View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 02:55

Reply to topic  [ 25 posts ] 
JJs Folkesson-förstärkare. Är det någon som provat 
Author Message

Post JJs Folkesson-förstärkare. Är det någon som provat
JJs Folkesson-förstärkare. Är det någon som provat eller vet något om dem?

http://www.jam.se/produkt/Gitarrfoersta ... -combo.jam

Image

Är 50watts kombin som en Folkesson-modifierad JMP-Marshall eller har de hittat på något annat?

Ful som stryk är den hur som helst, men den kanske låter kul?

/CM

23 Jan 2010, 14:50
Profile ICQ YIM WWW

håller med om att den inte är vacker, står om den i nya MM. själv har jag inte hunnit läsa den än.

23 Jan 2010, 15:04
Profile

Bra omdöme i MM. Kort, en Folkesson modd med 4 kanaler för 8500:- med Folkesson soundet. Två kanaler, en ren med boost, och en OD med OD1 och OD2.

Skulle väl vara kul att testa. Kolla in http://www.youtube.com/watch?v=64JZNkEvH0w
Image

23 Jan 2010, 17:36
Profile WWW

kjelle wrote:

Bra omdöme i MM.

När läste du senast en kritisk test i MM? [:D]

/ Jonas
http://www.fagerlund.biz

23 Jan 2010, 21:28
Profile ICQ WWW

Fast jag lyssna lite på youtubeklippet-

Ingen Higainfantast men snubben med sg:n fick den att låta riktigt vettig lät det som...

JonasF wrote:

kjelle wrote:

Bra omdöme i MM.

/ Jonas

23 Jan 2010, 21:41
Profile WWW

Lite ljudklipp från en rejäl uppmickning hade inte suttit helt fel.

23 Jan 2010, 23:57
Profile ICQ WWW

kjelle wrote:

Bra omdöme i MM.

/ Jonas

Jag bara återgav andemeningen i artikeln. Jag har inte testat själv, och då måste ju MM har en enormt mycket bättre uppfattning än jag har.
Vill du såga hur kritiskt MM testar grejor är det upp till dig.

Image

24 Jan 2010, 14:21
Profile WWW

JonasF wrote:

kjelle wrote:

Bra omdöme i MM.

/ Jonas

[:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]

27 Jan 2010, 00:05
Profile ICQ WWW

Det där är för enkelt.
FUZZ hållning är ju att på ett kritiskt sätt granska produkter man i grunden tycker är bra. Vilket väl är att föredra - är det inte de bra tipsen man vill se? Det är stor skillnad på att granska ett urval kritiskt och att vara generellt okritisk... Eller?
/Lasse

28 Jan 2010, 21:21
Profile ICQ YIM WWW

mm och fuzz är skämttidiningar.

28 Jan 2010, 22:10
Profile ICQ YIM WWW

Såå...vilka tidningar kan man lita på? Finns det nån bransch överhuvudtaget där inte rescensenten är köpt?

http://www.myspace.com/gudarsskymning

28 Jan 2010, 22:42
Profile WWW

Signifikativt för de flesta gitarrforum(framförallt i sverige):

1. Hata Folkesson
2. MM & Fuzz är skit tidningar
3. Allt annat än NOS, Tele, -59 Les Pauler och handbyggda pedaler från nån mörk amerkiansk källare går FET BORT!

[:D]

<font size="1">

// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //

http://www.myspace.com/attitudemusicalproject</font id="size1">

28 Jan 2010, 23:35
Profile WWW

Såå...vilka tidningar kan man lita på? Finns det nån bransch överhuvudtaget där inte rescensenten är köpt?

När det gäller svenska tidningar inriktade på relativt små nish-marknader finns det nog ingen som på allvar kan kallas oberoende och självständig.

Men det behöver ju inte betyda att tidningen är dålig. Man måste dock tänka lite själv också och göra lite källkritik på vad man läser...

Erik R

29 Jan 2010, 01:04
Profile

knut wrote:

spindeln wrote:

mm är lite mindre köpt eftersom dom också påpekar minus-saker med den pryl dom recenserar. Fuzz skriver att alla saker är prisvärda och bra även fast dom testar en trasig pedal typ.

29 Jan 2010, 09:40
Profile ICQ YIM WWW

3. Allt annat än NOS, Tele, -59 Les Pauler och handbyggda pedaler från nån mörk amerkiansk källare går FET BORT!

Håller inte med en sekund! Tycker snarare att ju mer N.O.S man är <i>, desto mer "] ifrågasatt blir man - <u>särskilt</u> på svenska forum!

