|
Varför rördist... när det finns pedaler...?
| Author |
Message |
|
Sven-Johan
|
 Varför rördist... när det finns pedaler...?
Hur konservativ och fast i sina gamla vanliga uppfattningar är man egentligen? Precis som många av er andra tycker (tyckte?) jag att gitarr-sladd-stärkare är det optimala. Man ska MINSANN klara sig med det! BASTA! Då är det korrekt, riktigt, rent, sant och rätt! Det är dessutom ENBART med rör som man kan få bra ljud! Det ska vara rördist och inget annat! Det är det enda som låter riktigt bra! Hemska tanke att ha t.ex. klippdioder i förstärkaren. Det vet man ju verkligen hur kass det låter då! För att inte tala om pedaler! Fy bubblan! Syndigt, fel, äckligt, skit, fusk! (Ja, jag är MYCKET sarkastisk!) Ta t.ex. tråden "Cameron hype" här på Ljudbojen (som bara är ett exempel av många): http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=34680Som jag ser det är undertonen, SOM VANLIGT, att klippdioder är något syndigt och fel... ... Jag erkänner här och nu min synd... Jag har börjat ändra mig... [:0] Flera saker har påverkat mig under lång tid. Några av de senaste sakerna var: 1. När jag lyssnade på CD-skivan med vintagestärkare som kommer med boken "The Soul of Tone: Celebrating 60 Years of Fender Amps". De flesta stärkarna låter, ärligt talat, helt enkelt inte bra i mina öron. I vissa fall riktigt dåligt, faktiskt... [xx(] 2. Flera personer har pratat gott om ljudet i Marshall Silver Jubilee-stärkarna... Med de har ju massor av klippdioder i sig... [:0] 3. Jag köpte nyss en ny pedal. Inte en dyr boutique-pedal utan en standardpedal. En Boss BD-2 Blues Driver, som jag i och för sig direkt moddade på, typ, Keeley-sätt. Satan i gatan vad bra det låter! Varför i hundan ska man hålla på med rördist när det kan låta så bra med en pedal?... [}:)] Så som förstärkare för elgitarr designats och designas tror jag fortfarande att rörförstärkare ger det bästa ljudet, men de kan vara inställda för rent ljud och dist/övertyrning kan man fixa på annat sätt, som låter lika bra eller t.o.m. bättre än rördist... Jag blir inte förvånad om det egentligen går att göra en förstärkare helt baserad på halvledare som låter minst lika bra som en rörförstärkare. Om den bara fick kosta... Den skulle ju dessutom kunna bli liten och lätt... Kanske det största problemet är oss gitarristers konservatism och tro på våra gamla vanliga "sanningar" [}:)]. Kanske det t.o.m. är DÄR problemet ligger... [}:)][;)][:)] Ja, kom nu med era sågningar av mitt tyckande. Vad tycker ni? Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 11 Jan 2010, 12:21 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
Håller med. En helrörsförstärkare med ganska rent och fett grundljud - typ ac30 och en bra distpedal/overdrive är oslagbart i kombination. Ger många olika ljudalternativ och möjligheter dessutom. Sen har man ju även nöjet att trilla dit på pedalsamlarberoendet men får samtidigt en ursäkt till att få titta ned i scengolvet då och då. [:D]
"One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed"
|
| 11 Jan 2010, 12:35 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Ok, beredd dig på demonutdrivning. Rörexorcisterna kommer! Ät inte stuvad spenat.... Alex http://www.tubewonder.comhttp://www.youtube.com/olekelo - testkörning av en "hemlis"
|
| 11 Jan 2010, 12:40 |
|
 |
|
John the Revelator
|
Mitt ljudieal kliver oftast fram när en rörhäck är dragen upp till kl 12-15 ngnstans, och därtill ha ngn form av booster/fuzz... <i>Gibson LP R8 VOS (WC + IT) | Gibson EDS-1275 | Fender Telecaster | Gretsch 5120 | Martin D-28 | Danelectro (DC3) | Danelectro (DC212) "]
|
| 11 Jan 2010, 12:42 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
VacuumVoodoo wrote: Ok, beredd dig på demonutdrivning. Rörexorcisterna kommer!
