View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 04:17



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Tolex, Black on green... 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Jun 2008, 15:15
Posts: 148
Location: Hässelby/Linköping
Post Tolex, Black on green...
Jag är på gång att bygga ett Marshall-inspirerat kabinett för en förstärkarbyggsats och funderar på att klä det med Black on green tolex. Det jag hittat finns att köpa på Tube Amp Doctor (http://www.tubeampdoctor.com/product_in ... ucts_id=64). Bilden är rätt kass så det är lite svårt att se hur det verkligen ser ut. Någon som vet om detta är OK och liknar det som fanns på gamla 60-tals Marshall? Jag tror detta varit på tapeten förut på bojen men kommer inte ihåg i vilket sammanhang...

/Jonas B


17 Feb 2010, 11:37
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post 
Jag tror att den på TAD betraktas som för grön, men har inte sett den själv. Har för mig att det inte finns någon riktigt bra tolex att köpa färdig utan att de flesta köper antingen svart och målar på lite grön/grått eller köper den för gröna och målar lite svartare... typ. Själv har jag just beställt en provbit från TubeTown, men har inga höga förhoppningar. Jag ska själv klä om en plexilåda så jag är idel öra om någon har ny info på området... Vet att Sven-Johan skrev lite i samband med omklädningen av hans small box, sen var väl Junk-deals-Örjan inne på samma ämne på vintage forumet lite senare.. Hittade inte trådarna vid en snabb sökning..

Å andra sidan tycker jag att det borde finnas en bra black on green levant tolex, eftersom efterfrågan uppenbarligen finns.


17 Feb 2010, 12:34
Profile

Joined: 12 Feb 2010, 23:19
Posts: 15
Location:
Post 
Jag har ett par meter green-on-black liggande (från TAD).

Har en Super Bass klon och en 2x15 klädd med den samma. Här är en usel bild men jag kan försöka fixa bättre.

Image




Batterist och rörpulare


17 Feb 2010, 17:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post 
Utmärkt Duracell.. Klart nyfiken på hur TAD-tolexen ser ut.. Har du någon uppfattning om hur den står sig i jämförelse med originalet?


17 Feb 2010, 20:16
Profile

Joined: 12 Feb 2010, 23:19
Posts: 15
Location:
Post 
Vet faktiskt inte eftersom jag inte sett orginalet. TAD tolexen är kraftig och av god kvalité. Personligen tycker jag att den är läcker, lite halvful som den är....

Hittade lite bättre bilder som togs av killen (http://www.tks.se) som byggde 2x15 lådan.

Image
<i>TAD tolex överst, vanlig underst"]

Image

Batterist och rörpulare


17 Feb 2010, 22:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post 
Jag tror (med betoning på tror) att det är lite "fel" mönster på den, samt att den är lite för grön.. Jag har endast en väldigt liten bit original att jämföra med. Om man kikar på TAD:s hemsida har man ju en Black Levant (som jag tycker ser ut att ha ett mer korrekt möster) samt Black om green tolex (kallar inte denna för levant)

Kanske tråden skulle fått bättre svar inne på vintageforumet...


18 Feb 2010, 10:37
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Här är tråden jag kommenterade detta i:
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=28302

Den gröna med pålagd svart färg som säljs idag är, som jag ser det, något helt annat än det som Marshall använt. Den kan vara snygg om man är ute efter en sådan färg, men den har inget med Marshall att göra! Den som är säker på något annat och har sett en gammal original-Marshall med sådan vinylklädsel får gärna rätta mig!

Lägg märke till att de allra, allra flesta Marshalls vinylklädsel inte är helt svart utan grön-grå-aktig i tonen. Se t.ex. mina bilder och kommentarer i tråden jag länkar till ovan.

Som jag nämner i den andra tråden, har jag gjort egen black-on-green (eller green-in-black som borde vara ett rättare namn) som, i alla fall jag tycker är en miljard gånger bättre och originallik än både de helsvarta och de svart-på-grön som säljs idag.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


18 Feb 2010, 11:24
Profile
User avatar

Joined: 09 Jun 2008, 15:15
Posts: 148
Location: Hässelby/Linköping
Post 
Hittade gamla tråden kring detta med Sven-Johans detaljerade utläggning -http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=28302

Innehåller nog svar på det mesta om hur läget ligger, men om någon har något nytt vetande att tillägga så blir vi glada!

/Jonas B


18 Feb 2010, 11:26
Profile
User avatar

Joined: 09 Jun 2008, 15:15
Posts: 148
Location: Hässelby/Linköping
Post 
Sven-Johan var ett par minuter snabbare[:)]!
/ Jonas B


18 Feb 2010, 11:28
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Svullo wrote:

Utmärkt Duracell.. Klart nyfiken på hur TAD-tolexen ser ut.. Har du någon uppfattning om hur den står sig i jämförelse med originalet?
Det är antagligen den som, i förhållande, lyser illgrönt på mina bilder i den andra tråden. Kolla där! Som du ser står den sig förskräckligt dåligt mot Marshall original [xx(]! I så fall är helsvart mindre dåligt, tycker jag.

Om man inte fixar till själv, som jag har gjort. De ser klart bra ut jämfört med original. Knut och andra Marshallister som har sett dem kan nog intyga det...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


18 Feb 2010, 12:51
Profile
User avatar

Joined: 09 Jun 2008, 15:15
Posts: 148
Location: Hässelby/Linköping
Post 
Sven-Johan, vad använde du för typ av färg för att "gröngråa" den svarta levanten?

/Jonas B


18 Feb 2010, 13:57
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Gamla godingarna Humbrol Enamel. Matta färger i svart och olika kulörer militärgrönt som jag blandar tills det, typ, ser ut som på originalbiten jag har. Spär även ut blandningen med lacknafta till en lagom tunn blandning för att kunna torka av vinylen så att färgen blir kvar bara i strukturens gropar.