29 Jan 2010, 12:30
Profile WWW

Skulle nog snarare säga att detta är mer signifikativt för amerikanska gitarrforum.

/Thomas

29 Jan 2010, 14:18
Profile

Vad är det för speciellt med en serietillverkad typ Folkesson mod/sound förstärkare?

(Att man vill ha ett eget sound och är villg att betala för en mod förstår jag.)

Men att köpa en seritillverkad förstärkare med ett kännt namn typ Folkesson mod/sound, J.Hellberg amp etc. förstår jag inte.

Låter det bättre med en sådan förstärkare ?

30 Jan 2010, 01:30
Profile ICQ WWW

.

I och med att dessa kommit ut på marknaden kanske vi slipper se fler sönderhackade Marshalls och Fenders.

Last edited by Mmannen on 23 Apr 2013, 16:34, edited 1 time in total.

30 Jan 2010, 13:18
Profile ICQ WWW

1+ [8D]

Burner wrote:

1. Hata Folkesson
2. MM & Fuzz är skit tidningar

<font size="1">

// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //

http://www.myspace.com/attitudemusicalproject</font id="size1">

02 Feb 2010, 19:56
Profile ICQ YIM WWW

Bassamps wrote:

Vad är det för speciellt med en serietillverkad typ Folkesson mod/sound förstärkare?

(Att man vill ha ett eget sound och är villg att betala för en mod förstår jag.)

Men att köpa en seritillverkad förstärkare med ett kännt namn typ Folkesson mod/sound, J.Hellberg amp etc. förstår jag inte.

Låter det bättre med en sådan förstärkare ?

Jag vill inte på något sätt vara ofin eller otrevlig, men vet du vem Tommy Folkesson är?

Han är inte en musikerstjärna som Jonas Hellborg (som du nämner) som har fått en signaturmodell döpt efter sig.

TF är förförstärkar- och en förstärkarkonstruktör som för ganska mångar år sedan utvecklade en egen förförstärkare som han bara sålde monterad och klar i kundens befintliga förtärkare d v s som en modifiering av andra tillverkares förstärkare, oftast Marshall JMP.

Man kan tycka vad man vill om hans byggkvalitet och ljud, men han har utvecklat ett eget sound som många uppskattar. (JAg tycker t ex att hans JMP-1 mod gör JMP-1:an betydligt mer användbar än orginalet med diodbryggedistkrets.) Sedan kan man tycka att det är synd att han slaktat så många gamla fina Marhsalls för att ge dem hans förförstärkare.

Jag tycker hur som helst att det bra att folk nu kan köpa färdiga Folkesson-förstärkare, så att fler gamla Marshalls kan sparas åt eftervärlden, (även om jag som princip tycker att var och en får göra vad han vill med de prylar man betalt och äger.)

Men det verkar inte varit någon som provat. Jag sitter nöjd med mina Marshallar och var bara lite nyfiken.

/CM

03 Feb 2010, 18:26
Profile ICQ YIM WWW

Lundagura wrote:

Det där är för enkelt.
FUZZ hållning är ju att på ett kritiskt sätt granska produkter man i grunden tycker är bra. Vilket väl är att föredra - är det inte de bra tipsen man vill se? Det är stor skillnad på att granska ett urval kritiskt och att vara generellt okritisk... Eller?
/Lasse

Jag köper inte det där.
Det finns väl ingen som bara kan testa det man vet är bra.
Hur kan man veta att en grej är bra innan man testar?
Testas det dåliga grejer också men de testerna publiceras inte?
Ljuger testaren när han testar en dålig grej?
Jag vet fan inte, men jag kan inte köpa att man bara testar bra grejer.

Ändå så köper jag varje nummer av både Fuzz och MM, Fuzz tycker jag är en bra tidning, MM börjar flumma iväg så den blir mer och mer ointressant för mig.

Anyway, jag har inte testat förstärkaren [:I]

/ Jonas

03 Feb 2010, 21:56
Profile ICQ WWW

Jag köper inte det där.
Det finns väl ingen som bara kan testa det man vet är bra.
Hur kan man veta att en grej är bra innan man testar?
Testas det dåliga grejer också men de testerna publiceras inte?
Ljuger testaren när han testar en dålig grej?
Jag vet fan inte, men jag kan inte köpa att man bara testar bra grejer.

