View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 10:22

Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Toppen helt död 
Author Message

Tubis wrote:

linusberg wrote:

Hehe.. Tubis vafasen...

Noterar du hur layouten på midiswitchningen ser ut, tänk om man hade gluttat här innan vi höll på och härjade, Näst intill identisk layout med den första PIC baserade vi härjade fram. =)

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks
Fattar inte mycket. Varför går signalen tillbaks från realydrivarna in i picen igen? Var det verkligen en sån grej du tog fram?

Nja, utbitarna vart ganska snabbt annorlunda efter det blev arduino och integrerade relaydrivare istället, men den första var pic baserade vi skissade på var VÄLDIGT likt. Ganska likt första utkastet tom som jag ritade för hand till dig. Roligt att se att det blev rätt, även om det blev en annan lösning sen ändå.

Undrar jag hur mycket tid man kan spara på att klura genom att verkligen plöjja udda scheman efter lösningar på det man försöker implimentera, man är säkert sällan ensam när man ställs in för ett problem att lösa, så chansen är väl att någon har klurat innan en annan, och lösningen är säkert ofta bättre än vad en annan klurar ut =).

Förlåt för att det blev OT, carry on... [:D]

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

25 Jan 2010, 21:30
Profile ICQ WWW

Så långt vad som e gjort e att jag lödat om samtliga kort samt socklar.
Uppebarligen har det gjort ngn nytta,för en rörstärks karaktäristiska värme kom iaf som ett brev på posten.
Men....
Tonstackarna gör i princip fortfarande inget vettigt,å vad vidare är verkar den halvlustigt voicad för å va ärlig.

Clean kanalen e ok...
Men distkanalerna,om nu än med en dist som känns ett ton tightare,lämnar lugnt sagt en del övrigt att önska.

En reflektion jag gjorde var att mängden tenn på kortens lödpunkter var patetiskt lite.
Alltså...till den grad att det knappt täckte hålen...
Vidare som sagt så hade denna specifikt en större mängd oxider runt ett antal av punkterna framför allt till förstegsrören.

Nästa steg blir att mäta pottarna framför allt till diskant,men att alla tre skulle vara gone by west känns ju mindre rimligt.
Den e mkt ljus...rent av skränig,även med diskanten nervriden så mkt tygen håller.

Å..inte fan arbetar mid eller bas mkt bättre...

jesper@gofastparts.se

26 Jan 2010, 19:26
Profile

Lite gay att följa det schemat. Hatar när dom slänger fram och tillbaka mellan olika sidor i signalväg. [xx(]

26 Jan 2010, 20:08
Profile

Kan inte annat än hålla med Johan,å det ironiska e att så stökigt som schemat e i mitt tycke...ja det e inte korten iaf.
Layouten på de bitarna e snarare logiska.
Dvs ett kort till pottar-tonstackar osv.
Nästa kort till volymer å switchar.(Boost,expand å allt va fan de nu e)

Sen har vi ett kort som håller alla "ad-ons" i form av reverb,midi osv,å uppepå det ett kort till rördelen av försteget.

Slutrören i sin tur sitter separat vid sidan av i i det här fallet två socklar,å jag antar att 100 wattarn bara har 4 dito istället.

Accutronics tanken sitter i själva lådan på normalt vis å trafona pekar uppåt allihop.
Mao e där inte värmespridning in mot korten iaf.

Ngt annat jag reagerade starkt på var att det enda korten som leder till pottarna sitter fast i e.....pottarna...[8D]
Känns la kanske inte som den mest genomtänkta av lösningar eftersom de flesta av pottarna iom det enbart sitter fast i sina lödben i de mkt långa korten.....
Rent mekaniskt kanske inte den mest genomtänkta av lösningar på lite sikt i min mening.

jesper@gofastparts.se

26 Jan 2010, 20:20
Profile

Problemet e att toppen matar ur sig en EQ kurva oavsett kanal med allt för mkt "hängmatta" som en glad mustasch.
Vidare känns tonstackarna okänsliga rent generellt.
De gör verkligen inte mkt.