Då får jag väl ta det då... [:D][}:)][^] Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 11 Jan 2010, 12:48 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Nä nu tycker jag du grovgeneraliserar,,,, Det finns ju många apekter som spelar roll för varför man väljer det ena framför det andra och för den skull inte blir ett val pga av det ena är bättre generellt. Jag kan mycket väl förstå att du kan tycka så med den musiken du spelar och bandsammansättning ni har. För jag är helt enig med dig att det finns pedaler som låter hur bra som helst, men dom har inte funkat 100% för vad jag har haft för behov i ett band. Jag kompar ofta med ett halvrent/skitigt ljud och mest spelat i band där det är två gitarrer, så när det är dax för solo så räcker det inte till med bara trampa in en pedal för att få den volymhöjningen jag tycker ett solo ska ligga på (=enligt mig ska solovolymen ligga på samma nivå som sången,finns inget mer nerverande än när man vet någon är jätte bra på lira gitarr och man får stå o anstänga sig eller inte höra när dom lirar solo.) Så en stärkare med kanal eller boostfunktioner funkar bäst för mig för att få dom volymskillnader jag tycker det krävs. Sen fördrar jag rörljud pga den högre dynamik som rör har [^] Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 11 Jan 2010, 13:03 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Klart du har en massa poänger i det du skriver. Icke desto mindre måste jag konstatera att det verkligen är skillnad på rejäl rördist i flera steg och rejäl dist från en pedal.
Min Basseman som case har en 2204-liknande kanal. Jag kör oftast den som distkanal utan pedaler. Den rena kanalen använder jag ofta med pedaler framför. Det blir hur man än gör två rätt olika sound, helt olika feeling. Jag kan däremot inte säga att det ena självklart är bättre än det andra, bara att det inte går att få det att låta likadant, inte alls samma feeling när man lirar.
Med pedalerna inträder en stelhet och kantighet som bara inte går att få bort helt (trots att jag endast kör med kvalitetspedaler). Distkanalen däremot levererar en mjukare feeling, mer komplett och ofärgad ton. Mixen av övertoner och undertoner blir alltid snyggare, ackorden klingar mer naturligt med rördist än med pedaldist.
För mig funkar ändå båda sätten bra för att generera <u>rejält</u> med dist.
Att lira med lätt crunch är en annan sak. Ofta tycker jag att en pedal då kan ge lite fokus åt tonen, hitta en skärpa i spännande frekvenser. Utan att egentligen tillföra så mkt dist. Det jag menar är att en riktigt bra pedal, typ som t.ex. Timmy eller MP Sweet Honey, kan ta en i grunden rent ljudande rörstärkare till en snyggt lätt crunchande. Resultatet blir i stort sett likvärdigt med alternativet att bara vrida på mer gain på förstärkaren.
/Gunnar
|
| 11 Jan 2010, 13:10 |
|
 |
|
Rambler
|
Håller också med. En bra rörstärkare inställd på clean och lite bra OD-pedaler fungerar hur bra som helst för mig. Lirar man som jag mycket covers så är det en förutsättning att kunna bygga olika ljud och det kräver flexibilitet och där är pedaler bra.
Men visst är det kul att kräma skiten ur en Orange eller Marshalltopp genom en 4x12 med bara sladd och gitarr.....[8D]
|
| 11 Jan 2010, 14:27 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Amp Healer wrote: Nä nu tycker jag du grovgeneraliserar...
