View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 01:24



Reply to topic  [ 18 posts ] 
LCD-tv kunniga bojjare? 
Author Message

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post LCD-tv kunniga bojjare?
Tjenixen!

Jag är på g att inhandla en 32tums lcd-tv snart och har såklart kikat runt lite på nätet, dock verkar det vara en hel djungel där ute och det är grymt svårt att veta skillnader osv.

Till slut har jag iaf lyckats få ner antalet intressanta apparater till 4:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=42 ... 588,402815

Dessa 4 känns väldigt "lika", men jag vet inte. Är det någon som har någon koll på något som är annorlunda eller bättre/sämre med något märke?

Självklart vet jag att jag bör gå och kika på apparaterna med mina egna ögon och det ska jag också, tänkte bara om någon har lite bättre koll än jag? [:)]

_______
http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet]

Mail: wiccarocker. hos gmail.com


13 Feb 2010, 16:16
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
LCD va e de? Ungarna retar mig för nåt med tjock-TV, men jag förstår inte vad dom menar... [:I] [:D] [8D] [:D]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">


13 Feb 2010, 16:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
Philips-TVn är ju snyggast i alla fall[^]

-----------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


13 Feb 2010, 16:48
Profile WWW

Joined: 02 Dec 2009, 23:48
Posts: 693
Post 
Vet inget om skillnader mellan de olika märkena/modellerna, men har Sonyn från din lista och är mycket nöjd med både bild och ljud, så den kan jag rekommendera!

Blues66


13 Feb 2010, 17:26
Profile

Joined: 20 Dec 2004, 22:27
Posts: 324
Location:
Post 
jag har ingen egentlig vettig hjälp att komma med, men jag blev tvungen köpa en ny tv igår och efter otaliga rundor i olika TV affärer så hade jag till slut kommit till punkten att jag på något outgrundligt sätt bestämt mig för en TV och säger till säljaren att "den tar jag", japp, inga problem och säljaren går till datorn och börjar knappa och ger mig beskedet, den är slut.
jaha, bara börja om och titta och efter ett bra tag har jag betsämt mig för en annan, och ni gissar nog redan, jepp den är också slut.
då meddelar jag bara åt säljaren att nu skiter jag i det här och är utan TV och är på väg ut ur affären och då kommer någon chefstyp eller nåt och meddelar att jag får köpa modell "turbo XXXL plus någonting" för nån tusenlapp under internetpriset och den FINNS i lager :)
så jag är nu med TV till slut, hoppas du har mer tur än mig och slipper en halv infarkt i frustration :)


13 Feb 2010, 18:35
Profile ICQ WWW

Joined: 22 May 2006, 10:07
Posts: 787
Location: Ståkkålm
Post 
I den prisklassen är Sony ett relativt säkert kort, de har oftast minst destruktiv bildbehandling där dessutom de flesta "förbättrande" funktioner går att stänga av. Framförallt Philips gör att allt ser ut att vara filmat med DV-kamera och Samsung har dynamisk kontrast som inte går att stänga av plus väldigt märklig färgåtergivning (extremt kall färgtemperatur). LG brukar vara halvrisiga i största allmänhet med mycket banding och risig svärta.


13 Feb 2010, 22:16
Profile

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post 
Gah... Ju mer jag kollar runt desto mer tänker jag "Men om jag lägger till lite slantar så kan jag ju gå upp några tum.". Är hittills uppe och är riktigt sugen på en ordentlig 42" för runt 6500 pix...

Större än så får nog inte plats på mitt skrivbord. [8D]

Nefan, ska man göra något så ska man göra det ordentligt, right? [:)]


Krippa: Vad är banding?


_______
http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet]

Mail: wiccarocker. hos gmail.com


13 Feb 2010, 22:25
Profile

Joined: 04 Feb 2003, 08:49
Posts: 983
Post 
Wicca wrote:

Gah... Ju mer jag kollar runt desto mer tänker jag "Men om jag lägger till lite slantar så kan jag ju gå upp några tum.". Är hittills uppe och är riktigt sugen på en ordentlig 42" för runt 6500 pix...

Större än så får nog inte plats på mitt skrivbord. [8D]

Nefan, ska man göra något så ska man göra det ordentligt, right? [:)]


Krippa: Vad är banding?


_______
http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet]

Mail: wiccarocker. hos gmail.com


I den prisklassen får du npg en ungefär lika halvkass tv

//Patrik


13 Feb 2010, 23:06
Profile

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post 
pafal wrote:


I den prisklassen får du npg en ungefär lika halvkass tv

//Patrik



Lust att utveckla det påståendet lite?

Menar du att jag får en halvkass 32" för 5000 kr?
Vad räknar du som en "halvkass" tv?
Hur mycket tycker du att man bör lägga för att få en schysst 32"-42"?

