 |
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|
Oseriös säljare och årets sämsta bortförklaring
| Author |
Message |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
 Oseriös säljare och årets sämsta bortförklaring
I förra veckan köpte jag en förstärkare av en säljare i Norrköping. (OBS: Han är inte bojare.)
Det är en Tech21 Trademark 60. Säljaren uppgav både i mejl och som svar på fråga i telefon att "jag köpte stärkaren ny för tre år sedan, har knappt spelat på den". Den uppgavs alltså tydligt och vid flera tillfällen vara ganska ny och knappt använd och i väldigt gott skick. Jag hade kontakt med honom via mejl och telefon, jag kollade lite snabbt vad det kunde vara för typ, hans kontaktuppgifter stämmer bra och anda saker man hittar på nätet gjorde mig trygg i att det är en befintlig person, väl etablerad i samhället och utan historik av tidigare försäljningar.
Vi gjorde upp ett pris och varan skickades med bussgods. Den anländer i en oskadad förpackning och är ordentligt emballerad.
När jag kommer hem och packar upp den och besiktar lite närmare gör jag följande upptäckter:
- Stärkaren är av den modell som tillverkades i början av 90-talet. (Syns på footswitchens utformning och att de tidiga modellerna hade ett 220v uttag för strömadapter till effekter inne i chassit, smart!) - Handtaget på kabinettets ovansida var utslitet och trasigt. - Förstärkaren är riktigt skitig, dammig och anllmänt sliten i kabinettet. - Footswitchen är utsliten, brytarna glappar och switchar inte riktigt som de ska. - Reverbtanken sitter löst. (Den ligger i en påse av konstläder i botten, påsen har helt enkelt blivit gammal och spröd och spruckit i sina fästen.) - När jag slår på stärkaren låter den som ett tröskverk. (Det visar sig vara en jordkabel i kontakten till reverbet som är avsliten, fixat efter en stunds felsökning.)
Förutom det åtgärdade felet på reverbet är förstärkaren/elektroniken, potar mm i gott skick och låter som det ska. (naturligtvis noga besiktat och kontrollerat nu!) Funktionen och ljudet är OK. De skador/slitage som finns på kabinettet påverkar inte funktionen, det är sånt som blir efter några års användning.
Footswitchen återtår att få till, förmodligen går det att byta de små switcharna i den.
Priset jag betalt är inte så högt. jag hade gärna köpt den i nuvarande skick, (förutom de rena felen) bara jag fått veta det.
Det som stör mig är framförallt den uppenbara lögnen om förstärkaren skick och ålder.
Nu kommer vi till säljarens förklaring när jag konfronterar honom med allt detta: <i>"<b>Det måste ha hänt under transporten, kontakta bussgods så får dom ta det på sin försäkring"</b>"][:0][:0][xx(]
Jag vet att bussgods är bra och effektiva på transporter, men att de även genomför tidsresor borde de annonsera bättre! Undrar om jag ska låta dom förvandla mina gitarrer till exklusiva vintageorginal?[:)]
Idiot![}:)]
Som sagt, det är ingen Bojare det handlar om, det är inte någon som har andra annonser ute eller tycks vara en systematisk lurendrejare. Det handlar bara om en förvirrad och oärlig fritidspedagog boende i en villa i utkanten av Norrköping. Jag behöver inte heller hjälp med uppsökande verksamhet eller indrivning.[8D]
Sensmoral: Det är omöjligt att skydda sig mot idioti!
/Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."
bilton[snabela]telia.com
|
| 28 Feb 2010, 10:30 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
haha, Norrköping! (där är jag född[8D]) Och ännu en gång stämmer det att "om erbjudandet verkar för bra för att vara sant, så är det nog så.."[;)] Men grattis till en bra stärkare trots allt! -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 28 Feb 2010, 10:50 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Haha, Norrköping (där är min pappa född[:o)]).[;)]
Jag hämtade en förstärkare där i förra veckan och den var i precis det skicket som jag förväntat mig.[:)]
Personligen har jag inget emot mindre skador eller dings men man vill veta det i förväg. För några år sedan åkte jag mer än 20 mil (enkel resa) för att titta på en stärkare. Det var OK men inte i det superskick som säljaren uppgett (slitage i Tolexen och brännskada i högtalartyget).
Bilder är alltid bra för att försäkra sig om att köpare och säljare pratar om samma sak.