Kanske det... I alla fall spetsar jag till det, är sarkastisk och vill provocera... [}:)][;)][:)] Å andra sidan tycker jag nog att den, som jag ser det, så utbredda uppfattningen att gitarr-sladd-rörstärkare är det allenarådande bästa, och att det inte får vara några halvledarkomponenter "i vägen", också är grovt generaliserande... (Jag säger inte att du står för den, men det finns nog andra som, mer eller mindre medvetet, tycker så). Amp Healer wrote: ...Sen fördrar jag rörljud pga den högre dynamik som rör har [^]
Det var annars där jag blev så förvånad över Boss Blues Driver. Hundan vilken go dynamik! Jag kan spela löst och det distar inte alls och det är knappast ingen ljudskillnad mot att inte ha pedalen inkopplad. När jag sedan spelar hårdare kommer överstyrningen dynamiskt, snyggt och prydligt. Ju hårdare jag spelar, desto mer överstyrning, helt följsamt med hur jag spelar... [:p] Jag föredrar (kanske) också rörförstärkare, men jag börjar vackla och ifrågasätta mina egna uppfattningar... [:0][?] Izzy wrote: ...Icke desto mindre måste jag konstatera att det verkligen är skillnad på rejäl rördist i flera steg och rejäl dist från en pedal...
Hmmmm... Jämför du inte äpplen och päron nu? Om det nu blir skillnad med "rördist <i>i flera steg"]", borde man väl jämföra med pedal- eller halvledardist <i>i flera steg"] och dessutom på liknande och för ändamålet optimerat sätt... eller? Hur bra låter <i>egentligen"] en rörförstärkare som bara distar i ett steg? Jag förutsätter att de gått in för att det ska låta bra när de gjort CD-skivan med vintageförstärkare till boken "The Soul of Tone: Celebrating 60 Years of Fender Amps". Lyssna själva! Låter det verkligen bra om de stärkare som framförallt distar i ett steg? Pedaler distar/överstyr ju ofta i bara ett steg. Boss Blues Driver, och säkert vissa andra också, har dock dist/överstyrning i två steg... Det jag tidigare tyckt är rörförstärkares fördel är när det distar/överstyr lite, så som jag beskriver ovan om Blues Drivern. Du pratar om "rejält med dist"... När jag kopplar på mina seriekopplade pedaler; Barber LTD SR, Ibanes ST9 Super Tube Screamer och Boss BD2 Blues Driver, är det fyra steg halvledardist... Detta låter bra! Fast det kanske inte räknas som "rejält med dist"... [;)] Jag misstänker dessutom att det går att experimentera med detta så att detta blir ännu bättre och passar för många olika smaker. Izzy wrote: ...Det jag menar är att en riktigt bra pedal, typ som t.ex. Timmy eller MP Sweet Honey, kan ta en i grunden rent ljudande rörstärkare till en snyggt lätt crunchande. Resultatet blir i stort sett likvärdigt med alternativet att bara vrida på mer gain på förstärkaren...
Hmmm... Ja... Boutique-hajpen... eller? [;)][}:)] Det som nu fick mig att tappa hakan var en <i>billig standardpedal"] (Boss Blues Driver). Förvisso är några komponenter bytta i min, men grundkretsen är original och den lät förvånansvärt bra även omoddad. För att "lira med lätt crunch" alltså... [;)] Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 11 Jan 2010, 14:35 |
|
 |
|
Tubis
|
Jag har labbat en del med diodklippning och jag tycker inte det går att få det lika bra som med rör. Eller ja, det går inte få det bra alls tycker jag. Det blir en för mitt öra jobbig ton som jag snabbt blir trött och får ont i huvudet av. Gissar att det är för mycket udda övertoner som spökar.
Varje gång jag har fått för mig att försöka med dioder har det slutat efter många timmars tweakande och försök att bemästra dom jobbiga övertonerna och den underliga anslagsdynamiken med att jag till slut säger till mig själv. Varför inte bara köra på rör istället. Där är det ju bara att koppla ihop och köra.
Separationen mellan strängarna är ju även helt överlägsen med rör(om man bygger på rätt sätt vill säga). Pressat slutsteg tycker jag inte ger samma separation som en väl trimmad preamp. Som substitut för pedal är ju preamp närmare liksom.
Äldre rörstärkare tycker jag förvisso ofta låter apa. Ingen finputsning alls av ljudet utan bara fullt spett på både bas och diskant i en härlig blanding av bummel och synålar genom hörselkanalen. En dist låter mycket bättre om man naggar bort lite botten och toppar vilket nästan alltid görs i pedaler. Inte så mycket i äldre rörisar.
