 |
| Author |
Message |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Tågförseningar
Är någon drabbad av SJ:s tågförseningar på grund av det bistra vädret? ag har ägnat ca 3 timmar till att ta mig från Uppsala till Stockholm och på 35 minuter har jag ännu inte passerat Södertälje.[xx(]
Jag har dock haft tur för tåget går(!). SJ och dess personal ska ha en eloge för att de serverade fika till alla resenärer på centralstationen och höll humöret uppe.
/R
<img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0> "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 22 Feb 2010, 16:56 |
|
 |
|
Haraldrig
Joined: 28 Apr 2008, 22:30 Posts: 8608 Location:
|
Renegade wrote: Är någon drabbad av SJ:s tågförseningar på grund av det bistra vädret? ag har ägnat ca 3 timmar till att ta mig från Uppsala till Stockholm och på 35 minuter har jag ännu inte passerat Södertälje.[xx(] Jag har dock haft tur för tåget går(!). SJ och dess personal ska ha en eloge för att de serverade fika till alla resenärer på centralstationen och höll humöret uppe. /R  "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards Som tur är så har vi inte så stora bekymmer här i Skåne. Mest vanliga förseningar i 10minuterintervallet. Däremot så undrar man ju vad det är för nötter som ligger bakom driften av tågen. Jag vet, vi köpe en massa tåg och växlar som inte är anpassade för klimatet här i norr.....Duuuuufus! http://www.guitarshowsouth.se
|
| 22 Feb 2010, 17:24 |
|
 |
|
Stupid Fingers
Joined: 25 Jan 2009, 18:44 Posts: 510 Location: Stockholm
|
Renegade wrote: ... ägnat ca 3 timmar till att ta mig från Uppsala till Stockholm och på 35 minuter har jag ännu inte passerat Södertälje.[xx(]
Södertälje? <i>Probably the worst guitarist in the world."]
|
| 22 Feb 2010, 17:27 |
|
 |
|
bjoel
Joined: 11 Aug 2002, 23:12 Posts: 8908 Location: Linköping
|
Får man vara fräck och fråga varför du försökte dig på att åka tåg när varenda nyhetssändning i flera dagar har berättat om att i princip alla tåg i mellansverige har jätteproblem? [:)][:I]
------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 22 Feb 2010, 17:41 |
|
 |
|
ChronicTown
Joined: 31 Oct 2004, 23:23 Posts: 4429 Location:
|
Stupid Fingers wrote: Renegade wrote: ... ägnat ca 3 timmar till att ta mig från Uppsala till Stockholm och på 35 minuter har jag ännu inte passerat Södertälje.[xx(]
Södertälje? Ja, just att inte passera Södertlje känns inte som det skulle vara särskilt ovanligt på en sån resa... [:D]
|
| 22 Feb 2010, 18:13 |
|
 |
|
Burner
Joined: 04 Mar 2003, 10:10 Posts: 5832 Location: Stockholm
|
Har försökt få iväg grabben till sin morsa i 2 dagar.. Ingen lycka än. Det där med vägen via södertälje verkar intressant hehe <font size="1"> // I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar // http://www.myspace.com/attitudemusicalproject</font id="size1">
|
| 22 Feb 2010, 18:15 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
[:I][:I][:I]
Jag slant på knapparna...[:o)] Jag var på väg till Norrköping men det kom liksom bort i texten.[B)] Bussen från Uppsala till Stockholm kom 40 minuter för sent men det gjorde inte så mycket för att tåget från Stockholm till Norrköping var också försenat så det jämnade ut sig.[:)] Varför åkte jag buss? Jo, för att all trafik genom Upplands Väsby var avstängd pga en olycka, fram till dess gick tågen dock med lite försening.
Vad man gör i Norrköping under dessa väderförhållanden? Ja, varför åker man till Norköping överhuvud taget?[;)] Det finns bara två skäl: antingen är man hittvingad pga jobbet eller så ska man titta på en gitarrförstärkare som är till salu. Jag ska göra båda. [xx(] åt den ena och [:p] åt den andra.[;)]
Jag läste om förseningsstatistiken för tåg i Schweiz för en tid sedan. Nu hittar jag ingen sådan statistik på näten men vad jag minns var att den är i storleksordning avdriften på ett schweiziskt ur (nästan[;)]).