Ändå så köper jag varje nummer av både Fuzz och MM, Fuzz tycker jag är en bra tidning, MM börjar flumma iväg så den blir mer och mer ointressant för mig.

Anyway, jag har inte testat förstärkaren [:I]

/ Jonas

Ditt resonemang bygger ju på att en tidning publicerar allt man testar. Man får väl in testobjekt/förslag på massor av saker som man kommer fram till att man inte vill testa (eller publicera efter testen). Det är väl betydligt mer produktivt att offra en massa sidor på att beskriva en bra produkt. En dålig kan man avfärda ganska kortfattat.

/Thomas

08 Feb 2010, 16:47
Profile WWW

Om jag inte minns fel skrev man i FUZZ för ett par år sedan en kommentar kring detta med att man alltid är ganska (eller rättare sagt väldigt) positiv till de testade produkterna.

Kortfattat, vad jag minns, kan man säga att de bekräftade det Thomas säger, att de publicerar de tester de gör med produkter de gillar. Och att de låter bli att publicera mindre lyckade testprodukter.

Nu kan man ju alltid fundera på om man skulle varna folk för dåliga produkter genom att publicera de testerna, och att rejäla sågningar kan vara underhållande.

Dock, att såga produkter kan vara förödande för det producerande företaget, och sågningen kanske beror på att testpersonen inte gillar t.ex metalstärkare... Och då kanske det är bättre att låta bli?[;)]

Vad gäller topicen, Folkessonstärkaren, skulle det vara intressant att testa en. Av alla utsagor man läst här och på andra forum ska det vara surrigt och fräsigt med mera, men det måste finnas något bra eftersom han har en förefaller det välmående affärsrörelse.

/Lennart

http://www.specter.se

08 Feb 2010, 22:03
Profile

Om jag inte minns fel skrev man i FUZZ för ett par år sedan en kommentar kring detta med att man alltid är ganska (eller rättare sagt väldigt) positiv till de testade produkterna.

Kortfattat, vad jag minns, kan man säga att de bekräftade det Thomas säger, att de publicerar de tester de gör med produkter de gillar. Och att de låter bli att publicera mindre lyckade testprodukter.

Nu kan man ju alltid fundera på om man skulle varna folk för dåliga produkter genom att publicera de testerna, och att rejäla sågningar kan vara underhållande.

Dock, att såga produkter kan vara förödande för det producerande företaget, och sågningen kanske beror på att testpersonen inte gillar t.ex metalstärkare... Och då kanske det är bättre att låta bli?[;)]

Vad gäller topicen, Folkessonstärkaren, skulle det vara intressant att testa en. Av alla utsagor man läst här och på andra forum ska det vara surrigt och fräsigt med mera, men det måste finnas något bra eftersom han har en förefaller det välmående affärsrörelse.

/Lennart

http://www.specter.se

Jamen alla produkter har väl både styrkor och svagheter? Vill man bara läsa om styrkorna kan man ju lika gärna läsa ett reklamblad. Och varför gör man inte jämförelser med konkurrerande produkter?

Och att man skulle skippa negativa tester för att det är synd om producenten tycker jag inte heller. Om man betalar pengar för konsumentupplysning är det väl just det man vill ha och inte förtäckt reklam? Det var länge sedan jag tröttnade på att läsa tester i Fuzz etc. Utan att ha läst denna testen kan jag åndå gissa att det står något i stil med "här kan man hitta allt från varma rena ljud till värsta laserdisten", "Legenden Folkesson", "det här är förstärkaren för dig som ..". Inte fraser i still med "en tolva låter lite spinkigt i denna förstärkare som ju gör sig bäst för metall", "inget för dig som .."

09 Feb 2010, 14:05
Profile

varför gör man inte jämförelser med konkurrerande produkter?

Varför kan ingen musiktidning göra t.ex en test av alla de stora gitarrpluggarna (Amplitube, Guitar Rig, Line 6, etc) eller alla små 5W rörstärkare (Valve Jr, Champion 600, Vox AC5TV, etc).

Tittar man t.ex på Foto-tidningar så gör de ofta tester med många olika kameror i samma prisklass (typ digitala systemkameror för amatörbruk), data-tidningar gör tester av 10 olika skrivare, etc.

Erik R

09 Feb 2010, 19:18
Profile
Reply to topic   [ 25 posts ]