View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 06:06

Reply to topic  [ 21 posts ] 
Orange OR-80 v.s Blackface? 
Author Message

Post Orange OR-80 v.s Blackface?
Tja!

Har en Orange OR-80 topp från 72 eller 73 som är nyservad med en ny Orange 2x12 låda till i repan. Nu har jag dock kommit på att ljudet som jag alltid gillat på skivor osv är Fenders Blackface ljud. Det varma basiga twangiga ljudet. Så jag går lite i bytestankar. Men hur ska jag lägga mig i bytesvärdespris? Är det same same eller diffar det åt något håll? (allt är ju iofs beroende på skick osv, men mellan tummen och pekfingret) Är jag dum som vill byta? Jag gillar Orangen på sitt sätt, men den känns mer som ett bra komplement till min gamla AC30 och den har egentligen lite för mycket inbyggd dist, trots sina 80 watt och avsaknad av mastervolym etc.

Råd och tips!

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

24 Jan 2010, 19:53
Profile WWW

en blackface orginal twin, super, deluxe reverb osv kostar en massa mer än en orange topp + ny låda.....

kanske 25 mot 13 tusen....

men du kan få en reissue och pengar över eller byte mot en bra silverface (typ 68-71)

24 Jan 2010, 20:17
Profile ICQ YIM WWW

en blackface orginal twin, super, deluxe reverb osv kostar en massa mer än en orange topp + ny låda.....

kanske 25 mot 13 tusen....

men du kan få en reissue och pengar över eller byte mot en bra silverface (typ 68-71)

Ok, misstänkte det. Men en silverface är väl typ samma ljud egentligen?

24 Jan 2010, 20:24
Profile WWW

Men en silverface är väl typ samma ljud egentligen?

Nja, det är inte riktigt så. Endel modeller hade olika kretslösningar som blackface och som silverface, medan andra modeller inte genomgick förändringar. Och dessutom så skedde inte alla förändringar just vid bytet mellan black- och silverfaceeran utan det skedde också förändringar utan att det syntes utanpå (men det hördes).

------
Dom låter alla lika

24 Jan 2010, 20:45
Profile

Shoegazers Anonymous wrote:

Men en silverface är väl typ samma ljud egentligen?

Nja, det är inte riktigt så. Endel modeller hade olika kretslösningar som blackface och som silverface, medan andra modeller inte genomgick förändringar. Och dessutom så skedde inte alla förändringar just vid bytet mellan black- och silverfaceeran utan det skedde också förändringar utan att det syntes utanpå (men det hördes).

------
Dom låter alla lika

Ha ha, ja det kan ju aldrig vara enkelt. Men om man säger så här då, den nya reissuen, låter den "som det ska" eller är det så att man ska leta gammalt? En ny stärkare har ju sina fördelar om ljudet är rätt.

Men för att återgå till ditt svar, det kan alltså vara så att en silverface har nästan samma värde på beggatmarknaden som blackface om det är rätt årgång? Får nog googla lite till och läsa på märker jag.

24 Jan 2010, 20:54
Profile WWW

Men för att återgå till ditt svar, det kan alltså vara så att en silverface har nästan samma värde på beggatmarknaden som blackface om det är rätt årgång?

Det kan också vara lättare att hitta en mera prisvärd silverface, för blackface är mera hypad.

Men det handlar mycket om vilken modell du är ute efter.

------
Dom låter alla lika

24 Jan 2010, 21:03
Profile

en tidig silverface är riktigt grym....har en pro reverb -68 själv....låter kanon....går att hitta för runt 10-15 tusen

senare 70 tals silverface låter oftast lite hårdare och har mastervolym o sånt skräp.
[:)]

24 Jan 2010, 23:00
Profile ICQ YIM WWW

Den nya blackfacen - reissuen - har någon testat den?

Sälja och köpa en sån kan ju vara alternativet.

25 Jan 2010, 10:07
Profile WWW

Vilken modell menar du? Det finns flera blackface reissues.

------
Dom låter alla lika

25 Jan 2010, 10:19
Profile

Ground control to Major Tom... Alltså vad talar vi om i den här tråden? Combo? Topp? Reverb eller inte?

Blackface och Silverface är ju så himla många olika modeller, även om det finns vissa design-drag som går igenom hela Fenders produktion.

Att BF är hype är det ju ingen tvekan om. Men det går utmärkt att hitta en BF-topp för 7-10.000 kr om man letar lite. Det går ibland till och med gå in butik här i stora stan och köpa en hyggligt rockad Bandmaster BF-top för typ 8.000 spänn. Väljer man att betala 25 papp för en BF combo har man kanske problem att göra av med stålars.

Det är möjligt att motsvarande SF från tidiga år ligger i 10-15.000-kronorsklassen. Jag vet inte. Det låter väldigt mkt det också tycker jag.

