View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 22:45

Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Hiwatt-planer 
Author Message

Amp Healer wrote:
Svaret är enkelt:
Mer sving= mer dynamik!

Nä.
/Gunnar [:)][;)]

Men då vet du mer än grundeläggande rörkunskap och vad alla datablad säger,,,,,böjer ner och kommer hedan efter se dig som en GUD då du vet så mycket mer än vi andar, spseciellt när jag var den som moddade dina stärkare och delade med mig av min kuskap när du var "grön",,,,men visst, jag knäfaller gärna på altaret bara du visar att : späninga o dynamik INTE går hand i hand,,,

Lycka till Gunnar!

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

28 Nov 2009, 02:23
Profile

Izzy wrote:

Amp Healer wrote:
Svaret är enkelt:
Mer sving= mer dynamik!

Nä.

Men då vet du mer än grundeläggande rörkunskap och vad alla datablad säger,,,,,böjer ner och kommer hedan efter se dig som en GUD då du vet så mycket mer än vi andar, spseciellt när jag var den som moddade dina stärkare och delade med mig av min kuskap när du var "grön",,,,men visst, jag knäfaller gärna på altaret bara du visar att : späninga o dynamik INTE går hand i hand,,,

Lycka till Gunnar!

Häls
Owe Johnson
Sluta bråka nu, ni har ju rätt båda två. Den ena pratar om volymdynamik och den andra om sounddynamik. I det ena fallet går det växla mellan hög och låg volym med anslaget och i det andra mellan rent och komprimerat/distat med anslaget.
Ingen dynamik alls är ju när det blir samma volym och samma dist hur man än slår an.[:I]

28 Nov 2009, 08:17
Profile

Tubis wrote:
Den ena pratar om volymdynamik och den andra om sounddynamik. I det ena fallet går det växla mellan hög och låg volym med anslaget och i det andra mellan rent och komprimerat/distat med anslaget.
Ingen dynamik alls är ju när det blir samma volym och samma dist hur man än slår an.[:I]

Bra tänkt och skrivet!

Jag som kommer från den klassiska musikens håll tänker dynamik i "starkt-svagt", men givetvis upplevs skillnaden mellan "rent ljud och komprimerad dist" (via anslaget) såsom stor dynamik, även om inte själva volymskillnaden är så stor.

28 Nov 2009, 10:54
Profile ICQ WWW

Amp Healer wrote:

Izzy wrote:

[quote="Amp Healer"]
Svaret är enkelt:
Mer sving= mer dynamik!

Nä.

Lycka till Gunnar!

Häls
Owe Johnson
Sluta bråka nu, ni har ju rätt båda två. Den ena pratar om volymdynamik och den andra om sounddynamik. I det ena fallet går det växla mellan hög och låg volym med anslaget och i det andra mellan rent och komprimerat/distat med anslaget.
[/quote]

Det handlar inte om att bråka!
Men om man motsätter sig varje datablad och bok man läst om hur ett rör funkar så förtjänar det mer än ett: NÄ ,,som svar [V]

Häls
Owe Johnson

28 Nov 2009, 11:24
Profile

Tjena, tänkte ta detta via PM, men hittar inte knappen (!)

En polare till mig byggde SAPmodellen av en gammal Sound City (samma chassi, trafos mm)

Har testkört den ett tag nu och undrar lite om hur du upplever ljudet?

Jag saknar lite Marshallbett i den, väldigt midscoopad (vilket jag upplever är tvärtemot Marshall som har bra bett i mellanregistret)...

Den är väldigt ice-picky även om treble presence och mid är nedskruvade...

Tips?

Image Image
<i>Gibson LP R8 VOS (WC + IT) | Fender Telecaster | Gretsch 5120 | Martin D-28 | Danelectro (DC3) | Danelectro (DC212) | Harmony Sovereign (69)"]

28 Nov 2009, 11:51
Profile ICQ

Jag saknar lite Marshallbett i den, väldigt midscoopad (vilket jag upplever är tvärtemot Marshall som har bra bett i mellanregistret)...

Den har konstant sänkt mid som man sveper frekvensmässigt och inte nivåmässigt med midkontrollen får jag det till.

28 Nov 2009, 12:04
Profile

Men om man motsätter sig varje datablad och bok man läst om hur ett rör funkar så förtjänar det mer än ett: NÄ ,,som svar [V]

Häls
Owe Johnson

Jag har skrivit: "Högre spänning ger inte <u>automatisk</u> ökad dynamik."

Jag har vidare skrivit: "...hög spänning i ett slutsteg (ger) en förstärkare som känns rappare, lite klarare i tonen, får lite högre effekt, <u>möjligheter till högre ljudtryck</u>...", (mina understrykningar).

Jag har därutöver förklarat noga och försökt motivera vad jag menade med dessa påståenden.

Jag har <u>inte</u> motsatt mig varje datablad och bok.

