View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 01:26



Reply to topic  [ 29 posts ] 
Dyster 
Author Message

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Dyster
Efter att fått telefon från grannen på landet. Några djävla lågt stående individer har kapat loss båtmotorn, en 100hk Yamaha, från vår i princip spritt nya daycruiser till båt i natt. Alla bultar, motorlås och anslutningar av alla de slag är kapade med skärbrännare! Sen har dom tagit båtpressen, lagt motorn på den och dragit ut den till en lastbil.

Jag har inte sett eländet ännu, och hoppas på att det inte är så illa med resten. Får väl ta mig dit i helgen...

Sitter här och tröstar mig med en starkbärs mitt i veckan. Är det någon som har en bössa med saltskott att låna ut? Båten var körd i 10 timmar, motorn inte ens inkörd...[V][:(!][}:)]

Image


26 Feb 2010, 00:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Fi f-n...samma sak hände här ute hos oss för nåt år sen. Flera motorer skars loss från båtar som låg i vattnet!
Trist, men det borde väl försäkringen täcka?

Cheers,

Matte

mslcases@gmail.com
takestwokultur@tele2.se


26 Feb 2010, 01:33
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
förb tjuvjävlar! [xx(]

Lider med dig

-----------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


26 Feb 2010, 05:54
Profile WWW

Joined: 25 Jan 2003, 12:02
Posts: 441
Location:
Post 
Världen vore så mycket vackrare utan människor, fy fan vad jag föraktar den typen av folk.

Image
<font color="white"><h6>inget är så bra som att ha...bortsett från pod, floyd rose och variax</h6></font id="white"><font color="red"><h6>på nätterna drömmer jag om mitt arbete, på dagarna slår det in</h6></font id="red"><h6><font color="green">vissa säger att lycka inte går att köpa för pengar, jag antar att dom bara inte vet vart butiken ligger</h6></font id="green">


26 Feb 2010, 08:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
Tjuvar är ju tjuvar iofs, men det finns grader även i den svängen:

En stackars utesovande knarkare som behöver nästa fix och snor 2 kg Oxfile i saluhallen hyser jag inte riktigt samma förakt för som den typ av tjuvar du nu har råkat ut för; yrkestjuvar som har valt att åka runt och sno andras egendom bara för att dom inte är smarta nog att ha ett riktigt jobb

jävla lowlifes



-----------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


26 Feb 2010, 10:31
Profile WWW

Joined: 20 Nov 2008, 23:10
Posts: 329
Location:
Post 
Joshunznera wrote:
En stackars utesovande knarkare som behöver nästa fix och snor 2 kg Oxfile i saluhallen hyser jag inte riktigt samma förakt för


Det låter lite som samma resonemang som "Jag gillar inte invandrare men Mohammed som driver pizzerian är okej" Tjuv som tjuv, oavsett social status... [:(]


26 Feb 2010, 11:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
OGF wrote:

Joshunznera wrote:
En stackars utesovande knarkare som behöver nästa fix och snor 2 kg Oxfile i saluhallen hyser jag inte riktigt samma förakt för


Det låter lite som samma resonemang som "Jag gillar inte invandrare men Mohammed som driver pizzerian är okej" Tjuv som tjuv, oavsett social status... [:(]



en som snor en liter mjölk till sitt svältande barn är naturligtvis tjuv, precis som den som snodde kjelles båtmotor. Men det är en viss skillnad på tjuv och tjuv. Det var det jag försökte säga, men jag förstår självfallet att det finns andra som inte ser det så.

Våra domstolar brukar dock lyckligtvis göra en viss skillnad på dessa två kategorier "tjuvar"

Och din metafor haltar ngt tycker jag nog




-----------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


26 Feb 2010, 11:42
Profile WWW

Joined: 20 Nov 2008, 23:10
Posts: 329
Location:
Post 
Joshunznera wrote:
Våra domstolar brukar dock lyckligtvis göra en viss skillnad på dessa två kategorier "tjuvar"


Det börjar med en liter mjölk sedan en båtmotor... [xx(]


26 Feb 2010, 11:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post 
Så var det igång igen![:D]

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com


26 Feb 2010, 12:46
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1611
Location: Säter
Post 
Here we go again...[:D][:D]


26 Feb 2010, 14:30
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Jag som är offret har tolkningsföreträde här. [^] Helt klart är detta värre än knarkaren som stjäl för dagen för att överleva.

Här har man rekat i förväg, har skärbrännare, verktyg och lastbil samt minst 3-4 man med sig. Inte något infall direkt! Skulle inte förvåna mig om dom åkte vidare på shoppingrunda. Helt enkelt yrkesförbrytare som väljer att kapa andras ihopgnetade ögonstenar i stället för att jobba själva. Med en sådan planeringsförmåga kan man helt klart ta ett vanligt jobb och tjäna pengar hederligt.

