View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 04:32

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Slutstegsdist o förstegsdist, vad är skillnaden? 
Author Message

Post Slutstegsdist o förstegsdist, vad är skillnaden?
Tjena!

Har läst här på bojen om slutstegsdist mm. Kan någon hjälpa mig att förstå skillnaden på förstegsdist och slutstegsdist?

Ex, en AC30 på hög volym, ger den slutstegsdist?
En AC30 som är pushad med en booster mellan git och stärk för tidigare spräck, blir det förstegsdist?
En stärkare med mastervolym/gainratt som vrids upp så att det distar på lägre utvolym, är det förstegsdist?

Nyfiken...

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

03 Feb 2010, 19:15
Profile WWW

Om du har en förstärkare med separat gain och masterkontroll så åstadkommerdu förstegsdist genom att skruva ner mastern och skruva upp gainen. Då hindrar masterna slutsteget från att dista.

Om du vill ha slustegsdist så är du i regel (ja ja, vi glömmer powerscalingsattenuatorer och sånt) tvingad att låta förstärkaren spela väldigt högt, och då skall du ha mastern på fullt.

Sen syftar folk på lite olika saker när de talar om slutstegsdist. Endel syftar på effektrören, medan andra menar att fasvändardisten också hör till slutstegsdisten. Jag räknar fasvändaren till slutsteget också när det gäller dist.

------
Dom låter alla lika

03 Feb 2010, 19:23
Profile

Om du har en förstärkare med separat gain och masterkontroll så åstadkommerdu förstegsdist genom att skruva ner mastern och skruva upp gainen. Då hindrar masterna slutsteget från att dista.

Om du vill ha slustegsdist så är du i regel (ja ja, vi glömmer powerscalingsattenuatorer och sånt) tvingad att låta förstärkaren spela väldigt högt, och då skall du ha mastern på fullt.

Sen syftar folk på lite olika saker när de talar om slutstegsdist. Endel syftar på effektrören, medan andra menar att fasvändardisten också hör till slutstegsdisten. Jag räknar fasvändaren till slutsteget också när det gäller dist.

------
Dom låter alla lika

Aha, tackar! Då har vi rett ut det begreppet och jag har bekräftat vad jag trodde. Tack tack![:)]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

03 Feb 2010, 19:59
Profile WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]