Jag har <u>inte</u> ifrågasatt den teoretiska aspekt du framfört.

Däremot har jag tillfört andra aspekter på begreppet dynamnik. Om de är fel, ointressanta eller tokiga hoppas jag de bemöts i sak av de som kan eller har andra erfarenheter. Det är så jag tänker att kumulativ kunskap genereras.

När mina inlägg nu inte bemöttes i sak av dig, utan på ett helt annat sätt - dessutom både otrevligt och ovidkommande - valde jag som ett ovanligt undantag att skämtsamt ge dig en vink om att försöka stanna kvar i sakfrågan. Det misslyckades tydligen. Jag kan be om ursäkt om det irriterade. Kvar står mina sakinlägg. Något annat diskuterar jag inte vidare.

/Gunnar

28 Nov 2009, 23:07
Profile

amp healer i ett nötskal: otrevlig och aggressiv gubbe

28 Nov 2009, 23:22
Profile ICQ YIM WWW

John the Revelator wrote:

Precis så upplever jag min Ceriatone Hey What 504. (Baserad på en standard-Hiwatt från tidigt 70-tal)

Jag har fått fina tips på moddar av rörpularna här, men det första jag ska göra är att skaffa nya högtalare.

Få förstärkare verkar vara SÅ beroende av vilka högtalare de körs igenom som just Hiwatt, och vi vet ju all hur bra denna krets kan låta när allt funkar [:p]
Några gamla Fane-element lär jag nog aldrig få tag på, men jag hoppas på att ett par Tayden Retro55 (från vår egen Ocku) ska göra susen.

Räcker inte detta moddar jag på lite enligt de fina tips jag som sagt fått här [:)]

28 Nov 2009, 23:48
Profile ICQ WWW

Precis så upplever jag min Ceriatone Hey What 504. (Baserad på en standard-Hiwatt från tidigt 70-tal)

Jag har fått fina tips på moddar av rörpularna här, men det första jag ska göra är att skaffa nya högtalare.

Få förstärkare verkar vara SÅ beroende av vilka högtalare de körs igenom som just Hiwatt, och vi vet ju all hur bra denna krets kan låta när allt funkar [:p]
Några gamla Fane-element lär jag nog aldrig få tag på, men jag hoppas på att ett par Tayden Retro55 (från vår egen Ocku) ska göra susen.

Räcker inte detta moddar jag på lite enligt de fina tips jag som sagt fått här [:)]

Tusan jag måste få pröva den där igen på rejält flås. Jag tycker inte den var så "vass" som du säger. Mest grymt läcker. Kanske handlar det om att med en sådan stärkare som har rätt mkt headroom ändå pressa tills den viker sig lite lite? Jag menar, även en Super Lead kan vara hård och vass tills den får svettas.
/Gunnar

29 Nov 2009, 00:14
Profile

Izzy wrote:

polifemo wrote:

Tusan jag måste få pröva den där igen på rejält flås. Jag tycker inte den var så "vass" som du säger. Mest grymt läcker. Kanske handlar det om att med en sådan stärkare som har rätt mkt headroom ändå pressa tills den viker sig lite lite? Jag menar, även en Super Lead kan vara hård och vass tills den får svettas.
/Gunnar

Jag gillade också soundet då, MEN så gick den ju då också genom dina väl inspelade gamla Greenbacks!

Mina Celestion Century-element funkar hur bra som helst med Madampen (och hjälper där till med volymen då den endast är på 15w) men är inte rätt med Hejwattaren.

Tar gärna ett nytt varv med min Ceriatone/Hiwatt och din Greenback 4X12:a [8D]

29 Nov 2009, 00:38
Profile ICQ WWW

Tips?

Precis så upplevde jag den också. Fick en del tips här på bojen men hann aldrig riktigt testa dom då den blev utlånad som sådan. Se här: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.as ... rms=hiwatt

/Stefan

29 Nov 2009, 13:52
Profile ICQ YIM WWW

Tubis wrote:

Den har konstant sänkt mid som man sveper frekvensmässigt och inte nivåmässigt med midkontrollen får jag det till.

Är det verkligen så? Det förklarar varför jag aldrig blev riktigt klok på tonstacken. Konstigt att jag aldrig stött på detta trots att jag läst det mesta om kretsen som finns på nätet. Synd att inte duncans tonestack calculator funkar på mac.

/Stefan

29 Nov 2009, 13:56
Profile ICQ YIM WWW

Amp Healer wrote:

Häls
Owe Johnson

Jag har skrivit: "Högre spänning ger inte <u>automatisk</u> ökad dynamik."

Jag har vidare skrivit: "...hög spänning i ett slutsteg (ger) en förstärkare som känns rappare, lite klarare i tonen, får lite högre effekt, <u>möjligheter till högre ljudtryck</u>...", (mina understrykningar).

Jag har därutöver förklarat noga och försökt motivera vad jag menade med dessa påståenden.

