|
|
Page 1 of 1
|
[ 27 posts ] |
|
Tappar trycket i Bassman ri!!
| Author |
Message |
|
gretschen
Joined: 31 Dec 2007, 15:54 Posts: 1019 Location: Järbo,Dalsland
|
 Tappar trycket i Bassman ri!!
Gjorde första giget efter service o rörbyte i min Bassman combo. Nuvarande bestyckning är:6l6wgc 2st ecc83 o ett e83cc i V1 + 5u4gb likriktarrör,killen satte dit en biaspot,det är det enda "ingrepp" han gjorde. När vi lirade igår så tappade den trycket efter ca en halvtimme.Den distade "fult" o lät bara skit,stundvis hade jag volymen i bott o ändå hörde jag mej inte,i normala fall skulle det nästan fladdra i byxorna på en sån liten scen som vi hade igår!!!! Kan det vara felställd bias??? Ska jag byta tillbaka till diodlikriktaren,det gör väl att det blir "spänstigare" vid högre volym?? Blev riktigt jävla besviken..... Det värsta är att jag har gig varje helg nu framöver och jag behöver den,har inte tid med fler servicar. /Robban http://www.myspace.com/greenkryptoniterockabilly
|
| 29 Nov 2009, 19:09 |
|
 |
|
Plexiglas
|
ett dött slutrör skulle kunna få den att låta sådär. http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 29 Nov 2009, 19:33 |
|
 |
|
bluesminister
|
Hej
Med de där symtomen låter det som att ett anodmotstånd till något av förstegsrören kan ha gett upp.
Jag har varit med om det några gånger i min 59 RI, särskilt efter att man varit inne och bytt rör i försteget. Det räcker med att något nytt rör drar mer ström än det som satt där tidigare för att ett anodmotstånd som sett sina bästa dagar ska ge upp.
Vis av egna erfarenheter tycker jag att det är lika bra att byta alla anodmotstånden när man ändå är inne och meckar i en sån stärkare och har ute kretskortet. De 1/4-wattarna som sitter original är för klena från början - en konstruktionsmiss tycker jag. 1/2-wattare är säkrare!
MVH Mattias
|
| 29 Nov 2009, 20:43 |
|
 |
|
gretschen
|
bluesminister wrote: Hej
Med de där symtomen låter det som att ett anodmotstånd till något av förstegsrören kan ha gett upp.
Jag har varit med om det några gånger i min 59 RI, särskilt efter att man varit inne och bytt rör i försteget. Det räcker med att något nytt rör drar mer ström än det som satt där tidigare för att ett anodmotstånd som sett sina bästa dagar ska ge upp.
Vis av egna erfarenheter tycker jag att det är lika bra att byta alla anodmotstånden när man ändå är inne och meckar i en sån stärkare och har ute kretskortet. De 1/4-wattarna som sitter original är för klena från början - en konstruktionsmiss tycker jag. 1/2-wattare är säkrare!
MVH Mattias
Men blir det värre ju varmare den blir?? /Robban http://www.myspace.com/greenkryptoniterockabilly
|
| 29 Nov 2009, 21:42 |
|
 |
|
bluesminister
|
Låter den helt normalt och bra från början när du startar den igen efter att den kallnat?
Mer erfarna bojare kanske säger emot, men jag tror åtminstone att motstånd som håller på att ge upp kan funka någorlunda i kallt tillstånd men visa större symtom ju varmare de blir.
Det som tillkom på min förstärkare strax innan motstånden gav upp totalt var sprak och knaster även med volymen nerdragen helt.
DEt kan förstås också vara en dålig lödning som tappar kontakt när stärkaren blir varm - Kanske en kallödning i samband med monteringen av bias-poten??
MVH
Mattias
|
| 29 Nov 2009, 22:07 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Svårt att ställa diagnos utan att ha patienten under den egna luppen...
Det kan vara något av det som redan tagits upp. Men, det kan vara andra saker.
