|
Varför rördist... när det finns pedaler...?
| Author |
Message |
|
K-G
|
pepe wrote: Boogiecats wrote: pepe wrote: Har själv kommit fram till att de artister som jag tycker har bäst gitarrljud och spelteknik oftast kör gitarr in i stärkare och inte så mycket annat krångel. Mina referenser är då Mark Knopfler, Eric Clapton, Warren Haynes, ... listan kan göras riktigt lång. Skulle t.ex. vilja påstå att det är helt omöjligt att få följande grymt dynamiska fete lead ljud med endast en pedaldist in i en ren stärk, men jag kan ju ha fel? http://www.youtube.com/watch?v=-0T-JVeYXxs Tjae...hans stärkare går sannolikt via ett STOOORT PA och man kan se vid 3:27 i klippet att han har ett pedalbord också [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecatsHar väl inget att göra med vad disten kommer ifrån? Disten kommer definitivt inte ifrån någon pedal i det här fallet utan något så enkelt som en rätt inställd Soldano SLO-100. och hur vet du det? Jag kunde i alla fall inte hitta nån info om det på den sidan som klippet fanns på..kanske du har mer info om detta? [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecats
|
| 16 Jan 2010, 19:37 |
|
 |
|
pepe
|
Quote: quote:Originally posted by pepe quote:Originally posted by Boogiecats quote:Originally posted by pepe Har själv kommit fram till att de artister som jag tycker har bäst gitarrljud och spelteknik oftast kör gitarr in i stärkare och inte så mycket annat krångel. Mina referenser är då Mark Knopfler, Eric Clapton, Warren Haynes, ... listan kan göras riktigt lång. Skulle t.ex. vilja påstå att det är helt omöjligt att få följande grymt dynamiska fete lead ljud med endast en pedaldist in i en ren stärk, men jag kan ju ha fel? http://www.youtube.com/watch?v=-0T-JVeYXxs Tjae...hans stärkare går sannolikt via ett STOOORT PA och man kan se vid 3:27 i klippet att han har ett pedalbord också Att märka ord är den svages sätt att hämnas! http://www.myspace.com/theboogiecats Har väl inget att göra med vad disten kommer ifrån? Disten kommer definitivt inte ifrån någon pedal i det här fallet utan något så enkelt som en rätt inställd Soldano SLO-100. och hur vet du det? Jag kunde i alla fall inte hitta nån info om det på den sidan som klippet fanns på..kanske du har mer info om detta? Att märka ord är den svages sätt att hämnas! http://www.myspace.com/theboogiecatsÄr väl insatt i ämnet helt enkelt (har alltid varit intresserad av inspelningsteknik också). Den stora enheten som du tror är ett pedalbord är förmodligen i själva verket ett switchsystem byggt av Pete Cornish [^]. Vid den här tidpunkten användes en Fender stärk för rent ljud och en Slodano SLO-100 i övrigt. Du kanske kan skymta en Ernie Ball volym pedal också (hans favoritpedal[:D]) plus en wah wah (används bara i en endaste låt vilken vi nog all vet vilken det är). Delayet kommer ifrån en TC 2290 enhet. När det gäller pedaler så har han alltid varit väldigt konservativ och han skulle lätt klara sig utan dem också. Så fortfarande har vi alltså i stort sett bara en gitarr in i en förstärkare.
|
| 16 Jan 2010, 20:30 |
|
 |
|
Före detta Gibson
Joined: 01 Mar 2008, 21:29 Posts: 1106 Location: Nedre Norrland
|
knut wrote: Daydreamer wrote: Tonen sitter i dagsformen [B)]
Fenderfreak
Kunde inte sagt det bättre själv![:D] Kanske man bör lägga till att även elnätets dagsform påverkar...[:o)] http://www.myspace.com/gudarsskymning+2[:D] "Maybe you can't hear them now, but you will if you just take hold of my hand." - James Marshall Hendrix (1942-1970) http://www.youtube.com/user/gibbelibbe
|
| 16 Jan 2010, 22:22 |
|
 |
|
Zacka
|
Bra ! Då vet man vad man inte ska köpa [8D] Är då ett av det sista ljud jag skulle vilja ha . [;)] Närå så illa är det väl inte men nästan . Tycker liksom det låter för äckligt ???
|
| 17 Jan 2010, 01:28 |
|
 |
|
pepe
|
Zacka wrote: Bra ! Då vet man vad man inte ska köpa [8D] Är då ett av det sista ljud jag skulle vilja ha . [;)] Närå så illa är det väl inte men nästan . Tycker liksom det låter för äckligt ???
