| Author |
Message |
|
Wicca
Joined: 07 Jan 2003, 18:00 Posts: 669 Location: Alingsås
|
 LCD-tv kunniga bojjare?
Tjenixen! Jag är på g att inhandla en 32tums lcd-tv snart och har såklart kikat runt lite på nätet, dock verkar det vara en hel djungel där ute och det är grymt svårt att veta skillnader osv. Till slut har jag iaf lyckats få ner antalet intressanta apparater till 4: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=42 ... 588,402815Dessa 4 känns väldigt "lika", men jag vet inte. Är det någon som har någon koll på något som är annorlunda eller bättre/sämre med något märke? Självklart vet jag att jag bör gå och kika på apparaterna med mina egna ögon och det ska jag också, tänkte bara om någon har lite bättre koll än jag? [:)] _______ http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet] Mail: wiccarocker. hos gmail.com
|
| 13 Feb 2010, 16:16 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
LCD va e de? Ungarna retar mig för nåt med tjock-TV, men jag förstår inte vad dom menar... [:I] [:D] [8D] [:D] <hr noshade size="1">  <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">
|
| 13 Feb 2010, 16:43 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Philips-TVn är ju snyggast i alla fall[^] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 13 Feb 2010, 16:48 |
|
 |
|
Blues66
Joined: 02 Dec 2009, 23:48 Posts: 693
|
Vet inget om skillnader mellan de olika märkena/modellerna, men har Sonyn från din lista och är mycket nöjd med både bild och ljud, så den kan jag rekommendera! Blues66
|
| 13 Feb 2010, 17:26 |
|
 |
|
Nito
Joined: 20 Dec 2004, 22:27 Posts: 324 Location:
|
jag har ingen egentlig vettig hjälp att komma med, men jag blev tvungen köpa en ny tv igår och efter otaliga rundor i olika TV affärer så hade jag till slut kommit till punkten att jag på något outgrundligt sätt bestämt mig för en TV och säger till säljaren att "den tar jag", japp, inga problem och säljaren går till datorn och börjar knappa och ger mig beskedet, den är slut. jaha, bara börja om och titta och efter ett bra tag har jag betsämt mig för en annan, och ni gissar nog redan, jepp den är också slut. då meddelar jag bara åt säljaren att nu skiter jag i det här och är utan TV och är på väg ut ur affären och då kommer någon chefstyp eller nåt och meddelar att jag får köpa modell "turbo XXXL plus någonting" för nån tusenlapp under internetpriset och den FINNS i lager  så jag är nu med TV till slut, hoppas du har mer tur än mig och slipper en halv infarkt i frustration 
|
| 13 Feb 2010, 18:35 |
|
 |
|
Krippa
Joined: 22 May 2006, 10:07 Posts: 787 Location: Ståkkålm
|
I den prisklassen är Sony ett relativt säkert kort, de har oftast minst destruktiv bildbehandling där dessutom de flesta "förbättrande" funktioner går att stänga av. Framförallt Philips gör att allt ser ut att vara filmat med DV-kamera och Samsung har dynamisk kontrast som inte går att stänga av plus väldigt märklig färgåtergivning (extremt kall färgtemperatur). LG brukar vara halvrisiga i största allmänhet med mycket banding och risig svärta.
|
| 13 Feb 2010, 22:16 |
|
 |
|
Wicca
Joined: 07 Jan 2003, 18:00 Posts: 669 Location: Alingsås
|
Gah... Ju mer jag kollar runt desto mer tänker jag "Men om jag lägger till lite slantar så kan jag ju gå upp några tum.". Är hittills uppe och är riktigt sugen på en ordentlig 42" för runt 6500 pix... Större än så får nog inte plats på mitt skrivbord. [8D] Nefan, ska man göra något så ska man göra det ordentligt, right? [:)] Krippa: Vad är banding? _______ http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet] Mail: wiccarocker. hos gmail.com
|
| 13 Feb 2010, 22:25 |
|
 |
|
pafal
Joined: 04 Feb 2003, 08:49 Posts: 983
|
Wicca wrote: Gah... Ju mer jag kollar runt desto mer tänker jag "Men om jag lägger till lite slantar så kan jag ju gå upp några tum.". Är hittills uppe och är riktigt sugen på en ordentlig 42" för runt 6500 pix... Större än så får nog inte plats på mitt skrivbord. [8D] Nefan, ska man göra något så ska man göra det ordentligt, right? [:)] Krippa: Vad är banding? _______ http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet] Mail: wiccarocker. hos gmail.com I den prisklassen får du npg en ungefär lika halvkass tv //Patrik
|
| 13 Feb 2010, 23:06 |
|
 |
|
Wicca
Joined: 07 Jan 2003, 18:00 Posts: 669 Location: Alingsås
|
pafal wrote:
I den prisklassen får du npg en ungefär lika halvkass tv
//Patrik
Lust att utveckla det påståendet lite? Menar du att jag får en halvkass 32" för 5000 kr? Vad räknar du som en "halvkass" tv? Hur mycket tycker du att man bör lägga för att få en schysst 32"-42"? _______ http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet] Mail: wiccarocker. hos gmail.com
|
| 14 Feb 2010, 00:25 |
|
 |
|
daffyd
Joined: 08 Mar 2008, 17:58 Posts: 3440 Location:
|
Håll dig till ett erkänt märke och se till så att du får kontakter där bak så du kan koppla in datorn. Jag köpte min förra året, en Toshiba 32a som va ett demoex, nyligen framtaget. Gav endast 4000:- för den och har en kanonbild och massa anslutningar. Helt supernöjd med den och dom flesta apparaterna börjar bli riktigt bra idag. Så ge inte onödigt mycke pengar p.g.a en massa snack hit o dit[;)]. Lycka till! Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com
|
| 14 Feb 2010, 01:24 |
|
 |
|
klast
Joined: 29 May 2005, 11:28 Posts: 1376 Location: Eskilstuna
|
Vi kör med budget-TV och har 3 st LG i huset. Den näst nyaste fick fel på bildelementen, som tur var inom garantitiden på 2 år. Vet inte om det är typiskt för LG. Det enda som retar mig nu är att de kastat om några knappar på fjärrkontrollen på den nyaste.