Det förundrar mig om den nu ALLTID funkar kall men börjar spöka varm...
Om biasen är mycket felställd så att stärkaren går på tok för varm, kan symptomen bli något åt det hållet som beskrivs, men då blir stärkaren samtidigt väldigt, väldigt varm och slutrörens anoder (de grå eller svarta, stora plåtarna inne i rören) glöder då antagligen...
Mig veterligen var det bara de första åren av dessa reissues som anodmostånden var 1/4 Watts. De nyare jag sett har 1/2-Wattsmotstånd.
Det kan vara glappkontakt någonstans, vilket inte är helt ovanligt i dessa typer av nyare Fenders. Glapp kan bli värre när stärkaren blir varm och skar och ting därför rör på sig av värmeutvidgning.
Sitter rören i ordentligt?
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 29 Nov 2009, 22:34 |
|
 |
|
gretschen
|
Jag har ju iof bara kört ett gig med den efter service,men den lät ju klockrent före rörbytet..ska kolla upp det mer noga under veckan. Ja,rören sitter i riktigt,det är kollat.Och det är en 93:a så det bör ju vara dom klenare motstånden i denna. Återkommer efter fler tester. /Robban http://www.myspace.com/greenkryptoniterockabilly
|
| 30 Nov 2009, 11:44 |
|
 |
|
Amp Healer
|
bluesminister wrote: Hej
MVH Mattias
Mattias, jag tycker det var ett bra tipps! Lätt att gå i "vanliga" felsöknings tankar och glömma vissa stärkare har felkonstruktionen som inte är det första man tänker på. Nä,Robban släng in några kolfilmmotstånd som anodemotstånd, så får du lite voodo åxså [;)][:)] Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 30 Nov 2009, 16:25 |
|
 |
|
gretschen
|
Har testat en del under kvällen,det första som slår mej när jag slår på strömmen är att likriktarröret ger ifrån sej ett tydligt bzzz/skrammel ljud!!! Nästan som om det vore väldigt mikrofoniskt eller helt enkelt slut???Samtidigt blir det extremt hett efter bara en liten stund. /Robban http://www.myspace.com/greenkryptoniterockabilly
|
| 30 Nov 2009, 22:23 |
|
 |
|
bluesminister
|
Ove, jag är absolut inte i rätt kunskapsnivå för att skriva nån på näsan, men det ska väl stå kolmassa-motstånd och inte kolfilms-motstånd?
Annars slickar jag givetvis i mig uppskattningen av mitt tips, som ju grundar sig mer på empiriska upplevelser än på grundläggande elektronikkunskaper.
Och jag bytte mina anodmotstånd mot kolmassa... Man får både Mojo och lite hemtrevligt fräsljud på köpet när stärkaren står på tomgång, låter lite som en brasa i öppna spisen och F-n vet om man inte kan höra lite alligatorplask och kluckande från en hembränningspanna i skogsgläntan också...
Mattias
|
| 30 Nov 2009, 22:57 |
|
 |
|
bluesminister
|
Gretschen - Det kan ju vara läge att testa med ett annat likriktarrör som första åtgärd.
Likriktarröret ska väl inte direkt föra oväsen, även om de även normalt sett brukar bli rejält varma under drift.
Om du sätter tillbaka diodpucken måste du ju med största sannolikhet justera bias, eftersom den ger ganska mycket högre spänningar än ett 5U4GB, men det vet du säkert själv.
MVH
MAttias
|
| 30 Nov 2009, 23:02 |
|
 |
|
Amp Healer
|
bluesminister wrote: Owe, jag är absolut inte i rätt kunskapsnivå för att skriva nån på näsan, men det ska väl stå kolmassa-motstånd och inte kolfilms-motstånd?
Annars slickar jag givetvis i mig uppskattningen av mitt tips, som ju grundar sig mer på empiriska upplevelser än på grundläggande elektronikkunskaper.
