var rak låda som är lika hög som en 4x12:a men bredden är bara som en 50 Watts small box-stärkare. När jag öppnade bakstycket på den ungefär 10 - 15 cm, blev det MYCKET mer basåtergivning...

Lådan har STOR betydelse. Den har nog dessutom olika typ av betydelse beroende på vilket eller vilka högtalarelement det är.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

04 Mar 2010, 16:23
Profile

...Jag saknar dessa gamla JBL:s...
Enligt min mening underskattade högtalare [:p][:p][:p][;)] Jag har några stycken... [;)][:D]

Men, nu vill jag ju att ni försöker frälsa mig för Celestion... [;)][:)]... (så att jag gillar dem också).

04 Mar 2010, 16:27
Profile

Om du biter i det sura äpplet och pungar ut pengar för ett celestion Alnicoelement så tror jag du kommer att riktigt uppskatta celestion åtminstone har det varit så för mig.

De har ett trevligt midfocus, komprimerar snyggt vid dist skönt skimmer. Hade nog suttit som en smäck i din princeton även om ljudet traskat iväg en bit från fenderstigen.

Är det förresten nån som har koll på hur lika en jbl och en altec lancing 15 tummare är varandra ljudmässigt?

04 Mar 2010, 16:53
Profile

Om du biter i det sura äpplet och pungar ut pengar för ett celestion Alnicoelement så tror jag du kommer att riktigt uppskatta celestion åtminstone har det varit så för mig...
Men, det är ju inte riktigt samma ljud som <u>gamla</u> G12M eller G12H...

Quote:
...Hade nog suttit som en smäck i din princeton även om ljudet traskat iväg en bit från fenderstigen...
Det sitter en Celestion Century i den stärkaren nu (vilket det även gjorde i lördags)... JBL 12:an är tillfälligt(?) utbytt... [;)]

Jag har provat Celestion Gold (Alnico) till Princeton:en och verkligen gillat det... [:p][;)]

Nu är det dock till Marshallstärkaren jag vill utöka paletten av ljud... Jag är nog ute efter att fixa en 2x12 (t.ex. i samma storlek och utseende som min 1x15), men med ett ljud liknande 4x12 med gamla 25 Watts G12M. (Kanske Scumbacks? En H55 och en M75?)

Vintage 30 verkar inte vara för mig i alla fall...

04 Mar 2010, 17:04
Profile

V30 är väl favoriten för chugga chugga tjoff tjoff för många...men det är väl inte vad du spelar ....
Dvs inte så mycket bas, mycket mid och en diskant med bett i fast ändå inte så vass som i G12T-75.
Alltså som gjord för tunga snabba riff med mängder av dist utan att det blir för fizzigt och tight botten som inte är överdriven..
Glöm inte....basen står basisten för[^]

04 Mar 2010, 17:28
Profile

för min del tycker jag att V30 passar utmärkt till mer höggain, modernare sound. Jag hade en silver jubilee V30 4x12 när jag började intressera mig för gamla marshalltoppar, och kan bara konstatera att V30-lådan åkte ut med huvvet före när jag fick testat mina plexitoppar med gamla greenbacks.

I mitt tycke passar V30 inte alls till sådana toppar! Jag tyckte precis som SJ att det lät ganska skrikigt och framhävde precis det jag inte ville höra.

Högtalaren är kanske det som påverkar ljudet, mest så det gäller ju att hitta rätt trattar för sitt eget sound.

http://www.myspace.com/gudarsskymning

04 Mar 2010, 17:34
Profile WWW

Quote:
Jag är nog ute efter att fixa en 2x12 (t.ex. i samma storlek och utseende som min 1x15), men med ett ljud liknande 4x12 med gamla 25 Watts G12M

Jag tror att det bästa sättet att få 4x12-ljudet ur en 2x12 är basreflex. Basreflex är ju ett sätt att få högtalaren att tro att lådan är större än vad den är. Jag har själv en 2x12-låda med två basreflexrör som jag byggt, och den låter fanimej dubbelt så stor som en sluten 2x12. Men räkna med en del tweakande. Mesa gjorde en 1x12 med basreflexport i botten som lät förbluffande bra, den ledde mig på spåret. Det finns basreflexrör på Hifi-kit och andra, som man kan variera längden på, dvs det ena röret går in i det andra. När man är nöjd är det bara att limma, eller sätta en nit eller så.
Jag tror att det kan vara lyftet för t.ex de billiga och väldigt bra Harley-Bentonlådorna, som dock lider lite av övermiddig, gnällig respons pga lådans litenhet.
Jaja, nya tweakområden är väl vad alla längtar efter, eller hur?