/R
<img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0> "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 22 Feb 2010, 18:52 |
|
 |
|
Tobbe z
Joined: 02 Sep 2007, 10:29 Posts: 3626 Location:
|
Renegade wrote: [:I][:I][:I] Jag läste om förseningsstatistiken för tåg i Schweiz för en tid sedan. Nu hittar jag ingen sådan statistik på näten men vad jag minns var att den är i storleksordning avdriften på ett schweiziskt ur (nästan[;)]). /R  "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards Men det är bara för att dom inte har snö där![;)]
|
| 22 Feb 2010, 19:03 |
|
 |
|
Stupid Fingers
Joined: 25 Jan 2009, 18:44 Posts: 510 Location: Stockholm
|
Renegade wrote:
Jag läste om förseningsstatistiken för tåg i Schweiz för en tid sedan. Nu hittar jag ingen sådan statistik på näten men vad jag minns var att den är i storleksordning avdriften på ett schweiziskt ur (nästan[;)]).
Kan tänka mig det. Finns en del fantastiska järnvägsresor att göra där, för övrigt. <i>Probably the worst guitarist in the world."]
|
| 22 Feb 2010, 19:07 |
|
 |
|
musiknörd
Joined: 24 Jun 2008, 23:53 Posts: 375 Location: Växjö
|
Haraldrig wrote: Renegade wrote: Är någon drabbad av SJ:s tågförseningar på grund av det bistra vädret? ag har ägnat ca 3 timmar till att ta mig från Uppsala till Stockholm och på 35 minuter har jag ännu inte passerat Södertälje.[xx(] Jag har dock haft tur för tåget går(!). SJ och dess personal ska ha en eloge för att de serverade fika till alla resenärer på centralstationen och höll humöret uppe. /R  "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards Som tur är så har vi inte så stora bekymmer här i Skåne. Mest vanliga förseningar i 10minuterintervallet. Däremot så undrar man ju vad det är för nötter som ligger bakom driften av tågen. Jag vet, vi köpe en massa tåg och växlar som inte är anpassade för klimatet här i norr.....Duuuuufus! http://www.guitarshowsouth.se10 min? min ena vän som skulle iväg längre upp i landet, fick vänta 3 timmar igår på hässleholms station för att komma iväg..så nog finns det stora bekymmer här nere med [xx(] /Rickard
|
| 22 Feb 2010, 19:21 |
|
 |
|
Haraldrig
Joined: 28 Apr 2008, 22:30 Posts: 8608 Location:
|
I sammanhanget kan det ju nämnas att ryssarna vet också hur man driver tåg. Kanske Sverige borde lära av andra och köpa tåg samt växlar av chokladkrämarna och vodkaslukarna?? http://www.guitarshowsouth.se
|
| 22 Feb 2010, 20:05 |
|
 |
|
Haraldrig
Joined: 28 Apr 2008, 22:30 Posts: 8608 Location:
|
musiknörd wrote: Haraldrig wrote: Renegade wrote: Är någon drabbad av SJ:s tågförseningar på grund av det bistra vädret? ag har ägnat ca 3 timmar till att ta mig från Uppsala till Stockholm och på 35 minuter har jag ännu inte passerat Södertälje.[xx(] Jag har dock haft tur för tåget går(!). SJ och dess personal ska ha en eloge för att de serverade fika till alla resenärer på centralstationen och höll humöret uppe. /R  "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards Som tur är så har vi inte så stora bekymmer här i Skåne. Mest vanliga förseningar i 10minuterintervallet. Däremot så undrar man ju vad det är för nötter som ligger bakom driften av tågen. Jag vet, vi köpe en massa tåg och växlar som inte är anpassade för klimatet här i norr.....Duuuuufus! http://www.guitarshowsouth.se10 min? min ena vän som skulle iväg längre upp i landet, fick vänta 3 timmar igår på hässleholms station för att komma iväg..så nog finns det stora bekymmer här nere med [xx(] /Rickard Jo, det stämmer men det gäller inte Skånetrafiken utan Veolia (eller vad de heter) och X2000. Jag såg att de var både inställda och 10h sena när jag kollade på SJs sån där skärm. Våra lokaltåg håller sig hyfsat i tid än så länge (förutom de som kommer från Norrland (aka Växjö, Kalmar[:)]). Tåget jag tog till Lund var imorse var bara 2min sent och tåget hem från Lund var 7-8min sent. http://www.guitarshowsouth.se
|
| 22 Feb 2010, 20:07 |
|
 |
|
Jesperado
Joined: 06 Feb 2009, 18:15 Posts: 467 Location:
|
Renegade wrote: SJ och dess personal ska ha en eloge för att de serverade fika till alla resenärer på centralstationen och höll humöret uppe. /R  "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards Det tycker jag inte, det är det absolut minsta man kan begära. Har man en tidtabell ska den naturligtvis följas. Självklart kan oförutsedda saker inträffa som leder till förseningar och inställningar, men vintern är ingen sådan. Hela ledningen för SJ borde sparkas omgående och den nya ledningen borde få mycket stränga krav på sig att få ordning på skiten...