Att hävda att senare SF (70-tal) låter hårdare än en BF eller tidig SF är en generalisering som jag starkt ifrågasätter. Det finns inget som säger eller kan förklara att SF med samma krets som en BF skulle låta hårdare. Visst, panelen ser ju lite kallare ut än den lätt mattsvarta...

Det finns däremot en del modeller av SF som i sin kretsdesign och lösning av slutsteg ger en stiffare och kanske hårdare ton.

En viktig förklaring till att en del BF-stärkre upplevs låta sådär varmt och mjukt och gosigt sitter antagligen i... högtalarna. Det är samma fenomen med en Marshall eller whatever du väljer. Jag menar köra en BF-topp eller en plexi-marshall i en ny kina-låda, ja det kan komma att låta hårt och kallt. Om du gör det omvända, kör en BF RI eller en nybyggd plexi i en väl inkörd vintagelådda kommer det också låta så där varmt och mjukt och gosigt. Det är min hypotes, antagligen rätt lätt att bevisa om man har lite gejor att switcha mellan (har gjort ungefär så några gånger).

De grejor (komponenter och trafos) som sitter i 70-tals SF är utmärkta. En lödpenna, en rörmockare och lite lämpligt bränsle till densamme (kaffe, pilsner eller en slant) gör din billigt inköpta SF till en umtärkt utmanare till den där vintage-BF-stärken inköpt till fantasipris.

/Gunnar

(PS. Jag köpte min Bassman SF-top för ett par tusen och renoverade för några hundra. Den håller god BF-klass.)

25 Jan 2010, 10:31
Profile

en tidig silverface är riktigt grym....har en pro reverb -68 själv....låter kanon....går att hitta för runt 10-15 tusen

senare 70 tals silverface låter oftast lite hårdare och har mastervolym o sånt skräp.
[:)]

+1

Jag har en Super Reverb -74 och det är den bästa stärkare jag haft. Den ska vara lite "blackfejsad" fast inte helt (påstod han jag köpte den av för massor av år sedan). Jag har aldrig brytt mig om att kolla, jag är helt nöjd.

25 Jan 2010, 10:42
Profile

------
Dom låter alla lika

Ja, det är väl egentligen den här: Fender '65 Black Face Twin Reverb Reissue, 85W. Men princeton är ju cool på sitt sätt. Det är ju det så kallade rena varma gosiga (som en söt skolfröken) man vill åt. [;)] Egentligen så är det mindre viktigt vilken modell det är, men gärna combo och enkelt. Onödigt med mer än en input och kanaler egentligen. Det är det rena ljudet som jag är ute efter, men vibratokanalen med reverb är ju bra bonus. Behöver ingen mastervoly eller gain.

25 Jan 2010, 11:46
Profile WWW

Orginal silverface från 70tal låter ju faktiskt bättre är org blackface 60tal så kör på en SF. Bättre ljud för billigare peng.

25 Jan 2010, 14:24
Profile ICQ WWW

Ocku wrote:

------
Dom låter alla lika

Ja, det är väl egentligen den här: Fender '65 Black Face Twin Reverb Reissue, 85W. Men princeton är ju cool på sitt sätt. Det är ju det så kallade rena varma gosiga (som en söt skolfröken) man vill åt. [;)] Egentligen så är det mindre viktigt vilken modell det är, men gärna combo och enkelt. Onödigt med mer än en input och kanaler egentligen. Det är det rena ljudet som jag är ute efter, men vibratokanalen med reverb är ju bra bonus. Behöver ingen mastervoly eller gain.

En Princeton Reverb motsvarar det som du räknar upp: enkel kombo med en kanal utan mastervolym, bra rent ljud samt reverb och tremolo.

Kanske lönar sig att hålla utkik efter en beggad SF. Hittade en BF och en SF till salu här i Finland, men säljarna begär för mycket pengar för dem.

------
Dom låter alla lika

25 Jan 2010, 15:12
Profile

Ocku wrote:

[quote="Shoegazers Anonymous"]

------
Dom låter alla lika

En Princeton Reverb motsvarar det som du räknar upp: enkel kombo med en kanal utan mastervolym, bra rent ljud samt reverb och tremolo.

Kanske lönar sig att hålla utkik efter en beggad SF. Hittade en BF och en SF till salu här i Finland, men säljarna begär för mycket pengar för dem.

------
Dom låter alla lika
[/quote]

Mmm, det brukar vara haken... Kollade lite i en välrenommerad butik idag och pratade med en kunnig inom ämnet som sa att de nya är ok, men man behöver typ köpa andra högtalare för att få det att låta bra i alla fall. Så en SF kanske inte är så dumt trots allt. Klurigt klurigt.