"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com

04 Mar 2010, 20:32
Profile ICQ WWW

Jag har ju min gamla 4x12:a från -74 med G12M creambacks och den låter ju hur bra som helst!
Sen har jag två G12H30 från -71 och de har en topp i lågmidden, som är för markerad i mitt tycke,, men vilken ton det är...
Har en 1936 2x12:a med G12T75 från ca -91 också, men de låter spretiga i högmidden...
25-wattarna låter ju bara bäst![:p]
Vet inte om detta ger något, men det känns som att för mig så ska det vara (gamla)25-wattare...
Vet inget om de nya.

/Pelle
Image<font size="1">[url="http://www.wallinsblues.com"]Hemsida[/url] [url="http://www.myspace.com/wallinsblues"]Myspace[/url]
<hr noshade size="1"><font color="green">--- Jag skruvar och moddar rörförstärkare, pedaler m.m. ---</font id="green">
</font id="size1">

04 Mar 2010, 21:49
Profile YIM WWW

Visst är det väl så att V30 är en högwattversion av gamla H30? I mina öron påminner de tonalt iaf om varandra väldigt mkt!

04 Mar 2010, 22:31
Profile WWW

och dessutom var ljudet i 4x12:an skrikigare med mer ishacka-i-örat-ljud... [:0][xx(]

Vintage 30 är väl ett omtyckt högtalarelement eller? [:0]

Är det? [B)]

Det finns ju en slags modern standard i branschen. "Alla" vet hur V30 låter. Sitter i var och varannan lådda. På festival och andra ställen där lådorna redan finns på scen verkar V30-bestyckade lådor vara standard. Så roligt.

Jag tycker alltid att musik blir jobbigt och tråkigt när jag tvingas spela V30. Känner mig som en dålig gitarrist på något sätt.

Det låter "på", men i fel register. En vass, hård diskant strax ovan den sköna midden. Även om det finns en fast botten balanserar den inte upp den jobbiga low-treble-puckeln. Alltför högljudda. Viker sig inte så att man slipper de jobbiga frekvenserna. Bara tjatar och gapar.

För mig går V30 bort 7 dagar i veckan.

Jag tycker inte det finns mkt likheter med ett klassiskt Celestion-sound. Blue Dog och Gold lirar i en egen division, egna karaktär läckert balanserade. Men V30 är liksom Greenbacks avigsida. Allt som är bra med gröningarna saknas i V30. Det som är jobbigt med V30 slipper man med Greenbacks.

Nu är jag inte alls subjektiv, utan det är faktiskt så [;)]

Och ni som gillar V30 - det är helt okej. Jag tycker om er ändå. [;)][:X]

/Gunnar

EDIT: Testa gärna Ockus Tayden True Brit. Mkt mer likt de inspelade gröna som du fick lyssna på uppe hos Knut. Ett alternativ är Heritage-trattarna, tyvärr så jädra dyra. Kina-gröna blir jag inte överens med. Tycker inte alls de låter som gamla "riktiga" gröna. Då väljer jag hellre Tayden-trattarna, lätt.

EDIT2: Har fortfarande gåshud av Eriks (JTM) 4x12 med tidiga gröna (rola, pre-rola, 25w, äh minns inte).

04 Mar 2010, 23:11
Profile

Tonebuddy wrote:

...Jag saknar dessa gamla JBL:s...
Enligt min mening underskattade högtalare [:p][:p][:p][;)] Jag har några stycken... [;)][:D]

Men, nu vill jag ju att ni försöker frälsa mig för Celestion... [;)][:)]... (så att jag gillar dem också).