Och jag bytte mina anodmotstånd mot kolmassa... Man får både Mojo och lite hemtrevligt fräsljud på köpet när stärkaren står på tomgång, låter lite som en brasa i öppna spisen och F-n vet om man inte kan höra lite alligatorplask och kluckande från en hembränningspanna i skogsgläntan också...
Mattias
Nä, jag menade kolfilms-motstånd, då man slipper det du kallade för: hemtrevligt fräsljud,,,[:)] Sen kan man ju använda kolmassa åxså, men då behöver du egentligen bara ett av dom, i steget före Eq:n på andra ställen bidrar dom inte så mycker, mer att läsa om detta på: http://www.geofex.com/tubeampfaq/TUBEFA ... arbonCompsHäls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 30 Nov 2009, 23:44 |
|
 |
|
gretschen
|
Kan det vara så att min förstärkar "serviceman" inte justerade biasen på likriktarröret? Han bytte ju ut org likriktarpucken mot rör o röret behöver väl inte lika mycket ström,bara en tanke!Ska ringa o prata med honom senare. /Robban http://www.myspace.com/greenkryptoniterockabilly
|
| 01 Dec 2009, 10:54 |
|
 |
|
bluesminister
|
Hej igen
För likriktarröret finns ingen bias att justera. Biasen är ju, mycket förenklat uttryckt, ett slags "ström-broms" för att slutstegsrören ska arbeta inom sina specificerade värden.
Visserligen kan väl olika likriktarrör även av sammma typ leverera lite olika höga likriktade spänningar, vilket i sin tur påverkar hur bias till slutrören ska ställas
Mattias
|
| 01 Dec 2009, 12:49 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Ja, om förstärkaren vore min, eller om jag skulle ge den en bra översyn, och den har 1/4 Watts anodmostånd, skulle jag byta alla dem till 0,6 Watts (eller möjligen 2 Watts) metalfilmsmotstånd. Detta skulle jag göra oberoende om det är de som orsakar felet nu eller inte.
Men, vi famlar ju i mörker om det aktuella felet. Utifrån de beskrivningar som getts vill i alla fall inte jag säga med säkerhet vad som är fel.
Det kan vara likriktarröret. Att det låter (surrar) om det behöver, i sig, inte tyda på något stort problem (utom själva ljudet). Jag har varit med om likriktarrör som surrat i många år utan andra problem. Men, visst kan det vara likriktarrölret som strular. T.ex. kan en dioderna i detta dubbeldiodrör vara kass så att det bara går på en diod. Då blir B+-spänningen på tok för låg och kan ge ljudproblem som nog kan beskrivas som här.
Här behövs en systematisk felsökning, tycker jag.
|
| 01 Dec 2009, 19:46 |
|
 |
|
gretschen
|
Pratade med killen som har gjort jobbet idag,o enligt han så låg diodlikriktaren på 54v o röret fick han dra upp till 56v,vet inte ett dugg vilka spänningar han har mätt ,men så sa han. Så enligt han var det bara att plugga i diodlikriktaren igen o köra,så det gjorde jag.....Då vaknade stärkaren igen,lät kanon,vrålade som den ska. Hoppas det håller som det ska bara för jag har en hel del gig framöver...Rock´n roll helt enkelt,går det så går det! /Robban http://www.myspace.com/greenkryptoniterockabilly
|
| 02 Dec 2009, 01:12 |
|
 |
|
rudmark
|
Ska det vara ett sånt likriktarrör då? "Rectifier tube is 5AR4, GZ34. This tube should be of good quality. 5R4 types may also be used, although the amplifier will sound different. Do not attempt to use 5Y3, 5V4 or 5U4 types"
|
| 02 Dec 2009, 08:26 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
gretschen wrote: Pratade med killen som har gjort jobbet idag,o enligt han så låg diodlikriktaren på 54v o röret fick han dra upp till 56v,vet inte ett dugg vilka spänningar han har mätt ,men så sa han. Så enligt han var det bara att plugga i diodlikriktaren igen o köra,så det gjorde jag.....Då vaknade stärkaren igen,lät kanon,vrålade som den ska.
