View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 11:24

Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Varför låter en Super Lead... som den gör 
Author Message

Rockley - det är ok att kladda i mina trådar. Likriktarrör är viktiga, även om det inte är så många i en Super Lead. Men min Tranyor låter aningen som om det vore så.

Fasvändarrör är alltid viktiga. Alla rör är viktiga. Och de ska vara hela.

Det kan vara så att jag har ett rör som trasslar och som kan ha bidragit till att det inte låter Marshall fullt ut. Upptäckte att det Sovtek som satt som fasvändare ev inte är helt ok. Kan ha bidragit en hel del till det som både jag och nu även Polifemo tydligt hört.

Återkommer i ärendet. Ska gräva bland mina rör och vad man kan hitta för trevlig alternativ bestyckning där.

/Gunnar

09 Dec 2009, 00:04
Profile

Hörde Izzys Traynor ikväll.
Håller med, låter <u>inte</u> Marshall.

Vad låter det då? Traynor?[:D]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

09 Dec 2009, 19:57
Profile WWW

knut wrote:

polifemo wrote:

Hörde Izzys Traynor ikväll.
Håller med, låter <u>inte</u> Marshall.

Vad låter det då? Traynor?[:D]

Nja, det lät nog inte Traynor heller.

För att det ska låta "Marshall" i mina öron måste disten vara väldigt fokuserad, med en fin skärpa i toppen samt ha en väldigt rapp respons överlag.
Detta saknades.
Gunnar hittade se´n ett rör som inte var riktigt friskt, så måhända satt problemet där.
Herr Izzy lär utan tvekan få denna best att låta suveränt bra [}:)]

10 Dec 2009, 10:50
Profile ICQ WWW

Ja, man kan ju fråga sig om det inte vore bra om den får låta Traynor... [;)][:X]

Jag trillade av stolen när jag spelade i en Traynor YBA-1A Mark II i våras, för att den lät så sjukt bra [:p]! Som tur är fick jag köpa den stärkaren några månader senare... [:)]

Tyvärr har jag ännu inte spelat i den så mycket, men till att börja med vill jag inte modda utan ha den som den är - En egen liten avstickare från Bassman 5F6-A, som även Marshall är... [;)][}:)]

Sedan kan man ju fråga sig vad som egentligen menas med att låta "Marshall" eller att låta "Traynor"... Jag har en känsla av att det är VÄLDIGT subjektivt...

Sven-Tjosan

10 Dec 2009, 17:04
Profile

nja, nog finns det ett "marshallsound" även om alla låter olika.[^]Men det får nog bli en egen tråd...[;)]

10 Dec 2009, 18:27
Profile WWW

Ja, man kan ju fråga sig om det inte vore bra om den får låta Traynor... [;)][:X]

I princip - ja! Men jag ville skapa ett byggprojekt som tillgodsåg mitt starka ha-begär både efter en Super Lead och en high gain-stärkare. När denna Traynor dök som ett brev på posten från vänlig supplier Woodstock var den i smådåligt skick och dessutom redan försedd med en Marshall-OT. Perfekt tänkte jag och rev och röjde.

Jag tycker det finns vissa karaktärsdrag som kan kallas typiskt Marshalliga. Jag talar då om low gain-sound a la 1987/1959 men också 2203/2204. I min värld sitter det mkt i ett par typiska mid-treble-lyft, en speciell skärpa och sprätt i diskanten, EL34:or som jobbar rät hårt och ger ett lite skitigt sound osv. + Celestion förstås.

/G

10 Dec 2009, 19:31
Profile

Det jag ser som Marshallsoundet är ett hyfsat stifft slutsteg med EL34or. 22nF/220k högpass och longtailed pi med motkoppling "och presence."
Tonstack som har en baskontroll som ger mycket lågmidd tex 33k/22nF/22nF. Byt midkondingen till 47nF och det är genast mindre marshall.
Givet har inte "alla" Marshall haft just denna konfig men det är denna jag tänker på. 70 talets burkar.

11 Dec 2009, 08:32
Profile

Det jag ser som Marshallsoundet är ett hyfsat stifft slutsteg med EL34or. 22nF/220k högpass och longtailed pi med motkoppling "och presence."
Tonstack som har en baskontroll som ger mycket lågmidd tex 33k/22nF/22nF. Byt midkondingen till 47nF och det är genast mindre marshall.
Givet har inte "alla" Marshall haft just denna konfig men det är denna jag tänker på. 70 talets burkar.