Har exakt samma erfarenheter som Sven-Johan, har normalt en Fender Dual Showmanlåda 2xJBL D130F, som jag tycker låter kanon. Det är dock en milt sagt stor låda. Till detta min kära F Dual Showman, med en massa gainstegsmöjligheter. Dvs allt från klart och rent till tung dist.

Vid ett tillfälle skulle jag låna en 4x12 och 4x10 (en hel stack!), vet ej vilka element som satt i mer än att det var Celestion, en Marshallåda och en Crate. Förväntade mig ett väldigt stort fett ljud, men jämfört med JBLisarna var det som en fis i rymden...

Att det dessutom var väldigt odistinkt och hälften av alla nyanser försvann gjorde det inte roligare.[:(]

Vad man kan säga dock var att det lät klart mer Marshall än i vanliga fall, högtalarna gör en väldigt stor del av det soundet. Och det kan ju vara fräckt ibland...

/Lennart

http://www.specter.se

04 Mar 2010, 23:23
Profile

EDIT: Testa gärna Ockus Tayden True Brit. Mkt mer likt de inspelade gröna som du fick lyssna på uppe hos Knut. Ett alternativ är Heritage-trattarna, tyvärr så jädra dyra. Kina-gröna blir jag inte överens med. Tycker inte alls de låter som gamla "riktiga" gröna. Då väljer jag hellre Tayden-trattarna, lätt.

EDIT2: Har fortfarande gåshud av Eriks (JTM) 4x12 med tidiga gröna (rola, pre-rola, 25w, äh minns inte).

Håller med om allt du säger om V30, utifrån mina förstärkare och ljudideal.

Det fanns en kort period i början av 90-talet då man hade andra koner i RI-greenbacken som sägs vara otroligt nära pre rola soundet <s>(konnr börjar på 90 tror jag).</s>
<u><b>EDIT: 6402</b></u>

Både erik och jag hade pre rola 25w i våra lådor.[:D]

04 Mar 2010, 23:41
Profile WWW

Det fanns en kort period i början av 90-talet då man hade andra koner i RI-greenbacken som sägs vara otroligt nära pre rola soundet (konnr börjar på 90 tror jag).

Får kolla vad det är för nuffror på min trattar. Jag har en RI-lådda med brittska gröna från de där åren. Men jag tycker de låter hådare och lite klarare än era pre rola.

För övrigt hoppas jag att ni inte <u>hade</u> pre rola utan fortfarande <u>har</u> [;)][:D]

Är det stor skillnad på dessa 25-wattare och de gamla 20-wattarna (kallas inte de också pre rola förresten?)? Jag tror Celestions Heritage-gröna är ripp off (hm, nåja) av 20-wattarna. Väldigt snälla, milda element som låter inkörda från början.

/G

05 Mar 2010, 00:40
Profile

Trevlig tråd att läsa :)

Att testa en sluten låda på hjul och jämföra med en öppen låda på golvet, är till 412ans nackdel, än mer om de placeras framför en vägg. Hjulen kan vara en riktig styggelse faktiskt.

Jag har en Port City Wave 212a som har en lång spalt längst ner som basreflex. Den kan låta "stort", långt över sitt format. Basregistret kräver att man tar hand om det rent fysiskt, tror jag. Det är liksom plattformen som balanserar alla andra frekvenser, IMHO.

En liten kommentar om högtalare. Vid nåt tillfälle köpte jag en kvartett med pre-rolas. Om jag minns rätt var det 25-wattare. Jag ville se om myten var bärkraftig. Men de jag fick tag i, var trötta och livlösa. De har jag inte längre. Däremot har jag en uppsättning med 30 wattare som är litet piggare, men fortfarande är deras fina kvalitet, hur de jämnar ut ett distat ljud, snarare än hur de är alerta och definierade med rena ljud.