|
| 22 Feb 2010, 22:00 |
|
 |
|
ChronicTown
Joined: 31 Oct 2004, 23:23 Posts: 4429 Location:
|
Jesperado wrote: Det tycker jag inte, det är det absolut minsta man kan begära. Har man en tidtabell ska den naturligtvis följas. Självklart kan oförutsedda saker inträffa som leder till förseningar och inställningar, men vintern är ingen sådan.
Hur är det då med extrema snöfall och köldknäppar som bara inträffar någon gång per decennium, eller ännu mer sällan? Är du som skattebetalare och resenär beredd att betala den ökade kostnaden för att ha system som är anpassade för sådana extremt ovanliga situationer, eller kan vi acceptera att systemet faktiskt fallerar vid några enstaka tillfällen? Quote: Hela ledningen för SJ borde sparkas omgående och den nya ledningen borde få mycket stränga krav på sig att få ordning på skiten...
Varför anser du att SJ och inte Banverket bär det främsta ansvaret? /D
|
| 22 Feb 2010, 22:11 |
|
 |
|
Tobbe z
Joined: 02 Sep 2007, 10:29 Posts: 3626 Location:
|
Jesperado wrote: Renegade wrote: SJ och dess personal ska ha en eloge för att de serverade fika till alla resenärer på centralstationen och höll humöret uppe. /R  "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards Det tycker jag inte, det är det absolut minsta man kan begära. Har man en tidtabell ska den naturligtvis följas. Självklart kan oförutsedda saker inträffa som leder till förseningar och inställningar, men vintern är ingen sådan. Hela ledningen för SJ borde sparkas omgående och den nya ledningen borde få mycket stränga krav på sig att få ordning på skiten... Det är inte bara SJ som suger det är även Banverket som är odugliga- tillsammans så blir fantastiskt-not!
|
| 22 Feb 2010, 22:13 |
|
 |
|
Haraldrig
Joined: 28 Apr 2008, 22:30 Posts: 8608 Location:
|
Tobbe z wrote: Jesperado wrote: Renegade wrote: SJ och dess personal ska ha en eloge för att de serverade fika till alla resenärer på centralstationen och höll humöret uppe. /R  "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards Det tycker jag inte, det är det absolut minsta man kan begära. Har man en tidtabell ska den naturligtvis följas. Självklart kan oförutsedda saker inträffa som leder till förseningar och inställningar, men vintern är ingen sådan. Hela ledningen för SJ borde sparkas omgående och den nya ledningen borde få mycket stränga krav på sig att få ordning på skiten... Det är inte bara SJ som suger det är även Banverket som är odugliga- tillsammans så blir fantastiskt-not! Men två negativa ger ju positiv. Det lärde jag mig på matematiken i grundskolan[:)] http://www.guitarshowsouth.se
|
| 22 Feb 2010, 22:16 |
|
 |
|
bjoel
Joined: 11 Aug 2002, 23:12 Posts: 8908 Location: Linköping
|
Jesperado wrote: Det tycker jag inte, det är det absolut minsta man kan begära. Har man en tidtabell ska den naturligtvis följas. Självklart kan oförutsedda saker inträffa som leder till förseningar och inställningar, men vintern är ingen sådan. Hela ledningen för SJ borde sparkas omgående och den nya ledningen borde få mycket stränga krav på sig att få ordning på skiten...