Antar att du syftar på mina inlägg! Jo köp en pedal, ju dyrare desto bättre, och är den boutique så behöver du ju inte ens spela själv. För när man köper en boutique pedal så blir gitarrens, förstärkarens, och själva spelteknikens egenskaper helt oväsentliga. Och du, det bästa med pedaler är att man kan hålla på ett helt liv med att söka den rätta. Tänk om man nu tror sig ha funnit den rätta pedalen då kanske det det trots allt visar sig vara fel på förstärkaren, eller gitarren, eller kanske mickarnas egenskaper. Förresten, här kommer några ljudklipp till som inte en pedal i världen kan fixa, Warren Haynes, http://www.youtube.com/watch?v=O5bNa0Jjxp0&feature=relatedJoe Bonamassa, http://www.youtube.com/watch?v=lRHC-plTxz8&feature=channelBruce springsteen, http://www.youtube.com/watch?v=feK6MV8osZ4&feature=relatedJTM-45 http://www.youtube.com/watch?v=V8kfI8H-XOg&feature=related
|
| 17 Jan 2010, 02:17 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
pepe wrote: ...Så fortfarande har vi alltså i stort sett bara en gitarr in i en förstärkare...
Hmmmm... Öhhhhh... Ni tycker förtåss att det är så självklart så att det inte behöver påpekas, men inte har vi "bara en gitarr in i en förstärkare". Den I SÄRKLASS viktigaste komponenten för ljudet/tonen är ju Mark Knopfler! Mäniskan! Jag är helt övertygad att det hade låtit lika bra, eller t.o.m. likadant, med en bra rörförstärkare inställt för rent ljud, samma reverb och en eller två pedaler för disten, NÄR MARK KNOPFLER SPELAR. Detta ljud känns annars, i mina öron, som ett rätt typiskt pedalljud... eller vad som helst! Odynamniskt och slätt i sig, men blir bra med musikanten ifråga. Mark Knopfler är, för övrigt, en av mina husgudar också. Tillbaka på ruta ett i denna tråd... typ... Att man nog hör saker, väldigt mycket, så som man VILL höra det... [}:)][;)] Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 17 Jan 2010, 02:19 |
|
 |
|
pepe
|
Sven-Johan wrote: pepe wrote: ...Så fortfarande har vi alltså i stort sett bara en gitarr in i en förstärkare...
Hmmmm... Öhhhhh... Ni tycker förtåss att det är så självklart så att det inte behöver påpekas, men inte har vi "bara en gitarr in i en förstärkare". Den I SÄRKLASS viktigaste komponenten för ljudet/tonen är ju Mark Knopfler! Mäniskan! Jag är helt övertygad att det hade låtit lika bra, eller t.o.m. likadant, med en bra rörförstärkare inställt för rent ljud, samma reverb och en eller två pedaler för disten, NÄR MARK KNOPFLER SPELAR. Detta ljud känns annars, i mina öron, som ett rätt typiskt pedalljud... eller vad som helst! Odynamniskt och slätt i sig, men blir bra med musikanten ifråga. Mark Knopfler är, för övrigt, en av mina husgudar också. Tillbaka på ruta ett i denna tråd... typ... Att man nog hör saker, väldigt mycket, så som man VILL höra det... [}:)][;)] Sven-Johan Rörförstärkartekniker +1 Är det jag också försöker förklara. Den som spelar är viktigare än all utrustning i världen. Men jag vågar också påstå att de som verkligen kan spela inte använder en massa pedaler för dist.
|
| 17 Jan 2010, 02:25 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
pepe wrote: ...Förresten, här kommer några ljudklipp till som inte en pedal i världen kan fixa...