[?][?][?][?][?][?][?][?][?] [:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0] Om detta stämmer är det något lurt! Om han menar biasspänningen och att den skulle vara -54 V med halvledarlikriktaren och -56 V med rörlikriktare 5U4GB, så är det något knas. Det borde vara tvärtom, och antagligen då något större skillnad än 2 V. Jag tror att det är något fel på likriktarröret och/eller att biasen är väldigt kallt ställd, men med de förklaringar som gets känns det mest som ett svamlande i felantagningsdjungeln... Det känns dumt att tvivla på någon annans kunskap, men jag hoppas att "killen som har gjort jobbet" vet vad han gör, och kan serva rörförstärkare på "rätt" sätt, både ur teknisk och ljudmässig synpunkt. Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 02 Dec 2009, 12:01 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
rudmark wrote: Ska det vara ett sånt likriktarrör då? "Rectifier tube is 5AR4, GZ34. This tube should be of good quality. 5R4 types may also be used, although the amplifier will sound different. Do not attempt to use 5Y3, 5V4 or 5U4 types"
Jag tycker att citatet inte är helt korrekt. 5U4GB funkar alldeles utmärkt. Man behöver bara ställa om slutrörens bias jämfört med att köra med halvledarlikriktare. Om stärkaren är en reissue av 59:a Bassman 4x10 5F6-A har de oftast betydligt högre spänningar än originalet hade. Ett 5U4GB kan få spänningarna mer åt originalhållet. 5V4G och 5Y3 funkar... typ... och kan funka ett bra tag. Men, de är inte klassade för att klara lika stora strömmar som 5AR4/GZ34 och 5U4GB. Därför kan, åtminstone 5Y3 vara i klenaste laget... men det blir ännu lägre spänningar och ännu mer spänningssvikt (sag). Och, återigen; biasen måste justeras. Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 03 Dec 2009, 17:35 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Observera att ett de likriktarrör vi här pratar om, består av två <i>dioder"]! Rören är dubbeldioder! Ja, dioder! Det är från rörvärlden benämningen "diod" kommer! Jämför "triod" och "pentod" m.m.
Ska man fatta skillnaden bör man säga "halvledardiod" och "halvledarlikriktare", om det är det man menar!
Att säga diodlikriktare kan egentligen betyda att den är gjord antingen av elektronrör eller av halvledare... så det så... [;)][:D]
|
| 03 Dec 2009, 17:39 |
|
 |
|
gretschen
|
Sven-Johan wrote: gretschen wrote: Pratade med killen som har gjort jobbet idag,o enligt han så låg diodlikriktaren på 54v o röret fick han dra upp till 56v,vet inte ett dugg vilka spänningar han har mätt ,men så sa han. Så enligt han var det bara att plugga i diodlikriktaren igen o köra,så det gjorde jag.....Då vaknade stärkaren igen,lät kanon,vrålade som den ska.
[?][?][?][?][?][?][?][?][?] [:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0] Om detta stämmer är det något lurt! Om han menar biasspänningen och att den skulle vara -54 V med halvledarlikriktaren och -56 V med rörlikriktare 5U4GB, så är det något knas. Det borde vara tvärtom, och antagligen då något större skillnad än 2 V. Jag tror att det är något fel på likriktarröret och/eller att biasen är väldigt kallt ställd, men med de förklaringar som gets känns det mest som ett svamlande i felantagningsdjungeln... Det känns dumt att tvivla på någon annans kunskap, men jag hoppas att "killen som har gjort jobbet" vet vad han gör, och kan serva rörförstärkare på "rätt" sätt, både ur teknisk och ljudmässig synpunkt. Sven-Johan Rörförstärkartekniker Han kör detta på heltid,men jag känner på mej att han mest är inne i Marshall/dist djungeln...Jag blundar o "hoppar" o litar på hans kunskap...Även om det känns lite olustigt för tillfället[8D] /Robban http://www.myspace.com/greenkryptoniterockabilly
|
| 04 Dec 2009, 01:08 |
|
 |
|
Ocku
|
Quote: Det känns dumt att tvivla på någon annans kunskap, men jag hoppas att "killen som har gjort jobbet" vet vad han gör, och kan serva rörförstärkare på "rätt" sätt, både ur teknisk och ljudmässig synpunkt.