Nog för att jag inte direkt är imponerad av järnvägarna, men detta <b>är</b> en ganska extrem vinter, med både ovanligt mycket snö, vind och kyla. Hade det varit en vanlig vinter hade inte dussintals lador och gymnastikhallar rasat in... Jag tror att mycket få är intresserade av att betala det som det kostar att få ordning på alla system så att de klarar den här hundraårsvintern. ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 22 Feb 2010, 22:20 |
|
 |
|
Jesperado
Joined: 06 Feb 2009, 18:15 Posts: 467 Location:
|
Ersmarker wrote: Jesperado wrote: Det tycker jag inte, det är det absolut minsta man kan begära. Har man en tidtabell ska den naturligtvis följas. Självklart kan oförutsedda saker inträffa som leder till förseningar och inställningar, men vintern är ingen sådan.
Hur är det då med extrema snöfall och köldknäppar som bara inträffar någon gång per decennium, eller ännu mer sällan? Är du som skattebetalare och resenär beredd att betala den ökade kostnaden för att ha system som är anpassade för sådana extremt ovanliga situationer, eller kan vi acceptera att systemet faktiskt fallerar vid några enstaka tillfällen? Quote: Hela ledningen för SJ borde sparkas omgående och den nya ledningen borde få mycket stränga krav på sig att få ordning på skiten...
Varför anser du att SJ och inte Banverket bär det främsta ansvaret? /D Jag är inte resenär, och det är jag glad för. Extremväder kan man ha överseende med, men kyla och snö i Sverige kan inte komma helt oväntat. Något mer snö än vanligt har det varit, vilket kanske kan motivera lite förseningar de första dagarna, men nu har tågen kommit och gått sporadiskt under ganska lång tid. Du har säkert rätt i att det är Banverket som ligger efter med sitt arbete vilket i sin tur ställer till problem för SJ, men det är SJ som säljer biljetter och har ansvar för att transportera folk. Har jag köpt en biljett av SJ är det med SJ jag har ett avtal, och det är deras uppgift att ta mig dit jag ska på utsatt tid. Jämför med pendlaren som kommer två timmar för sent till jobbet varje dag i flera veckor för att tågen är sena. Jag tror att arbetsgivaren skiter fullständigt i att det är SJ som ställer till det och orsakar förseningarna, arbetsgivaren har ett avtal med den anställde och inte med SJ.
|
| 22 Feb 2010, 22:29 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Det sägs att vi inte har haft en så här sträng vinter sedan långt innan vi började bygga järnvägar. Men skit i det Avsätt Banverksdirektören som inte kan hålla växlarna isfria Avsätt SJ-chefen som inte kan köpa tåg som funkar i vinterklimat Avsätt SL-chefen som inte klarar lokaltrafiken i Stockholm Avsätt väder-Tone som inte kan ge oss en vanlig jävla grön vinter Avsätt Maud och Mona, när vi ändå är igång Snart är det vår och då kan vi reta oss på ngt annat[;)] Själv var jag ute och åkte E4 mellan Sthlm och Linköping idag. Barmark, sol och glest med trafik[8D] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 22 Feb 2010, 22:48 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Jesperado wrote: .....
Extremväder kan man ha överseende med, men kyla och snö i Sverige kan inte komma helt oväntat. Något mer snö än vanligt har det varit.... Vi är ju på motsvarande mitten av åttitalet här vad jag förstår: 
|
| 22 Feb 2010, 22:52 |
|
 |
|
ChronicTown
Joined: 31 Oct 2004, 23:23 Posts: 4429 Location:
|
Jesperado wrote: Extremväder kan man ha överseende med, men kyla och snö i Sverige kan inte komma helt oväntat. Något mer snö än vanligt har det varit, vilket kanske kan motivera lite förseningar de första dagarna, men nu har tågen kommit och gått sporadiskt under ganska lång tid.