Jag är helt på Josh's linje!

Gissar att my precious är på väg långt bort redan. Två små ljuspunkter: Polisen har FAKTISKT vart på plats och besiktigat brottet! Och de små hacken i propellern jag fick i höstas slipper jag fixa nu...

Fortfarande, ingen som har en hagelbössa och saltskott att låna ut?
Blir en tur i morgon för att besiktiga eländet, och plåta för försäkringsbolaget.

Faaaan!


Image


26 Feb 2010, 18:01
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
clapton71 wrote:

Fi f-n...samma sak hände här ute hos oss för nåt år sen. Flera motorer skars loss från båtar som låg i vattnet!
Trist, men det borde väl försäkringen täcka?

Cheers,

Matte

mslcases@gmail.com
takestwokultur@tele2.se


Självrisken är ju inte gratis.

Image


26 Feb 2010, 18:02
Profile WWW

Joined: 25 Jan 2003, 12:02
Posts: 441
Location:
Post 
Så om det var 3-4 pundare som stal den för att få ihop till sitt missbruk så var det alltså helt ok?

Ja alla har vi olika syn på saker och ting.

Image
<font color="white"><h6>inget är så bra som att ha...bortsett från pod, floyd rose och variax</h6></font id="white"><font color="red"><h6>på nätterna drömmer jag om mitt arbete, på dagarna slår det in</h6></font id="red"><h6><font color="green">vissa säger att lycka inte går att köpa för pengar, jag antar att dom bara inte vet vart butiken ligger</h6></font id="green">


26 Feb 2010, 18:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1860
Location: skaraborg
Post 
fy satan va surt [xx(], jag har inget över för klåfingriga typer

<b>/ralvejd</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]


http://www.ralvejd.se/


26 Feb 2010, 19:24
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
vägra floyd wrote:

Så om det var 3-4 pundare som stal den för att få ihop till sitt missbruk så var det alltså helt ok?

Ja alla har vi olika syn på saker och ting.

Image
<font color="white"><h6>inget är så bra som att ha...bortsett från pod, floyd rose och variax</h6></font id="white"><font color="red"><h6>på nätterna drömmer jag om mitt arbete, på dagarna slår det in</h6></font id="red"><h6><font color="green">vissa säger att lycka inte går att köpa för pengar, jag antar att dom bara inte vet vart butiken ligger</h6></font id="green">




Det här är ingen giltig jämförelse. Givetvis inte OK på något sätt, men sånt här görs inte av pundare.

Image


26 Feb 2010, 23:57
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Det var värst vad en debatt kan kantra. Ärligt talat skiter jag i om det pundare, småtjuvligor eller gangstersyndikat som stulit min motor. Fortfarande lika dyster. Tråden var väl mest tänkt som en säkerhetsventil, och för att få lite medömkan.[B)]

Drar nu iväg om fem minuter för att plåta eländet. Ett litet plus är att det inte frusit på ännu, vore ju ännu mer skit om man fick en avkörning eller värre ovanpå detta.

Om det är någon som blir erbjuden en Yamaha F100 motor för billigt, kan ni ju höra av er! [}:)]

Image


27 Feb 2010, 12:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:00
Posts: 1189
Location: Uppsala
Post 
Båtmotorn är nog redan i Baltikum nånstans [B)]

Fast som vanligt är det ju skillnad på brott och brott och så brukar det vara tills man drabbas själv [8D]

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/


27 Feb 2010, 12:57
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Lite godbitar från idag:

Här fanns det en gång en motor:
Image


Se så fort och lätt dom jobbat:
Image

Snabbjobbad metod för att koppla ur motorn. Kanske kan man lära sig något till nästa höst?
Image

Undrar vad dom grillade?
Image


Glöm det med pundare en gång för alla. Jobbet är gjort på ca 30 minuter, ligan har rekat 4-5 båtar i området, och valt den som gick snabbast att stjäla och lasta (tyvärr min). Jobbet gjordes under medhavd mörk presenning, så att inte gasolbrännaren skulle synas i nattmörkret. Motorn släpades genom snön på den medhavda pressen. Ett snabbt lyft, och så var dom på väg.

Enligt polisen är det sannolikt f.d. ryska militärer, nu utan lön, som "försörjer sig". Motorn har säkert redan passerat Ålands hav (tullen får numera inte undersöka lasten). Ingen ide att leta efter.

Dags att gå vidare.