Den här BD-2 är en sån komplex krets så den kan jag inte uttala mig om. Inte riktigt standard om man säger så. Men den har ju klippdioderna där i smeten bland alla konstiga transistorkopplingar som jag fattar nada av.
När det gäller Silver jubilee så tycker jag inte den är direkt en höjdare. Starkt övereklamerad. Jag fick ju för mig en gång att bygga ihop den där för att höra vad alla gapande om och nä, det var inget för mig. Det är nått störande som ligger där. Precis som den JCM600 jag rev ut diodskräpet ur en gång. Och för att inte tala om JCM900 dualreverb och valvestatarna. Håller inte måttet. Man blir liksom trött i pannan av ljudet.
Ett ljud ska man kunna spela på i timmtal och fortfarande njuta av tonen. Det ska inte låta som strängarna flyter ihop i en synålssmet där man liksom bara hör ett oväsen och inga toner.
Vad jag förstått är mycket av rörljudet att det börjar softklippa långt innan det är upp i taket och även då kompression innan det nåt taket. Medan dioder sker allt mer abruppt. Om man kunde simulera detta på något smart sätt och även kunna cascada flera diodsteg vilket inte blir så jättelyckat när jag testat. Signalnivån blir ju liksom helt fast till nästa steg medan med rör så varierar den fortfarande i amplitud trots att den redan är distad från steget innan.
Men när man pressar rör för hårt....som i tex Engl powerball så tycker jag det låter väldigt mycket som klippdioder istället för rör. Och det handlar väl om att signalen är så hög så det blir en abrupt klippning precis som med dioder.
|
| 11 Jan 2010, 14:51 |
|
 |
|
Daydreamer
|
Rördist ????? Jag vet inte riktigt om så många vill ha enbart förstärkardist. De som kör metalstuk kan väl krana upp en Engl eller Marshall mm för att få det "rätta" ljudet.
För min del, som har lite annan musikstil, spelar helst med ett bra rent ljud. Detta ska dock vara rätt nära att det spricker och sedan ta det till det distade med hjälp av pedal.
Så har jag nog alltid gjort och vill nog mena att rörens inverkan är stor även i detta läget.
Fenderfreak
|
| 11 Jan 2010, 15:01 |
|
 |
|
Daydreamer
|
För övrigt trodde jag att du hållt dej till pedaler du också Sven-Johan. Det är väl först sista året som du tagit ett snedsteg mot Marshall [:D] [:D] [:D]
Fenderfreak
|
| 11 Jan 2010, 15:02 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Tubis wrote: ...Den här BD-2 är en sån komplex krets så den kan jag inte uttala mig om. Inte riktigt standard om man säger så. Men den har ju klippdioderna där i smeten bland alla konstiga transistorkopplingar som jag fattar nada av...
