View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 12:26

Reply to topic  [ 7 posts ] 
adapter niopinnars till octalrör 
Author Message

Post adapter niopinnars till octalrör
Hej

Någon som provat Electrosonic Adaptomatic - en adapter för att kunna plugga in octalrör i en vanlig niopinnars förstegs-sockel?

Känns ju spontant som ett snabbt och enkelt sätt att prova en annorlunda förstegsbestyckning, jag tycker ju till exempel att octalpreamp kan låta väldigt trevligt till munspelsbruk.

http://www.electrosonicamplifiers.com/otherproductsservices.htm

Någon som har något att säga - för eller emot - rent teoretiskt, om nu inte någon har provat en sån här alltså.

MVH

Mattias

19 Feb 2010, 21:22
Profile WWW

Ingen dum idé alls! Det ska inte vara några problem med en sån adapter.
När det gäller 6SL7, så gjorde jag ett försök för några år sen, och det visade sig att de ryska nyproducerade 6SL7 var extremt mikrofoniska, utan undantag. Det enda som funkade var NOS. Men det kanske har bättrat sig, vad vet jag?

"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com

19 Feb 2010, 23:29
Profile ICQ WWW

Typiskt att Electrosonic slagit igen butiken för nåt år sen. Bara hemsidan kvar som ett monument...

Nån här som skulle kunna tänka sig att snickra ihop ett par såna här av väl valda delar?

Det svåra blir väl att hitta några niopinnars bottendelar att utgå ifrån, men kanske såna där "Socket Savers" som man kan handla på Ebay skulle funka - om man tar en Octal-saver och en niopinnars saver så kanske?

Det finns kits med en av varje att köpa med "Buy now" på Ebay just nu, faktiskt:
http://cgi.ebay.com/2-new-SOCKET-SAVER-Octal-tube-SS-8-9-pin-SS-9-savers_W0QQitemZ370330206024QQcmdZViewItemQQptZVintage_Electronics_R2?hash=item5639667f48

Om någon här på rörbojen tror sig om att kunna bygga ihop ett par adaptrar till mig av det som säljs där så köper jag ett par såna kit som grund för bygget.

MVH
Mattias

EDIT: Jag har hittat firma i USA som bygger. Se längre ner i tråden.

19 Feb 2010, 23:57
Profile WWW

Jag har faktiskt en sån där Electrosonic adapter i min Fender Princeton II. Ger ett bredare och mer komprimerat ljud. Jag gillar den!

22 Feb 2010, 01:56
Profile ICQ WWW

Tack för rapport hwestman.

JAg hittade en firma i USA som custombygger adaptrar, Vacuum Tubes Inc.

De tar 40 dollar styck och 15 dollar i frakt, inte alls ohemult tycker jag. Jag tänker beställa två och testa.

MVH

MAttias

22 Feb 2010, 13:25
Profile WWW

bluesminister wrote:

Hej

Tack för rapport hwestman.

JAg hittade en firma i USA som custombygger adaptrar, Vacuum Tubes Inc.

De tar 40 dollar styck och 15 dollar i frakt, inte alls ohemult tycker jag. Jag tänker beställa två och testa.

MVH

MAttias

Låter som ungefär samma pengar som Electrosonic tog...

Så vad beställer du för varianter?

25 Feb 2010, 13:41
Profile ICQ WWW

Jag beställer två likadana - alltså för att kunna köra 6SL7GT i stället för 12AX7. Nu pratar vi munspelsförstärkar-bruk.

JAg vet inte om det passar bäst i min Bassman 59 RI att köra med octalrör bara i första läget eller om man tex kan köra octalt i både första läget och fasvändaren.

Sen har jag ett litet hemmabygge också, med 1 st 12ax7 och 1 st el84 som jag också vill provköra med octalt i försteget.

Har inte fått svar på min beställning ännu så jag vet inte hur länge det dröjer att få hem dem.

MVH

MAttias

25 Feb 2010, 22:09
Profile WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]