Jojomensan! Själva distljuden! In i "rätt" förstärkare (för respektive ljud). Det vill säga OM DET VORE SAMMMA PERSONER SOM SPELADE och de hade samma inställning till prylarna som de har i klippen ifråga. Om jag eller du eller vi andra här inte kan fixa dessa ljud, beror det troligen inte så mycket på prylarna... Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 17 Jan 2010, 02:26 |
|
 |
|
pepe
|
Sven-Johan wrote: pepe wrote: ...Förresten, här kommer några ljudklipp till som inte en pedal i världen kan fixa...
Jojomensan! Själva distljuden! In i "rätt" förstärkare (för respektive ljud). Det vill säga OM DET VORE SAMMMA PERSONER SOM SPELADE och de hade samma inställning till prylarna som de har i klippen ifråga. Om jag eller du eller vi andra här inte kan fixa dessa ljud, beror det troligen inte så mycket på prylarna... Sven-Johan Rörförstärkartekniker Vågar påstå att en hel del av spelet och disten även beror på dynamiken och känslan av en riktig förstärkare.
|
| 17 Jan 2010, 02:38 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Hej, jag erkänner att jag inte läst alla inlägg i debatten, hoppade från s 1 till 4...så om nån annan skrivit om detta så tja, WTF [8D] Tycker jag fick ett lyft i mitt ljud och mer kontroll över nivåer när jag följde ett tips från Micke Nord Andersson, stod i nån gammal Fuzz. Han hade i sin tur sett Steve Hunter från scenkanten och sett hans fina boutiqepedalbord stavat Cornell. Recpetet var att ställa stärkaren ren men med unity-gain, dvs gain finns med i tonen, men som spricker vid tokattack och håller sig ren annars. All dist tas från pedaler och resultatet blir då en lägre volymhöjning än om du kört utan gain i kretsen. På plussidan blir istället lägre brus <u>men också</u>, och nu gissar jag, lättare för din pedal att låta bra. Jag menar med detta att det går att få till feta snygga leadljud med billigare grejer om de får hjälp av lite stärkargain. Har testat massor av pedaler, dyra och billiga och jag tycker inte att prislappen har varit avgörande på om de funkar eller inte, inte ens relevant. En billig Artec pedal gjorde jobbet lika bra som en OCD, gick inte att avgöra vilken som var dyrast. Idag tar jag all min dist/od från en TC Nova Drive, som har allt jag behöver. Om jag kör från helt rent ljud så har jag ett preset som funkar därifrån, men oftast från Mercurykanalen från min Bogner Alchemist, med unitygain och sen en rätt ren TS som boost och en lite skitigare dist. Det där med klippdioder å sånt rörmumbojumbo fattar jag inte- låter det bra och känns det bra, så är det bra! Vi är väl många som spelat på lånade stärkare, kommit till gig och hittade alltifrån högljudda twins till transistor-marshalls. Med ett pedalbord som man känner väl, så går det ändå. Inte optimalt, men det funkar. Matte mslcases@gmail.comtakestwokultur@tele2.se
|
| 17 Jan 2010, 08:46 |
|
 |
|
Tubis
|
Grabbar...testa "mycket dist" från en pedal och sen från en rörstärkare så blir det mindre kul med pedalen.
|
| 17 Jan 2010, 09:33 |
|
 |
|
Magnuspeter
|
Ja, varför dålig rörförstärkardist framför bra transdist? Kanske gillar de flesta jämntonsdist mer än uddatonsdist? Kanske är analog diskret transdist snyggare än uddaton från keramiska kondingar? Och varför inte kombinera rörstärk med en just pedal? Tror mycket handlar om att lyckas hitta ett bra ex av en gammal röring eller betala lika mycket (ca 30.000:-) för en ny Victoria istället för HRD eller liknande billig nyproduserad som ofta låter kass i mina öron. Att bygga efter gammal ritning och prova med andra värden kan vara ett sätt att hitta TONEN, som dock alltid sitter i fingrarna inte i verktygen! Keep on Chuckin´!
|
| 17 Jan 2010, 10:32 |
|
 |
|
Tubis
|
Jamen på detta forumet handlar det väl inte om hur köpta stärkare låter? Dom låter ju alla apa. Lite kräsnare får vi väl allt lov att vara.
|
| 17 Jan 2010, 10:54 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Tubis wrote: Jamen på detta forumet handlar det väl inte om hur köpta stärkare låter? Dom låter ju alla apa. Lite kräsnare får vi väl allt lov att vara.