Jag har <u>inte</u> motsatt mig varje datablad och bok.

Jag har <u>inte</u> ifrågasatt den teoretiska aspekt du framfört.

Däremot har jag tillfört andra aspekter på begreppet dynamnik. Om de är fel, ointressanta eller tokiga hoppas jag de bemöts i sak av de som kan eller har andra erfarenheter. Det är så jag tänker att kumulativ kunskap genereras.

/Gunnar

Gunnar det är ditt påstånde om:
"Högre spänning ger inte automatisk ökad dynamik."

Som jag reagerar på!
Att skriva "inte" om något som är mätbart och finns att läsa om då datablad (titta på ett 12AX7 så ges det värden vid 90V,180V och 300V)
Vill jag mena är ett inkorekt påstånde.

Om det stått: Högre spänning UPPLEVS inte alltid per automatik till ökad dynamik.
Ja, då hade jag inte argumenterat[;)]
även om jag personligen tycker att i flesta fall går högre späning och dynamik går hand i hand, och ju mer jag tänker på det så kan jag inte komma på någon gång jag inte upplevt det så,,,

Det är alltså ditt första påstånde, inte vad du skrev efter som jag tycker är felaktigt.

Men visst det kan lika vara jag, som fått lära mig inkorekt eller fått det om bakfoten?
Men som jag har förstått det så är det:
högre späning = högre sving = högre dynamik.

Häls
Owe Johnson

29 Nov 2009, 15:26
Profile

Tjena, tänkte ta detta via PM, men hittar inte knappen (!)

En polare till mig byggde SAPmodellen av en gammal Sound City (samma chassi, trafos mm)

Tips?

Well, det första anodmotståndet 220K (marshall har 100K) och katodkoningar på 47n bidrar rätt mycket till att det låter vasst.

Häls
Owe Johnson

29 Nov 2009, 15:38
Profile

Har du spica den Johan? (Eq:n tänkte jag på)

Häls
Owe Johnson

29 Nov 2009, 15:40
Profile

Du menar om jag har en ritning? Tror att det är denna som den är byggd efter: http://mhuss.com/Hiwatt/Schematics/DR_Pre2InputJP.pdf

Image Image
<i>Gibson LP R8 VOS (WC + IT) | Fender Telecaster | Gretsch 5120 | Martin D-28 | Danelectro (DC3) | Danelectro (DC212) | Harmony Sovereign (69)"]

29 Nov 2009, 16:20
Profile ICQ

Du menar om jag har en ritning? Tror att det är denna som den är byggd efter: http://mhuss.com/Hiwatt/Schematics/DR_Pre2InputJP.pdf

Såg nu att åxså heter Johan [:D][:I]
Nä jag menade Tubis denna gång, Johan brukar ibland vara snäll nog och köra lite kretser i ett sånt där simulerings progam och det hade varit intressant att se hur Hiwatt eq:n uppför sig i ett sådant program när den eq:n tyvärr inte finns på Duncans.

Häls
Owe Johnson

29 Nov 2009, 16:30
Profile

Har du spica den Johan? (Eq:n tänkte jag på)

Häls
Owe Johnson
Jepp. För mycket konstiga kopplingar för att fatta i huvet.

Spicade igen. Den flyttar frekvensen från 210Hz till 550Hz ock sänker samtidigt dippen med en 10dB. Men den är ändå en 12dB under bas och diskant i det läge som midden är högst.
47nF direkt till jord efter 100k står väl för den konstanta låga midden.

29 Nov 2009, 16:51
Profile

Fattar hur midden funkar nu. Den har en konstant sänkt mid med den 47nF som går till jord och sedan bypassar den de höga frekvenserna med 1nF förbi poten. Det gör att middippen trycks nedåt i registret samtidigt som midden ökar något. Tycker det är en kass lösning. Den vanliga marshalltypen funkar bättre.

29 Nov 2009, 17:18
Profile

Kanske bör tillägga att jag kör den i en väl inspelad Marshall 1960AX eller BX så att högtalarna ska inte vara problemet...

Image Image

29 Nov 2009, 17:20
Profile ICQ

Fattar hur midden funkar nu. Den har en konstant sänkt mid med den 47nF som går till jord och sedan bypassar den de höga frekvenserna med 1nF förbi poten. Det gör att middippen trycks nedåt i registret samtidigt som midden ökar något. Tycker det är en kass lösning. Den vanliga marshalltypen funkar bättre.

Tack Johan du är en klippa!
Men blir inte diskantkontrollens funktion annolunda?
Men middfunktionen verkar ju lite lik den får med Dumblestacken, vilken jag tycker funkar väldigt bra på en ren kanal typ Fender.
Ja då vet även jag lite bättre hur den funkar.[:)]

Häls
Owe Johnson

29 Nov 2009, 18:30
Profile
Reply to topic   [ 52 posts ]  Go to page Previous  1, 2