Jag gör alltså detta på den lösa metervaran, innan jag klipper till den och innan jag klär lådorna.

Tänk på att det finns olika kvalitet på dessa vinylklädslar, Tolex eller vad man vill kalla dem. Det finns också lite olika struktur på mönstret, som är olika lika originalen. Detta ser man ofta inte förrän man får grejerna [xx(].

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


18 Feb 2010, 16:30
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post 
Underbar information.. Endast på ljudbojen [;)]

Sven-Johan, det känns som om man alltid bara frågar dig, aldrig ger något tillbaka.. (Men jag hoppas den dagen kommer den med) Men jag dristar mig till att fråga dig två grejor till:

1. Vilken tolex är det du använt på din 68:a? Alltså var köpte du metervaran, vad hette den?

2. Din 68 ser ju riktigt välklädd ut.. Har du (eller någon annan) några bra tips på hur man gör själva klädningen? Typ är det varmluftspistol som gäller för att få till insidan av hörnen, vilket lim etc... Blir förvånad över hur lite jag finner via google om detta.

Som vanligt frågvis... [:p]


-Humbrol Enamel... nu blev man ju kraftigt nostalgisk..


18 Feb 2010, 22:23
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1860
Location: skaraborg
Post 
http://www.hobbex.se/p/pid,1916/t/product.html

20kr

<b>/ralvejd</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]


http://www.ralvejd.se/


18 Feb 2010, 22:31
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Svullo wrote:

...Vilken tolex är det du använt på din 68:a? Alltså var köpte du metervaran, vad hette den?...
Hmmm... Detta är en soppa [xx(]... Det är svårt att veta vad man får utan att ha kollat och känt på vinylen. Det skiljer en hel del mellan olika kvaliteter och utseenden trotts att de marknadsförs som samma... [xx(][V]. Köper man svart Tolex för Fender Blackface, tror man ju att de ska se likadan ut, men icke... Likadant om man köper sådan som ska vara Marshall Black Levant... Suck... [V]

Original på slutet av 60-talet och början av 70-talet var strukturen/mönstret på/i vinylen nästan identiskt på Fender- och Marshall-stärkare. Däremot skiljde det lite i färg, som jag tar upp i den andra tråden. Båda hade svart tyg på baksidan som jag gissar(!) är av bommul.

Min erfarenhet är att de vinyler som säljs för att vara Black Fender Tolex för blackface och silverface, oftast är de bästa, även till Marshall (trotts att den är helsvart). De flesta har dock lite för djup struktur för att vara helt rätt och en del har på tok för djup struktur. Man får kolla, vara noggrann och kräsen! Tyget på baksidan på dagens vinylklädslar verkar inte på långa vägar var av samma höga kvalitet som de gamla. En del har tunnt, avskyvärt skittyg [xx(].

Jag tror att jag köpt den jag använt för min Marshall-topp av LH-Musik, men jag köpte den för några år sedan eller så. Den är köpta för att vara, typ, Fender Black Tolex...

Quote:
...Din 68 ser ju riktigt välklädd ut.. Har du (eller någon annan) några bra tips på hur man gör själva klädningen? Typ är det varmluftspistol som gäller för att få till insidan av hörnen, vilket lim etc... Blir förvånad över hur lite jag finner via google om detta...
Tack! Ja, den är välklädd och ser mycket bra ut...[^][:)]

Hmmm... Men... Nä, alla de tipsen orkar jag, tyvärr, inte att ta upp... Inte just nu i alla fall... Snälla, ha överseende med det...

Grundtipsen är dock:

Man måste vara YTTERST NOGGRANN!! Man måste ha JÄRNKOLL på hur originalen ser ut, och göra så att det ser likant ut!! Helst ha ett original att jämföra med, eller massor av närbilder på ett original. Man måste, innan man börjar, NOGA planera ALLA små steg som ska göras, speciellt hörn och andra specialgrejer som inte är enkla, flata ytor. Vid planeringen och vid utförandet är vetskap om hur originalen är, HELT och fundamentalt nödvändig!

Jag använder vanligt, klassiskt gult, starkt luktande kontaktlim. För mig funkar det bäst, men här finns massa olika andra uppfattningar som florerar bl.a. här, och som säkert kommer att komma upp... Jag är kaxig och säger bara; kolla på mina omklädningar och avgjör själva...

Varmluftspistol behövs inte. Vinylen blir lite mjukare, typ, precis lagom faktiskt, av lösningsmedlet i kontaktlimmet... [;)]

Quote:
...Humbrol Enamel... nu blev man ju kraftigt nostalgisk...
Jo, sannerligen [:p]... Välkommen till klubben... [:)][:)][:p][:o)][:o)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


20 Feb 2010, 19:47
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post 
Tack Sven-Johan!

Närmar mig dagen-D då jag ska klä om min 67:a SLP.... Planerar allt i minsta detalj innan jag kör igång. Tur man inte behöver ha bråttom..


20 Feb 2010, 20:09
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: Tolex, Black on green...
"Båda hade svart tyg på baksidan som jag gissar(!) är av bommul"

Ja hur var det med det där... Jag har nu på gång en rulle som påstås vara äkta Marshall levant från Plexi-eran, men.. den har vit baksida... :( Även den lilla originalbit jag har själv från 67 har svart baksida.. Så fanns det verkligen någon med vit baksida?? Eller är det jag som håller på att bli blåst igen?


Ämnet är kanske uttjatat, jag hoppas det finns någon mer nörd kvar på forumet :D


15 Mar 2012, 23:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.