[:D][:D][:D][:D] "The Tone is in your fingers": HA! http://kuhnamps.com
|
| 17 Jan 2010, 12:44 |
|
 |
|
crybaby
Joined: 22 Sep 2004, 23:57 Posts: 1906 Location: Västra Frölunda
|
Hihi, kul tråd. [:D]
Lite grovt finns det 2 typer av gitarrspeleri, som jag fattar det.
1. Man anpassar spelstil efter utrustningen, och spelar på. 2. Man kör samma anslag och licks på alla prylar, men är inte nöjd ändå.
Den ena av typerna säljer CD-skivor, den andra går på gitarrmässor.
[;)]
|
| 19 Jan 2010, 00:31 |
|
 |
|
Svullo
|
|
| 19 Jan 2010, 01:30 |
|
 |
|
Firetone
Joined: 11 Jul 2005, 14:32 Posts: 965 Location: Eskilstuna, Sweden
|
crybaby wrote: Hihi, kul tråd. [:D]
1. Man anpassar spelstil efter utrustningen, och spelar på. 2. Man kör samma anslag och licks på alla prylar, men är inte nöjd ändå.
[;)]
[:D][:D][:D][:D] /Bengt "Den som vill bli lycklig ska inte öka sina tillgångar, utan sänka sina anspråk" - Platon
|
| 19 Jan 2010, 08:43 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
crybaby wrote: Hihi, kul tråd. [:D]
[;)]
Det finns två typer av människor: De som delar in människor i två kategorier, och de som inte gör det.[8D] Äh, kunde inte låta bli! [;)] Men jag, som går ganska sällan på konsert, påminns varje gång om hur kasst det faktiskt låter. Inte bara för högt, utan j-ligt kasst helt enkelt, speciellt när det är PA inblandat. Där står folk med många års utbildning och erferenhet, grejor för miljoner, och det låter knappt uthärdligt. De gånger jag kan säga: Fan vilket bra ljud! är tyvärr extremt sällsynt, och det har inte blivit bättre på de senaste 20-30 åren. Tänk efter en gång: vi tar på oss hörselskydd när vi går på konsert! I det perspektivet känns det ibland lite löjligt med kondingvoodo. När det gäller offentligt framförande av elektrisk musik befinner vi oss fanimej på apstadiet. Men jag har aldrig hört att det låter <i>bättre"] när gitarristen trampar på en distpedal. Tyvärr, det vore mycket roligare och enklare om det vore så. Så för mig är rören generellt ett bättre verktyg till musikalisk civilisation än transistorer. "The Tone is in your fingers": HA! http://kuhnamps.com
|
| 19 Jan 2010, 13:03 |
|
 |
|
Tubis
|
De konserer där jag faktiskt tål att slopa öronpluggarna är när rörstärkarna får mata sina egna lådor utan uppmickning och utan distpedal. Så fort en pedal kommer in blir det så jädra vasst. Men när PA är inblandat tycker jag inte det spelar så mycket roll. Då blir det bara vasst alltihop. Rör smeker örona.
|
| 19 Jan 2010, 13:37 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Kom till gitarrmässan i Hässleholm den 27 februari. Där ska jag hålla ett föredrag/clinic om rörförstärkare.
Då kommer jag att ifrågasätta och audioalisera några av sakerna som diskuterats här.
Jag hoppas att jag lyckas ge lyssnarna både en och två tankeställare, bl.a. om detta... Om man är öppen för tankeställare alltså, man kan ju ändå höra saker bara som man VILL höra dem... [}:)][;)][:D]
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 19 Jan 2010, 14:22 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Martin Kuhn wrote: ...De gånger jag kan säga: Fan vilket bra ljud! är tyvärr extremt sällsynt... ...Tänk efter en gång: vi tar på oss hörselskydd när vi går på konsert! I det perspektivet känns det ibland lite löjligt med kondingvoodo...
