| Author |
Message |
|
cruBB
|
 Whitey 5w, hemmabygge
Japp, då var amp-kitet klart med låda och allt. Det som tog längs tid var nog att bestämma vilken färg på tolex jag skulle ha. [:I] Rattarna ska nog bytas till vita för att få en elegantare "look". Sedan kom nog switcharna lite nära ena ratten men det funkar. Ena switchen byter mellan en stor och en liten bypass konding på V1a, vilket funkar väldigt bra. Den stora kondingen gör att det rena ljudet låter fylligt på låg volym och den mindre gör att man kan maxa alla kontroller utan att få prutt ljud. Den andra switchen läger till eller tar bor bypass-kondingen på V1b. Allt som allt, en mycket enkel stärkare, som endå är lite flexibel. Så här ser den ut just nu:  Och så här låter den med en clean boost som sparkar in lite extra gain(alla andra kontroller är på max): http://www.netmusicians.org/files/36-whitey.mp3Den tar pedaler väldigt bra, vilket är lite av ondo då det snabbt dyker upp en ny pedal man vill ha. [B)]
|
| 08 Jan 2010, 22:26 |
|
 |
|
bjoel
|
Snygg. Vad är det för stärkare i den där sa du?
------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 08 Jan 2010, 22:53 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Lät RICKTIGT BRA!!! Grattis! Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 08 Jan 2010, 22:55 |
|
 |
|
Wille Wheels
|
Snyggt jobbat. Bra överstyrning på den ochså.
Vad kostade ett sånt där bygge?(om man får vara lite ny<b>f</b>niken)
|
| 08 Jan 2010, 22:56 |
|
 |
|
cruBB
|
Jag tackar för den fina responsen!
Det är i grunden ett ampmaker kit(SE-5a) som har modifierats en aning. Stärkarn kostade £135 och kabinettet £120. Hade gärnat testat bygga ett kabinett själv men saknar både verktyg och den rätta känslan. [;)]
|
| 08 Jan 2010, 23:21 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Med så gutt ljud hade jag nog funderat på att lägga till en större nättrafo och en extra utgångstrafo för att få samma ljud på högre volym (läs funka i ett band). Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 08 Jan 2010, 23:27 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Låter som en mkt större stärkare än vad det är! Väldigt skönt sound och oväntat komplex dist för att vara SE. Kul! [^]
Behöver du verkligen pedaler till den där...[;)]
/Gunnar
|
| 09 Jan 2010, 10:31 |
|
 |
|
linusberg
|
Låter inte dumt alls det där, gratulerar till ett jätte fint bygge, men det är ketym här på bojjen att lägga ut lite mer erotiska bilder än så, dvs på innehållet. [:D]
Låter som ett kanonljud för att lägga lite lead räkor med.
/Peder
Signature deleted due to offensive remarks
|
| 09 Jan 2010, 10:59 |
|
 |
|
Junior
|
Wow! Låter riktigt bra och den är ju sjuuukt snygg också! [:D][8D]
/Junior
jakis-92(at)hotmail.com
|
| 09 Jan 2010, 11:21 |
|
 |
|
cruBB
|
linusberg wrote: Låter inte dumt alls det där, gratulerar till ett jätte fint bygge, men det är ketym här på bojjen att lägga ut lite mer erotiska bilder än så, dvs på innehållet. [:D]
Eftersom det är mitt första bygge så ser det inte så värst imponerande ut inuti. [8)] Izzy wrote: Behöver du verkligen pedaler till den där...
Nja, men jag tycker det är lite svårt att få till "hänget" med bara två gainsteg. Med ett till gainsteg så hade jag kunnat slopa pedalen. Och det finns plats för 3 rör till! [:D] Amp Healer wrote: Med så gutt ljud hade jag nog funderat på att lägga till en större nättrafo och en extra utgångstrafo för att få samma ljud på högre volym (läs funka i ett band).
Har inget band att spela i, men det borde inte hindra nyfikenheten att få en mer volym-kraftig stärkare.[^]
|
| 09 Jan 2010, 11:31 |
|
 |
|
Ocku
|
Den där lät ju bra! Och snygg är den också. cruBB wrote:
Rattarna ska nog bytas till vita för att få en elegantare "look". Sedan kom nog switcharna lite nära ena ratten men det funkar.