Efter gårdagens meck-kväll vill jag lägga till en "insikt" till listan. Ett 470k/500pF-filter/xxk mot jord) någonstans mitt i försteget ger ett skjut i ett frekvenseregister som genast låter "Marshall" i min öron. Höll på och meckade med min fyrstegskrets som inte hade några sådana filter. Men jag sköt nu in ett mellan andra och tredje steg. Och vips lät det just "Marshall".
/Gunnar

11 Dec 2009, 09:50
Profile

kool, den "magiska" ingrediensen alltså!?

11 Dec 2009, 10:10
Profile WWW

kool, den "magiska" ingrediensen alltså!?

Ja. Defnitivit. Endast denna detalj.

[;)]

Nä, skämt åsido, men det var intressant att till och med i denna komplexa krets som jag håller på med gav denna detalj en känsla av att komma närmare ett marshall-sound. Det blir väl något slags typiskt frekvenslyft. Just detta filter finns ju i många andra kretsar så det är ju inget märkvärdigt alls.

Å andra sidan vet jag att många moddar bort eller ändrar i detta filter, t.ex. när man pillar i 2203/2204-kretsen. Jag brukar själv inte röra det utan hellre pilla på andra ställen.

/Gunnar

11 Dec 2009, 10:23
Profile

nja, nog finns det ett "marshallsound" även om alla låter olika.[^]Men det får nog bli en egen tråd...[;)]
Hmmm... Stavas inte Marshall-sound till stor del: Celestion...?

En reissue 4x10 Fender Bassman '59 5F6-A körd i en fyrtolva med Celestion skulle nog många tycka vara ett Marshallsound... [}:)]

På ett föredrag om rörförstärkare jag höll, körde jag min blackface Fender Champ på, typ, fullt spett, i en Marshall 4x12 (med G12T-75). Reaktionen blev "H-e, vad mycket Marshall det låter"... [}:)]

Men, som sagt! DET får nog bli en annan tråd... eller ett annat liv... eller vid nånn träff...

Sven-Toan

11 Dec 2009, 10:43
Profile

Jag skrev ett inlägg om högtalare i denna tråd igår, men raderade det eftersom jag tyckte det blev too much OT.[;)] Innan jag byggde om min '68 8x10 till 4x12, lät mina toppar rätt så fendriga genom den lådan...

Shit - medlem i 1000-klubben oxå![^]

11 Dec 2009, 11:29
Profile WWW

Shit - medlem i 1000-klubben oxå!
= NÖRD!

Välkommen till klubben [:o)][:X]

Sven-Tjosan

11 Dec 2009, 12:16
Profile

Traynor:n ser ju hur snygg som helst ut! Synd att du inte verkar hitta ända fram ljudmässigt dit du tänkt dig?

Sven-Johan wrote:

Izzy wrote:

När du Sven-Johan ändå flaxar omkring i tråden funderar jag på om inte spänningen i min Tranyor Super Lead är en begränsning för hur nära jag kan komma "mitt" Super Lead-ljud.

Med endast B+ 420V blir det nog inte riktigt den fjongen i tonen som jag letar efter...
Min erfarenhet är att ljudet påverkas ganska mycket av spänningens storlek och av hur nätdelen är konstruerad.

420 eller 470 V borde göra klart hörbar skillnad. Kanske nättrafons egenskaper också påverkar mer än vi tror... vad vet jag...

Men, att svara på din egentliga fråga vågar jag knappast ge mig in på... Jag har också suttit och förundtrats över skillnader i ljud på väldigt, väldigt lika stärkare...
Exempel: Den blackface Vibrolux Reverb jag hade i flera år, fick vara med om mycket... Jag gillade många andra blackface Fenders men kom aldrig riktigt underfund med ljudet i Vibroluxen. Jag tror att jag provade att byta i princip allt(!) i den till komponenter från andra blackface som jag gillade ljudet i... men icke... samma grundkaraktär på ljudet var kvar ändå! Typ det enda jag inte bytte var nättransformatorn...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

En gammal teknisk definition är att <i>en förstärkare är en modulerad nätdel"]....

17 Dec 2009, 18:19
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2