View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 00:45

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Modda JCM800 till modern high gain?! 
Author Message

Post Modda JCM800 till modern high gain?!
Hej alla high gain Marshall mod lovers!!

Det här inlägget får fungera lite som en Jul-quiz och detektivarbete som jag hoppas en del av er gillar.

De här klippen på Youtube får exemplifiera önskat ljud:
http://www.youtube.com/watch?v=opxcniXR3hw
http://www.youtube.com/watch?v=xl-qarMy ... re=related

Modden i sig beskrivs så här:
1) Regulated active DC Heaters are installed for lower noise floor even at highest gain settings. The amp does not hum at all even with the Master and Gains cranked.
2) The mod includes Dual Gain controls, which are used together to dial in the gain structure. Both controls have their own independent 3 position Bright switches which allow you to dial in your tone further.
3) Saturation switch is installed via 3 position switch. Middle position resembles more of a slightly gainier version of a Plexi or JMP. Right position adds more gain and takes you into much higher gain levels than a JCM800. Left position gives you the most saturated/highest gain setting. This setting sounds massive and solos just flow easily, even at low volumes.
3) Depth control on the back panel allows you to control the low end of the amp, you can dial it to be punchier and big sounding.
4) Feel Switch is added either on the back panel via 2 position switch or is added as a Push/Pull switch on one of the Gain controls. The two modes are Tight or Spongy. The Tight setting gives you a tight and percussive tone that sounds great even when playing fast riffing at higher gain levels. Spongy gives you an easier feel and a thicker gain structure, less percussive but it sings when playing leads.

Hur görs den här modden då tro?
Jag misstänker att preampen har 4 gainsteg, kanske med ett extra rör.
En av "gain" konrollerna kan vara en s.k. "Jose Master" med 2 zener dioder. Depth kontrollen är väl en pot med konding mellan NFB och högtalarjacket. I övrigt har jag ingen aning . . .

Vad tror ni kära Bojen kollegor?

Hälsningar/ Peter E

03 Dec 2009, 21:08
Profile

Dom "Zakk" moddade Marshall's och vad-det-nu-var-för-modd i den JMP jag(och anders64) hade som AmpHealer gjorde var sjukt bra!

<font size="1">

// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //

http://www.myspace.com/attitudemusicalproject</font id="size1">

03 Dec 2009, 21:20
Profile WWW

Det skulle kunna vara...
* Ingångsteg
* En hel del filter och sen 2 parallella gainsteg med lite olika karaktär.(att sätta 2 efter varandra skulle bara ge äcklig gröt)
* 3 steg allá MarkIIc ,(utan alla filter å skräp)...

Alltså 6 gainsteg...men vem vet...kan se ut hur som helst...
MarkIIc disten ger detta ljud om man filterar lite finurligt innan stegen som inkluderar dist...

mvh/Hasse

03 Dec 2009, 22:19
Profile

Skippa katodföljaren så får du 4 gainsteg utan att behöva lägga till något extra rör.

Gissningar om modden:

Katodföljare omvandlad till gainsteg enl. ovan.

Gainkontrollerna är nog helt vanliga. Man har nog satt in en extra gainkontroll istället för fast spänningsdelare mellan två steg.

Saturation-switchen kan mycket väl vara att koppla i och ur ett eller flera gainsteg.

Erik R

03 Dec 2009, 23:54
Profile

Soldano slo krets utan katodföljare med lite tightare bas ger det tugget med den riviga karaktären. Då behövs inga extra rör heller.
Sen är det bara att bypassa steg för dom mindre gainiga kanalerna med eventuella filter emellan..
Givet finns det ytterligare förfiningar att göra men basics.

04 Dec 2009, 06:41
Profile

Nu sticker jag ut hakan...[:)]...fast man får tycka fritt...

Jag kan inte bygga denna typ av dist på 4 gainsteg...
Jag kan aldrig få en Soldano att låta på det viset som klippen på youtube.

Visst kan man få tugg/riv ur en Soldano men inte ihop men mjukhet och spelkänsla...

Det finns inte heller någon som kan få mig att ändra uppfattning[8)]

mvh/Hasse

04 Dec 2009, 10:52
Profile

Nu sticker jag ut hakan...[:)]...fast man får tycka fritt...

Jag kan inte bygga denna typ av dist på 4 gainsteg...
Jag kan aldrig få en Soldano att låta på det viset som klippen på youtube.

Visst kan man få tugg/riv ur en Soldano men inte ihop men mjukhet och spelkänsla...

Det finns inte heller någon som kan få mig att ändra uppfattning[8)]

mvh/Hasse

utan katodföljaren och med lägre anodresistorer på 1o4....katodföljaren är det som sabbar soldanokretsen mest. Sen vet jag inte hur mycket jag kunde avgöra spelkänslan hos personen som spelade in klippen, hur gör du det?

