View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 05:18

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Återkoppling i 50 resp 100 Wattsstärkare 
Author Message

Post Återkoppling i 50 resp 100 Wattsstärkare
En frågeställning som ni gärna får diskutera och/eller hjälpa mig att förkovra mig i:

Låt oss säga att vi har en Marshall 50 Watts Lead (modell 1987) och en Marshall 100 Watts Super Lead (modell 1959). Låt oss också anta att de båda stärkarna, förutom transformatorer och antalet slutrör och sådant, är <u>exakt</u> lika. Även B+ och anodspänningar är desamma.

Vid lika inställningar på kontrollrattarna, borde då 100 Wattarn ge dubbelt så hög spänning på högtalarutgången mot vad 50 Wattarn ger. Det betyder, i så fall, att det blir dubbelt så mycket återkoppling i stärkaren i 100 Wattarn (om återkopplingsktretsen m.m. är exakt lika i de båda stärkarna).

Sett enbart ur återkopplingssynpunkt, borde, med andra ord, återkopplingsmotståndet i 50 Wattarn vara hälften så stort som i 100 wattarn, för att stärkarna ska få samma ljudkaraktär.

Kommentarer? Resonerar jag rätt?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

04 Feb 2010, 15:12
Profile

Vill du jämföra 50W mot 100W så skall det vara 1.41 gånger högre spänning. Det skall ske vid samma rattläge på båda stärkarna om de nu i övrigt är identiska.
Och så skall det vara samma värden på återkopplingen därför att effektökningen på rörsidan sker genom dubblerad ström VID SAMMA spänning och ut genom trafo in i lika stor last som för 50W.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/olekelo - testkörning av en "hemlis"

04 Feb 2010, 16:15
Profile WWW

jag tycker du gör en tankevurpa- men det kanske är jag som inte förstår HUR du menar-

MEN från 50W och 100W ger inte en fördubbling av SPÄNNINGEN. utan roten ur två (1,41)

och återkopplingen ändras ju inte beroende av HUR stor signalen är -utan är ett förhållande---

ber om ursäkt om jag har föstått din fråga fel!!

b

04 Feb 2010, 16:15
Profile

Och så skall det vara samma värden på återkopplingen därför att effektökningen på rörsidan sker genom dubblerad ström VID SAMMA spänning och ut genom trafo in i lika stor last som för 50W.

Alex
http://www.tubewonder.comökningen
http://www.youtube.com/olekelo - testkörning av en "hemlis"
´Det där kan väl inte stämma? Det som gäller är väl vad det är för "gainfaktor" inom motkopplingskretsen och inte hur effektökningen går till? Iom att det är ett annat lindningsförhållande på den enas trafo och det blir en annan spänning ut så är väl gainfaktorn annorlunda och motkopplingen ska justeras efter det. Vilket man gör genom att flytta den till en annan tap på trafon enklast. Så rubbar man inte en eventuell presencekrets. Cyklar jag?

04 Feb 2010, 16:46
Profile

...Och så skall det vara samma värden på återkopplingen därför att effektökningen på rörsidan sker <font color="red">genom dubblerad ström VID SAMMA spänning</font id="red"> och ut genom trafo in i lika stor last som för 50W.
Tack! Det känns rätt, och i så fall föll poletten ner...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

04 Feb 2010, 16:51
Profile

Men hallå. Samma signal ska driva 4 slutrör istället för 2. Händer det inte då dessutom en massa med frekvenserna? Rc-filtret jobbar mot annan impedans och Herr Miller är med i leken. Det handlar inte bara om förstärkning menar jag.

Tusan. KOCs lösning för en marshall med 4 x EL34 som ändå bara ger 50w men låter som en 100w spökar i bakhuvudet. Fattade aldrig det där. Det var något med bandbredd, impedans, nfb och rc. Får nog återkomma i frågan.

/gunnar

04 Feb 2010, 19:32
Profile

Men hallå. Samma signal ska driva 4 slutrör istället för 2. Händer det inte då dessutom en massa med frekvenserna? Rc-filtret jobbar mot annan impedans och Herr Miller är med i leken. Det handlar inte bara om förstärkning menar jag.

/gunnar
'

jag tror inte att det händer speciellt "massa" enär rören är höginmpediva och är spänningsdrivna- men du har en poäng- "NÅ'T" bör ju hända ...

05 Feb 2010, 07:48
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]