|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
Är rören slut och kan man ersätta KT88 med 6550?
| Author |
Message |
|
Tarzan
|
 Är rören slut och kan man ersätta KT88 med 6550?
Tjenare
Registrerade mig här för att det verkar vara ett av de forumen med mest kunnigt folk inom rörstärkare.
Det är så att min basförstärkare har börjat bettet sig lite konstigt de senaste repen, efter ca 30-60 min, grovt räknat, så sjunker volymen väldigt mycket så att man knappt hör nånting och det sprakar lite, om jag då slår av/på standby knappen så funkar den galant lika länge innan samma fenomen inträffar.
Min första tanke var att rören är slut och behövs bytas, men eftersom jag är student och därmed urfattig vill jag höra med er kunniga innan jag slänger ut alla min pengar på nya rör.
Vad kan det vara som är fel eller är det så att rören börjar dö?
Slutstegs rören är ungefär 3-3½ år gamla och förstegs rören har jag ingen aning om.
Stärkaren är en Trace elliot QuatraValve.
Om det nu är så att rören behövs bytas, vilket verkar troligt, så vad ska jag då välja?
Just nu sitter det EH KT88or i slutsteget och 2 st EH 12ax7or i försteget.
Till min stora fasa skulle en ny uppsättning rör av samma modell kosta ca 2300kr på GMF så jag googlade lite och hittade en tysk sida(tube-town.de) där jag hittade samma rör för 128 Euro det är ungefär på pricken så mycket pengar jag har så då kommer jag inte ha råd att lämna in den för BIAS justering så då tänkte ja att man kanske kan ersätta KT880r med 6550 rör, dom är ju lite billigare och som jag förstått det är de lika sockel på de båda modellerna?
Är det möjligt och hur låter det olika rören i förhållande till varandra?
Om ni har förslag på ännu billigare sidor eller andra typer/märken av rör tar jag gärna emot det, behöver ju liksom inte vara Electro harmonix, tog bara dom som exempel eftersom det sitter sånna i nu.
Mvh Jocke
|
| 04 Feb 2010, 20:09 |
|
 |
|
rudmark
|
Rören är nog inte slut. Vänta med inköp. Snart kommer fler råd från nån. Verkar kanske vara ngn e-lyt eller dyl.
|
| 04 Feb 2010, 21:57 |
|
 |
|
Tarzan
|
Ve ju skönt om det vore så, antar att det är bra mycket billigare än att byta rör.
/Jocke
|
| 04 Feb 2010, 23:21 |
|
 |
|
Tubis
|
Man brukar byta alla elektrolytkondingar när det kommer till stärkare med år på nacken. Hur gammal är den? Typ 20bast eller? Går givet att meckla med att identifiera enbart vilken som är knas men när det kommer till äldre stärkare så skulle jag plöjt av alla och det vill nog de flesta reparatörer göra. Om detta är billigare än rörbyte beror på hur det ser ut i stärkaren. Är det höga spänningar och mycket kapacitans kan det mycket väl rulla på i kronor. Ska du dessutom betala för arbetet så är det mer arbete involverat i att byta kondingarna än att byta rör. Du måste nog i vilket fall betala för en felsökning och du inte vill chansa på komponenter och hoppas att dessa löser det hela....det kan ju bli antingen billigt eller dyrt beroende på om du har turen eller inte med dig.
|
| 05 Feb 2010, 09:09 |
|
 |
|
Ocku
|
När det gäller ursprungsfrågan så upprepar jag en fråga jag ställt några gånger: Finns det någon som tillverkar KT88:or eller är det elektroniskt samma rör som 6550 som bara ser lite annorlunda ut?
------ Dom låter alla lika
|
| 05 Feb 2010, 13:35 |
|
 |
|
rudmark
|
Billighetslösning 1 Börja med att ta ut rören,(Och elsladden!!!) spraya rörsocklarna Billighetslösning 2 Är förstegsrören av samma typ (ecc83, 12 a*7) så byt plats sinsemellan. Ger uppslag ifall det skulle kunna ändra felet Billighetslösning 3 Kolla glapp och kalllödningar
(Och din fråga Ocku har jag inte det ringaste om ....[xx(])
|
| 05 Feb 2010, 14:16 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Ocku wrote: När det gäller ursprungsfrågan så upprepar jag en fråga jag ställt några gånger: Finns det någon som tillverkar KT88:or eller är det elektroniskt samma rör som 6550 som bara ser lite annorlun Dom låter alla lika
KT88 och 6550 är utbytbara mot varandra. Kan hända att biaskretsen/sgm måste justeras dock. Andra kan svara bättre på det här (om de nu bara drar ur tummen, så...)![:D] http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 05 Feb 2010, 16:24 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|