04 Dec 2009, 10:57
Profile

Sen vet jag inte hur mycket jag kunde avgöra spelkänslan hos personen som spelade in klippen, hur gör du det?

Det fanns ingen spelkänsla....men det fanns ett visst anslag...vilket antyder att förstärkaren också har ett liv...[:)]

Man hör olika saker och tycker olika saker...helt normalt...
Denna typ av dist kräver mer än 4 steg...

mvh/Hasse

04 Dec 2009, 11:42
Profile

Denna typ av dist kräver mer än 4 steg...

mvh/Hasse

Mer än 4 steg? Det är ju inte så jättemycket dist påvridet och det räcker absolut med tre diststeg för att åstakomma den utan att det blir förjävligt som det blir om man bottar stegen för hårt. Fler steg som tex i en 5150 blir bara overkill.

04 Dec 2009, 12:05
Profile

3 steg till disten JA..men den filtering som krävs innan gör att det krävs ytterligare ett steg....
Alltså 1 + 1 + 3 = 5[:D]...annars blir det antingen för torrt eller för geggigt...<i>enligt min smak"]...

..och 5150 är bland det äckligaste jag vet[:D]...

mvh/Hasse

04 Dec 2009, 13:23
Profile

Nu är det mycke tycke å smak...

3 steg till disten JA..men den filtering som krävs innan gör att det krävs ytterligare ett steg....
Alltså 1 + 1 + 3 = 5[:D]...annars blir det antingen för torrt eller för geggigt...<i>enligt min smak"]...

..och 5150 är bland det äckligaste jag vet[:D]...

mvh/Hasse
Filtreringen går att göra med katodkonding nr1, kopplingskonding nr1 och katodkonding nr2. Man behöver inget ytterligare filter mellan stegen som äter gain.
Har man en väldigt lågoutput mick så kanske det blir lite annat men jag tar för givet att man har en hyfsat het sak till denna typ av ljud.

Men du tror alltså att moddaren har två rörsteg bara till prefiltrering innan första diststeget? Iom att du säger att det inte går att få sånt ljud ur fyra steg?

04 Dec 2009, 13:53
Profile

Man kan också få high gain med lågförstärkande rör t.ex. istället med 2 gainsteg med ecc83 tar vi 4 stg med ecc81: 1/2ecc83---ecc81---1/2ecc83----ecc81 för totalt 6 gainsteg. det ger bra utrymme för att skulptera ljudet fast det blir lätt att gå vilse bland alla filtreringar, signalnivåanpassningar och kablar.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/olekelo - testkörning av en "hemlis"

04 Dec 2009, 14:01
Profile WWW

Vad är detta?

1) Regulated active DC Heaters are installed for lower noise floor

04 Dec 2009, 23:58
Profile

Tack för alla inlägg!

Vad är detta?

1) Regulated active DC Heaters are installed for lower noise floor
Strömmen som värmer glöden likriktas för att få bort eventuellt brum.

05 Dec 2009, 00:05
Profile

05 Dec 2009, 03:06
Profile

Ok, med vad och hur gör man det?

Likriktare, glättning och så en aktiv spänningsregulator.

För att förenkla kan man begränsa sig till enbart förstegsrören och låta slutrören köra AC-glöd. Då blir det mindre ström genom regulatorn så den inte behöver så mycket kylning.

Att likrikta glöd tycks dock, om man söker på olika forum, vara en mycket stor problemkälla som lika gärna kan skapa mer brum och oljud om man inte får det rätt.

Erik R

05 Dec 2009, 09:52
Profile

Att likrikta glöd tycks dock, om man söker på olika forum, vara en mycket stor problemkälla som lika gärna kan skapa mer brum och oljud om man inte får det rätt.

Erik R
Inte mycket man kan få fel dock. Det krävs dock saftigt med kapacitanser annars får man ett rippelbrum istället. Det är ju lite mer ström vi riktar nu än vi är vana vid. Folk som är vana att meka stärkare borde inte få några problem.
Gjorde precis en av 4 dioder en 4700uF och två 100ohm(jordreferenserna). Ingen regulator. Tre rör
Tog från en 9V källa och kopplade glödlindningarna i serie. Behagliga 12V över dom. Tyst som i graven.

05 Dec 2009, 10:23
Profile

Inte mycket man kan få fel dock. Det krävs dock saftigt med kapacitanser annars får man ett rippelbrum istället. Det är ju lite mer ström vi riktar nu än vi är vana vid. Folk som är vana att meka stärkare borde inte få några problem.
Gjorde precis en av 4 dioder en 4700uF och två 100ohm(jordreferenserna). Ingen regulator. Tre rör
Tog från en 9V källa och kopplade glödlindningarna i serie. Behagliga 12V över dom. Tyst som i graven.

Jag tror det är kapacitansen som folk snålar med och får problem. Jag kan tänka mig att man kan strula till det med jordningen också.

Erik R

05 Dec 2009, 14:57
Profile
Reply to topic   [ 18 posts ]