View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 20:11

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Lite frågor med utgångspunkt i en Orange AD15 
Author Message

Post Lite frågor med utgångspunkt i en Orange AD15
Halloj!

Den korta versionen:
- Hur vet man att man måste byta rör?
- Vad ska det vara för typ av rör i en Orange AD15? (Vad gör olika sorter för skillnad?)
- Var i Stockholm kan man byta rör?

Den långa versionen:
Har en liten Orange 15wattare som jag köpte för ett antal år sedan. Köpte den begagnad och repade och spelade ute med den runt tiden då den köptes, men har under de senaste åren endast spelat den hemma.

Men nu ska jag ut och spela med den om två veckor och jag vill bara försäkra mig om att den låter så bra som den kan. Jag har aldrig bytt rör i den, och jag vet inte om den förre ägaren gjort det. Därav mina frågor. [:D]

23 Feb 2010, 01:07
Profile ICQ YIM WWW

Den korta versionen:
- Hur vet man att man måste byta rör?

Om de slutar lysa. [:)]
Eller t.ex. om förstärkaren tappar effekt och börjar låta kraftlös så KAN det vara ett tecken på att något rör bör bytas. När det gäller effektrören så brukar man byta alla på en gång även om bara ett blivit gammalt. När det gäller signalrören så brukar man bara byta det som gått sönder.

Quote:

- Vad ska det vara för typ av rör i en Orange AD15? (Vad gör olika sorter för skillnad?)

Effektrören är två EL84, signalrören är två st. ECC83 (samma sak som 12AX7).
Jag brukar använda JJ Electronic.

Quote:
- Var i Stockholm kan man byta rör?

LH musik.

Förstärkaren är katodbiaserad och det är enkelt att byta rör på den. Men du behöver ju rör och de får du också på LH Musik.

------
Dom låter alla lika

23 Feb 2010, 16:05
Profile

Alright, men ljudmässigt så är det alltså om den tappar effekt eller låter kraftlös? Den "låter inte fräschare" för att man byter rör?

28 Feb 2010, 00:54
Profile ICQ YIM WWW

Alright, men ljudmässigt så är det alltså om den tappar effekt eller låter kraftlös? Den "låter inte fräschare" för att man byter rör?

Man upplever absolut att en förstärkare låter "fräschare" efter slutrörsbyte, eftersom slitna rör har en tendens att bli fadda/mattas i både de övre och lägre registren. Både bas- och diskantrespons förvärras alltså vartefter röret slits, men det kan dröja länge innan det på allvar börjar märkas.

Däremot vill jag, utifrån egen erfarenhet/öron, mena att diskantskimret ofta märks tydligast. Kan vara en tillfällighet.

28 Feb 2010, 01:27
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]