Image


27 Feb 2010, 21:26
Profile WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
surt !
vi har båten på båthotell så där känns det säkert.....skulle bli mäktigt sur om nån snodde min mercury 300 hästare.

_______________________________
Har en massa Lavakablar:
Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !


28 Feb 2010, 07:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
kjelle wrote:

Lite godbitar från idag:

Här fanns det en gång en motor:
Image


Se så fort och lätt dom jobbat:
Image

Snabbjobbad metod för att koppla ur motorn. Kanske kan man lära sig något till nästa höst?
Image

Undrar vad dom grillade?
Image


Glöm det med pundare en gång för alla. Jobbet är gjort på ca 30 minuter, ligan har rekat 4-5 båtar i området, och valt den som gick snabbast att stjäla och lasta (tyvärr min). Jobbet gjordes under medhavd mörk presenning, så att inte gasolbrännaren skulle synas i nattmörkret. Motorn släpades genom snön på den medhavda pressen. Ett snabbt lyft, och så var dom på väg.

Enligt polisen är det sannolikt f.d. ryska militärer, nu utan lön, som "försörjer sig". Motorn har säkert redan passerat Ålands hav (tullen får numera inte undersöka lasten). Ingen ide att leta efter.

Dags att gå vidare.

Image


deprimerande syn

Båten har också skadats väl?

-----------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


28 Feb 2010, 08:35
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Såvitt jag kunde bedömma, var det mest bottenfärgen som bubblat i värmen från brännaren. Ingen deformation av plasten vad jag kunde se. Lite avskrapad gelcoat ppå utsatta ställen.
Motvilligt får man väl tycka att tjuvarna kunde sina saker.

Gissningsvis krävs det en del polerande och kanske ett lager gelcoat på utsatta delar, men det tänkte jag låta båtmecken fixa, när det nu ändå blir en större försäkringsskada. Båten var i nyskick, och jag förväntar mig att det blir så igen efter att självrisken täckt reparationen.

Image


28 Feb 2010, 12:50
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Nu står den inhägnad, under bevakning, hos farbror båtreparatören. När vi skiljdes åt i fredags, lovade han mig en båt i nyskick. Så blir det nog, det är bara att öppna plånboken.[xx(]
Mitt avskedsord till honom var: Jag vill inte se båten igen före Juni.[B)]

Image


15 Mar 2010, 17:19
Profile WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
kjelle wrote:

Nu står den inhägnad, under bevakning, hos farbror båtreparatören. När vi skiljdes åt i fredags, lovade han mig en båt i nyskick. Så blir det nog, det är bara att öppna plånboken.[xx(]
Mitt avskedsord till honom var: Jag vill inte se båten igen före Juni.[B)]

Image



juni ??? båtsäsongen börjar ju nu i april !!!

_______________________________
Har en massa Lavakablar:
Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !


18 Mar 2010, 12:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Om det är isfritt då...

Jag tillhör de som tycker att båtliv är bäst med sommartemperaturer. Fiske är väl nästan så gott som nerlagt. Badliv, wakeboard och transport till och från Öregrunds kvällsliv med goda middagar är mer min stil.

Image


18 Mar 2010, 16:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Barbarer..... [V]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">


18 Mar 2010, 19:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Kjelle, läste på text-TV idag att man funnit ett stort antal stulna båtmotorer i Polen, som fraktats över med färja. Polisen uppmanar alla som fått båtmotorer stulna att göra en anmälan - och de som redan gjort anmälan uppmanas att på nytt kontakta polisen för enklare handläggning.

Med lite tur så kanske din "snurra" finns med bland stöldgodset? [:)]

/ Janne i Själevad, Örnsköldsvik
<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">


06 Apr 2010, 11:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1830
Location: Helsingborg
Post 
Fy fasen vilken syn! Lider med dig. Var ute och gjorde i ordning min segelbåt för sjösättningen och allt var som det skulle. Det är så man vill se skönheten på våren. Inte med en kapad motor! Ny ligger det väl inte nära tillhands med en inombords Volvo Penta men man vet inte vad de tar sig till...


06 Apr 2010, 13:50
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Enligt morgonnyheterna (SVT) fanns det inga anmälningar ännu som matchade dessa motorer. Jag anmälde dagen efter, så min borde inte finnas där. Men, det är väl upp till polis och försäkringsbolag att kolla, jag har lämnat alla uppgifter. Vore ju trevligt om man slapp självrisken!

Just Baltikum eller Polen var väl min första gissning om vart dom tog vägen. Tydligen finns det för djävligt nog mindre nogräknade återförsäljare som samarbetar med dessa "båtmotorexportörer" och förser dom med nya elektronikdelar som behövs för att eliminera startspärren.

Image


06 Apr 2010, 15:28
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.