Som synes saknar ju ett antal av förstegs trioderna bla katod kondningar.
Kunde det vara ngt?

Även kikat på anodmotståndsvärdena..

Men mer än ngt annat behöver jag lägga mer dynamik i tonpottarna.

jesper@gofastparts.se

29 Jan 2010, 11:53
Profile

Tonstackarna är ju uppbyggda på klassisk Marshallmaner med en katodriven tonestack och samma värden. Bör inte ge mer hängmatta än en 2203 och kontrollerna bör ta precis så.

Kanalerna är dessutom utformade för att accentuera mid. Det finns inget vad jag kan se i kretsen som skulle ge en onormal hängmatta utöver den lilla som en tonkontroll med mid på max skapar. Ökar du midpotens värde kan du få lite mer mid till en gräns. Mer än dubbla värdet är nog ingen ide.

Att slänga kondingar på katoderna....nja slänger du en över 10k får du på tok för mycket dist i det steget. Detta är ingen 2203 eftersom du har ett diststeg innan det med 10k och att avkoppla 10karen i detta..nja. I sådana fall inte helt. Över 820ohmaren kan du få lite mer sustain och kompression i disten...men lite sämre separation på köpet. Att tweaka frekvensen med kondingar över dessa skulle inte jag gjort i alla fall.

Vill du få fram mer mid så sänk istället värdet på de beffintliga kondingarna och koppla av diskant. Då framhäver du midden mer.

29 Jan 2010, 12:57
Profile

Värdena på stackarna svarar inte mot vad den spelar-enkelt sagt.

Så frågan e om detta kan sitta nån annan stans.?

Grejen e att som de e kör jag den genom min Malmbergare med 4st tidiga Rola greenbacks,å om det finns EN låda som levererar mkt mid så e det just den...å lika fulla förbannat blir det en hängmatte kurva ur den.

Nu e det ju samtidigt så att som jag tidigare skrivit lödade jag ju om de "aktiva" korten i den.
Dvs det till volymstackarna,det till tonstackarna samt kortet till själv förstegsrörsdelen.
Det jag lämnade var kortet till midikontrollen mm,å när man kikar på schemat förefaller det ju som att signalen går den vägen på väg mot just tonstackar mm.

Vidare gav ju omlödningen av de andra korten en hel del-som sagt rörkräm samt en ganska stor skillnad i rumsnärvaro.

Jag tror jag gör så att jag sliter isär den igen å lödar om midi kortet med...för precis som du e inne på Johan så SKALL den inte låta som den gör med de värden som e för handen.
Ngt e kort å gott fortfarande fel om du frågar mig..

jesper@gofastparts.se

31 Jan 2010, 15:55
Profile

Idag hittade jag lite tid att löda om Midi korten samt de anslutningar för bandkabel som ligger lite här å var.
Gjorde mkt gott,å nu börjar den faktiskt prestera.

Samtidigt uppstog en annan grej,å jag antar att det e jag som felat ngn stans för clean kanalen brummar ngt när man drar upp förstegsvolymen.
De andra två kanalerna e inte påverkade alls,men å andra sidan verkar ju samtliga 3 kanaler helt separata ur det perspektivet.

Skall kika på den biten det närmaste,men en sak e säker å det e att omlödning till den största delen varit svaret här.

jesper@gofastparts.se

07 Feb 2010, 01:13
Profile

Angående brum...är inte glättningen till preampen lite i snålaste laget?

07 Feb 2010, 09:54
Profile

Jo,men samtidigt sitter det en trimpott där...kika skall du se.

jesper@gofastparts.se

07 Feb 2010, 10:34
Profile

Jo,men samtidigt sitter det en trimpott där...kika skall du se.

jesper@gofastparts.se
Vad har det med glättningen till preampen att göra?
Jag menar högspänningsglättningen.

07 Feb 2010, 10:52
Profile

Hur som visade sig problemet bestå i det fladder nya 12AX7 som sitter i V1.

Tror faktiskt den här börjar hitta hem.
Börjar låta å funka som man kan förvänta.

jesper@gofastparts.se

07 Feb 2010, 17:58
Profile
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2