En bra basrespons och snygga rena ljud kräver, inbillar jag mig, mer stadga och stuns i elementen. De gamla elementen är jag därför litet skeptisk till. Personligen spelar jag mer och mer med element som ska klara av en distinkt och tydlig bas, men om man vill åt det bästa av två världar, så kan säkert Heritage-elementen (ex. G1230H) vara en fin lösning. Efter några dagars spelande med dem, får man snygga distljud som inte är fullt så enerverande som V30, men man har också en snabb och distinkt repons i basen, som intee ger efter och saggar ihop. Det är en god kompromiss och man riskerar inte att lägga pengar på element som sett sina bästa dagar.

Men jag vill höra och testa de där JBLerna [:)]

"May the funk be with you"

05 Mar 2010, 07:59
Profile ICQ WWW

Ja, rolig tråd detta! Jag har heller ingen bra erfarenhet av V30, tycker ni på ett bra sätt
har tagit upp vad jag också ogillar med den högtalaren. Har erfarenhet av den i 1X12 sluten låda,
1X12 öppen, 2X12 sluten och 2X12 halvöppen.

Däremot så är G12M en favorit, nu har jag inte (ännu[:D]) nördat in på pre-Rola och så som en
del av er, men hade en 4X12 Marshallåda (märkt 06002) från 1976 med G12M "blackbacks" med 55Hz kon (T1511X DJ15).
Med en 50W JMP är väl det ett av de ljuden jag har som referens. En kompis har den riggen
sedan 20 år tillbaka, och jag tar mig alltid en lyssning på den när jag åker upp till mina
gamla hemtrakter straxt söder Sundsvall.

Nu sitter ett par nya "kineser" G12M i min 1/3 öppna 2X12 typ Vox och dom gillar jag skarpt.

I denna länken http://www.youtube.com/watch?v=jWK0sa7tlfI tycker jag man tydligt kan höra skillnaderna mellan olika element.
En av de bästa högtalarljudlänkarna på nätet emm.

/Mats

<font size="1">"Helvetet kommer nog inte att innehålla några större överraskningar". Freddie Wadling</font id="size1">

05 Mar 2010, 09:06
Profile

knut wrote:
Det fanns en kort period i början av 90-talet då man hade andra koner i RI-greenbacken som sägs vara otroligt nära pre rola soundet (konnr börjar på 90 tror jag).

Får kolla vad det är för nuffror på min trattar. Jag har en RI-lådda med brittska gröna från de där åren. Men jag tycker de låter hådare och lite klarare än era pre rola.

För övrigt hoppas jag att ni inte <u>hade</u> pre rola utan fortfarande <u>har</u> [;)][:D]

Är det stor skillnad på dessa 25-wattare och de gamla 20-wattarna (kallas inte de också pre rola förresten?)? Jag tror Celestions Heritage-gröna är ripp off (hm, nåja) av 20-wattarna. Väldigt snälla, milda element som låter inkörda från början.

Har kollat upp lite:

RI greenbacksen jag snackade om hade ett <u>konnr på 6402</u> och tillverkades under slutet av 80-talet.

Eriks raka låda har RI 20w elementen, kommer inte ihåg om vi lirade nått på den lådan, det var så mkt prylar överallt.....[:D]

05 Mar 2010, 09:18
Profile WWW

del av er, men hade en 4X12 Marshallåda (märkt 06002) från 1976 med G12M "blackbacks" med 55Hz kon (T1511X DJ15).
Med en 50W JMP är väl det ett av de ljuden jag har som referens.

Intressant, eftersom 55hz är bass-kon. Dock har den inte samma frekvensomfång som en H30 eftersom magneten är helt annorlunda.
Din låda måste varit en "BASS" variant. Har själv en sån BW från -71, med M25 55hz-trattar.
Det var en av dem lådorna som S-J gillade bäst tror jag.[;)]

05 Mar 2010, 09:26
Profile WWW

Det som förvånade mig med Vintage 30-lådan var att den var så basfattig och inte gick upp riktigt i diskanten, utan hade mer ett högt mellanregisterljud.

Det är en ganska bra beskrivning på V30. Den skär bas ganska bra, vilket gör den tight. Som Tubis skriver, så är det en tacksam egenskap när man spelar high gain chugga. Den kraftiga högmidden är också bra att ha när man vill skära sig fram i mixen.
Många tycker om att komplettera V30 med G12H-30 Anniversary för att få lite mera diskant.