Vad är extremväder då? Några exempel för denna vinter: - Januari månad har inte varit såhär kall i Stockholm på 180 år(!) - Gävle och Linköping har haft den kallaste vintern sen 1966. - Växjö har haft den kallaste vintern sen 1947 - De flesta övriga delar av södra och mellersta Sverige har kallaste vintern på 23 år - Göteborg, som nästan aldrig har snö, hade redan i januari ett snödjup konstant större än 10 centimeter. - Göteborg och Västsverige har generellt den snörikaste vintern sen 60-talet - Titta på snökartan här: http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/sno/2.722# Läser jag den rätt har hela landet förutom Skåne och Blekinge idag ett snödjup på över 50 cm(!) När skedde det senast? - I mitten av Sörmland har man nu haft 56 dygn i rad utan att temperaturen överstigit 0 grader. Det gamla rekordet var från 1979 på 41 dygn... Så...är det extremväder vi upplever i vinter tycker du? Om det inte är det, vad är då extremväder? Och frågan kvarstår, är du och vi andra beredda att betala för den extrema överkapacitet det skulle innebära att ha infrastruktur som klarar extremväder som detta, eller kan vi acceptera att systemet kraschar då? /D
|
| 22 Feb 2010, 23:14 |
|
 |
|
Haraldrig
Joined: 28 Apr 2008, 22:30 Posts: 8608 Location:
|
Ersmarker wrote: Jesperado wrote: Extremväder kan man ha överseende med, men kyla och snö i Sverige kan inte komma helt oväntat. Något mer snö än vanligt har det varit, vilket kanske kan motivera lite förseningar de första dagarna, men nu har tågen kommit och gått sporadiskt under ganska lång tid.
Vad är extremväder då? Några exempel för denna vinter: - Januari månad har inte varit såhär kall i Stockholm på 180 år(!) - Gävle och Linköping har haft den kallaste vintern sen 1966. - Växjö har haft den kallaste vintern sen 1947 - De flesta övriga delar av södra och mellersta Sverige har kallaste vintern på 23 år - Göteborg, som nästan aldrig har snö, hade redan i januari ett snödjup konstant större än 10 centimeter. - Göteborg och Västsverige har generellt den snörikaste vintern sen 60-talet - Titta på snökartan här: http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/sno/2.722# Läser jag den rätt har hela landet förutom Skåne och Blekinge idag ett snödjup på över 50 cm(!) När skedde det senast? - I mitten av Sörmland har man nu haft 56 dygn i rad utan att temperaturen överstigit 0 grader. Det gamla rekordet var från 1979 på 41 dygn... Så...är det extremväder vi upplever i vinter tycker du? Om det inte är det, vad är då extremväder? Och frågan kvarstår, är du och vi andra beredda att betala för den extrema överkapacitet det skulle innebära att ha infrastruktur som klarar extremväder som detta, eller kan vi acceptera att systemet kraschar då? /D Shit...snacka om låga ambitioner. Man ska bara acceptera....bla bla bla schmacceptera. Kanske typiskt svenskt att inte sikta på det bästa. Eller jo, vänta nu, lagom är ju bäst[:)] http://www.guitarshowsouth.se
|
| 22 Feb 2010, 23:49 |
|
 |
|
ChronicTown
Joined: 31 Oct 2004, 23:23 Posts: 4429 Location:
|
Haraldrig wrote: Shit...snacka om låga ambitioner. Man ska bara acceptera....bla bla bla schmacceptera. Kanske typiskt svenskt att inte sikta på det bästa. Eller jo, vänta nu, lagom är ju bäst[:)]
Alternativet är som sagt att att betala, genom skattepengar respektive biljettkostnader, för en extrem redundans i infrastrukturen. Är du beredd att betala för detta får det stå för dig. Vad gör du själv om du till skillnad från mig inte accepterar situationen som den är? Gnäller på ett nätforum?
|
| 22 Feb 2010, 23:57 |
|
 |
|
Haraldrig
Joined: 28 Apr 2008, 22:30 Posts: 8608 Location:
|
Ersmarker wrote: Haraldrig wrote: Shit...snacka om låga ambitioner. Man ska bara acceptera....bla bla bla schmacceptera. Kanske typiskt svenskt att inte sikta på det bästa. Eller jo, vänta nu, lagom är ju bäst[:)]
Alternativet är som sagt att att betala, genom skattepengar respektive biljettkostnader, för en extrem redundans i infrastrukturen. Är du beredd att betala för detta får det stå för dig. Vad gör du själv om du till skillnad från mig inte accepterar situationen som den är? Gnäller på ett nätforum? eftersom det här problemet inte varit så allvarligt i Skåne så har jag inte gjort något mer än att skicka mail till vår kompetente infrastruktursminister. jag tipsade henne om att lära av andra länder iställer för att tro på att bananrepubliken alltid är bäst. http://www.guitarshowsouth.se
|
| 23 Feb 2010, 00:11 |
|
 |
|
javelin70
Joined: 19 Nov 2002, 12:11 Posts: 3087 Location:
|