Hela inlägget är intressant och tar upp många tänkvärda tankar som vore kul att diskutera djupare någon gång... [:)][:p] Martin Kuhn wrote: ...Men jag har aldrig hört att det låter <i>bättre"] när gitarristen trampar på en distpedal... Tubis wrote: ...är när rörstärkarna får mata sina egna lådor utan uppmickning och utan distpedal. Så fort en pedal kommer in blir det så jädra vasst... Martin! Hmmm... Svarar du inte själv på påståendet med att säga "<i>"The Tone is in your fingers": HA!"]" Martin och Johan! Vad bra att ni VET att det är effektpedaler i de fallen ni menar, så att det inte är en manöverpedal till att växla till distkanalen i rörförstärkaren... [}:)][;)][:D] Sven-Johan Rörförstärkartekniker <i>"The Tone is in your fingers": HA!"]
|
| 19 Jan 2010, 15:38 |
|
 |
|
kikey
|
PGW wrote: Sven-Johan wrote:
Jag blir inte förvånad om det egentligen går att göra en förstärkare helt baserad på halvledare som låter minst lika bra som en rörförstärkare. Om den bara fick kosta... Den skulle ju dessutom kunna bli liten och lätt...
Det är kanske där problemet med transistorförstärkare för gitarr sitter - de <i>får"] inte kosta många dinarer vare sig i produktion eller butik. Tittar man däremot bland HiFi-förstärkare finns det ju både transistor & rörmaskiner bland high-end-apparaterna, om transistorförstärkarna blir lättare vete 17 - rejäl nät-trafo krävs ju i vilket fall & det finns väl även exempel på transistorsteg som använder utgångs-trafo. Ännu ett inlägg i debatten. Jag tror att den här killen kan vara inne på rätt spår: The Solid-state valve amp: http://www.lenardaudio.com/education/13 ... mps_3.htmlHans idéer stämmer ju väl överens med vad många här säger, dvs att en rörstärk inte behöver dista för att skapa ett bra grundljud för t.ex. distboxar. Utimpedansen/dämpningsfaktorn tror jag har en avgörande betydelse.
|
| 19 Jan 2010, 17:47 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Sven-Johan wrote: Kom till gitarrmässan i Hässleholm den 27 februari. Där ska jag hålla ett föredrag/clinic om rörförstärkare.
Då kommer jag att ifrågasätta och audioalisera några av sakerna som diskuterats här.
Jag hoppas att jag lyckas ge lyssnarna både en och två tankeställare, bl.a. om detta... Om man är öppen för tankeställare alltså, man kan ju ändå höra saker bara som man VILL höra dem... [}:)][;)][:D]
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
Aha, det här var ju ett klart smart sätt att väcka intresse för ditt föredrag[:p][:)] (clinic säger väl mest utrikiska folk?) Det är som vanligt långt från mina hemtrakter, men det låter intressant[:)]. Och, jag får väl säga som många andra här, jag har svårt att tänka mig att det går att slå en bra rörstärkare vad gäller dist (och annat åxå för den delen) med hjälp av pedaler etc. Jag är dock inte rörtaliban, det finns tillfällen då det inte spelar någon roll exakt hur det låter, publiken och PAt har plockat bort så mycket innan dess... (publiken eftersom de ofta är långt ifrån nyktra...[;)]) /Lennart http://www.specter.se
|
| 19 Jan 2010, 18:42 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Quote: Martin! Hmmm... Svarar du inte själv på påståendet med att säga ""The Tone is in your fingers": HA!" Hmmmm, dags att ändra motto tror jag.... Kul att det tog så lång tid innan nån kommenterade det![:D] "The tone is in your shoes."
