|
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Michael
|
 Deluxe eller princeton
Har tänkt mig ett litet bygge fenderstyle med reverb fast utan vibrato.
6V6or i slutsteget och klassisk Blackfacepreamp.
Funderar på om det ska bli slutsteg/fasinverterare som i en princeton eller deluxe.Kanske till och med som i en 5E5-A Pro fast med 6V6or för att få med en Presecekontroll.
Det ska bli 4st förförstärkarrör så bygger man på princetonidén så blir det en halva över, men man kanske kan använda bägge rörhalvorna paralellt i steget innan concertinan?
Ni som har koll kan väl hjälpa mig med vilka för och nackdelar de båda har. Har tänkt mig främst rent ljud men lite knorr på det när man drar på.Behöver inte vara volymstark bara det låter snyggt.
|
| 02 Jan 2010, 23:31 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Det var inte mycket till respons du får... Och mina kommentarer har du ju fått, så att säga, live... [;)]
Det verkar ha skruvats över rejält till tre- och fyrstegs distmaskiner och sådant här på rörbojen, så sådana där enkla, gamla kretslösningar som du vill prata om är kanske inte tillräckligt hajpat eller intressant längre... Vad vet jag... [?]
En sak slog mig, som jag inte nämnde när vi träffades: Jag har moddat några Princeton Reverb II så att de fått några kretslösningar inspirerade av Howard/Alexander Dumble. De stärkarna har original bl.a. 12-tumshögtalare, 6V6:or, drossel i nättdelen, fyra dubbeltriodrör (7025/12AX7), Smith-/long-tail-pair-fasvändare, Middlekontroll och Precensekontroll. Jag har moddat dem med bl.a. tonkontroller av Dumble-typ och 12AU7 som fasvändarrör och krets anpassad för det. De har också fått en annan reverbkrets (som jag kallar för LS-mod eftersom idén kommer från Lars Söderqvist.)
Dessa moddade Princeton Reverb II har fått ett fantastiskt bra rent ljud [:p][:)]!
Om du vill kan jag skicka schema, så ska jag i gengäld be dig om en liten tjänst... [;)][:)]
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 06 Jan 2010, 15:06 |
|
 |
|
Michael
|
Tack Sven-Johan
Nä jag har märkt att intresset inte är så där på topp men det löser sig ändå, får väl söka på gamla trådar. Det schemat tittar jag gärna på så vill du skicka det vore det hyvens. Den där tjänsten som du frågade efter ska jag visst försöka lösa.
Michael
|
| 07 Jan 2010, 11:30 |
|
 |
|
Daydreamer
|
Intresse på topp, har dock inte kompetens till att svara [:D] [:D] [:D]
Fenderfreak
|
| 08 Jan 2010, 16:04 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Om du bara ska använda en kanal, så rekommenderar jag Princeton; den har en del ljudmässiga (framför allt dynamiska) fördelar genom att man inte behöver mixa kanalerna. Dessutom ger fasvändarlösningen möjlighet till fler musikaliskt meningsfulla moddar menar jag. MEN: Det kanske viktigaste beslutet är vilket kabinett du ska sätta stärkaren i. Ett dr-kabinett ger ett större ljud med bättre projektion pga den större baffelytan. Till dels kan detta kompenseras genom modifieringar i tonstacken bl.a, vilket Sven-Johan bevisat tycker jag. Jag fick tillfälle att testa hans mod av en PrII, och måste säga att tonstacken passade fantastiskt bra till det kabinettet. Jag skulle inte snåla bort en midkontroll. "The Tone is in your fingers": HA! http://kuhnamps.com
|
| 08 Jan 2010, 16:48 |
|
 |
|
Michael
|
Du menar alltså att concertinan har mest möjligheter till moddar?