Lite grand så jag funderade. Kanske felet egentligen inte är klippdioder och/eller halvledare, utan att lösningarna som de sitter i ofta är enkla och billiga. En Boss Blues Driver går att köpa ny för under 1000:-. Ändå är den kanske lite mer utvecklad än många andra distpedaler, en "komplex krets" som inte är "riktigt standard"... Om nu den låter bra, undrar jag hur bra det skulle kunna bli om man utvecklat mer och det fått kosta lite mer? Men, frågan är kanske om vi skulle köpa då... när det inte är rör... [}:)][;)] Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 11 Jan 2010, 15:07 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Daydreamer wrote: För övrigt trodde jag att du hållt dej till pedaler du också Sven-Johan. Det är väl först sista året som du tagit ett snedsteg mot Marshall [:D] [:D] [:D]
[:D][:D][:D][:D] Vad jag har gjort, är inte detsamma som vad jag har tyckt... [;)] Jag har i mer än trehundra år tyckt att rörcruch, framförallt slutrörscrunch låter bäst. Pedaler har bara varit ett surugat... Nu är jag kanske på väg att ändra mig [:0]. Jag hoppas att kunna använda t.ex. min Marshallrigg, Traynorn eller någon av mina Fendercombos, inställda för rent ljud och sedan ha pedaler som låter precis så bra som jag vill... och acceptera det [;)]. För övrigt, Fenderfreak, anser jag att en Marshall som min smallbox, 60-tals, 50 W plexi, är en moddad Fender Bassman 5F6-A... [}:)][;)] Vilket gäller även för min Traynor BassMaster Mk II YBA-1A. Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 11 Jan 2010, 15:17 |
|
 |
|
Daydreamer
|
Quote: För övrigt, Fenderfreak, anser jag att en Marshall som min smallbox, 60-tals, 50 W plexi, typ är en Fender Bassman 5F6-A... [}:)][;)]
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
Jo, du har nog rätt i det. Och jag kan väl samtidigt medge att ljudet när man kör en Deluxe på helfart är långt ifrån fel utan närmare religion. Att jag använder pedaler beror främst på att jag snabbt vill ha valmöljighet mellan rent och distat ljud. Jag kan tänka mej att svaret blir att man ska ha fler stärkare på scenen samtidigt vilket jag inte håller med om eftersom jag är lat av naturen. Fenderfreak
|
| 11 Jan 2010, 15:49 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Sven-Johan wrote: Izzy wrote: ...Icke desto mindre måste jag konstatera att det verkligen är skillnad på rejäl rördist i flera steg och rejäl dist från en pedal...
Hmmmm... Jämför du inte äpplen och päron nu? Om det nu blir skillnad med "rördist <i>i flera steg"]", borde man väl jämföra med pedal- eller halvledardist <i>i flera steg"] och dessutom på liknande och för ändamålet optimerat sätt... eller? Hur bra låter <i>egentligen"] en rörförstärkare som bara distar i ett steg? Jag förutsätter att de gått in för att det ska låta bra när de gjort CD-skivan med vintageförstärkare till boken "The Soul of Tone: Celebrating 60 Years of Fender Amps". Lyssna själva! Låter det verkligen bra om de stärkare som framförallt distar i ett steg? Pedaler distar/överstyr ju ofta i bara ett steg. Boss Blues Driver, och säkert vissa andra också, har dock dist/överstyrning i två steg... Det jag tidigare tyckt är rörförstärkares fördel är när det distar/överstyr lite, så som jag beskriver ovan om Blues Drivern. Du pratar om "rejält med dist"... När jag kopplar på mina seriekopplade pedaler; Barber LTD SR, Ibanes ST9 Super Tube Screamer och Boss BD2 Blues Driver, är det fyra steg halvledardist... Detta låter bra! Fast det kanske inte räknas som "rejält med dist"... [;)] Jag misstänker dessutom att det går att experimentera med detta så att detta blir ännu bättre och passar för många olika smaker. Min jämförelse gäller när jag ska spela något som kräver rejält med dist och väljer mellan någon av mina stärkare som kan leverera det vs. någon av mina pedaler som också levererar mostvarande mängd dist. Det kan vara t.ex. min Marshall 2204 med dist i ett par steg eller Traynorn med 4-stegskrets vs. typ Fetto Nord 70 eller MAudio Tube Zone. Det är äpplen mot päron, visst. Men det handlar om motsvarande distmängder, men helt olika sätt att skapa dist. Här föredrar jag helt klart rörstärkarna, även om pedalerna gör jobbet mkt bra också. /Gunnar
|
| 11 Jan 2010, 15:53 |
|
 |
|
per_w
|
