View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 14:47

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Lysrörs - Nättrafo brumm via pickup 
Author Message

Post Lysrörs - Nättrafo brumm via pickup
Jag får via gitarren lysrörs eller nättrafo brumm vilket inte är ovanligt, men med förstärkaren som jag har byggt ( Gainsteg -> Gainsteg/katodföljare -> PI -> EL84 ), är det väldigt känsligt oavsett gitarr, Skruvar jag ner volymen på gitarren så är det tyst.

Min fundering är alltså, finns det något sammband med att förstärkaren kan vara känsligare mot detta fenomen

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

11 Feb 2010, 10:46
Profile

lysrörs eller nättrafo brumm

????

NÄR brummar det?? Alltid? När du har lysrör på? När du står mindre än 2m från förtärkaren??

b

11 Feb 2010, 10:51
Profile

Kör du förstärkaren i jordat uttag...? (Naturligtvis, men måste ändå fråga)

Har du flyttat stärkaren till något ställe där det inte finns andra störningskällor?

En upptäckt jag gjorde förra veckan var att första förstegsrör i en stärkare jag höll på med gav ett brum som bara uppstod med gitarren inkopplad. Brummet påverkades av volymen på gitarren. Testade olika gitarrer, kablar, flyttade runt i lokalen. När jag till slut bytte röret försvann alla problem.

/Gunnar

11 Feb 2010, 11:49
Profile

Kör du förstärkaren i jordat uttag...? (Naturligtvis, men måste ändå fråga)

Har du flyttat stärkaren till något ställe där det inte finns andra störningskällor?

En upptäckt jag gjorde förra veckan var att första förstegsrör i en stärkare jag höll på med gav ett brum som bara uppstod med gitarren inkopplad. Brummet påverkades av volymen på gitarren. Testade olika gitarrer, kablar, flyttade runt i lokalen. När jag till slut bytte röret försvann alla problem.

/Gunnar

Har inte provat att byte första röret men hade det i tankarna i går kväll

11 Feb 2010, 14:20
Profile

Quote:
lysrörs eller nättrafo brumm

????

NÄR brummar det?? Alltid? När du har lysrör på? När du står mindre än 2m från förtärkaren??

b

Det brummar alltid men kraftigare med lysrören tända, brummet minskar med avståndet till förstärkaren

11 Feb 2010, 14:21
Profile

Första röret!!! ABSOLUT!!! KAN hjälpa med att skärma av röret. Om inte rörhållaren är byggd för "kåpa" kan man som göra Philips ofta gjorde: En plåt formas över röret- jag gissar!! att den måste vara magnetisk- så jag TROR inte det hjälper med aluminium-folie (som iofs hjälper mot elektriska fält- men inte mot detta , om det är som jag tror att det är magnetiska fält)

Jag GISSAR på att även din nättransformator är dåligt "skärmad" alternativt felvänd.
Hade själv ett hembygge där det gjorde susen (ur brumsynpunkt från gitarren) att vridas trafon 90 grader. Brummar det även om du står på kortsidan av förstärkaren??

b

11 Feb 2010, 14:51
Profile

Första röret!!! ABSOLUT!!! KAN hjälpa med att skärma av röret. Om inte rörhållaren är byggd för "kåpa" kan man som göra Philips ofta gjorde: En plåt formas över röret- jag gissar!! att den måste vara magnetisk- så jag TROR inte det hjälper med aluminium-folie (som iofs hjälper mot elektriska fält- men inte mot detta , om det är som jag tror att det är magnetiska fält)

Jag GISSAR på att även din nättransformator är dåligt "skärmad" alternativt felvänd.
Hade själv ett hembygge där det gjorde susen (ur brumsynpunkt från gitarren) att vridas trafon 90 grader. Brummar det även om du står på kortsidan av förstärkaren??

b

Hmm. skall prova med att skärma röret och även att byta rör.
Tarfon är en ringkärne variant men det kanske händer något om jag vrider på den.
Har även en liten 12 volts trafo för drivning av relän den kanske behöver en vridning skall prova.

Tack för tipsen

11 Feb 2010, 15:16
Profile

Har under åren gjort några gitarrkablar av 75 ohms , vit , koaxialkabel och mont. Biltemas guldfärgade kontakter . Dom har funkat bra , tycker jag ....... men inte i mitt senaste bygge . Det brummade ..... men det minskade ordentligt när jag bytte till en " Hotline professional - audio line cable " .

11 Feb 2010, 22:46
Profile

Igår provade jag med att byta första röret ingen skillnad sedan satte jag en kåpa över röret, kåpan fick jag hålla på plats så den blev gjordad, vilken skillnad, bytte direkt rörsockel till en med kåpa.

12 Feb 2010, 12:06
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]