Blev lite nyfiken på vilka du menar, är det Paul C modden som Sven-Johan gjort på sin du menar?
|
| 08 Jan 2010, 19:41 |
|
 |
|
maglemer
|
Det där med kabinettstorleken som Martin är innne på tror jag är väldigt viktigt. Jag har byggt en Princetonvariant som jag aldrig fått att låta riktigt så kul som jag hoppats på. Hade med den till tonfesten i Mölnbo här i veckan, där vi testade att koppla förstärkaren till en av Ockus trattar, Retro55, i en sluten tvåtolva, och då hände det grejor. Här hemma har den nu fått kampera med en ännu något större låda, öppen dock, bestyckad med ett Weberelement (15-tums alnico) och en 12-tums Fane Medusa. Och PärkYYYYLÄÄÄ[:p] vad det händer grejor. Både roligt och lite trist, för en combo är ju likväl en combo först och främst, så nu får extrakabinettet agera extrahögtalare (finns ju en utgång för sådan), och det är inte heller så dumt. Kanske lika bra, t o m. Det innebär ju lite andra arbetsförhållanden för slutsteget genom halverad impedans, men det funkar helt ok. När tiden medger blir det lite fintrimning av biasen, och då kanske man kan nå ett snäpp till. Så varför inte en Princetonkrets i en Deluxe-förpackning? Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 08 Jan 2010, 22:15 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Michael!
När du provade min Princeton Reverb hemma hos dig hade den inte den s.k. Paul C-modden. Jag har haft det tidigare i den, men nu är fasvändarkretsen enligt original. Stärkaren hade större headroom med Paul C-modden men jag tyckte att den distade på ett betydligt fulare sätt med den än med originallösning.
Däremot har jag lägre resistans på spänningsmatarmotstånden till fasvändare och försteg så spänningarna är något högre. Å andra sidan har den 5Y3GB som likriktarör så spänningarna är, förhållandevis inte så värst höga.
Min stärkare har nättrafo för Deluxe Reverb och den är större än en original Princeton Reverb-trafo (som är samma som i blackface och silverface Champ och Vibro Champ). Utgångstrafon är en Mercury Magnetics Tone Clone för Deluxe Reverb och den är betydligt större än original och är t.o.m. större än en original Deluxe Reverb-trafo.
Stärkaren har 12-tums högtalare. Nu har den ett JBL D120F men från början hade jag ett Celestion Century i den.
Små högtalarlådor med små högtalare ger ofta, som jag ser det, ett burkigt (och kanske nasalt) ljud. Min Princeton låter, som Martin påpekar, ovanligt bra och ovanligt lite burkigt. Den har förvånansvärt mycket och snygga låga frekvenser för att vara så liten. Den har även ovanligt bra höga frekvenser.
Tonkontrollkretsen är inte moddad i min, utan är som original. Jag tror att min låter så bra, trotts det lilla formatet på lådan, för att flera av sakerna är större än i en original och att de är gjorda för större stärkare. Jag tänker framförallt på transformatorerna och högtalaren.
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 10 Jan 2010, 16:20 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Här är länk till schemat för en original blackface Princeton Reverb AA1164: http://www.schematicheaven.com/fenderamps/princeton_rev_gz34_aa1164.pdfFör er som inte vet vad Paul C-modden på fasvändaren innebär, så är den så här:  OBS! Värdena på vissa komponenter i dessa två scheman stämmer inte med Princeton Reverb utan är itsället som i Tweed Deluxe 5E3, men principen är densamma. Se originalschemat för AA1164 Princeton Reverb. Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 10 Jan 2010, 16:31 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Martin Kuhn wrote: ...Till dels kan detta kompenseras genom modifieringar i tonstacken bl.a, vilket Sven-Johan bevisat tycker jag. Jag fick tillfälle att testa hans mod av en PrII, och måste säga att tonstacken passade fantastiskt bra till det kabinettet...
Det var väl en av de Princeton Reverb II som jag moddat? Både försteget, reverbkretsen och fasvändaren är moddad. De har ett försteg inspirerat av Dumble's design, en reverbkrets moddad efter Lars Söderqvists idé som bl.a. innebär att serimotståndet som i vanliga fall är på 2,2 Mohm nu bara är på 180 kohm för ett renare och klarare ljud samt en fasvändare baserad på och anpassad för 12AU7. Moddarna jag gjort på Princeton Reverb II är förenklade lösningar av "min" Clean King-design. Se denna tråd på Amp Garage: http://ampgarage.com/forum/viewtopic.php?t=2804&highlight=clean+kingKanske man måste vara registrerad användare och inloggad för att komma åt tråden där. I Princeton Reverb II:orna har försteget ett 12AX7 istället för två EF86, inga omkopplare för Treble Shift, Middle Shift, Rock/Jazz och Deep. Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 10 Jan 2010, 22:24 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|