Om du ska byta rattar så kan du välja runda istället för hönsskallar. Då kommer de inte lika nära omkopplarna för du slipper näbben på rattarna. ------ Dom låter alla lika
|
| 09 Jan 2010, 11:40 |
|
 |
|
cruBB
|
Ocku wrote: Den där lät ju bra! Och snygg är den också. cruBB wrote:
Rattarna ska nog bytas till vita för att få en elegantare "look". Sedan kom nog switcharna lite nära ena ratten men det funkar.
Om du ska byta rattar så kan du välja runda istället för hönsskallar. Då kommer de inte lika nära omkopplarna för du slipper näbben på rattarna. ------ Dom låter alla lika Jepps, dessa kanske skulel sitta fint: 
|
| 09 Jan 2010, 15:17 |
|
 |
|
polifemo
|
Mycket bra ljud!
|
| 09 Jan 2010, 15:41 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
cruBB wrote: Izzy wrote: Behöver du verkligen pedaler till den där...
Nja, men jag tycker det är lite svårt att få till "hänget" med bara två gainsteg. Med ett till gainsteg så hade jag kunnat slopa pedalen. Och det finns plats för 3 rör till! [:D] Men hallå - du har ju ett grymt snyggt häng i fingrarna! Tror du Angus skulle låta bättre med en pedal? Tusan, jag blir alltid avis på dem som får det att sjunga sådär redan i en low gain-stärkare. Nu måste jag nog gå och öva. /G
|
| 09 Jan 2010, 15:48 |
|
 |
|
polifemo
|
cruBB wrote: Jag tackar för den fina responsen!
Det är i grunden ett <font color="red"><u>ampmaker kit</u></font id="red">(SE-5a)
Nu kopplar det! Killen som har Ampmaker var visst väldigt sjuk för några år sedan (fattade aldrig vad det var, men det verkade "allvarligt") när jag gick och funderade på att bygga något så sidan stängdes ner helt och hållet. Kul att se att han tydligen mår bättre och är igång igen!
|
| 09 Jan 2010, 17:38 |
|
 |
|
cruBB
|
Izzy wrote: cruBB wrote: Izzy wrote: Behöver du verkligen pedaler till den där...
Nja, men jag tycker det är lite svårt att få till "hänget" med bara två gainsteg. Med ett till gainsteg så hade jag kunnat slopa pedalen. Och det finns plats för 3 rör till! [:D] Men hallå - du har ju ett grymt snyggt häng i fingrarna! Tror du Angus skulle låta bättre med en pedal? Tusan, jag blir alltid avis på dem som får det att sjunga sådär redan i en low gain-stärkare. Nu måste jag nog gå och öva. /G [:)] Det kanske är lite dumt att försöka lägga till mer när det redan funkar bra. Men en boost funktion hade varit kul att utforma. Kan ju alltid bygga mig en större enpetare och experimenter lite mer där. Är lite nyfiken på att bygga en med KT88.
|
| 09 Jan 2010, 19:14 |
|
 |
|
cruBB
|
polifemo wrote: cruBB wrote: Jag tackar för den fina responsen!
Det är i grunden ett <font color="red"><u>ampmaker kit</u></font id="red">(SE-5a)
Nu kopplar det! Killen som har Ampmaker var visst väldigt sjuk för några år sedan (fattade aldrig vad det var, men det verkade "allvarligt") när jag gick och funderade på att bygga något så sidan stängdes ner helt och hållet. Kul att se att han tydligen mår bättre och är igång igen! Han har också utökat sitt utbud lite, så då mår han förhoppningsvis väldigt bra. Väldigt trevlig farbror det där.
|
| 09 Jan 2010, 19:27 |
|
 |
|
Jyda
|
Nice! Jag tycker faktiskt att svarta rattar ser trevligt ut på den där.
|
| 09 Jan 2010, 19:58 |
|
 |
|
cruBB
|
Jyda wrote: Nice! Jag tycker faktiskt att svarta rattar ser trevligt ut på den där.
Med en svart logga så skulle det nog se fint ut med svarta rattar. Vart vänder man sig lämpligast när man vill få sig en egen logga i plast? (i marshall stil)
|
| 10 Jan 2010, 17:24 |
|
|