_______
http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet]

Mail: wiccarocker. hos gmail.com


14 Feb 2010, 00:25
Profile
User avatar

Joined: 08 Mar 2008, 17:58
Posts: 3440
Location:
Post 
Håll dig till ett erkänt märke och se till så att du får kontakter där bak så du kan koppla in datorn. Jag köpte min förra året, en Toshiba 32a som va ett demoex, nyligen framtaget. Gav endast 4000:- för den och har en kanonbild och massa anslutningar. Helt supernöjd med den och dom flesta apparaterna börjar bli riktigt bra idag. Så ge inte onödigt mycke pengar p.g.a en massa snack hit o dit[;)]. Lycka till!
Mvh Daffyd

Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com


14 Feb 2010, 01:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 May 2005, 11:28
Posts: 1376
Location: Eskilstuna
Post 
Vi kör med budget-TV och har 3 st LG i huset. Den näst nyaste fick fel på bildelementen, som tur var inom garantitiden på 2 år. Vet inte om det är typiskt för LG.
Det enda som retar mig nu är att de kastat om några knappar på fjärrkontrollen på den nyaste.

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...


14 Feb 2010, 10:59
Profile WWW

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
Ta den du gillar bilden bäst på, för egen del är jag väldigt nöjd med Samsung.
Vill minnas att jag valde baserat på positiva erfarenheter av deras datorskärmar, att den tog upp minst "onödig plats" & hade relativt lågt energibehov.
Ska väl tillägga att jag inte direkt är film eller tv-beroende.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!


14 Feb 2010, 14:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Jul 2006, 09:40
Posts: 115
Location:
Post 
Jag har Bravian i din listan. Kanon! Är mest positivt överaskad av ljudet. Har alla kontakter jag behöver.


14 Feb 2010, 17:33
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Krippa wrote:

I den prisklassen är Sony ett relativt säkert kort, de har oftast minst destruktiv bildbehandling där dessutom de flesta "förbättrande" funktioner går att stänga av. Framförallt Philips gör att allt ser ut att vara filmat med DV-kamera och Samsung har dynamisk kontrast som inte går att stänga av plus väldigt märklig färgåtergivning (extremt kall färgtemperatur). LG brukar vara halvrisiga i största allmänhet med mycket banding och risig svärta.


Köpte ny TV strax innan jul, och det blev just en LG LCD/LED 47". Jämförde med SONYs, Panasonics och Samsungs modeller i samma prisklass och storlek, och dom andra bleknade till förmån för LG:n.

Är alltså av en annan åsikt. Det är ju bara att testa!

Det blev en 32" också, men då en Samsung. Runt 32-36" finns det mycket som är väldigt prisvärt.

Image


14 Feb 2010, 20:58
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:07
Posts: 787
Location: Ståkkålm
Post 
Wicca wrote:
Krippa: Vad är banding?


Här finns en bra beskrivning med tydliga exempelbilder: http://en.wikipedia.org/wiki/Colour_banding. Det brukar framförallt vara tydligt i mörka scener och scener med dimma.
Hade enorma problem med det på den LG jag hade innan jag köpte den Pioneer-plasma jag har nu. Har sett det på alla LG's jag kollat på när jag varit inne i Onoff/Mediamarkt mfl.


14 Feb 2010, 23:07
Profile

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post 
Ash, det här borde jag väl kunnat räkna ut med lilltån skulle inträffa. [:D]

Nåja, jag ska till elgiganten imorrn eftermiddag och byta ett trasigt usb-minne så då ska jag passa på att kolla på tv-apparater tills ögonen ramlar ur. Sen ska jag stoppa tillbaka dom igen och köra hem. [:)]

Tack för alla svar iaf.

Krippa: Aha, ja det ser ju inte så trevligt ut, ska tänka på det.

_______
http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet]

Mail: wiccarocker. hos gmail.com


15 Feb 2010, 19:52
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 16:53
Posts: 262
Location: Malmö
Post 
Skaffade nyligen en Samsung LE40B755. Är i stort nöjd, fick dock labba och testa en hel del med inställningarna först för att få bra färger men nu är bilden riktigt naturtrogen och bra. Är något besviken på att den är ganska känslig för betraktningsvinkeln för bästa bild. Den har även ganska stor latency mellan ljud och bild om man som jag kör ljudet direkt från digiboxen till 5.1-förstärkaren. Har ingen lipsync-inställning i stärkaren så jag fick skaffa en delaybox för att få ordning på synken, latencyn visade sig vara mellan ca 106-132 ms beroende på källa.

<font color="navy"><font size="1"><center>- det viktiga är inte vad man har utan hur man använder det -
http://www.greatnorthern.tk</center></font id="size1"></font id="navy">


16 Feb 2010, 01:09
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 16:53
Posts: 262
Location: Malmö
Post 
Inga som helst problem för mina ögon med banding, clouding och allt vad det heter på min Samsung. Däremot är 200Hz funktionen inte så bra som jag förväntade mig.

<font color="navy"><font size="1"><center>- det viktiga är inte vad man har utan hur man använder det -
http://www.greatnorthern.tk</center></font id="size1"></font id="navy">


16 Feb 2010, 01:11
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.