Renegade wrote: Jag läste om förseningsstatistiken för tåg i Schweiz för en tid sedan. Nu hittar jag ingen sådan statistik på näten men vad jag minns var att den är i storleksordning avdriften på ett schweiziskt ur (nästan[;)]). /R  "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards Har testat tågen i Schweiz en gång. Dagen vi skulle hem startade vi i Bern 06.00 för att åka upp till toppen av Jungfrau. Tre tågbyten senare var vi på europas högsta järnvägsstation, alla tågen gick exakt i tid. Tillbaks till Bern och sedan vidare till Z#361;rich för att flyga hemåt, alla tågen gick exakt på utsatt tid igen! För säkerhets skull hade vi sett till att ha marginal att kunna ta ett senare tåg för att komma med flyget i fall att något skulle strula, det hade inte behövts. Och snön då? Uppe i bergen var det mer än en meter snö, kanske tom ett par meter. Inga som helst problem. Schweizarna vet hur man kör tåg helt klart. Micke javelin70 [at] hotmail.com
|
| 23 Feb 2010, 00:17 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
javelin70 wrote: Renegade wrote: Jag läste om förseningsstatistiken för tåg i Schweiz för en tid sedan. Nu hittar jag ingen sådan statistik på näten men vad jag minns var att den är i storleksordning avdriften på ett schweiziskt ur (nästan[;)]). /R  "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards Har testat tågen i Schweiz en gång. Dagen vi skulle hem startade vi i Bern 06.00 för att åka upp till toppen av Jungfrau. Tre tågbyten senare var vi på europas högsta järnvägsstation, alla tågen gick exakt i tid. Tillbaks till Bern och sedan vidare till Z#361;rich för att flyga hemåt, alla tågen gick exakt på utsatt tid igen! För säkerhets skull hade vi sett till att ha marginal att kunna ta ett senare tåg för att komma med flyget i fall att något skulle strula, det hade inte behövts. Och snön då? Uppe i bergen var det mer än en meter snö, kanske tom ett par meter. Inga som helst problem. Schweizarna vet hur man kör tåg helt klart. Micke javelin70 [at] hotmail.com Japp, 90% av tågen är max 3minuter försenade. Banverkets siffror för 2008 är 91.7% av tågen max 5minuter försenade.
|
| 23 Feb 2010, 00:21 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
danix wrote: javelin70 wrote: Renegade wrote: Jag läste om förseningsstatistiken för tåg i Schweiz för en tid sedan. Nu hittar jag ingen sådan statistik på näten men vad jag minns var att den är i storleksordning avdriften på ett schweiziskt ur (nästan[;)]). /R  "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards Har testat tågen i Schweiz en gång. Dagen vi skulle hem startade vi i Bern 06.00 för att åka upp till toppen av Jungfrau. Tre tågbyten senare var vi på europas högsta järnvägsstation, alla tågen gick exakt i tid. Tillbaks till Bern och sedan vidare till Z#361;rich för att flyga hemåt, alla tågen gick exakt på utsatt tid igen! För säkerhets skull hade vi sett till att ha marginal att kunna ta ett senare tåg för att komma med flyget i fall att något skulle strula, det hade inte behövts. Och snön då? Uppe i bergen var det mer än en meter snö, kanske tom ett par meter. Inga som helst problem. Schweizarna vet hur man kör tåg helt klart. Micke javelin70 [at] hotmail.com Japp, 90% av tågen är max 3minuter försenade. Banverkets siffror för 2008 är 91.7% av tågen max 5minuter försenade. Hur är det i vårt grannland Finland? Och Norge? I delar av Kanada och USA har de liknande klimat som i Sverige. Står transsibiriska järnvägen stilla under vintern? - någon som vet hur tågen fungerar där under 'normala' förhållanden(dvs. årstider, inte extrema väderförhållanden). <img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0> "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 23 Feb 2010, 12:02 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Renegade wrote:
Hur är det i vårt grannland Finland? Och Norge? I delar av Kanada och USA har de liknande klimat som i Sverige. Står transsibiriska järnvägen stilla under vintern? - någon som vet hur tågen fungerar där under 'normala' förhållanden(dvs. årstider, inte extrema väderförhållanden).
Norge 85,2% inom ? Finland 90% inom 5 minuter. [:)] Det är ju förstås på hela året då.
|
| 23 Feb 2010, 12:31 |
|
 |
|
Jesperado
Joined: 06 Feb 2009, 18:15 Posts: 467 Location:
|
Ersmarker wrote: Jesperado wrote: Extremväder kan man ha överseende med, men kyla och snö i Sverige kan inte komma helt oväntat. Något mer snö än vanligt har det varit, vilket kanske kan motivera lite förseningar de första dagarna, men nu har tågen kommit och gått sporadiskt under ganska lång tid.