Han kör detta på heltid,men jag känner på mej att han mest är inne i Marshall/dist djungeln...Jag blundar o "hoppar" o litar på hans kunskap...Även om det känns lite olustigt för tillfället[8D] /Robban [/quote] Det spelar ingen roll om han håller på med Marshall eller Fender. Det är samma principer för dessa förstärkare. Så om han vet vad han sysslar med när han servar en Marshall, så skall han nog veta vad han sysslar med när han gör det i en Fender, speciellt om det är en Bassman. Därmed har vi dock inte ännu bevisat att han vet vad han sysslar med. ------ Dom låter alla lika
|
| 04 Dec 2009, 18:44 |
|
 |
|
Ocku
|
Sven-Johan wrote: Jag tycker att citatet inte är helt korrekt. 5U4GB funkar alldeles utmärkt. Man behöver bara ställa om slutrörens bias jämfört med att köra med halvledarlikriktare.
Sorry om jag är helt ute och cyklar, men faran med 5U4GB är väl att det drar 3mA i glödström och de andra drar 2mA. Så man är väl rädd för att nättrafon får det svettigt. ------ Dom låter alla lika
|
| 04 Dec 2009, 18:53 |
|
 |
|
isana
|
Det kan inte vara så enkelt att "likriktarpucken" i fråga är en copper cap eller motsvarande?
|
| 04 Dec 2009, 19:10 |
|
 |
|
gretschen
|
isana wrote: Det kan inte vara så enkelt att "likriktarpucken" i fråga är en copper cap eller motsvarande?
Pucken är original som stärkaren levererades med,men jag gjorde en ny upptäckt igår...När jag drar på volymen till hälften ungefär så lyser det kraftigt blått i slutrören när jag slår an strängarna!!! Det är konstigt,jag har inte haft annat än rörhäckar på 20år,allt ifrån Marshall,Fender,Peavey,National,Z-Vex,Dynachord,Hagström,Vox,Orange,Philips,mm mm,Men det här har hittills verkat mest instabil o osäker.Är dom såna,dom nyare Fender stärkarna eller har jag haft otur??? /Robban http://www.myspace.com/greenkryptoniterockabilly
|
| 05 Dec 2009, 03:31 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
gretschen wrote: ...men jag gjorde en ny upptäckt igår...När jag drar på volymen till hälften ungefär så lyser det kraftigt blått i slutrören när jag slår an strängarna!!!
<b>http://thetubestore.com/blueglow.html</b> Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 05 Dec 2009, 14:51 |
|
 |
|
gretschen
|
Sven-Johan wrote: gretschen wrote: ...men jag gjorde en ny upptäckt igår...När jag drar på volymen till hälften ungefär så lyser det kraftigt blått i slutrören när jag slår an strängarna!!!
<b>http://thetubestore.com/blueglow.html</b> Sven-Johan Rörförstärkartekniker Ok,man tackar,då är det bara fräckt med andra ord[:D]!! Nä,nu ska jag dra till Fredrikstad,Norge o gigga,hoppas stärken gör sitt jobb väl... /Robban (tar med voxen för säkerhets skull!) http://www.myspace.com/greenkryptoniterockabilly
|
| 05 Dec 2009, 15:00 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 27 posts ] |
|