Men ditt sound tillåter nog en större basåtergivning utan att bli ett bumlighetsproblem.

------
Dom låter alla lika

05 Mar 2010, 10:49
Profile

Lådan har STOR betydelse. Den har nog dessutom olika typ av betydelse beroende på vilket eller vilka högtalarelement det är.

Jep. T.ex. Celestion Blue och Taydens Ace25 blir mycket mer anonyma i slutna lådor, men i en halvöppen låda eller kombo så får man känslan att "jamen så där ska det ju låta".

Och förutom lådan så spelar antalet också en roll. Det finns endel element jag spontant skulle använda som 1X12" och andra som jag spontant skulle använda i större antal.

------
Dom låter alla lika

05 Mar 2010, 10:55
Profile

...Eriks raka låda har RI 20w elementen, kommer inte ihåg om vi lirade nått på den lådan, det var så mkt prylar överallt...
Jo då, vi spelade i den! Den lät lite tunnare och framförallt spetsigare än de med gamla 25 Watts G12M. Vi hade ju, i och för sig, inga V30 att jämföra med, men vad jag minns lät Eriks låda inte alls så skrikig-ishacka-i-örat som V30-lådan jag nu spelade i.
Quote:
Intressant, eftersom 55hz är bass-kon...
...Din låda måste varit en "BASS" variant. Har själv en sån BW från -71, med M25 55hz-trattar.
Det var en av dem lådorna som S-J gillade bäst tror jag.[;)]
Jo, det är nog det ljudet jag är ute efter nu... fast helst som en 2x12... om det går...

05 Mar 2010, 10:55
Profile

Visst är det väl så att V30 är en högwattversion av gamla H30? I mina öron påminner de tonalt iaf om varandra väldigt mkt!

Av vilken H30 menar du? Den som finns som Heritage-modell eller Anniversary?

------
Dom låter alla lika

05 Mar 2010, 10:59
Profile

Jag tror att det bästa sättet att få 4x12-ljudet ur en 2x12 är basreflex...
...Mesa gjorde en 1x12 med basreflexport i botten som lät förbluffande bra, den ledde mig på spåret...
Jo, jag har funderat på det.

Jag kommer ihåg Mesa's sådan låda. De hette väl "Halfback"? En vinklad 2x12 med mellanvägg mellan de båda högtalarelementen så att det, så att säga, var två 1x12:or i samma låda. Nederdelen var basreflex (två basreflexöppningar i baffeln, sluten baksida och dämpmaterial i lådan). Överdelen var öppen baktil, men kunde förses med helt bakstycke. Jag byggde några sådana lådor för typ 20 år sedan och minns dem med positiva minnen...

Anledningen till att jag helst vill ha 2x12 är för att kunna få ner storleken jämfört med konventionella 4x12:or (storleken på högtalarlådan alltså... inget annat...[:D])

Image
<font size="1">Lånad bild</font id="size1">

05 Mar 2010, 11:05
Profile

knut wrote:

------
Dom låter alla lika

Av den ursprungliga G12H30.

05 Mar 2010, 11:38
Profile WWW

Ocku wrote:
knut wrote:
Av den ursprungliga G12H30.
Enligt Doyle's Marshallbok är det en missuppfattning att det är så. Man satte namnet på högtalaren till Vintage 30 bara för att det då hade börjat bli hajpat med de gamla H30:na...

I boken citerar Doyle någon person på Celestion (eller om det är på Marshall) som hävdar att V30:an togs fram för att vara en modern variant av de gamla 15 Watts Alnico-Celestion (de blå VOX-högtalarna m.fl.). Syftet var, enligt boken, att det som blev V30 skulle låta så likt Alnico:na som möjligt, men med ferritmagnet och högre effekttålighet.

Hur de lyckats med sitt mål, går nog att diskutera... Jag vet inte om V30:na har ändrats under åren så att de är något annat idag än vad de var från början.

05 Mar 2010, 11:45
Profile
Reply to topic   [ 96 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next