25 Jan 2010, 15:49
Profile WWW

Orginal silverface från 70tal låter ju faktiskt bättre är org blackface 60tal så kör på en SF. Bättre ljud för billigare peng.

"+1"
(som dom säger ungdomarna)

25 Jan 2010, 16:11
Profile

25 Jan 2010, 22:27
Profile WWW

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=16547

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

25 Jan 2010, 22:47
Profile

Ocku wrote:

Mmm, det brukar vara haken... Kollade lite i en välrenommerad butik idag och pratade med en kunnig inom ämnet som sa att de nya är ok, men man behöver typ köpa andra högtalare för att få det att låta bra i alla fall. Så en SF kanske inte är så dumt trots allt. Klurigt klurigt.

Å andra sidan kan du säkert få en Princeton byggd av någon av Boj-gurusarna för en mindre slant än SF/BF/RI.
Kolla Boogiecats länk - mycket info där.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

26 Jan 2010, 00:56
Profile ICQ YIM WWW

Sticker in med att nämna att Silverfejsare under tidigt 70 är grymma grejor, senare, "runt" 76 fick de ultralinjär slutstegskoppling och blev lite HiFi. Har inte modellskillnaderna i huvudet, men en 74:as Super reverb tex ger dig garanterat en underbar upplevelse, om den är frisk. SKillnaden mot BF är i mina ögon (öron) marginell ljudmässigt.

26 Jan 2010, 11:49
Profile

Ground control to Major Tom... Alltså vad talar vi om i den här tråden? Combo? Topp? Reverb eller inte?

Blackface och Silverface är ju så himla många olika modeller, även om det finns vissa design-drag som går igenom hela Fenders produktion.

Att BF är hype är det ju ingen tvekan om. Men det går utmärkt att hitta en BF-topp för 7-10.000 kr om man letar lite. Det går ibland till och med gå in butik här i stora stan och köpa en hyggligt rockad Bandmaster BF-top för typ 8.000 spänn. Väljer man att betala 25 papp för en BF combo har man kanske problem att göra av med stålars.

Det är möjligt att motsvarande SF från tidiga år ligger i 10-15.000-kronorsklassen. Jag vet inte. Det låter väldigt mkt det också tycker jag.

Att hävda att senare SF (70-tal) låter hårdare än en BF eller tidig SF är en generalisering som jag starkt ifrågasätter. Det finns inget som säger eller kan förklara att SF med samma krets som en BF skulle låta hårdare. Visst, panelen ser ju lite kallare ut än den lätt mattsvarta...

Det finns däremot en del modeller av SF som i sin kretsdesign och lösning av slutsteg ger en stiffare och kanske hårdare ton.

En viktig förklaring till att en del BF-stärkre upplevs låta sådär varmt och mjukt och gosigt sitter antagligen i... högtalarna. Det är samma fenomen med en Marshall eller whatever du väljer. Jag menar köra en BF-topp eller en plexi-marshall i en ny kina-låda, ja det kan komma att låta hårt och kallt. Om du gör det omvända, kör en BF RI eller en nybyggd plexi i en väl inkörd vintagelådda kommer det också låta så där varmt och mjukt och gosigt. Det är min hypotes, antagligen rätt lätt att bevisa om man har lite gejor att switcha mellan (har gjort ungefär så några gånger).

De grejor (komponenter och trafos) som sitter i 70-tals SF är utmärkta. En lödpenna, en rörmockare och lite lämpligt bränsle till densamme (kaffe, pilsner eller en slant) gör din billigt inköpta SF till en umtärkt utmanare till den där vintage-BF-stärken inköpt till fantasipris.

/Gunnar

(PS. Jag köpte min Bassman SF-top för ett par tusen och renoverade för några hundra. Den håller god BF-klass.)

Håller med om att högtalare gör stor skillad. Fast det finns något annat också förutom kretsen som sådan (kanske spänningar eller kvaliteten på komponenter, jag har ingen aning).

En Conserten (Rivera) som blackfejsades lät aldrig lika bra som min silverfejs Super Reverb (den har du aldrig sett, fast det kommer nog ...). Sedan den där fula Bassmantoppen (en silverfejs), den låter ju helt rätt. I samma högtalare har den en hel del gemensamt med Supern. Fast Conserten ... lät lixom hårt trots att den saknade den där närvaron som både Bassmannen och Supern har.

Jag har ibland spelat på en del nyare Fender (Blues Deluxe, Blues Junior, Hot Rod xx). Fast dom lät lixom inte lika bra (inte med pedaler heller) ... Har även kört lite på både en Deluxe Reverb reissue och .. tja den lät bättre än min Consert. (Jag vet att jag blandar äpplen och päron hej vilt).

26 Jan 2010, 12:16
Profile
Reply to topic   [ 21 posts ]