Jag har kört med en BD-2(moddad också) ett tag och är helnöjd med den. Den "cleanar" upp bra när man sänker på gitarren, så det fungerar att ha den på om man inte skulle hinna trampa av den[8D]. Har den främst till att få ett fett ljud på stallmiken på stratan med den blir ganska busig i andra lägen också...[}:)] Jag kör med ett halvskitigt ljud som grund. Lyssna gärna på hemsidan[:)]. /Pelle  <font size="1">[url="http://www.wallinsblues.com"]Hemsida[/url] [url="http://www.myspace.com/wallinsblues"]Myspace[/url] <hr noshade size="1"><font color="green">--- Jag skruvar och moddar rörförstärkare, pedaler m.m. ---</font id="green"> </font id="size1">
|
| 11 Jan 2010, 16:27 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Sven-Johan wrote: Hundan vilken go dynamik! Jag kan spela löst och det distar inte alls och det är knappast ingen ljudskillnad mot att inte ha pedalen inkopplad. När jag sedan spelar hårdare kommer överstyrningen dynamiskt, snyggt och prydligt. Ju hårdare jag spelar, desto mer överstyrning, helt följsamt med hur jag spelar... [:p]
Intressant! Frågan är ju då om det verkligen är pedalens eller (fortfarande) förstärkarens dynamik du hör??? http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 11 Jan 2010, 16:32 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
knut wrote: Sven-Johan wrote: Hundan vilken go dynamik! Jag kan spela löst och det distar inte alls och det är knappast ingen ljudskillnad mot att inte ha pedalen inkopplad. När jag sedan spelar hårdare kommer överstyrningen dynamiskt, snyggt och prydligt. Ju hårdare jag spelar, desto mer överstyrning, helt följsamt med hur jag spelar... [:p]
Intressant! Frågan är ju då om det verkligen är pedalens eller (fortfarande) förstärkarens dynamik du hör??? Bra fråga! Dynamik uppfattade jag, i detta fall, som att disten inte kommer så abrupt, stelt och kantigt i gränsen mellan rent och dist, utan att den liksom kommer snyggt, mer och mer desto hårdare jag spelar eller desto mer man drar upp gitarrens volymkontroll (om man använder den så). Det finns dessutom en sorts snygg ton i anslaget. Gunnar beskrev det så här i denna tråd: "Med pedalerna inträder en stelhet och kantighet som bara inte går att få bort helt... Distkanalen [på rörförstärkaren ifråga] däremot levererar en mjukare feeling, mer komplett och ofärgad ton. Mixen av övertoner och undertoner blir alltid snyggare, ackorden klingar mer naturligt med rördist än med pedaldist." Blues Drivern tycker jag stämmer väl med det Gunnar beskriver om rörförstärkare. Men du, Gunnar och jag har väl i och för sig inte samma ljudideal och spelar inte med samma typ av gitarrer, på samma sätt. Å andra sidan behöver ju det inte nödvändigtvis betyda att vi gillar olika saker... Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 11 Jan 2010, 16:56 |
|
 |
|
Marshall
|
knut wrote: Sven-Johan wrote: Hundan vilken go dynamik! Jag kan spela löst och det distar inte alls och det är knappast ingen ljudskillnad mot att inte ha pedalen inkopplad. När jag sedan spelar hårdare kommer överstyrningen dynamiskt, snyggt och prydligt. Ju hårdare jag spelar, desto mer överstyrning, helt följsamt med hur jag spelar... [:p]
Intressant! Frågan är ju då om det verkligen är pedalens eller (fortfarande) förstärkarens dynamik du hör??? Japp, hur kul låter en BD2 genom din stereo eller en Jazz Chorus? Den låter stel som en pinne, tror jag. Men den funkar fantastiskt till en rörhäck. [:)] <font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">
|
| 11 Jan 2010, 17:55 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Marshall wrote: ...Japp, hur kul låter en BD2 genom din stereo eller en Jazz Chorus? Den låter stel som en pinne, tror jag...
[:D] [:D] [:D] [:D] Men, frågan är om det beror på rör kontra halvledare i sig, eller om det beror på förstärkardesignen (och högtalarna)? Kanske det skulle låta stelt som en pinne även genom en rörstereo... vad vet jag... Jag har faktiskt aldrig provat en Roland Jazz Chorus. Vore kul att göra, med några högtalare som man gillar och är van vid...
|
| 11 Jan 2010, 18:42 |
|
 |
|
Ljudfreak
|
Moddade BD-2 kan vara i särklass, verkligen. Jag är inne på nummer två, en Stinkfoot. Fast jag brukar hävda att den låter bra för att dess ljud liknar en stärkare...
