View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 01:54

Reply to topic  [ 6 posts ] 
laney supergroup 60 "1968" problem ? eller.. 
Author Message

Post laney supergroup 60 "1968" problem ? eller..
jo jag har en sådan på arbetsbänken just nu.... den ser ut att vara byggd 1968 med tanke på alla kondingar är från 67-68.. till min lilla fråga..

chassiet till denna är byggd i aluminium som jag har på bänken o.. det ser ut som original men är jävligt rangligt byggd en poppnit i varje hörn.... dem borde ju kunnat svetsat hörnen .. eller .. vad det för dyrt då ?

det krävs lite jobb för att få den tillbaka till brukskick... kondingar som mer eller mindre smält [xx(] japp .. + andra där komponentbena släppt på... konstigt nog så fungerade den o lät som en plexi på steroider ( dock knastrade det o poppade en del ....

har knappt sett maken på en så stor nättrafo den har den är sjukt stor[:D]
den har plexifront bdv...

nu är den i drift igen.. blev recappning av alla elektrolyter,, till problemet.. jag har varit tvungen att spänningsutjämna både första o andra steget i filtreringen 220k motstånd o allt ser bra ut men på andra steget så får jag 450 volt i mellan o på toppen... hmmm skall det inte vara hälften......
<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImage

28 Nov 2009, 17:09
Profile WWW

Även om tekniken för att svetsa i aluminium fanns så var det väldigt ovanligt fram till 80-talet när MIG och framförallt TIG-svetsning började bli överkomligt. Har svårt att tänka mig att man svetsade aluminum 1968 annat än inom rymd- och flygteknik.

28 Nov 2009, 17:31
Profile ICQ WWW

men på andra steget så får jag 450 volt i mellan o på toppen... hmmm skall det inte vara hälften......

har du kortis i ena lyten?

05 Dec 2009, 16:09
Profile

nä.. men jag hittade problemet....... [:I][:I][:I] pga av att avsaknad av schema så såg jag ej att denna konding hade förbindelse med en ann konding inunder kortet[:I] o redan hade spänningsdelning...
dock utan utjämnings mostånd.... vilket är original på dessa...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImage

05 Dec 2009, 16:19
Profile WWW

Borde det inte bli halva spänningen ändå? Eller satt den ihop med B+?

05 Dec 2009, 16:30
Profile

nej det måste sitta utjämingsmotstånd på alla som var tre st ett tag.... vara ett utan... o då bir det så.... men nu sitter det bara två kondingar o 2 st mostånd som spänningsutjämnare o nu funkar det...[^][^]

faktist så är detta en marshall killer[:D][:D] fan man hamnar i toni lommi himmlen... med denna ... det sjunger fin fint..... + en lite krets av mig som ger lite mer gain efter katode följarn[:D]

Image ImageImage

05 Dec 2009, 19:15
Profile WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]