View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Aug 2026, 04:50

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Silly Signature Mods 
Author Message

Kommer att tänka på 2 moddar som bland dem som inte vet ett dugg om förstärkare* betraktas såsom stort trolleri utfört av fantastiska magiker [;)]

- "The Randy Rhoads Mod":
Om jag har rätt info så har man bytt värde på ETT motstånd i en Marshalltopp.

- The Warren Haynes Mod":
Om jag har rätt info så innebär detta att man knipsar bort en brightkonding från volymen i en Soldanotopp.

Känner någon till nå´n mer "fjuttmod" namngiven efter en känd gitarrist så kan ni ju posta den här.

<i>* tex som jag själv för ca 3 år sedan, som efter att ha spelat gitarr på heltid i ca 30 år för första ggn vågade sätta lödkolven mot ett motstånd i en förstärkare."]

05 Jan 2010, 14:41
Profile ICQ WWW

Ray Davis (eller om det var brorsan Dave?):
För att få det speciella fuzzljudet till " You really got me" skar han sönder högtralarkonen på en billig förstärkare....
DET låter illa...

[;)][;)]

om storyn är sann eller ej kvittar väl- för bra är storyn...

b

http://www.davedavies.com/articles/tgm_0199-01.htm

05 Jan 2010, 19:48
Profile

För att få det speciella fuzzljudet till " You really got me" skar han sönder högtralarkonen på en billig förstärkare....
DET låter illa...

[;)][;)]

b

Den storyn finns angående Elmore James ljud också.
Men det är en bra story [:)]

06 Jan 2010, 23:34
Profile WWW

gammelnalle wrote:

DET låter illa...

[;)][;)]

b

Den storyn finns angående Elmore James ljud också.
Men det är en bra story [:)]

Första gången jag hörde den storyn, för 25 år sedan, så handlade den om Link Wray! [:D]
Men en bra story är det!!

/Bengt

"Den som vill bli lycklig ska inte öka sina tillgångar, utan sänka sina anspråk"
- Platon

07 Jan 2010, 08:52
Profile WWW

DET låter illa...

[;)][;)]

b

En annan story säger att det var Jimmy Page som lirade solot på den (och Jon Lord på keyboard). Believe it or not!
[:D]

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

07 Jan 2010, 11:18
Profile

Kommer att tänka på 2 moddar som bland dem som inte vet ett dugg om förstärkare* betraktas såsom stort trolleri utfört av fantastiska magiker [;)]

- "The Randy Rhoads Mod":
Om jag har rätt info så har man bytt värde på ETT motstånd i en Marshalltopp.

- The Warren Haynes Mod":
Om jag har rätt info så innebär detta att man knipsar bort en brightkonding från volymen i en Soldanotopp.

Känner någon till nå´n mer "fjuttmod" namngiven efter en känd gitarrist så kan ni ju posta den här.

<i>* tex som jag själv för ca 3 år sedan, som efter att ha spelat gitarr på heltid i ca 30 år för första ggn vågade sätta lödkolven mot ett motstånd i en förstärkare."]

RR-modden är väl egentligen typ en klassisk "one wire mod", dvs. att man langar det ena gainsteget efter det andra, behåller båda volymerna som första resp. andra gain-kontroll. Simpelt. Det är visst en del andra små justeringar, men i grunden en mkt enkel mod som rör-pulare började göra på vanliga Marshalls för 40 år sedan.

/Gunnar

09 Jan 2010, 10:48
Profile

Så det var mer gjort än vad jag trodde då!

Hur som helst så blir det lite konstigt när folk pratar om hur bra ton Warren Haynes har i sin Soldano och någon påpekar: <i>"Jamen den är ju moddad!""] och så tror alla att hans förstärkare är HELT annorlunda mot en standardtopp.
Visst en borttagen brightkonding <u>gör</u> verkligen skillnad - tex när man kör pedaler - men det är ju inte någon jättemodd det är fråga om [;)]

09 Jan 2010, 15:45
Profile ICQ WWW

Så det var mer gjort än vad jag trodde då!

Hur som helst så blir det lite konstigt när folk pratar om hur bra ton Warren Haynes har i sin Soldano och någon påpekar: <i>"Jamen den är ju moddad!""] och så tror alla att hans förstärkare är HELT annorlunda mot en standardtopp.
Visst en borttagen brightkonding <u>gör</u> verkligen skillnad - tex när man kör pedaler - men det är ju inte någon jättemodd det är fråga om [;)]

Sedan är det ofta så för de flesta amatörmusiker att det bästa man kan göra för en bättre ton är att öva på sitt intrument...

Men det är ju väldigt frestande att ta bort/lägga till några saker i stärkaren för att (förhoppningvis) snabbt och behändigt få "killer tone". [:p]

/Lennart

http://www.specter.se

10 Jan 2010, 18:14
Profile

Jag nämde i en annan tråd här en mod som benäms som NFL-mod på nätet till Fender Pro JR, man löder bort en sladd från högtalarjacket och så är det klart. Den faller väl in under den här tråden.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

10 Jan 2010, 18:28
Profile WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]