Dess dist påminner om min första Super Bass från -76 som jag körde på trekvartsvolym genom en Hot Plate. Litet fuzzig men härligt vintage [:)]
|
| 11 Jan 2010, 18:48 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Sven-Johan wrote: Nu är jag kanske på väg att ändra mig [:0]. Jag hoppas att kunna använda t.ex. min Marshallrigg, Traynorn eller någon av mina Fendercombos, inställda för rent ljud och sedan ha pedaler som låter precis så bra som jag vill... och acceptera det [;)].
Här finns kanske en del matnyttigt: http://vintageamps.com/plexiboard/viewt ... =1&t=88847EDIT: ser vid närmare genomläsning att det inte kom fram speciellt mkt av intesse där...[:o)] ---------------------------------------------------- http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 11 Jan 2010, 18:57 |
|
 |
|
PGW
|
Grov blasfemi Sven-Johan!!! Du bör ställas inför rör-inkvisitionen för pinliga förhör! Skäms på sig![;)][:D][:D] Å andra sidan använde ju både Jimi H & SRV pedaler & det gick ju ganska bra för dem ändå..... Sven-Johan wrote:
Jag blir inte förvånad om det egentligen går att göra en förstärkare helt baserad på halvledare som låter minst lika bra som en rörförstärkare. Om den bara fick kosta... Den skulle ju dessutom kunna bli liten och lätt...
Det är kanske där problemet med transistorförstärkare för gitarr sitter - de <i>får"] inte kosta många dinarer vare sig i produktion eller butik. Tittar man däremot bland HiFi-förstärkare finns det ju både transistor & rörmaskiner bland high-end-apparaterna, om transistorförstärkarna blir lättare vete 17 - rejäl nät-trafo krävs ju i vilket fall & det finns väl även exempel på transistorsteg som använder utgångs-trafo. Sedan kanske man kan väga in att det väl inte finns många transistorförstärkare som har ett signaturljud(?), typ Fender/Marshall/Boutique, bland anledningarna till deras bristande popularitet. De transistorförstärkare jag lyssnat <i>aktivt"] på "låter nästan" som som någon av de kända rörisarna, men ingen når väl riktigt ända fram - delvis kanske p.g.a. budget, delvis kanske på att de ofta ska kunna "göra allt", vilket ju sällan blir särskilt bra. För min del sitter användandet av pedaler mer i behovet än ljudet eller kanske ännu mer i hur pass lat jag känner mig, idealet är att ha så lite som möjligt att släpa på. (Pod - mnääää, kommer inte överens med dem.) För den musik jag spelar nu räcker Deluxen gott, för 15 år sedan hade jag inte klarat mig utan 100W Marshall, 3 distar, Wha, ett par phasers, ekon o.s.v.. För mig blir pedaler av ondo när de används slentrianmässigt - typ chorus som står på för jämnan. Pedaler är gitarristens svar på målarens färger IMO, det ska vara några stänk här & där i smakfulla doser. Att det sedan låter mer Picasso än Rembrandt eller Chagall när jag spelar är en annan 5:a[;)][:D] You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!
|
| 11 Jan 2010, 19:42 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Quote: den underliga anslagsdynamiken Precis det, Tubis! Jag har gjort en hel del försök med olika pedaler, men det har alltid stupat på just det, att de gör nåt med attacken, anslaget, och då är det för mig kört, det är inte roligt att spela längre, jag spelar på en apparat i stället för på ett instrument. Det går att få till en hyfsad övertonsbild med ganska musikalisk klang, men just anslaget förstörs på nåt sätt. KchKchKchhhhhKchhhh........... Kul att så många nämner just BD, köpte också en sån efter tjat från bandmedlemmarna "du måste ju ha en pedal såru kan dista lite när du solar", som moddades enligt nåt kit, men det slutade med att jag återgick till original förutom klippningen, som gjordes mer osymmetrisk. Jag tycker att voicingen, EQ:n, är dess styrka så den behöver man inte fixa med. Men den "glömdes bort" till gigen, och under tiden hade hela bandet blivit tajtare så man kunde spela med volym och anslag, och alla tyckte att mitt sound blivit sååå mycket bättre. Nä, kanske man kan använda trissor till rent ljud, och boostrar, men inte till dist. Kch..Kchhhhhh..... "The Tone is in your fingers": HA! http://kuhnamps.com
|
| 11 Jan 2010, 20:21 |
|
 |
|
Nick Nail
|
Ah, äntligen någon som tar upp det här!
