View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 02:56

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Bygga rörförsteg 
Author Message

Post Bygga rörförsteg
Jag har en gammmal Earth Revival 212 stärkare som har rörslutsteg med fyra 6L6 rör och har transistor försteg, nu funderar på om man skulle bygga om den så man också fick rörförsteg. Stärkaren har volym, bas, mid, treble, reverb och master kontroller och då funderar jag på om man skulle kunna göra nån preamp med reveb, tex en Twin reverb fast utan vibratot. Eller kanske utan reveb en Fender Twin Narrow Panel Big Box då skulle utseendet även vara ganska rätt då min stärkare ser ut väldigt lik en Twin. Vad tror ni om detta är det svårt att bygga ett försteg och sen koppla ihop det med det befintliga slutsteget för en som inte hållit på så mycket?

31 Jan 2010, 10:14
Profile

shema: http://www.prowessamplifiers.com/schema ... combo.html

hmmm... utgångsläget är nog rätt bra: en bra nätdel och OT
men resten.....

Om du är ovan avråder jag ombygge:
MEN en fristående preamp tror jag att du klarar av att bygga.
HT(B+) har du redan men en separat 6,3V (alternativt 12,6V) till glöden. (I revivalen KANSKE finns kräm nog för detta också-men den är "ändjordad" som KAN innebära brum.

b

31 Jan 2010, 11:16
Profile

Har kollat vidare och tagit stärkaren till en kompis som har bättre koll på stärkare. Som det ser ut så bli det nog en Twin av denna stärkare fast utan likriktarrör, det blir dioder istället. Tanken är att riva ut allt bygga nytt och använda nättrafon, utgångstrafon och slutrören. Funderar på om nättrafon skulle vara för klen för att klara av fler rör som det blir med rör i preampen. Om den är för klen borde man väl bara kunna kompletera med en till mindre trafo för preampens rör.

01 Feb 2010, 23:14
Profile

Har kollat vidare och tagit stärkaren till en kompis som har bättre koll på stärkare. Som det ser ut så bli det nog en Twin av denna stärkare fast utan likriktarrör, det blir dioder istället. Tanken är att riva ut allt bygga nytt och använda nättrafon, utgångstrafon och slutrören. Funderar på om nättrafon skulle vara för klen för att klara av fler rör som det blir med rör i preampen. Om den är för klen borde man väl bara kunna kompletera med en till mindre trafo för preampens rör.

Som Gammelnalle säger så kan du lugnt ta för dig av anodspänningen (B+). Det som kan behövas är en extra trafo för glöden (6.3V/12.6V). En liten 12V-trafo bör vara lätt att hitta. Spänningen behöver inte vara exakt 12.6V, det räcker med 12.6V +/- 10%.

Erik R

02 Feb 2010, 14:00
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]