/R
<img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0> "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 28 Feb 2010, 13:05 |
|
 |
|
vägra floyd
Joined: 25 Jan 2003, 12:02 Posts: 441 Location:
|
Jag köpte en gång en gitarr av mannen bakom ruff orkester med liknande resultat, det är otroligt vad transportbolag kan göra. Jag hoppas fortfarande att våra vägar kommer korsas och jag tänker leva länge än.  <font color="white"><h6>inget är så bra som att ha...bortsett från pod, floyd rose och variax</h6></font id="white"><font color="red"><h6>på nätterna drömmer jag om mitt arbete, på dagarna slår det in</h6></font id="red"><h6><font color="green">vissa säger att lycka inte går att köpa för pengar, jag antar att dom bara inte vet vart butiken ligger</h6></font id="green">
|
| 28 Feb 2010, 17:20 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Joshunznera wrote: Och ännu en gång stämmer det att "om erbjudandet verkar för bra för att vara sant, så är det nog så.."[;)]
Nja, så billig var den absolut inte. Det var ett normalt pris för en beggat sådan, inte för en trasig. /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag." bilton[snabela]telia.com
|
| 28 Feb 2010, 19:58 |
|
 |
|
PGW
Joined: 27 May 2008, 11:07 Posts: 1981 Location:
|
Bilton wrote: Nu kommer vi till säljarens förklaring när jag konfronterar honom med allt detta: <i>"<b>Det måste ha hänt under transporten, kontakta bussgods så får dom ta det på sin försäkring"</b>"][:0][:0][xx(]
Jag vet att bussgods är bra och effektiva på transporter, men att de även genomför tidsresor borde de annonsera bättre! Undrar om jag ska låta dom förvandla mina gitarrer till exklusiva vintageorginal?[:)]
Haha! - Lysande bortförklaring, kolla om det finns någon anknytning till Stargate SG1 eller Area 51, jag har länge misstänkt att serien inte är helt fejkad.[;)] Även om du verkar någorlunda nöjd med köpet är säljarens beteende <i>väldigt"] dålig stil. You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!
|
| 01 Mar 2010, 10:51 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Han har inte hörts av sedan jag frågade om han ansåg att bussgods är ansvariga för hans felaktiga uppgifter.[;)][8D]
En idiot helt enkelt![}:)]
/Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."
bilton[snabela]telia.com
|
| 01 Mar 2010, 11:47 |
|
 |
|
Frisk
Joined: 27 Dec 2007, 14:07 Posts: 2736 Location:
|
Trist. Vissa personer förtjänar verkligen benbrott.
|
| 01 Mar 2010, 12:58 |
|
 |
|
ralvejd
Joined: 15 Jan 2008, 22:13 Posts: 1860 Location: skaraborg
|
|
| 01 Mar 2010, 21:44 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Tråkigt. En del har bara en sjuklig förmåga att vilja ljuga oavsett vad det handlar om. Har haft en byggare på ett jobb hemma som ljög om allt möjligt, kostnader, byggsätt, konstruktion. Han utgick från att jag inte hade den minsta koll. Det hela slutade med att vi blev "oense" om den sista betalningen och där står vi än idag, två år sen det hände. Obehagligt. Lärdom då- köp din Trademark 60 på bojen nästa gång! (o nu så har jag bara en post kvar...[}:)]) Matte mslcases@gmail.comtakestwokultur@tele2.se
|
| 01 Mar 2010, 23:53 |
|
 |
|
christian-h
Joined: 22 Sep 2009, 21:37 Posts: 1477
|
Tråkigt värre... Själv råkade jag ut för en tråkig grej när jag skulle göra ett byte med min kramer baretta(Thomas Silvers gamla)i riktigt bra skick från 87 mot en fender strata i sunburst från 87/88! Det var monterat floyd på den, så vissa ändringar hade skett det visste jag. Men jag frågade hur det var om kroppen var orörd, men det var inte fräst eller borrat i den. Nöjd var jag ända tills den hämtas på bussgods i en GIGBAG...vilket inte var "original hardcase" enligt mina ögon. Sen var kroppen utfräst och de dära sakerna man sätter i floydstolparna i...dåligt gjort också. Det tråkiga är att jag frågade över mail och telefon flera gånger, men det var orört.(Jag trodde att floydet var montert på de stolparna till tvåpunkts original stallet, dumt av mig!) Inget svar efter affären på telefonen...och jag förlorade 7000kr på affären. Jag sålde den sen för 2500kr med en gibson t498 vid stallet tror jag det var. Det ångrar jag enormt mycket, för med tid och kärlek hade det blivit en fin gitarr. Såhär ser stratan ut idag[xx(][xx(][xx(]  . Sorry för trådkapning. Förövrigt så heter han Elvis och bor i Göteborg, äger en grön Ibanez jem rg. Min kramer låg redan efter fem dagar ute på annons på blocket ooch såldes pga att hade skadat sig och itne kunde spela gitarr längre... mvh ccippis
|
| 02 Mar 2010, 00:01 |
|
 |
|
PGW
Joined: 27 May 2008, 11:07 Posts: 1981 Location:
|
Hmmmmmmm, jag ser en marknad för indrivnings-service/betalnings-uppmuntran här.[;)]
Själv har jag lyckligtvis bara känt mig lite dragen vid snoken en gång, när jag köpte Shure 545:or av en "känd" gitarrist/producent. Urusel paketering (Shure´s galonpåse i tunn pappkartong) resulterade i vad jag förmodar var transportskada & efterföljande reparation av den ena. Invirning i papper/skumgummi/tyg eller dylikt hade räckt för att undvika skador, men det var antagligen för jobbigt att fixa. Vid kontakt var han totalt ointresserad av att låta köpet återgå & senare märkligt otillgänglig på telefon[xx(][xx(].....
Förbaskad blev jag ju förstås, men det känns lindrigt när man ser de andra exemplen i tråden.
You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!
|
| 02 Mar 2010, 15:50 |
|
 |
|
rallyratten
Joined: 27 Dec 2007, 14:24 Posts: 433 Location: Lund
|
"Du kanske säger Norrköping, det är en djävla stad..."
|
| 05 Mar 2010, 14:37 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|
Who is online |
Users browsing this forum: No registered users and 44 guests |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|
 |