Jag älskar gamla fenderförstärkare, och har oftast (nästan alltid) kört med en eller annan pedal, och aldrig i små mängder. Till det nuvarande bandet känner jag mig helt beroende av ett slapeko, och när jag förr om åren spelade punkrock var det oftast någon OD på fullt ställ. Jag har aldrig haft några dyra eller moddade pedaler, utan jag har letat tills jag hittat den pedal som jag har gillat i "standardutbudet". Om man är lite öppen och kollar runt bland märken och modeller inser man att det finns pedaler som kan tillgodose de flesta -om än inte alla- krav. Jag har i alla fall alltid kunnat hitta pedaler som har passat mig!
Jag har i tysthet alltid ansett att "gitarr-sladd-stärk-puritanerna" bara är snobbiga och inskränkta[}:)], men nu kan det sägas högt! Tack Sven-Johan! Jag är också lite sarkastisk, men också lite allvarlig.
"There´s no end to the possibilities"
|
| 11 Jan 2010, 20:32 |
|
 |
|
MullBenkt
|
Novisen vid spisen undrar:
Hur många av er kan lira med slutstegsdist (utan attenuator/powerscaling) live?
Jag tror aldrig min Deluxe varit över vol 4 live.
MullBenkt
|
| 11 Jan 2010, 20:50 |
|
 |
|
Zacka
|
Först gav oss gud akustiska gitarren . Den var typ kul ett tag . Men nä det lär till nå bättre . Då gav han oss elgitarren [8D] Den var oxå kul ett tag [xx(]Nä det behövs nånting till här . Då gav han oss DISTDOSAN [}:)][:p] And now tha name was Rock´n´roll Ps: å till alla Bluesare , det går lika bra med ÖL !!!
|
| 11 Jan 2010, 21:15 |
|
 |
|
K-G
|
Daydreamer wrote: Rördist ????? Jag vet inte riktigt om så många vill ha enbart förstärkardist. De som kör metalstuk kan väl krana upp en Engl eller Marshall mm för att få det "rätta" ljudet.
För min del, som har lite annan musikstil, spelar helst med ett bra rent ljud. Detta ska dock vara rätt nära att det spricker och sedan ta det till det distade med hjälp av pedal.
Så har jag nog alltid gjort och vill nog mena att rörens inverkan är stor även i detta läget.
Fenderfreak
Precis så gör jag med och då tycker jag att en pedal kan öka ljudvolymen/solovolymen med lätthet och samtidigt har man ju alltid möjlighet att ta en pedal som passar låtens karaktär på ett bra sätt...sedan tycker jag också att en BD-2:a är en mycket dynamisk/musikalisk pedal som jag gärna och ofta använder...min är en moddad från Stinkfoot [:)] [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Besvikelsen över dålig kvalité varar alltid längre än glädjen över ett billigare pris"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecats
|
| 11 Jan 2010, 21:20 |
|
 |
|
Plexiglas
|
MullBenkt wrote: Novisen vid spisen undrar:
Hur många av er kan lira med slutstegsdist (utan attenuator/powerscaling) live?
Jag tror aldrig min Deluxe varit över vol 4 live.
MullBenkt
Har kört 100w-toppar attenuerade 1 steg (-4db) senaste 6 åren. Har nyss downsizat till en 50w, dock![;)] Har till och med kommit undan med 100w + två 4x12 på ngra (krog)gig. http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 11 Jan 2010, 21:27 |
|
|