Klas
...all the times I've had to play while people sat there drunk...
|
| 14 Feb 2010, 10:59 |
|
 |
|
PGW
Joined: 27 May 2008, 11:07 Posts: 1981 Location:
|
Ta den du gillar bilden bäst på, för egen del är jag väldigt nöjd med Samsung. Vill minnas att jag valde baserat på positiva erfarenheter av deras datorskärmar, att den tog upp minst "onödig plats" & hade relativt lågt energibehov. Ska väl tillägga att jag inte direkt är film eller tv-beroende.
You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!
|
| 14 Feb 2010, 14:06 |
|
 |
|
jöjje
Joined: 05 Jul 2006, 09:40 Posts: 115 Location:
|
Jag har Bravian i din listan. Kanon! Är mest positivt överaskad av ljudet. Har alla kontakter jag behöver.
|
| 14 Feb 2010, 17:33 |
|
 |
|
kjelle
Joined: 18 Mar 2007, 21:58 Posts: 8742 Location: Uppsala
|
Krippa wrote: I den prisklassen är Sony ett relativt säkert kort, de har oftast minst destruktiv bildbehandling där dessutom de flesta "förbättrande" funktioner går att stänga av. Framförallt Philips gör att allt ser ut att vara filmat med DV-kamera och Samsung har dynamisk kontrast som inte går att stänga av plus väldigt märklig färgåtergivning (extremt kall färgtemperatur). LG brukar vara halvrisiga i största allmänhet med mycket banding och risig svärta.
Köpte ny TV strax innan jul, och det blev just en LG LCD/LED 47". Jämförde med SONYs, Panasonics och Samsungs modeller i samma prisklass och storlek, och dom andra bleknade till förmån för LG:n. Är alltså av en annan åsikt. Det är ju bara att testa! Det blev en 32" också, men då en Samsung. Runt 32-36" finns det mycket som är väldigt prisvärt. 
|
| 14 Feb 2010, 20:58 |
|
 |
|
Krippa
Joined: 22 May 2006, 10:07 Posts: 787 Location: Ståkkålm
|
Wicca wrote: Krippa: Vad är banding?
Här finns en bra beskrivning med tydliga exempelbilder: http://en.wikipedia.org/wiki/Colour_banding. Det brukar framförallt vara tydligt i mörka scener och scener med dimma. Hade enorma problem med det på den LG jag hade innan jag köpte den Pioneer-plasma jag har nu. Har sett det på alla LG's jag kollat på när jag varit inne i Onoff/Mediamarkt mfl.
|
| 14 Feb 2010, 23:07 |
|
 |
|
Wicca
Joined: 07 Jan 2003, 18:00 Posts: 669 Location: Alingsås
|
Ash, det här borde jag väl kunnat räkna ut med lilltån skulle inträffa. [:D] Nåja, jag ska till elgiganten imorrn eftermiddag och byta ett trasigt usb-minne så då ska jag passa på att kolla på tv-apparater tills ögonen ramlar ur. Sen ska jag stoppa tillbaka dom igen och köra hem. [:)] Tack för alla svar iaf. Krippa: Aha, ja det ser ju inte så trevligt ut, ska tänka på det. _______ http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet] Mail: wiccarocker. hos gmail.com
|
| 15 Feb 2010, 19:52 |
|
 |
|
bassace
Joined: 05 Aug 2004, 16:53 Posts: 262 Location: Malmö
|
Skaffade nyligen en Samsung LE40B755. Är i stort nöjd, fick dock labba och testa en hel del med inställningarna först för att få bra färger men nu är bilden riktigt naturtrogen och bra. Är något besviken på att den är ganska känslig för betraktningsvinkeln för bästa bild. Den har även ganska stor latency mellan ljud och bild om man som jag kör ljudet direkt från digiboxen till 5.1-förstärkaren. Har ingen lipsync-inställning i stärkaren så jag fick skaffa en delaybox för att få ordning på synken, latencyn visade sig vara mellan ca 106-132 ms beroende på källa. <font color="navy"><font size="1"><center>- det viktiga är inte vad man har utan hur man använder det - http://www.greatnorthern.tk</center></font id="size1"></font id="navy">
|
| 16 Feb 2010, 01:09 |
|
 |
|
bassace
Joined: 05 Aug 2004, 16:53 Posts: 262 Location: Malmö
|
Inga som helst problem för mina ögon med banding, clouding och allt vad det heter på min Samsung. Däremot är 200Hz funktionen inte så bra som jag förväntade mig. <font color="navy"><font size="1"><center>- det viktiga är inte vad man har utan hur man använder det - http://www.greatnorthern.tk</center></font id="size1"></font id="navy">
|
| 16 Feb 2010, 01:11 |
|
|