Vad är extremväder då? Några exempel för denna vinter: - Januari månad har inte varit såhär kall i Stockholm på 180 år(!) - Gävle och Linköping har haft den kallaste vintern sen 1966. - Växjö har haft den kallaste vintern sen 1947 - De flesta övriga delar av södra och mellersta Sverige har kallaste vintern på 23 år - Göteborg, som nästan aldrig har snö, hade redan i januari ett snödjup konstant större än 10 centimeter. - Göteborg och Västsverige har generellt den snörikaste vintern sen 60-talet - Titta på snökartan här: http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/sno/2.722# Läser jag den rätt har hela landet förutom Skåne och Blekinge idag ett snödjup på över 50 cm(!) När skedde det senast? - I mitten av Sörmland har man nu haft 56 dygn i rad utan att temperaturen överstigit 0 grader. Det gamla rekordet var från 1979 på 41 dygn... Så...är det extremväder vi upplever i vinter tycker du? Om det inte är det, vad är då extremväder? Och frågan kvarstår, är du och vi andra beredda att betala för den extrema överkapacitet det skulle innebära att ha infrastruktur som klarar extremväder som detta, eller kan vi acceptera att systemet kraschar då? /D Med extremväder menar jag mer oförutsägbara väderhändelser som stormar och liknande. Vinter blir det mer eller mindre varje år, och metereologerna är hyfsat duktiga på att förutspå hur kallt det blir och hur mycket nederbörd som kommer. Och som sagt, resten av världen med liknande klimat har inga direkta problem... Behövs det så mycket överkapacitet egentligen? Om problemet är att det finns för lite folk som kan snöröja och hacka is så sätt några av våra socialbidgragstagare i arbete. De kan få 100 meter tågräls eller fem växlar var att hålla rena och snygga varje dag, annars inget bidrag den månaden. En man från Banverket och fyra socialare i varje arbetslag så har man femdubblat kapaciteten utan någon extra utgift.
|
| 23 Feb 2010, 17:34 |
|
 |
|
ChronicTown
Joined: 31 Oct 2004, 23:23 Posts: 4429 Location:
|
Jesperado wrote: Med extremväder menar jag mer oförutsägbara väderhändelser som stormar och liknande. Vinter blir det mer eller mindre varje år, och metereologerna är hyfsat duktiga på att förutspå hur kallt det blir och hur mycket nederbörd som kommer.
Att det blir vinter varje år kan vi nog vara överens om, men vi har ju nyss konstaterat att en SÅN HÄR vinter blir det kanske ett par gånger per sekel. Att vintern blir kallare och mer snörik än den varit på sisådär ett halvsekel, det menar du alltså inte är oförutsägbart? Om man inte har den extrema överkapacitet i infrastrukturen som krävs för att klara en extrem vinter som denna, vad spelar det då för roll om meteorologerna förutspår förhållandena en dag, en vecka eller ens en månad i förväg? Ska man snabbt slänga ut andra typer av växlar, lägga ut mer spår, anställa mer personal och köpa in andra typer av tåg? Faktum kvarstår alltså, är du beredd att betala för den överkapacitet som skulle krävas? Quote: Och som sagt, resten av världen med liknande klimat har inga direkta problem...
Vad baserar vi det antagandet på? Att javelin70 åkt tåg i Schweiz en gång och det funkade bra? Quote: Behövs det så mycket överkapacitet egentligen? Om problemet är att det finns för lite folk som kan snöröja och hacka is så sätt några av våra socialbidgragstagare i arbete. De kan få 100 meter tågräls eller fem växlar var att hålla rena och snygga varje dag, annars inget bidrag den månaden. En man från Banverket och fyra socialare i varje arbetslag så har man femdubblat kapaciteten utan någon extra utgift.
Det är knappast ett seriöst förslag. Eller, det är dessvärre säkert ett seriöst förslag...men anledningarna till att det inte går att, eller bör, genomföras är rätt många. /D
|
| 23 Feb 2010, 17:51 |
|
|
Who is online |
Users browsing this forum: No registered users and 42 guests |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|
 |