|
| 19 Jan 2010, 18:55 |
|
 |
|
woody
|
Måste då säga att " the tone is in your eyes". Det är inte bara vad örat hör utan också vad ögat ser som avgör hur vi tolkar ett ljud. Egentligen tolkar vår hjärna ALLA sensoriska impulser tillsammans för att skapa ett intryck Kolla här för ett exempel på ljudillusion: http://www.youtube.com/watch?v=aFPtc8BVdJkBlunda och ljudet du hör är: BABA Bilden är från när han säger: GAGA Tillsammans (då du både tittar och hör) blir oftast: DADA Det finns alltså anledningen att köpa fina gitarrer och förstärkare [:p]
|
| 20 Jan 2010, 13:47 |
|
 |
|
Custom Sam
|
woody wrote: Måste då säga att " the tone is in your eyes". Det är inte bara vad örat hör utan också vad ögat ser som avgör hur vi tolkar ett ljud. Egentligen tolkar vår hjärna ALLA sensoriska impulser tillsammans för att skapa ett intryck Kolla här för ett exempel på ljudillusion: http://www.youtube.com/watch?v=aFPtc8BVdJkBlunda och ljudet du hör är: BABA Bilden är från när han säger: GAGA Tillsammans (då du både tittar och hör) blir oftast: DADA Det finns alltså anledningen att köpa fina gitarrer och förstärkare [:p] En till, med förklaring. http://www.youtube.com/watch?v=jtsfidRq2tw&NR=1 Det innebär att yta spelar roll, att ha 12 Marshallådor bakom sig på scenen är inte ovidkommande...[;)] /Lennart http://www.specter.se
|
| 20 Jan 2010, 18:08 |
|
 |
|
kjelle
|
Custom Sam wrote: woody wrote: Måste då säga att " the tone is in your eyes". Det är inte bara vad örat hör utan också vad ögat ser som avgör hur vi tolkar ett ljud. Egentligen tolkar vår hjärna ALLA sensoriska impulser tillsammans för att skapa ett intryck Kolla här för ett exempel på ljudillusion: http://www.youtube.com/watch?v=aFPtc8BVdJkBlunda och ljudet du hör är: BABA Bilden är från när han säger: GAGA Tillsammans (då du både tittar och hör) blir oftast: DADA Det finns alltså anledningen att köpa fina gitarrer och förstärkare [:p] En till, med förklaring. http://www.youtube.com/watch?v=jtsfidRq2tw&NR=1 Det innebär att yta spelar roll, att ha 12 Marshallådor bakom sig på scenen är inte ovidkommande...[;)] /Lennart http://www.specter.seInte om man vet att bara en är inkopplad. [:D] 
|
| 20 Jan 2010, 18:36 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
kjelle wrote: Custom Sam wrote: woody wrote: Måste då säga att " the tone is in your eyes". Det är inte bara vad örat hör utan också vad ögat ser som avgör hur vi tolkar ett ljud. Egentligen tolkar vår hjärna ALLA sensoriska impulser tillsammans för att skapa ett intryck Kolla här för ett exempel på ljudillusion: http://www.youtube.com/watch?v=aFPtc8BVdJkBlunda och ljudet du hör är: BABA Bilden är från när han säger: GAGA Tillsammans (då du både tittar och hör) blir oftast: DADA Det finns alltså anledningen att köpa fina gitarrer och förstärkare [:p] En till, med förklaring. http://www.youtube.com/watch?v=jtsfidRq2tw&NR=1 Det innebär att yta spelar roll, att ha 12 Marshallådor bakom sig på scenen är inte ovidkommande...[;)] /Lennart http://www.specter.seInte om man vet att bara en är inkopplad. [:D]  Också intressant! Jämför gärna med att släpa in en hel- eller halvstack mot att ta med en liten 1x12-kombo. Hur reagerar ljudteknikern?! [;)] Nu ska jag vara sådär tråkigt jävla rationell: Det handlar om ljud och sound för mig. Vill jag att det ska låta rörstärkare så använder jag rörstärkare. Vill jag att det ska låta pedal använder jag pedal. Båda har sin plats. Genom empiriska försök har jag iofs insett att jag tycker om förstegsdist. Det gör det hela lite enklare... Sen är jag numera även rackgitarrist och därmed icke renlärig. [:D] Dock kvarstår att jag aldrig hört något vackrare distljud än en gammal Marshall på 50W från anno 1972, med volymen på ca 7-8 matad med min Les Paul Standard -- <b>HIMMELSKT</b>!!!!!! /Tom-Andrew <hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">
|
| 21 Jan 2010, 17:19 |
|
 |
|
Rockley
|
Tom-Andrew wrote:
Dock kvarstår att jag aldrig hört något vackrare distljud än en gammal Marshall på 50W från anno 1972, med volymen på ca 7-8 matad med min Les Paul Standard -- <b>HIMMELSKT</b>!!!!!!
/Tom-Andrew <hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">
... och ändå tror du att det är förstegsdist du gillar? Om det är det vackraste du hört borde du ju ha en sån! (Btw, vet vad du talar om då jag haft en 50watts JMP från just 1972 och matat den med Les Paul) En JMP 50w på volym 8 är rätt mycket slutstegsdist...
|
| 22 Jan 2010, 19:21 |
|
|